• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł czytelnika: cztery tory tramwajowe w centrum

1 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego. Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.

Proponuję stworzyć dwa dodatkowe tory tramwajowe na odcinku od Błędnika do Huciska, kosztem jednego pasa jezdni w każdą stronę - postuluje pan Michał, czytelnik Trojmiasto.pl.



Jak oceniasz ten pomysł?

Od dawna wiadomo, że przepustowość trasy tramwajowej w centrum Gdańska jest na wyczerpaniu. Przez Śródmieście przejeżdża bowiem 10 z 11 miejskich linii (obecnie z powodu budowy Forum Gdańsk część z nich kursuje przez ul. 3 Maja).

Miasto dąży do tego, by część pojazdów wożących pasażerów z górnego na dolny taras kursowała z pominięciem Śródmieścia, ale żeby tak się stało, muszą powstać trzy nowe trasy tramwajowe. O ile budowa Nowej Bulońskiej Północnej jest już praktycznie przesądzona, a projekt Nowej Warszawskiej nabiera coraz bardziej realnych kształtów, to los Nowej Politechnicznej, która stanowi dopełnienie alternatywnej trasy dotarcia z południa Gdańsk do Wrzeszcza, nie jest przesądzony.

Wygląda więc na to, że całość, o ile w ogóle powstanie, będzie gotowa nie wcześniej niż za 5 lat.

Czytaj więcej: Studium Gdańska. Nowy układ sieci tramwajowej

Pomyślałem więc, że zanim to nastąpi, można w inny, dość prosty i niedrogi sposób udrożnić centrum. Jak? Zlikwidować po jednym pasie ruchu obu jezdni Podwala Grodzkiego na odcinku między Błędnikiem a Huciskiem, a w ich miejsce położyć dwa dodatkowe tory tramwajowe.

W dobie dyskusji na temat przywracania miast pieszym i stawiania na komunikację miejską upiecze się dwie pieczenie na jednym ogniu. Po pierwsze zmniejszy to liczbę aut, bo kierowcy mając mniejsze pole manewru zastanowią się nad korzystaniem z innych dróg lub przesiądą się do komunikacji.

A po drugie, i najważniejsze, upłynni to ruch tramwajowy, szczególnie w okolicach Huciska, gdzie znajduje się najwęższe gardło komunikacji torowej.

Dzisiaj przejazd tamtędy to prawdziwa zmora motorniczych i pasażerów. Wygląda to mniej więcej tak: tramwaje jadące od Błędnika na wprost do Bramy Wyżynnej i te skręcające w prawo w stronę Siedlec ustawiają się na Hucisku gęsiego, co sprawia, że na jednej zmianie świateł przejadą maksymalnie dwa pojazdy.

Gdyby powstał dodatkowy tor, biegnący równolegle do tego istniejącego, to na Hucisku pojazdy mogłyby stawać obok siebie, dzięki czemu na jednej fazie świateł przejechałoby ich więcej, zarówno w prawo, jak i prosto.

Nowy tor zewnętrzny byłby przeznaczony dla linii 10 i 12, bowiem to one jako jedyne (na razie) skręcają na Hucisku. Pozostałe linie (2, 3, 4, 6, 7, 8, 9) jechałyby torem istniejącym.

Takie rozwiązanie ma jeszcze jedną zaletę. Wjeżdżające równocześnie na przystanek Gdańsk Główny tramwaje linii np. 12 i 7 stawałyby po obu jego bokach, co ułatwiłoby pasażerom przesiadkę drzwi w drzwi.

GAiT posiada dzisiaj 126 zestawów tramwajowych, z czego 67 to pojazdy dwukierunkowe (62 N8C sprowadzone z Dortmundu i Kassel oraz 5 Jazzów Duo), a więc posiadają drzwi po obu stronach. Odpowiednie dopasowanie ich do poszczególnych linii dałoby możliwość zatrzymywania się części z nich po drugiej stronie przystanku. Warto pamiętać, że jeszcze w tym roku Gdańsk powinien zamówić kolejnych 15 sztuk pojazdów dwukierunkowych.

Podobny manewr można zastosować w drugim kierunku. Wystarczy między Bramą Wyżynną a Huciskiem zrobić rozjazd na dwa tory (częściowo kosztem lewoskrętu) i pociągnąć nowy tor przez skrzyżowanie. Tramwaje przy dworcu też będą zatrzymywały się po obu stronach przystanku, a potem te skręcające przed Zieleniakiem w stronę stoczni (7, 8, 10) pojadą torem zewnętrznym (część takiego rozjazdu już istnieje), a pozostałe jadące na wprost - tym istniejącym.

W kolejnym tekście, który ukaże się we wtorek, przedstawimy, co o tym pomyśle sądzą drogowcy, eksperci od komunikacji i urbaniści.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (334) 10 zablokowanych

  • tunel (5)

    Najwiekszym moim marzeniem byloby wzorem wielu miast europejskich stworzyc plac z wezlem autobusowo- tramwajowym, parkiem z fontanna, centralny srodmiejski plac, zas samochody puscic dolem w tunelu. W tych czasachchyba nie byloby az takie scince fiction, a miasto odzyloby. 4-6 peronow tramwajowych i w calym miescie zniknalby problem przepustowosci.

    • 18 3

    • tramwaj też pod ziemię

      • 0 0

    • Fontannę, to Ty sobie zrób.

      Rano. W łóżku!

      • 1 1

    • Wzorem wielu miast europejskich???!!! (1)

      Człowieku, przecież tramwaje to przeżytek i w zasadzie uchowały się tylko w Polsce.

      • 3 11

      • Ja jechalem w monachium

        A podobno sa tez w kassel i w dortmundzie. Chyba ze juz ich tam nie ma, bo sa w polsce (jak niemieckie auta, z pewnego dowcipu o niezbyt rozgarnietym narodzie na wschod od odry)

        • 6 0

    • A gdyby te bezimienne miasta zachodnie robiły dokładnie odwrotnie?

      Zachodu już nie ma. Teraz to kalifaty.

      • 4 2

  • Zlikwidować obie jezdnie (9)

    Wybudować tunel od Orinii do Placu Zebrań

    • 237 18

    • Samochody powinny jechac w tunelu (5)

      Pieszy z waliza, wozkiem, niepelnosprawny szedlby prosto na druga strone. Podobnie jak zrobiono w Sopocie przed molo.

      • 32 8

      • wtedy tramwaje was rozjadą

        bo nie umiecie przechodzić przez skrzyżowanie

        • 0 0

      • W ogóle zamknijmy całe miasto dla samochodów (3)

        typowa logika jewropejskich lewaków

        • 19 33

        • chcą Ci dać bezkolizyjny, bezstresowy przejazd od Oruni do Aniołków (2)

          i jeszcze źle?

          • 23 5

          • Korki zawsze są w tym samym miejscu , na ul. Okopowej . W trakcie wjazdu do miasta
            .
            Miał byc kiedys przejazd , przez tereny po Stoczniowe .
            Tramwaj mozna poscic przy muzeum drugiej w przez kladke , most na Stogi . Ale bula by to rewitalizacja .

            • 0 0

          • kto chce "dać" i z czyjej kieszeni?

            • 0 0

    • tu el i sz

      Można było robić Ra,em z

      • 0 0

    • (1)

      Radunie masz po drodze. Dokladniej pod drogą.

      • 4 4

      • w Holandii budują nawet mosty dla rzek :) dałoby się, ale nie wiem, ile by taka zabawa kosztowała

        • 8 0

  • (1)

    A cały ten pomysł WYŁĄCZNIE dlatego, że ludzie nie zgadzają się jeździć niektórymi liniami linii po ul. 3 Maja, gdzie rdzewieją tory położone 300 m od Podwala Grodzkiego. Spróbujcie przekonać ludzi, by niektóre tramwaje z pętli przy Havla czy z Brętowa jeździły właśnie tamtędy...
    Tak, za gigantyczne pieniądze, premiowane jest lenistwo.

    • 2 1

    • Jak pamietam specjalnie budowano takie torowiska , aby nie trzebabylo uzywac wajchy .

      • 0 0

  • Metro

    To już lepiej byłoby zrobić metro, takie rozwiązanie baardzo dużo by dało. :-)

    • 1 0

  • W kazdym zachodnim miescie ogranicza sie ruch samochodów!! (17)

    I powiększa komunikacje miejska.Kazdy krok w strone komunikacji miejskiej procentuje czystym powietrzem.

    • 148 114

    • Wiecej drzew . Nie dlugo bedzie Smog jak jasna cholera . W ostatnich projektach umebluj sobie Gdansk , nie ma mowy o drzewach ...Musi byc wiecej drzew ...Spytajcie geologa...
      W upalny dzien nie bedzie gdzie się schowac .

      • 0 0

    • A potem wszyscy, których stać na auto są wk*rwieni bo jadą godzinę zamiast 15 minut. Tak samo miałem, zanim kupiłem auto.

      • 0 0

    • Zachód (1)

      Tylko, że na zachodzie dróg jest duuuuuuużo więcej. Nie ma co porównywać. nigdy nie dorównamy, nawet jak my będziemy budować więcej dróg, a oni ograniczać.

      • 6 4

      • w miastach jest dużo więcej dróg? chyba dla rowerzystów

        • 0 2

    • A kto powiedział (5)

      że wszystko co na zachodzie jest lepsze? Dlaczego mamy iść w regres zamiast się rozwijać?

      • 32 22

      • a kto powiedział,

        że oddychanie czystym powietrzem jest zdrowsze od oddychania zanieczyszczonym?

        • 0 1

      • Głupi jestes czy tylko udajesz zacofanie nazywasz rozwojem? (1)

        Kazdy taki idiota jak ty uwarza ze musi wozic tłusty tyłek autem 30 letnim złomem.
        Jestes tak ograniczony umysłowo ze nierozumiesz nawet podstawowych spraw.

        • 5 15

        • Napisałeś komentarz w tak debilny sposób że teraz nie wiem czy dać łapke w góre czy w dół.

          • 5 0

      • Przez 50 lat wbijali nam do głowy, że cywilizacja jest na wschodzie

        Jak widać, w twoim przypadku, całkiem skutecznie.

        • 13 11

      • Na wschodzie jest najlepsze.

        • 19 8

    • w wielu zachodnich miastach (1)

      stawia się przede wszystkim na poprawę warunków pieszych i rowerzystów, a dopiero potem na komunikację zbiorową.

      Dopiero wtedy zmiany są faktycznie korzystne i zauważalne. Mało który kierowca przesiądzie się z samochodu na tramwaj, ale na rower (ewentualnie wspomagany elektrycznie) i SKM już tak.

      • 4 12

      • To musimy zawalczyć o ocieplenie klimatu, bo mamy maj, i rowerzystów jak na lekarstwo. Wiem, bo wczoraj i dziś poruszam się na rowerze.

        • 2 2

    • Tak tylko w Gdańsku (2)

      Z Placu Komorowskiego do centrum Wrzeszcza jest szybciej "z buta" niż komunikacją. Wszystko na ten temat.

      • 14 4

      • (1)

        Były plany budowy tramwaju na Wyspiańskiego ale pomysł przepadł. Jest koncepcja aby tramwaj jeździł na Kościuszki ale kiedy powstanie nikt nie wie...

        • 6 0

        • Za to ja mam zrezygnować z samochodu od jutra?

          • 2 1

    • (1)

      A prąd idioto skąd biora jakie czyse powietrze

      • 13 6

      • Dlaczego idioto wyzywasz od tych kim sam jestes.Jest podstawowa wiedza elementarna idioto jest ci obca

        to poco zabierasz głos.?Jesli idioto nie widzisz różnicy to podłącza sie rury wydechowej swojego kilkadziesiąt letniego złomu choćby na 5 minut. To bedziesz wiedział skoro masz zatruty mózg to poczujesz na płucach idioto.

        • 4 12

  • (7)

    I to ma niby pomóc uniknąć korkow? Bzdura..

    • 138 49

    • Straszna bzdura, oj okropna (5)

      No bo niby jak to że tramwaje pozwalają zmniejszyć korki? Kto to w ogóle widział? Jeszcze powiedz że tramwaje zwiększają korki - no bo jak szaleć to na całego!!!

      A teraz serio bo do takich ironia czasem nie trafia (może słaba wentylacja w aucie robi niedotlenienie w głowie???) - każdy tramwaj w centrum to tyle pasażerów że jak ich przesadzisz do aut to korek się zacznie w Wejherowie. Każde udogodnienie dla tramwajów to lepsze warunki i czasy podróży a więc więcej potencjalnych pasażerów i mniej samochodów. Proste czy nadal przerasta?

      • 9 15

      • aż za proste (4)

        z góry zakładasz, jak autor artykułu że kierowcy przesiądą się do tramwaju.
        Otusz nie, to założenie jest w dużej mierze błędne i zmniejszenie przepustowości do dwóch pasów spowoduje większe korki. Nie ma takiej siły by większość kierowców przesiadła się na tramwaj - to w tej chwili utopia.

        • 3 4

        • Poco w centrum miasta crntrum handlowe .??? Juz sa korki . Co będzie potem?
          Mozna bylo lepsza drogę wybudowac . Wszyscy przeciskaja sie przy estakadzie i centrum .
          Dlaczego tego centrum nie postawiono w terenach po stoczniowych . ?

          • 0 0

        • Dokładnie. Obaj upadli na głowę. Mogą zrobić i 9 torów a po jednym pasie dla samochodów. (2)

          Ja mam to głęboko w d.. I tak czy sr*k nie wrócę do komunikacji choć by mi kuźwa dopłacali stówe czy dwie miesięcznie.

          • 5 0

          • (1)

            No i właśnie dla takich jak Ty trzeba zwężać ulice, likwidować darmowe parkingi i tworzyć strefy zakazu wjazdu.

            • 1 6

            • Krzycz Trybson!

              No to wtedy tacy właśnie zaczną się wyprowadzać z Trójmiasta, jak się komuś utrudnia sukcesywnie życie, to w końcu pałka się przegina. A takich ludzi jest bardzo dużo. Każdy kogo stać przesiada się do samochodu, bo to nie dosyć że wygodniejsze, to jeszcze zdecydowanie bardziej higieniczne i zdrowe niż jazda komunikacją.

              • 0 0

    • Tak. Korków tramwajowych.

      • 1 0

  • Może zamkniemy całe miasto dla komunikacji (20)

    wszędzie piechotą

    • 337 71

    • Pasy startowe w Rębiechowie też zwęzić (4)

      i zrobić tramwaje i ścieżki rowerowe

      • 88 21

      • na chwilę obecną to nawet nie ma priorytetu w sygnalizacji świetlnej dla tramwaji (2)

        nie ma też buspasów

        • 13 6

        • (1)

          nie ma "słowa" tramwaji.

          • 3 2

          • Dla tramwaju .

            • 0 0

      • I bus pasy

        • 28 7

    • (9)

      w Europie zamykają miasta dla samochódow
      wiec się tak ni śmiej
      kwestia tylko kiedy to nadejdzie

      • 13 22

      • (3)

        mimo, że na mapie jesteśmy w Europie, to do cywilizowanych krajów europejskich jeszcze nam daleko i to bardzo. Wciąż mentalnie jesteśmy bardziej na wschód - widać to codziennie.

        • 5 2

        • Faktycznie mamy bardziej czyste ulice ;)

          • 0 0

        • Brakuje nam ciągnącego się stanu wyjątkowego i dużego stężenia awantur i pisania kredą po ulicach w imie demokracji.. . Ewa chce przerwać GRYLA zeby nam troszeczke europy wprowadzić, cieszcie sie choloto POlska

          • 0 0

        • A co cię tak fascynuje na tym zachodzie

          • 2 2

      • I cóż że w Europie (4)

        Możemy chyba wypracować własną ścieżkę

        • 22 14

        • (2)

          korea północna też nie zapatruje się w zachodnie zgniłe ideały tylko wypracowała własną ścieżkę.

          • 17 3

          • federacja rosyjska także wypracowała pojęcie "suwerennej demokracji" (1)

            • 13 1

            • ;)

              • 2 3

        • wersja sowiecka rozumiem

          • 11 14

    • to jest bardzo dobra koncepcja.

      • 0 0

    • Mamy takie rządy w naszym mieście (2)

      że niestety coraz mniej osób stać na kupno i utrzymanie własnego auta. Smutne to. Mam nadzieję, że już niedługo się to zmieni, a przy okazji myślenie władz o ruchu samochodowym.

      • 6 39

      • to skąd się bierze większa liczba samochodów na 1000 mieszkańców (1)

        niż w miastach bogatych krajów Unii Europejskiej?

        • 10 8

        • Mam trzy zepsute i przekladam części do dwóch

          • 3 0

    • Wg mnie to nie jest najlepsze rozwiązanie. Warto odpowiednio wyważyć priorytety transportu zbiorowego, indywidualnego i pieszego.

      • 3 3

  • (18)

    a może osiem? i jeszcze estakada

    • 373 116

    • Zróbmy Metro łączące całe Trójmiasto! (10)

      Taką mam koncepcję.

      • 37 4

      • Przecież jest SKM (1)

        • 0 0

        • SKM do Nowego Portu .Przecież kierunek istnieje .

          • 0 0

      • Metro łączące Trójmiasto to my mamy już od dawna na wolnym powietrzu i to wystarczy. Nie musimy tłoczyć się pod ziemią i to jest zaleta tego naszego metra.

        • 0 1

      • Nos

        Zrobmy tunele pod calym tojmiastem a w tunelach konne dorozki , bedzie
        smrodliwie ale ekologicznie . Pod rozwage nawiedzonym ekologom i Zielonym

        • 4 2

      • Fantasta (5)

        A trójmiasto publikuje ;))
        Urbanista

        • 23 5

        • (4)

          Widzę że Gdańsk lubi planować....tylko 90% z tego nic nie wychodzi

          • 10 8

          • pochwal się swoimi sukcesami życiowymi (3)

            i teraz zapadnie martwa cisza
            zgodnie z przewidywaniem

            • 8 17

            • (2)

              A co mają moje sukcesy życiowe do planów Gdańska z których nic nie wynika...

              • 12 5

              • komentujesz? krytykujesz? to poprzyj to czymś (1)

                bo pitolić co ślina na język przyniesie
                to każdy szary burek potrafi,
                internetowi specjaliści, Janusze nauki

                • 6 14

              • Chłopie, weź się wyluzuj.

                Majówka jest. Po co się denerwujesz i obrażasz? W tym momencie najbardziej Januszowaty zrobiłeś się ty...

                • 16 1

    • (1)

      Autor tego karkołomnego pomysłu najwyraźniej nie ma prawa jazdy/samochodu.
      Chciał "ukarać" odebraniem jednego pasa kierowców indywidualnych zapominając jednocześnie ,że jeżdżą tamtędy także autobusy.
      Strzał w stopę- tyle mojego komentarza

      • 43 14

      • Mnie się wydaje że, on ma prawo jazdy, bo ten jego pomysł to jazda tramwajem na suwak.

        • 0 0

    • myślę, że idei "czytelnika" nie zrozumiało 80% czytelników i 100% urzędników, w kolejnym tekście "który ukaże się we wtorek" potwierdzenie / zaprzeczenie moich przypuszczeń :)

      • 4 2

    • (1)

      Wg mnie nie ma potrzeby na 8. Jak ta estakada miałaby przebiegać?

      • 10 4

      • Jeśli to estakada rowerowa jestem za.

        • 4 1

    • Geniusz. Prawdziwy urbanista i wizjoner.

      Tylko niech nie zapomina o tym, że prócz zwykłych osobówek ucierpią karetki, straż pożarna, policją, firmy kurierskie i dostawcze nie mówiąc już o tym, że to nie polepszy sytuacji z tramwajem gdyż na początku rozwidlenia i końcu będzie wąskie gardło. Ale najlepiej pisać i publikować głupoty niż pomyśleć 5 minut.

      • 25 5

    • Normalnie gieniusz, miszcz intelektu spłodził ten tekst. Bez kitu.

      • 26 3

  • Sorry ale ludzie w 3mieście są nie wychowani. (2)

    Dlatego to się nie sprawdzi. Tubylcy nie nauczeni są zasady że najpierw się wysiada a w następnej kolejności są wsiadający. To samo się tyczy wchodzenia i wychodzenia z pomieszczeń. Oni tego nie umieją.

    • 4 1

    • Piszesz o słoikach, to pewne.

      • 0 0

    • tubylcy to wiedzą i tak robią...

      resztę sobie dopowiedz

      • 2 1

  • 8 cud swiata

    Uklad komunikacji amieni sie sam !!! Jak masy ludu miasta zaczna przyjezdzac do nowo powstalego centrum handlowego forum radunia...Czesc ulic bedzie pusta, lub jako parkingii ..
    = a najlepiej niech zbuduja droge przez wil\sle martwa w okolicy ul. Walowej za hotelem. Ubedzie pojazdow przez srodmiescie i wjada na al.Zwyciestwa przez mlode miasto po stoczni lub jana z kolna..

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane