• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł

ms
29 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
Spośród 31 nowych EZT dla Pomorza 20 ma obsługiwać ruch aglomeracyjny, a 11 - regionalny. Nz. należący do samorządu Pomorza skład do obsługi połączeń regionalnych. Spośród 31 nowych EZT dla Pomorza 20 ma obsługiwać ruch aglomeracyjny, a 11 - regionalny. Nz. należący do samorządu Pomorza skład do obsługi połączeń regionalnych.

Przetarg na zakup dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością zakupu 29 kolejnych lada dzień ogłosi Zarząd Województwa Pomorskiego. 20 składów będzie obsługiwało aglomerację trójmiejską, 11 sztuk - region. Zamówienie może być warte ponad 600 mln zł.



Jak często jeździsz pociągiem (nie licząc codziennych dojazdów do pracy lub szkoły)?

Statystycznie w ciągu roku mieszkaniec Pomorza odbywa 19,9 podróży koleją. To najwyższy wynik w Polsce.

Trzeba jednak podkreślić, że ten wskaźnik zawdzięczamy popularności linii SKM w Trójmieście. W ubiegłym roku (2021) SKM Trójmiasto przewiozła 37 mln pasażerów. To więcej niż w pandemicznym 2020 r., ale sporo mniej niż w rekordowym 2019 r., gdy pasażerów były 42 mln.

- Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala zachorowań lub inne okoliczności, których dziś nie możemy przewidzieć, to spodziewam się, że z roku na rok będziemy notować duże wzrosty w wolumenie pasażerów - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Ta wiara jest tym bardziej uzasadniona, że trwają prace planistyczne przy budowie trasy PKM Południe (połączy śródmieście Gdańska m.in. z Kowalami), elektryfikacji głównej trasy PKM oraz linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Zobacz także:

Znamy trasę PKM Południe. Powstanie pięć przystanków



20 składów dla aglomeracji i 11 dla regionu



Żeby te połączenia obsłużyć, województwo potrzebuje właśnie składów elektrycznych. I dlatego takie zamawia. Łącznie aż 31 pojazdów.

Większość z nich (20) ma obsłużyć ruch aglomeracyjny (czyli trasy z częstymi przystankami i dużą liczbą pasażerów), połowa - ruch regionalny (rzadsze przystanki, mniej pasażerów).

- Obecnie największym wyzwaniem jest zapewnienie taboru dla PKM po elektryfikacji oraz wymiana taboru na liniach kolejowych obsługujących ruch aglomeracyjny. W tym drugim przypadku musi to być tabor dostosowany do dużej liczby pasażerów. Łącznie ma być 20 nowoczesnych EZT dla aglomeracji oraz 11 dedykowanych linii PKM - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"



  • Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
  • Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
  • W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).

Nowe pociągi regionalne mają obsługiwać połączenia do Malborka, Słupska, Elbląga, Olsztyna, a nawet Iławy.

Pociągi aglomeracyjne będą obsługiwać trasę Gdańsk-Wejherowo oraz linie PKM.

EZT dla Pomorza. Dlaczego 2 + 29, a nie od razu 31?



Za dwa pierwsze pociągi (jeden aglomeracyjny i jeden miejski) województwo zapłaci z własnego budżetu. Środki na pozostałe 29 składów będą pochodzić z funduszy europejskich.

- Te środki są już pewne, ale formalnie jeszcze ich nie mamy, a nie możemy ogłaszać przetargu, jeśli oficjalnie nie wskażemy źródła finansowania - tłumaczy osoba zaangażowana w przedsięwzięcie.
Dlatego właśnie 29 składów zostanie zamówionych w ramach opcji, gdy samorząd już oficjalnie będzie miał pieniądze na ich zakup. Samorząd będzie mógł z niej skorzystać do 23 marca 2023 r. Jeśli tak się stanie, dostawcy będą mieli do 54 miesięcy (cztery i pół roku) na ich dostarczenie.

Zamówienie dla Pomorza warte ponad 600 mln zł



Samorząd Pomorza nie podaje informacji na temat wartości zamówienia. Na podstawie cen rynkowych można jednak je oszacować. W zależności od modelu wartość nowego EZT wynosi ok. 20 mln zł. Za 31 szt. trzeba będzie więc zapłacić prawdopodobnie ok. 620-630 mln zł.
ms

Opinie (248) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Pomorze kupuje tylko nowe składy dla tras wokół Gdańska (16)

    Niestety, reszta województwa dostaje stare rupiecie. Gdynia Chojnice o 16 jedzie jeden szynobus co jest żenujące, a nasze składy jeżdżą po linii PKM w trakcji ukrotnionej ( łączone w 2 szt). Pociągi Chojnice Tczew tak samo, ludzie jadą jak bydło, naprawdę nam nie ma alternatywy dla pociągu oprócz auta. Samorząd województwa widzi tylko Gdańsk i 50 km do około, to jest jego zasięg. Przykre to jest, zapraszam Pana Marszałka do pociągu Chojnice Tczew o 7 rano lub 16 popołudniu, zobaczy Pan jakość kolei samorządowej, i trudno mieć pretensje do kolejarzy, którzy muszą pracować w takich warunkach. Panie Marszałku, kolej w województwie to nie tylko aglomeracja Gdańska, Słupsk Chojnice Kwidzyn Starogard i Bytów to też mieszkańcy którzy nie chcą mieszkać w Gdańsku, ale chcieliby do niego godnie dojechać, i nie chcemy by naszym kosztem rozbudowywać kolej w Gdańsku, my też chcemy jak ludzie się przemieszczać!

    • 55 5

    • Ja do pierwszej wyróżnionej opinii (3)

      Myślę , że czytelnik chyba nie do końca zrozumiał wypowiedż.Przecież nowe EZT,czyli elektryczne zespoły trakcyjne pozwolą na skierowanie obecnie użytkowanych spalinowych zestawów właśnie na takie linie,o których pisze czytelnik.Zdobędę się na opinię w sprawie taboru dla SKM ki i PKM ki.Bardzo podobają mi się Impulsy i gdyby nowosądecki NEWAG mógł sprostać wymaganiom,czyli cenie,oraz powiększenie ilości drzwi w członach składu byłoby idealnie.Jesli chodzi o PESĘ to tu mam wątpliwości.Składy,które widziałem przejeżdżając przez Bydgoszcz nie robią najlepszego wrażenia,a jeśli chodzi o wnętrze to go nie widziałem.Prawdą jest jednak fakt, że nie byłem na ostatnich targach Trako.No nic poczekamy, zobaczymy.Mam nadzoru, że przetarg odbędzie się szybko i sprawnie

      • 2 0

      • Nie rozumiesz (1)

        Te uwolnione wagony po jeździe z takim spadkiem terenu jaki jest na PKM mają zarżnięte silniki. Dodatkowo, buduje się bajpas od kielpinka, gdzie też spalinowe będą potrzebne. Chcielibyśmy nareszcie dostać coś nowego, bo na chwilę obecną owszem zwrócą nam nasze pojazdy które były dedykowane na linię Tczew Chojnice, zdezelowanee, wysłużone, to tak jak pożyczyć od kogoś auto, i po 5 latach oddać z przebiegiem +1 mnl kilometrów i jeszcze mówić "cieszcie się macie". Pomyśl trochę zanim coś napiszesz.

        • 3 1

        • podziękuj PolRegio za kasację SP32 i bip

          Za opylenie EU07, pocięcie SU45, wagonów, SA101 itd. Teraz musisz się męczyć, a jeszcze 11 lat temu problemu nie było.

          • 0 0

      • Impulsy są super

        • 1 0

    • Dokładnie!

      Jechałem w lutym b.r. ze Starogardu do Tczewa kursem o 12:00. Pełen ludzi, brak miejsc. Jechałem tym kursem już trzy razy, i zawsze pełny. Cała oferta na tej trasie to żart, zwłaszcza zważywszy na fakt, że ta linia jest dwutorowa, więc może pomieścić więcej kursów. Na linii jednotorowej pociągi muszą się gdzieś mijać. Może po modernizacji będzie lepsza oferta, chociaż ta dopiero za cztery lata...
      Ja proponuję takie coś: Takt dwu-godzinny na trasie Tczew - Chojnice - (Lipka Krajeńska). Odjazd co dwie godziny począwszy od 5, kończąc na 21. Niech przedłużą te trzy kursy, np. o 17, 19 i 21 do Lipki Krajeńskiej - mała mieścina, która może generować potoki.
      Dodatkowo, niech kursują również pociągi w skróconej relacji: Tczew - Starogard Gdański. Niech kursują one również co dwie godziny, ale począwszy od 6, kończąc na 22.Wtedy, mamy kursy co godzinę pomiędzy 5, a 22 na odcinku do Starogardu, oraz co 2 godziny pomiędzy 5 a 21 do Chojnic. Dla takiej ilości kursów potrzeba trzech szynobusów, + jeden jako rezerwa w Tczewie. Takie to trudne?
      Przewozy Regionalne w Chojnicach mają aż 21 szynobusów. Starczy na obsługę reszty tras, których jest pięć. (Malbork - Grudziądz, Chojnice - Krzyż/Kościerzyna, Gdynia - Hel)

      • 0 0

    • Ale nowe składy spalinowe zwolnią się jak skończą elektryfikację PKM (2)

      Pewnie przejdą na inne trasy kosztem tych starszych pojazdów co teraz tam jeżdżą.

      • 1 1

      • wtedy będą równie stare

        jak te obecnie eksploatowane.
        Na dodatek dobite, bo w trudnych warunkach pracują.

        • 1 1

      • Jak wyżej, tak pojadą zdezelowane na linii górskiej PKM do remontu nie trafia. I co mamy się cieszyć? Poprzesowali tabor żeby wozić tyłki w Trójmieście. Na lata.

        • 3 1

    • (5)

      Waszym kosztem? Wojewodztwo pomorskie jest wyjątkowo scentralizowe w skali Polski a Gdańsk produkuje ponad połowę pomorskiego PKB więc gdzie tu jest "waszym" kosztem?

      • 3 10

      • Produkuje? Co tu się produkuje?! (2)

        I kto produkuje?
        Ano produkuje "robol", co dojeżdża z głębi województwa. Więc bez łachy, jak chcesz zarabiać, to zapłać za dowóz "siły roboczej" i go godnie zorganizuj. Inaczej miasto będziesz miał zapchane pojazdami spoza aglomeracji (to nie brzmi dumnie... podobnie jak centralizacja - już to przerabialiśmy...).
        Jeśli się coś tu produkuje, to dzięki pieniądzom wpompowanym w Gdańsk przez spółdzielnię wszystkich szczebli władzy w czasie karnawału Euro. Te pieniądze nie trafiły do Sztumu, Czarnego, Bytowa, Miastka... Gdańsk tych pieniędzy nie wypracował! Na dodatek pomorskie długie lata było prymusem w zwijaniu komunikacji regionalnej...

        • 14 6

        • (1)

          To.gdxie ha zwijany i gdzie wybudowano pierwsza nowa linie kolejowa po wojnie?

          • 2 5

          • nie była nowa...

            A powstała tylko dlatego, że kasę trzeba było przemielić.
            Gdańsk chciał na lotnisko tramwaj... Ale lepszym pretekstem do dotacji okazała się być kolej. Najpierw do drugiego lotniska a potem (jak się pokłócili) quasi regionalna.

            Spodobała się, niestety ;), i teraz trzeba ciągnąć te wyciągnięte z szuflad gierkowskich planistów pomysły. A mogło być tak spokojnie. Okres trwałości by minął i po cichu wygasiło by się popyta... Wprawa jest...

            • 2 2

      • (1)

        Takim że były projekty pisane na obsługę połączeń regionalnych a re pociągi ważą tylko w aglomeracji a nie w regionie.

        • 3 0

        • Mądra to ta twoja wypowiedź nie jest.

          • 2 2

    • Czy to nie (1)

      w pierwszej kolejnosci był wymieniany tabor spalinowy na ww liniach. Czy do Słupska nie jeżdżą nowe impulsy i zmodernizowane ezt.

      • 4 3

      • Nasze składy z lat 2005 do 2012 jeżdżą po linii PKM. To są wagony kupowane w celu utrzymania, poprawy połączeń i komfortu, rewitalizacji linii Chojnice Tczew. Dziś te pociągi są wysyłane na linię PKM, więc tak, to są nasze pociągi których zwrotu się domagamy! By zapewnić takt na PKM te wagony zostały tam skierowane a u nas jeżdżą pojedyncze szynobusy bo wagony tradycyjne są z Chojnic wysyłane na linię helska, samorząd płaci subwencje i nic z tym nie robi. Jak się wydaje publiczne pieniądze a samemu jeździ limuzyną to można nie widzieć problemu.

        • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Ludzie tylko potrafią narzekać (11)

    Dobrze że zamawiają tylko szkoda że na efekty trzeba będzie długo czekać, ale i tak lepiej jechać skmką niż tłuc się w korkach, a paliwo coraz droższe.

    • 109 20

    • Powiedz mi geniuszu jakim sposobem mam dojechać szybciej i taniej jak samochodem z Gdyni Chwarzna do Gdańska na Kowale (6)

      gdzie pracuję. Autobusami i SKM potrzebował bym jechać z 2 godziny w jedną stronę !!!

      • 5 13

      • Wszystko zależy od tego skąd i dokąd jedziesz ;] (4)

        Ja mam tylko nadzieję, że tym razem przetarg wygra polska firma - niezależnie od różnicy w cenie...

        Tym sposobem będą mieli $ żeby się rozwijać i przyszłe zakupy będą korzystniejsze...

        • 12 5

        • Przecież napisał że z Chwarzna na Kowale (1)

          • 2 1

          • Kto normalny mieszka w Chwarznie?

            I pracuje w Kowalach?

            • 0 0

        • Ja mam nadzieję, że wygra dostawca, (1)

          który produkuje niezawodne pociągi.

          • 20 3

          • nadzieja jest matką głupich

            • 1 1

      • ty tak na poważnie, czy jesteś zwykłym trollem?

        • 0 3

    • Powiedz mi geniuszu jakim sposobem mam szybciej i jak samochodem taniej z Gdyni Chwarzna do Gdańska na Kowale , gdzie pracuję ? (2)

      Autobusami i SKM potrzebował bym jechać z 2 godziny w jedną stronę !!!

      • 15 15

      • skoro mieszkasz za zascianku miasta i tez pracujesz w zascianku miasta to czemu sie plujesz? (1)

        Zmien prace i zamieszkanie.80% mieszkanców mieszka w dzielnicach miasta i tez ma tutaj prace.wiec mogą bez problemu dojechac komunikacja miejska .

        • 4 4

        • Argumenty żywcem wyciągnięte z argumentacji pana bula K. I do tego misiowy rozumek:)

          • 1 2

    • Dla mnie lepiej autem w korkach, fakt ze 4 razy taniej skm, ale czasowo na plus dla auta z rana dużo, a z powrotem mniej, lecz ciagle lepiej niż skm, ale bardziej chodzi mi o komfort podróży. Na trasie Rumia Gdańsk.

      • 8 7

  • Zamówienie warte jednak więcej. Za dwa ezt prawie 70 milionów.

    Ale to nie dziwi, skoro tylko 11 to typowe 31WE. Kolejne 20 to nowy typ, który Newag musi zaprojektować, zbudować, przetestować, uzyskać homologację i wyeliminować ,,choroby wieku dziecięcego,,. Nie wiem czym się kierowała osoba ustalająca SIWZ, ale będą yaya dla SKM i PKM. Rozsądniej było kupić 45WE w wersji SKM WaWa.

    • 0 0

  • (10)

    Wielkie gratulacje dla przedstawicieli SKM. Jesteście nieudolni w negocjacjach i przez tyle lat kupiliście tylko 2 impulsy które nie sprawdzają się w ruchu miejskim. Jedyne co osiągacie wysoki poziom biurokracji

    • 41 10

    • Oni są w niczym nieudolni

      Z SKM ciągle sa jakieś problemy, od ilu to już lat pieprzą o zakupie nowych składów? Nowych składów nikt do dziś nie widział, a żeby się takim przejechać trzeba jechać do Bydgoszczy, bo w Trójmieście bieda z nędzą. Partacze na stanowiskach, tylko pogratulować.

      • 0 0

    • SKM od lat ma gotowy projekt kupna pojazdów (7)

      I zapewniona kasę z Unii na połowę wartości tego zakupu. Jednak pan marszałek kocha Polregio. SKM nie dał zgody ma zakup, a nowe pojazdy, które niedawno kupił (10 tzw. Impulsów) w komplecie przekazał Polregio.

      • 9 3

      • Nie uwazasz, ze wklad wlasny powiniem zapewnic wiekszosciowy wlasciciel? (2)

        Może ja również zdobędę 50 %dofinansowania na zakup nowego meroka i publicznie oglosze, ze prawem kaduka, oczekuje pozostałych 50 % od marszalka. Albo od Ciebie.

        • 4 3

        • udzialy to nie tylko zyski

          Ale i koszty...

          • 0 0

        • samorzad ma 44% udzialow w SKM

          Wiec nie prawem kaduka...

          • 3 0

      • (2)

        Przecież nikt nie może zabronić skm zakupu taboru. Niech kupują.

        • 6 4

        • Nie wiesz o czym mowisz. (1)

          • 4 5

          • To oświeć nas, bo to raczej ty wiesz o czym piszesz.

            Zresztą czy SKM nie ogłosiło w końcu przetargu? Ogłosiło, ale i tak nic z tego nie wyszło.

            • 2 2

      • SKM nie potrzebuje żadnej zgody marszałka, o czym ty piszesz

        SKM po prostu nie umie uzbierać wkładu własnego, nawet w oparciu o potężnego właściciela jakim jest PKP. Polregio nie mogło dostać dofinansowania z unii więc jedyną szansą był zakup przez marszałka i użycie tych pociągów (ciągle są włąsnością urzędu marszałkowskiego) w polregio. SKM jednak nie zgadza się na taki układ. Gdyby tę dotację którą dostało SKM, dostał marszałek lub SKM zgodziło się na inne proponowane rozwiązania to już byśmy jeździli nowymi pociągami za tę kasę. A tak 7 lat minęło, ceny wzrosły niemożebnie, a SKm nie umie kupić pociągów. Mimo, że zdołali w końcu ogłosić przetarg to i tak nikt im się nie zgłosił, ze względu na warunki jakie dali i wiarygodność.

        • 5 3

    • nie kupili a dostali

      Te składy stały na bocznicach, bo nie spełniały wymagań zamawiającego (Intercity).
      To przemalowano i zagospodarowano...

      • 1 0

  • Uja tam kupi...

    ...rozpisze przetarg, który żadnemu dostawcy nie będzie się opłacał i znów nie zgłosi się żaden oferent. A my będziemy jeździli starymi trupami aż się rozpadną. Te EZT, które obecnie jeżdżą trasami SKM są starsze od wielu pasażerów! Juz przestałem wierzyć, że dożyję nowoczesnej kolei SKM, trzeba się chyba będzie przeprowadzić do innej aglomeracji, gdzie publicznych pieniędzy nie topi się w byle g*wnie tylko kupuje to co jest uzyteczne dla mieszkańców.

    • 0 0

  • a wysokość podłogi?

    Przecież to jest kluczowe w kontekście obsługiwanej trasy oraz liczba członów. Radaktor o tym nie wie?

    • 0 0

  • Cieszy bardzo taka informacja!

    Jeżeli wskaźnik wykorzystania jest duży, to czemu już wcześniej nie chciano inwestować? Nawet Podkarpackie ma już tylko dwie sztuki EN57, kiedy my mamy ich bodajże 52 w SKM, + kilkanaście w PR. Tam cały ruch agromelacyjny (Rzeszów - Przeworsk/Kolbuszowa/Strzyżów/Dębica) obsługują fabrycznie nowe składy. Pomorskie chyba nie jest biednym województwem, wręcz przeciwnie.
    Mimo wszystko, czekam na nowe składy. Póki co, to SKM omijam szerokim łukiem.

    • 0 0

  • Kiedy PKP (1)

    Zlikwiduje te straszne Działeczki rod w Gdyni Cisowej pijactwo i zaśmiecanie terenu prosze zrownajcie to i posiać trawkę .

    • 0 1

    • Skm

      Skm już zrobiła porządek z tymi dzialeczkami przy torach czas na PKP ,żeby w końcu był porządek

      • 0 1

  • Elektryki do Osowy - jakie ?

    Jestem ciekawe, jakie elektryki zostaną zamówione, aby podołać przewyższeniom na tej trasie? Wszak to nie jest płaska nadmorska linia Gdańsk-Wejherowo, pociągi jeżdżące do Osowy z Gdyni i Gdańska czeka niezła wspinaczka...

    • 0 0

  • SKM! (20)

    Najlepsza komunikacja w Trójmieście, mimo wszystko.

    • 86 21

    • (18)

      Mieliśmy taką do Nowego Portu,ale tory zwinęli.Może teraz w związku z napływem nowych mieszkańców do Gdańska Letnicy,kolej SKM zostanie reaktywowana chociaż do Brzeżna?PiS obiecał.

      • 16 9

      • (11)

        Zrozum, że to nie ma sensu. Ani wystarczających potoków, ani możliwości częstego kursowania. I trasa mało atrakcyjna. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem są tramwaje.

        • 7 13

        • Chyba dawno nie byłeś na Letnicy (6)

          Teraz to takie samo blokowisko jak Ujeścisko czy Zakoniczyn, tylko że dużo wyższe. Mieszkań na co najmniej 10 tys. ludzi jest już teraz, a dopiero się zaczyna.

          • 18 2

          • No i jest to dużo za mało na miejską kolej (1)

            • 5 15

            • to moze nas jest za malo

              na miasto?!!

              • 1 0

          • (3)

            Bardzo potrzebna taka trasa SKM Gdańsk.Główny przez Nową Letnicę do Brzeźna.Po co budować nową linię tramwajową,czy autobusową,tam nawet dróg nie ma.Dla kiboli na mecze jest dojazd do Letnicy SKM i to nawet za darmo.

            • 5 2

            • jeszcze jeden tunel (2)

              i kolej w koło do Stogów i przez Olszynkę do Śródmieścia.

              Tak se pomarzyć...

              • 7 1

              • na stronie historii SKM jest mapka (1)

                I taka trasa była planowana. Wraz z nadmorską linia SKM
                W najbardziej optymistycznym okresie historii współczesnej tego kraju, w latach '70.

                • 8 0

              • Bo kiedyś umieli zaplanować z głową

                • 4 0

        • potoków nie ma, bo nie ma kolei (3)

          a kolei nie ma, bo potoków brak...

          Sądzisz, ze potoki będą się toczyć i czekać na to, aż ktoś na oczy przejrzy?!
          Potoki wsiądą w taki środek lokomocji, jaki mają pod ręką. Jak długo dostępny jest szrot na kołach, będzie to samochód...
          Najwyżej zapchają okoliczne drogi dojazdowe...
          I wielkie zdziwienie, że roboty przy domu nie ma...
          Podróże to konieczność a nie przyjemność...

          • 8 2

          • Kolej byla i nikt nie jezdzil (2)

            • 1 4

            • kolej była ale miasto nie chciało płacić za jej funkcjonowanie

              Kolej może jeździć nawet pusta.
              Transport zbiorowy !!! zawsze !!! jest dotowany. Miasto znalazło łatwą "oszczędność" i "wygasiło popyt"...

              • 2 0

            • Kolej była,ale wtedy na Letnicy mieszkało mało ludzi,wystarczył tramwaj.Obecna Nowa Letnica to mnóstwo ludzi ,muszą dojechać do pracy,szkół itp.Powinna im to zapewnić komunikacja miejska a nie własny samochód.

              • 3 0

      • Tory akurat zostały (3)

        Pociągów nie ma

        • 1 0

        • nie wszędzie zostały (2)

          i to się ne wrati...

          • 2 2

          • (1)

            Jakoś towarowe do portu to potrafili zrewitalizować.

            • 1 0

            • ale pasażerskie zlikwidowano

              a teren sprzedano.

              Kolej będzie jeździć, nawet pusta. Grunt aby miasto płaciło wozo-kilometry.
              Ale trzeba chcieć.

              • 2 0

      • To się nie złoży finansowo. Ludzie wolą stać w korkach w samochodach i narzekać

        • 6 10

      • Mieszkam w Rumi od 40 lat

        I wiem o czym piszesz bo jeździłem 35 lat temu do szkoły do letniewa ( wtedy) stacja Nowe szkoty , chyba .

        • 11 1

    • Duda obiecal w kampani ale oklamal

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane