• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysł hybrydowego biletu na komunikację. Co na to urzędnicy?

Maciej Korolczuk
14 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Przez pandemię wiele osób przeszło na tryb pracy zdalnej i przestało kupować bilety okresowe. Zdaniem naszego czytelnika tzw. bilet połówkowy lub hybrydowy mógłby temu zaradzić. Przez pandemię wiele osób przeszło na tryb pracy zdalnej i przestało kupować bilety okresowe. Zdaniem naszego czytelnika tzw. bilet połówkowy lub hybrydowy mógłby temu zaradzić.

Pandemia koronawirusa i konieczność pracy w systemie zdalnym lub mieszanym sprawiła, że dla wielu osób korzystających z transportu publicznego nieopłacalne stało się odnawianie biletów okresowych. Nasz czytelnik proponuje, by samorządy pochyliły się nad pomysłem nowego hybrydowego biletu, ważnego np. tylko przez pół miesiąca. Przedstawiciele Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej do idei naszego czytelnika odnoszą się jednak z rezerwą.



Bilet hybrydowy to:

Pan Piotr od kilku miesięcy - jak wiele osób w Trójmieście od czasu wybuchu pandemii koronawirusa - pracuje w trybie zdalnym. Jak mówi, do tego czasu dojeżdżał do pracy (między Gdynią a Gdańskiem) korzystając z Szybkiej Kolei Miejskiej. Jak większość osób korzystających regularnie z transportu publicznego posiadał przy tym bilet okresowy, z którego najpierw - do grudnia - zrezygnował całkowicie, a od nowego roku zastanawia się nad jego przedłużeniem. Dlaczego?

- Od stycznia firma w której pracuje przeszła na hybrydowy system pracy. Pracownicy zostali podzieli na grupy i rotacyjnie pracują raz w domu - raz w biurze. Stacjonarnie pojawiamy się w pracy np. w pierwszym i trzecim tygodniu miesiąca, a pozostali w drugim i czwartym tygodniu. Z rozmów ze znajomymi wiem, że podobne rozwiązania stosuje coraz więcej firm, bo przecież nie wszystkie wróciły już do normalności, ale też nie wszystkie na zawsze pozostaną przy systemie pracy zdalnej. Pandemia pokazała, że potrzeba w tym względzie większej elastyczności, co kłóci się z dotychczasową polityką sprzedaży biletów na komunikację. Po wykupieniu miesięcznego biletu przy takim trybie pracy połowa z niego trafia do kosza. Z kolei codzienne kasowanie jednorazowych biletów też jest nieopłacalne i bardzo uciążliwe.
Tabela z ofertą biletów metropolitalnych. Tabela z ofertą biletów metropolitalnych.
Pomysł naszego czytelnika zakłada, by w ofercie pojawiły się bardziej elastyczne bilety "połówkowe" - ważne nie przez cały miesiąc, ale przez jego połowę (albo przez dwa tygodnie ciągiem, albo w przedziale pierwszy/trzeci tydzień lub drugi/czwarty).

- Zdaję sobie sprawę, że w kontekście integracji biletowej i prac nad wspólnym biletem "Fala" nowa taryfa nie uprościłaby i tak już mocno skomplikowanej i rozrośniętej oferty kilkudziesięciu różnych biletów w Trójmieście, ale może warto się nad nią zastanowić? Nie wiemy przecież, czy pandemia potrwa jeszcze kilka lub kilkanaście miesięcy, a może jej wygaszenie to perspektywa nawet kilku lat? - zastanawia się pan Piotr.
O odniesienie się do pomysłu naszego czytelnika poprosiliśmy przewodniczącego zarządu Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.

- Nie widzę uzasadnienia dla wprowadzenia tego rozwiązania co najmniej z trzech powodów - mówi Kamil Bujak, przewodniczący zarządu MZKZG. - Po pierwsze, zgodnie z naszą polityką zachęcamy do korzystania z transportu zbiorowego nie tylko przy okazji realizacji podróży obligatoryjnych, związanych z dojazdami do miejsc pracy i nauki, ale również przejazdów fakultatywnych. Stopniowe luzowanie wprowadzonych przez rząd obostrzeń, polegające na otwieraniu punktów handlowych, obiektów sportowych i kulturalnych, sprzyja częstszym wyjściom z domu. Po drugie, obejmowanie coraz większej części społeczeństwa szczepieniami daje nam podstawę, aby z optymizmem patrzyć w przyszłość i mieć nadzieję, że pandemia będzie powoli wygasać. Wraz z tym należy się spodziewać, że docelowo większość firm, jeśli nie zrezygnuje z "home office", to przynajmniej go ograniczy do jednego-dwóch dni w tygodniu. Po trzecie, należy też mieć świadomość, że wcielenie pomysłu w życie spowoduje zmiany w strukturze obecnie sprzedawanych biletów, skutkujące koniecznością zwiększenia dopłat z budżetów gmin do funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (242) 7 zablokowanych

