• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 18,5 mld zł na transport na Pomorzu. Ile z tego otrzyma Trójmiasto?

Maciej Naskręt
29 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (2014-2020) trafi na Pomorze rekordowa suma środków finansowych na inwestycje. W perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (2014-2020) trafi na Pomorze rekordowa suma środków finansowych na inwestycje.

Przez najbliższych 10 lat w Pomorze zostanie wpompowanych ponad 30,5 mld zł na rozwój, w tym ponad 18,5 mld zł w transport. Lwia część pieniędzy będzie pochodzić z budżetu centralnego i dofinansowania Unii Europejskiej. Sprawdzamy, jakie przedsięwzięcia doczekają się realizacji w Trójmieście.



Władze województwa pomorskiego oraz Minister Infrastruktury i Rozwoju podpisali jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia kontrakt terytorialny. Dokument uzgadnia priorytetowe cele i przedsięwzięcia, które mają istotne znaczenie dla rozwoju województwa i całego kraju. Są to działania z zakresu m.in.: transportu, rozwoju gospodarczego, energetyki i środowiska.

- Treść Kontraktu Terytorialnego stanowi rezultat negocjacji pomiędzy Zarządem Województwa Pomorskiego a Ministrem Infrastruktury i Rozwoju - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Zgodnie z tą umową, na Pomorzu zostanie zaangażowane ok. 30,5 mld zł na działania z zakresu polityki rozwoju. Z tej puli lwią część inwestycji będą stanowić inwestycje w transport - ponad 18,5 mld zł. Sprawdzamy zatem, które z nich będą miały największe znaczenie dla mieszkańców Trójmiasta.

Przedsięwzięcia kolejowe

Na kolej, według wstępnych ustaleń, do 2022 r. ma być wydanych 4,2 mld zł. Na kolej, według wstępnych ustaleń, do 2022 r. ma być wydanych 4,2 mld zł.

Gotowy pierwszy peron stacji we Wrzeszczu

Dzięki inwestycjom z UE w Trójmieście pojawiają się niesamowite maszyny.

Wybudowany za m.in. unijne pieniądze wiadukt i kładka na linii PKM.

Najważniejszym przedsięwzięciem będzie rozbudowa linii kolejowej 202 z Gdyni do Słupska. Planuje się tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowych, docelowo osiąganie parametrów ruchu pociągów 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym, jak też zapewnienie dopuszczalnego nacisku na oś - 221 kN, a także budowę lokalnych centrów sterowania LCS.

Ponadto inwestycja ma objąć budowę drugiego toru (na wybranych odcinkach) linii kolejowej nr 202 dla usprawnienia pracy ruchowej i skrócenia czasu jazdy oraz zwiększenie przepustowości odcinka Wejherowo - Reda, budowę wiaduktów i przejazdów bezkolizyjnych na skrzyżowaniach z drogami. Inwestycja może pochłonąć nawet 1,5 mld zł.

Duże zmiany ma też według planów przejść linia kolejowa z Tczewa do Bydgoszczy. Zaplanowano tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowej na całej długości, aby możliwe było osiąganie prędkości 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym oraz budowę lokalnych centrów sterowania (LCS).

Założono tam też likwidację licznych ograniczeń prędkości na stacjach i odcinkach linii kolejowych, wynikających przede wszystkim ze złego stanu technicznego toru lub nawierzchni oraz z układu geometrycznego toru. Wartość projektu to 1 mld zł.

Inwestycje mają też objąć linię PKM i linię 201 (odc. Gdynia - Kościerzyna). Tu głównie chodzi o elektryfikację wspomnianych szlaków, która miałaby kosztować prawie 600 mln zł.

Planowane są też zakupy taboru kolejowego. 350 mln zł ma pochłonąć zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi linii PKM. Również podobne zakupy chce poczynić SKM, ale tam potrzeba kwoty dwukrotnie wyższej, bo 750 mln zł.

Przedsięwzięcia drogowe

13 mld zł mają pochłonąć łącznie budowa drogi z Gdyni do Słupska, z Gdańska do Elbląga i Obwodnica Metropolitalna. 13 mld zł mają pochłonąć łącznie budowa drogi z Gdyni do Słupska, z Gdańska do Elbląga i Obwodnica Metropolitalna.

Wizualizacja trasy Gdańsk - Elbląg.

Wizualizacja Obwodnicy Metropolitalnej.

Najważniejszym projektem drogowym w nadchodzących latach dla mieszkańców Trójmiasta będzie budowa drogi ekspresowej z Gdyni do Słupska. Jej koszt szacuje się na ok. 6,5 mld zł.

Budowa tej trasy ma zapewnić skrócenie czasu dojazdu do ośrodków ponadregionalnych i ośrodków turystycznych oraz wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej makroregionu północnego, a zwłaszcza Pomorza Środkowego, który jest obszarem zaliczanym do najgorzej dostępnych w skali kraju.

Kolejnym przedsięwzięciem jest budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga wraz z Obwodnicą Metropolitalną. Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z najważniejszych elementów infrastruktury drogowej kraju, jak również sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym, w tym sieci TEN-T. Jej parametry techniczne oraz natężenie ruchu powoduje, że nie odpowiada ona obecnym potrzebom, w tym związanym z poziomem bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Warto tu zaznaczyć, że z kolei w ramach projektu morskiego (nie transportowego, jak dotychczas wymieniane projekty) ma być modernizowana Estakada Kwiatkowskiego. Przede wszystkim chodzi o podniesienie jej paramentów - m.in. dopuszczalnego nacisku na oś dla samochodów ciężarowych.

Obwodnica Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej trafiła na listę rezerwową we wspomnianym kontrakcie terytorialnym. Oznacza to, że jej realizacja jest uzależniona między innymi od dostępności środków finansowych, czyli zbudowana zostanie, gdy powstaną oszczędności na budowie innych dróg na Pomorzu.

Wizualizacja OPAT-u

Opinie (181) 9 zablokowanych

  • drugi tor .... na wybranych odcinkach !!!

    .... a dlaczego nie na CAŁEJ długości ??? - ta linia kolejowa była linią dwutorową ! - przecież - .... ale to było przed wojną..... teraz sa inne czasy ! i sposoby myślenia.

    • 0 0

  • Witam.

    Mieszkam w Gdyni. Dojeżdżam do pracy w Redzie. Nie wiem jak planowane inwestycje odciążą trasę Gdynia Wejherowo. Wiem natomiast, że tunel miedzy ul. Chylonską a Hutniczą pod torami bardzo by sie przydał. Tak samo OPAT, zwłaszcza latem, kiedy to turyści z całej Polski stoją w gigantycznych korkach na półwysep. Rozumiem, że nowe drogi odciążą stare połączenia. Prosze tylko aby dokładnie to oszacować. Skala i rozmiar inwestycji jest ogromny i jeśli dziś źle ocenimy potrzeby potem będzie już za późno. Dlatego proszę szanownych Decydentów o dobry wybór projktów, gdyż pieniądze te wydamy tylko raz, a konsekwencje tego będziemy ponosić przez długi czas.

    • 1 0

  • a kiedy pociągi TLK wrócą na trase do Wawy przez Iławę Działdowo (5)

    kilka lat temu pociagi TLK do Wawy i dalej do Krakowa poprowadzono objazde4m przez Bydzie Totn Kutno do Wawy a tam zeby było jeszcze ciekawiej dalej przez Deblin do radomia / zamiast krócej przez Warke/. W ten sposób trasa Gdansk Radom / 431 km/ osiagneła długość 606 km.
    Pytam sie wiec kiedy te pociagi wróca na stałą i naturalna trase czy moze PKP nadal bedzxie zdzierało z pasazerów TLK aby dofinansowac Pendolino

    • 8 7

    • skąd ten minus??? (4)

      jezeli cena biletu na trasie 431 km wynosi 65 zł a na ytasie 606 km wynosi 73 zł to ta róznica 8 zł to czysty zysk na pokrycie kosztów pendolino. Jesli przyjmiemy ze te trase Gdansk Radom w całosci pokonuje co najmniej 200 osob to daje dziennie 1600 zł co razy pare pociagów/ tam i powrot/ 3200 zł.
      wyliczenie wiec jest proste i czytelne

      • 4 1

      • Czyli pociąg 175 km jedzie za darmo? No,no,brzmi to sensownie! (1)

        • 0 1

        • właśnie po co tam jedzie

          skoro trasa to Kołobrzeg Kraków
          spójrz na mapę a zrozumiesz pytanie. Po co pociagi jada na wschód skoro ich cel jest na południu

          • 1 0

      • Stąd żebyś łaskawie obejrzał się dookoła i zauwarzył ze te pociagi już jeżdza!! !:D (1)

        Jeżeli masz sr*czke na Pendolino i nie wsiądziesz do niego "bo nie" to proszę sprawdź Rozkład Jazdy pociągów PLK 2015, bo takie pociągi już jeżdżą...

        pierwszy lepszy przykład pociąg "TLK Monciak" ;) ale pozatym jest jeszcze kilka "klasycznych" pociągów na trasie Gdańsk - Mława- Wawa_ Kraków...;-)

        • 2 1

        • tlk monciak jedzie przez sławną Włoszczową Północną

          wiec trafiasz jak kula w płot

          • 1 0

  • Znowu się co niektórzy dorobią. (1)

    Niezła kasa do podziału, obywatele się wzbogacą. Niektórzy podwykonawcy ogłoszą upadłość, bo nie byli z układu, ale to nic. A trasa szybkiego ruchu Metropolitarna do Żukowa to łatwy dojazd z domu do pracy, ale to nie jest obwodnica. Nieźle mydlą nam oczy.

    • 16 15

    • Każdy sądzi po sobie

      • 0 0

  • brakuje mi informacji na temat rozwoju tranSPORTU rowerowego

    na przykład strzeżonych parkingów rowerowych na stacjach SKM i PKM, nie mówiąc o np. kładce pieszo-rowerowej na Ołowiankę czy trasie rowerowej wzdłuż linii SKM od Kamiennego Potoku do ulicy Obrońców Westerplatte w Sopocie. Małe nakłady ale duża produktywność, większa niż wiele inwestycji drogowych przesuwających korki gdzie indziej.

    • 0 3

  • Czy w ramach tych planów doczekamy wspólnego biletu na PKM, SKM, ZTM do 100zł? (6)

    Teraz nie opłaca się jeździć komunikacją w obrębie Trójmiasta i województwa. Jest drogo! Warszawa taki bilet ma także widać że można.

    • 101 11

    • Kto ma zadecydować o wspólnym bilecie?

      Panowie Prezydenci. To w waszych rękach decyzja. Trochę determinacji pls.

      • 1 0

    • Pewnie nigdy się nie doczekamy... (1)

      W 3mieście jest jakieś dziwne parcie na obrzydzanie ludziom komunikacji miejskiej.
      Oddzielne bilety na wszystko, metropolitalnych nigdzie nie da się kupić, komunikacja przeważnie niepunktualna, zbyt mała czestotliwośćpołączeń i przede wszystkim brak sensownych węzłów przesiadkowych poza ścisłym centrum.

      Sam dojeżdżam samochodem do pracy bo autobusem zajęłoby mi to około 50-120 minut a samochodem około 15 minut.

      • 16 4

      • to chyba zależne gdzie mieszkasz...

        A Twój opis pasuje idealnie do Wyspy Sobieszewskiej...Zgadłem? ;)
        Jazda KM po miescie (co najmniej w Gdańsku) jak dla mnie jest o wiele wygodniejsza niż pchanie się z samochodem do Centrum miasta....;/ Mówimy o trasie Oliwa- Wrzeszcz - (czasami Gdańsk Gł).

        • 2 2

    • Obecnie jaza samochodem jest szybsza i tańsza. Wysokie koszty biletów nie .... (2)

      zamienia jazdy autem na komunikację miejską

      • 14 7

      • Jest tansza jesli liczysz samo paliwo (1)

        Amortyzacja auta kosztuje dużo więcej jakies 0,5 zl za km -teraz policz jeszcze raz, co jest tansze.

        • 5 6

        • Wliczanie amortyzacji, gdy samochód już sie posiada jest

          W najlepszym przypadku...śmieszne. Koszty są te same- przeglądy i tak trzeba robić (chyba, ze sie nie dba o samochód, tylko czeka na dużą awarie i duze koszty- wtedy faktycznie mozna sobie liczyć amortyzację..), części sie i tak zużywają, gdy sie jeździ 'raz w niedziele do kościoła', a przebiegi są male- dojeżdżającym w obrębie miasta do pracy trudno wyjeździc wiecej niz 5k km rocznie wiecej...

          • 2 1

  • (9)

    Mam nadzieję, że ten absurd w postaci drogi znikąd donikąd czyli "obwodnicy metropolitalnej" nie doczeka się realizacji.
    Tak samo jak planowany odcinek Lębork Chwaszczyno którego budowa byłaby gigantyczną dewastacją terenu Kaszub.
    Lepiej zajmijcie się remontem obecnych dróg, budową lewoskrętów i "obwodnic" Żukowa i Chwaszczyna oraz tunelem/wiaduktem pod torami z hutniczej do obwodnicy czy nawet OPATem...

    • 29 45

    • Masz rację (8)

      Droga Kaszubska to dosłownie droga do lasu, droga donikąd i kiełbasa wyborcza dla mieszkańców Słupska i Lęborka, i utopione w błocie (dosłownie) miliony złotych. Podobno 3 razy taniej wyszło by dobudowanie drugiej nitki wzdłuż istniejącej drogi Gdynia-Słupsk i dalej na Koszalin i Szczecin.
      Przy okazji pod topór bez sensu pójdą całe hektary pięknych kaszubskich lasów (widocznie już jakaś gnida położyła łapę na drewno i widzi na tym dobry interes). Zamiast tej bezsensownej drogi do lasu, której proponowany wariant jest w dodatku najgorszy i najbardziej ingeruje w środowisko, należało by zbudować OPAT i zmodernizować istniejącą trasę Gdynia-Słupsk, a wyjdzie to taniej niż budowa drogi kaszubskiej przy uzyskaniu identycznych lub nawet lepszych efektów.
      No ale widać nie wszyscy to rozumieją i za kilka lat będą żałować tych durnych decyzji.

      • 7 10

      • Racjonalista chyba raczej głupi troll (7)

        Człowieku OPAT to jest właśnie droga donikąd. Droga, która ma powstać o przekroju 2x2 i olbrzymimi węzłami i co nagle wpada w drużkę 1x1 i jak myślisz co się stanie ??? A to, że powstanie mega korek i cały OPAT będzie stał jak stała dotychczas obwodnica. Ponadto budowa OPAT-u nic nie zmieni, bo gro ruchu to nie do Pucka, a właśnie na Słupsk i dalej.

        Mówisz rozbudowa drogi na Słupsk o kolejną nitkę, ale odpowiedz sobie po co. Ona się nie korkuje nie w tej części co byłaby rozbudowana, a właśnie w części Wejherowo-Rumia.

        Co do niszczenia terenów to nie będę dyskutować, bo nie widzę sensu.

        • 6 5

        • Sam jesteś głupim trollem (6)

          Do Słupska prawie nikt nie jeździ bo to miasto duchów z 30 procentowym bezrobociem i z biegiem lat się będzie systematycznie wyludniało. Obwodnica się nie korkuje i nie stoi w miejscu, za wyjątkiem sezonu letniego kiedy Warszawka i Hanysy na Hel ciągną i to rozładował by właśnie OPAT.
          Tak samo OPAT odciążył by właśnie twój feralny odcinek Rumia-Wejherowo, a dokładniej Rumia-Reda, który tak naprawdę jest najgorszy i od czerwca do września jest tam horror, Po to OPAT właśnie jest projektowany.
          Sam nie wiesz o czym piszesz i sam sobie zaprzeczasz, a jedyne co potrafisz to ubliżać komuś od głupków i trolli co świadczy o tobie że jesteś zwykłym prostakiem i chamem co kupił sobie komputer ale nie zdążył sobie jeszcze siana z gnojochodów wyciągnąć.

          • 5 9

          • Kto tu trolluje? (4)

            Miasto Słupsk-stopa bezrobocia 12,2% (2013)
            całe województwo -stopa bezrobocia 13,2 % (2013)
            Łatwo sprawdzić u wujka Gugla. Można też zamiast tego pisać o 30% bezrobociu i "mieście widmo". Widać że nigdy tam nie byłeś,a żałuj.

            • 8 4

            • (3)

              powiat slupski stopa bezrobocia 19,2%
              woj pomorskie 11,1%
              trojmiasto poniżej 6%
              dane na 31 pazdiernika 2014

              • 2 5

              • (2)

                Powiat słupski to nie miasto Słupsk głąbie jeden, to jest powiat ziemski a Słupsk jest osobnym powiatem grodzkim, podobnie jak powiat gdański to nie miasto Gdańsk.

                • 6 2

              • Oczywiście masz rację (1)

                Ale nawet te dane z powiatu ziemskiego wskazują,że trzeba coś z tym zrobić.
                Nie ma lepszej drogi do likwidacji bezrobocia jak poprawa infrastruktury. Mniej bezrobocia = wyższe wpływy z podatków dla całego województwa.

                • 3 1

              • yhm budowa drogi metoda na poprawę gospodarki
                nowatorskie...
                powiedz to tysiącom budowlańców wydu..czonych na rządowych budowach autostrad

                • 1 3

          • ha ha ha

            Obwodnica się nie korkuje i nie stoi w miejscu

            i więcej komentować tego co napisał Racjonalista nie trzeba - w powyższym zdaniu mamy kwintesencję braku kompetencji autora. Reszty nawet nie ma co tłumaczyć, bo i tak nie zrozumie.....

            • 4 2

  • Już od wielu lat gdańsk zagarnia wszystko do siebie, ludzie obudźcie się czas skończyć z tym syfem (2)

    Czekam na OPAT

    • 9 10

    • Takie są skutki tworzenia "sepatarystycznych" organizacji typu NORDA...

      Własne lotnisko, własne obwodnice to do tego dajcie jeszcze własne wojsko i kontrole na węzłach wjazdowych do Śledziolandii.... ;//

      Jka byście się dołączyli to kaska by się zapewne znalazła...a tak ..
      Zły wniosek, prosze okienko obok...;

      • 2 1

    • Jak wszystko?

      Główne inwestycje do droga do Elbląga, Słupska i kolej na pomorzu. Na tej liście nie ma inwestycji typowo Gdańskich. chyba, że chodzi ci o to, że Słupszczanie i Elblążaninie pracują w Gdańsku i będą dojeżdżać tymi drogami do gdańska. Ale jak tak, to czemu im ten dojazd utrudniać, bo działa na złość miłośnikom Szczurka?

      • 7 4

  • żle zadane pytanie (5)

    powinno być: Ile dostanie Gdańsk ile pozostali ?
    lub
    dlaczego Gdynia nie dostanie pieniędzy na transport!

    • 7 8

    • bo gdynia inwestuje w lotniska i sceny (3)

      wojciech jako osoba swięta lewituje i nie potrzebuje transportu

      • 8 4

      • A kolejke górską do chałupy kto sobie buduje?

        hmmm?

        • 3 0

      • d;aczego w sopotach inwestuje sie miliardy w dworzec pkp (1)

        skoro w Gdansku juz jest. Po co komu drugi tak duzy dworzec w tej "aglomeracji" dwumiast

        • 1 4

        • Szczególnie Sopot inwestuje niedokładając do tego ANI ZŁOTÓWKI....

          Tylko prawytny inwestor na publicznym terenie... :) I następne GB tyle że w Sopocie ;-)

          • 1 0

    • Bo nie złożyła wniosków?

      Taki mój strzał, że to to jest przyczyna.

      A nie, przepraszam, to przez wredny Gdańsk....

      • 7 2

  • to znowu zmiana pomysłu na PKM? (1)

    zakup "elektrycznych zespołów trakcyjnych" to nie można było tego odrazu zaplanować i wykonać a tak rudszą spalinowe już produkowane a potem projekt, przebudowa i kolejne miliony wyrzucone w błoto

    • 4 9

    • Był taki plan od początku. PKM miałabyć budowana odrazu zelektryfikowana...

      jednak PLK nie wyrobiło się (i dalej jakoś im się nie śpieszy) z Elektryfikacją linii 201 (odcinek Gdańsk Osowa- Gdynia) bez czego puszczanie prądu na PKM nie ma najmniejszego sensu... ;-) Ot co!! :D

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane