- 1 Boże Ciało. Procesje w Trójmieście (541 opinii)
- 2 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (417 opinii)
- 3 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (265 opinii)
- 4 Fontanny, które kiedyś zdobiły krajobraz (16 opinii)
- 5 Nowy przystanek kolejowy na granicy miast (145 opinii)
- 6 Nie miał prawka i chciał oszukać system (59 opinii)
64 prywatne ulice w Gdańsku
Ponad 60 spośród ok. 1750 gdańskich ulic ma prywatnych właścicieli. Ich zarządcy mogą nimi dysponować według własnego uznania. W większości przypadków kierowcy nie mają pojęcia, że jadą po czyimś gruncie. Sytuacje radykalne, gdy taką drogę nagle przegradza szlaban, na szczęście należą do rzadkości.
Poza jurysdykcją GZDiZ są natomiast drogi prywatne. Oznacza to, że na właścicielach tras spoczywają konkretne obowiązki (m.in. całoroczne utrzymanie wspomnianych dróg, odpowiedzialność cywilna w razie ewentualnych szkód, opodatkowanie itd.), ale też przysługują im konkretne prawa.
Co do zasady, drogi prywatne nie różnią się od innych terenów prywatnych. Oznacza to, że to ich właściciel decyduje o warunkach korzystania z nich. Może określić prędkość, z jaką po drodze można się poruszać, ale może też ją zamknąć - choćby szlabanem.
Kontrowersje wokół szlabanów na południu Gdańska
Tak stało się np. na fragmencie ul. Hokejowej, która została wybudowana za prywatne środki mieszkańców osiedla Vivaldiego (co ciekawe, wspomniana droga w 3/4 długości jest drogą publiczną).
Pomysł na ustawienie szlabanu pojawił się także wśród mieszkańców okolicy ul. Tenisowej, drogi położonej na granicy Gdańska i Borkowa. Tam jednak w tej sprawie udało się dojść do porozumienia.
Nie tylko szlabany
W 2010 roku miasto musiało pilnie zlecić remont północnej jezdni al. Jana Pawła II na odcinku od al. Rzeczypospolitej do ul. Hynka . Po latach dyskusji z urzędnikami firma, do której należał grunt, po którym biegła południowa jezdnia tej ulicy, uznała, że nie będzie go już dalej udostępniać kierowcom. Z dnia na dzień przegrodziła jezdnię betonowymi blokadami.
Z kolei deweloper osiedla Garnizon we Wrzeszczu nie odcina nikomu dostępu do ulic biegnących przez jego teren, ale ustalił na nich swoje zasady. Część dróg została zamieniona w deptaki. Na osiedlu obowiązuje strefa ruchu, w której to piesi mają pierwszeństwo, a kierowcy muszą jeździć wolno i ostrożnie. Deweloper mógł o tym zdecydować, ponieważ sam wybudował biegnące przez osiedle drogi. Nie było ich tu wcześniej, gdyż mieszkania i biurowce powstały na terenie dawnych koszar wojskowych.
Ponad 60 prywatnych ulic w Gdańsku
W związku z dyskusją, jaką wzbudza temat szlabanów na prywatnych drogach, poprosiliśmy urzędników o wykaz wszystkich takich tras w Gdańsku. Z listy przekazanej nam przez GZDiZ wynika, że w sumie jest ich 64.
Lista dróg prywatnych w Gdańsku:
ul. Aroniowa | ul. Baśniowa | ul. Białoszewskiego | ul. Bieszkowicka |
ul. Borska | ul. Bud. Portu Północnego | ul. Chodackiego | ul. Cieplewska |
ul. Cietrzewia | ul. Dębogórska | ul. Elfów | ul. Figowa |
ul. Filmowa | ul. Forsycji | ul. Głogowa | ul. Głuszca |
ul. Gronowa | ul. Hemara | ul. Herberta | ul. Hiacyntowa |
ul. Hokejowa | ul. Jagodowa | ul. Karlikowska | ul. Komedy |
ul. Kontenerowa | ul. Kozacza Góra | ul. Lawendowe Wzgórze | ul. Legendy |
ul. Leśny Potok | ul. Leśmiana | ul. Lewkoniowa | ul. Łapalicka |
ul. mjr. Łupaszki | ul. Łyżwiarska | ul. Masońska | ul. Matecznikowa |
ul. Miłocińska | ul. Miłosza | ul. Morelowa | ul. Myśliwskie Wzgórze |
ul. Nad Potokiem | ul. Norwida | ul. Odyseusza | ul. płk. Pałubickiego |
ul. Pelczara | ul. Pienkowskiej | ul. kpt. Poinca | ul. Pomyślna |
ul. Promowa | ul. Przyjazna | ul. Siedlicka | ul. Słonimskiego |
ul. Sosnkowskiego | ul. Stachury | ul. Sybiraków | ul. Świstaka |
ul. Wichrowe Wzgórze | ul. Więckowskiego | ul. Wilcza | ul. Zaułek Ormiański |
ul. gen. Zawackiej | ul. Życzliwa | ul. Gnieźnieńska | fragment Nowego Podwala Grodzkiego |
Zdaniem miejskich urzędników ewentualne ograniczenia przejezdności na większości wymienionych tras nie będą miały wpływu na ruch drogowy w mieście.
- Istotne jest, aby każdą z tych dróg rozpatrywać indywidualnie, to, jakie jest jej znaczenie w układzie drogowym miasta. Większość z nich nie ma wpływu na układ komunikacyjny - zapewnia Magdalena Kiljan, rzeczniczka Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Miasto - a konkretnie Wydział Skarbu Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz Wydział Programów Rozwojowych - prowadzi politykę w sprawie nabywania gruntów. Z szacunków GZDiZ wynika, że w ostatnim czasie wykupiono kilkanaście działek, po których biegną drogi prywatne lub (zazwyczaj) ich fragmenty zlokalizowane w ciągu dróg należących do gminy.
Miejsca
Opinie (192) ponad 10 zablokowanych
-
2019-12-18 12:55
Opłaty
Czy mieszkańcy płacą za "prywatne" drogi miastu?
- 3 0
-
2019-12-18 12:57
jak miał drogę to nazwał bym ją jakimś bohaterem (1)
na przykład Rysiek Swetru
- 4 0
-
2019-12-18 14:32
albo Magda Adamowicz
tyle zrobila i robi dla regionu gdanskiego. A przeciez jest ze Slupska.
- 1 0
-
2019-12-18 13:13
Zlikwidowac ZDIZ
Obniżyć podatki i ludzie sami wybuduja porządne drogi, dużo taniej i 10 razy szybciej
- 2 1
-
2019-12-18 13:22
wukup przez miasto (1)
Może niech miasto wykupi te drogi ?
- 3 1
-
2019-12-18 13:31
a można wiedziec po co?
- 0 2
-
2019-12-18 14:34
a zaczelo sie od Adamowicza co mial inne priorytety. duzo kont ze spora iloscia u siebie. Jak tu ma byc dobrze? (1)
Generalnie to problemem nie są szlabany a urbaniści miejscy i ogólnie władze miejskie..
Nadają się co najwyżej do wytyczania bruzd wzdłuż zagonów buraków. Obowiązkiem władz jest takie planowanie przestrzenne, aby zapewnić dostępność komunikacyjną mieszkańcom. Pozostawienie terenu pod drogę publiczną lub zbudowanie drogi alternatywnej to ich obowiązek. W Gdańsku jednak jest zasada: sprzedać teren a o resztę niech się inni martwią.- 4 0
-
2019-12-18 18:30
Ponadto na miasta jest nałożony obowiązek łatania dziur w asfalcie dróg gminnych czego miasta nie robią...
- 0 0
-
2019-12-18 14:38
egzotyczna Ola
Projekty grodzonych osiedli nie powinny być zatwierdzanie przez miasto!
Grodzone osiedla to są standardy krajów upadłych i oligarchicznych. W pobliże każdej posesji (do płotu) powinien być nieskrępowany dostęp dla wszystkich. Nie może być "miasta w mieście". Władze miasta nie powinno zezwalać na coś takiego, a jak się deweloper upiera to można nie nadawać takim miejscom adresów, nie zezwalać na zamieszkanie, pozwalać na jedną skrzynkę pocztową (skoro to jeden adres), blokować decyzjami strażaków itd. Jak się chce to można. Takie prywatne wyspy to chore miasto. Na mapie są też drogi w porcie i rafinerii ale to inna sprawa.
bo GDansk to wlasnie takie miasto jak piszesz od 21 lat.
to są standardy krajów upadłych i oligarchicznych.- 5 0
-
2019-12-18 14:39
miasto glupiej wladzy
Problem jest bo chybga nie ma w Gdańsku kogoś takiego jak urbanista
a jesli był - to był kuklą deweloperów. Bo to co się dzjeie z zabudową od ostatnich lat to matrix - prawie nic nie pasuje do siebie.- 4 0
-
2019-12-18 14:42
"Na moim osiedlu jest zakaz wjazdu patologiom"
A powinno stac przed wjazdem do Gdanska i na lotnisku- 2 0
-
2019-12-18 14:49
W UE nie ma czegos takiego jak prywatna wlasnosc. Jeszcze tego nie rozumiecie?
Chyba ze jestes wielkim koncernem to wtedy tacy jak wy sa przedmiotem dla nich. Od tego maja slupy zebyscie nie mysleli sami.
- 1 1
-
2019-12-18 14:56
powinno sie zaczac od oplat na lotnisku. w koncu tak sie chwala ze rekordy bije lotnisko
a zanieczyszczenia trzeba ograniczac. Pobierac oplaty od turystow z lotniska. Bedzie rocznie dodatkowe 5 miliardów w budzecie.
beda na rogatkach pobierac oplaty
nastalo neosredniowiecze - straz miejska zeruje na mieszkancach a szlachta nie placi podatkow kon znowu drozszy od czlowieka kasta stanowi prawo a sady sa dla wybranych !- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.