  • Brakuje biletu 7-dniowego. (1)

    W gdyńskim ZKM nie ma takiego biletu już długo. Uważam, że to duży błąd.

    • 0 0

    • Acha, widzę już po komentarzach, że nie tylko ja widzę ten problem

      • 0 0

  • Slaby pomysl

    Moje i wiele innych biur pracuje normalnie - akurat jestem w trakcie przeglądania ofert pracy i trafiam tylko na takie. Hybrydowy tryb pracy dotyczy mniejszości pracowników i to każdy pracuje inaczej - jedni dzielą sie tygodniami, inni dniami. Jeśli ma to generować dodatkowy koszt, to lepiej wprowadzić karnety biletów w okazyjnej cenie albo jeden bilet godzinny ztm + skm. To są pomysły, ktore przydadzą sie i po pandemii.

    • 0 1

  • A może bilety wielokrotne po prostu

    Kiedyś były bilety 10-przejazdowe na przykład.
    Dlaczego by nie wprowadzić np. biletów 10 i 100 przejazdowych? Jedziesz, odhaczasz, schodzi ci 1 sztuka z paczki i tyle?

    • 3 0

  • tygodniowy

    wystarczyłoby wprowadzić bilet tygodniony / 5 dniowy MZKGZ w cenie 1/4 miesięcznego dostępny tylko z kartą mieszkańca
    Obecnie jest bilet 72h, którego cena jest absurdalna dla mieszkańca, choć może mieć sens dla turysty

    • 0 0

  • NO i pięknie

    fajnie że zkm/ZTM i inni nie potrafią od 30 lat zrobić wspólnego biletu.
    Brawo dla Was !

    • 1 0

  • OV chip card w holandii jest na cale panstwo niderlandzkie na wszystkie kraje (1)

    Bez roznicy czy mieszkasz w Fryslandi, LImburgii, holandii czy w Brabancji pølnocnej. - tramwaje, troll-rąbusy ;) , autobusy, pociagi, (riksze i taxi tylko sa wykluczone)

    To samo w lodnynie 'travelka' jest na zony 1-6 A-D, train, metro, bus.
    To samo we wszystkich aglomeracjach na zachodzie.

    Sa firmy ktore oferuja takie rozwiazania od lat.

    • 1 0

    • moze by tak wynajc takich od komunikacji z holandii lub jakigos miasta z uk.

      zrobiliby co trzeba w 2-3 miesiace I po sprawie. po co sluchac urzedniczej niemoty od 26 lat z tym samym problemem

      • 0 0

  • Wycieczka do Londynu - i wszystko jasne

    Płacimy kartą płatniczą (telefonem, zegarkiem) - jedna osoba jedna karta (ta sama w okresie).
    Taryfa jest ograniczana do:
    maksimum dobowego /
    maksimum tygodniowego
    / maksimum miesięcznego.
    Są też strefy - jak wyjeżdżamy dalej, to maksymalne stawki okresowe rosną.
    Na przykładzie dziennym - 1 przejazd - opłata 1 razowa ale od 3 przejazdów opłata danego dnia już nie rośnie itd.

    • 2 0

  • Dobrze by było zastanowić się na od okresowym biletem na np 20 raz, bo nie wszyscy będą mieli zmiany tygodniowe. Ktoś bedzie miał pare razy w tygodniu i na własne życzenie. Ale jak nie będzie dobrych warunków dojazdu, to chętnie zostanę w domu i nigdzie nie pojadę, więc albo komunikacja publiczna się dostosuje, ale będzie cierpieć większe straty.

    • 0 0

  • Upraszczając wypowiedź p. Bujaka: Walcie się ze swoim racjonalizatorstwem. To my mamy monopol.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane