• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poprawią przyczepność ul. Słowackiego w Gdańsku

Maciej Korolczuk
6 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze. Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze.

W tym roku drogowcy chcą poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego. Po uszorstnieniu ul. Spacerowej, Świętokrzyskiej i jezdni Słowackiego w kierunku Wrzeszcza tym razem "śrutowanie" przewidziano na trasie między Niedźwiednikiem a Matarnią.



Jak najlepiej poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego?

Pierwsze śrutowanie nawierzchni jezdni gdańscy drogowcy przeprowadzili w 2017 r. na odcinku Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem. Do czasu wykonania prac mających na celu poprawienie szorstkości jezdni dochodziło tam do znacznej liczby kolizji i wypadków.

Po tym, jak na trasie poprawiono stan nawierzchni, zastanawiano się, czy nie skłoni to kierowców do szybszej jazdy. Okazało się inaczej. Policyjne statystyki kolizji i wypadków diametralnie spadły.  

Drogowcy poszli więc za ciosem i w kolejnych latach poprawili wyślizganą i wyeksploatowaną nawierzchnię na dwóch kolejnych newralgicznych trasach: Spacerowej i Świętokrzyskiej.

Teraz znów wracają na Słowackiego, ale tym razem na leśny odcinek w kierunku Matarni.

- Prace chcemy przeprowadzić w tym roku - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Obecnie analizujemy, na jak długo wystarcza uszorstnienie nawierzchni na już zrealizowanych odcinkach. Jesteśmy zadowoleni z efektów, bo radykalnie spadła liczba zdarzeń drogowych w tych miejscach. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie odcinki nadają się do tego typu zabiegów. Wszystko zależy od tego, z jakich kruszyw wykonana jest masa bitumiczna.

W ubiegłych latach na leśnym odcinku Słowackiego między Niedźwiednikiem a Matarnią doszło do kilku groźnych wypadków.



Przetarg na wykonanie prac ma zostać ogłoszony na przełomie maja i czerwca. W budżecie na ten cel zabezpieczono środki w wysokości 400 tys. zł. Na razie nie zapadła decyzja, które trasy lub odcinki będą przewidziane do śrutowania w kolejnych latach.

Na czym polega śrutowanie?



To zwiększenie szorstkości, a tym samym przyczepności nawierzchni jezdni poprzez zastosowanie urządzeń wyrzucających z siebie metalowy śrut, który uderzając z odpowiednią siłą w nawierzchnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę. Poddana śrutowaniu nawierzchnia zwiększa swoją przyczepność, co ma wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać, że podstawą bezpieczeństwa jest dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, a także zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

Wideo archiwalne

Opinie (185) 5 zablokowanych

  • Na odcinku w dół max 50 km/h

    Po co te 70 km/h, które prowokuje szybką jazdę i wypadki !?

    • 0 4

  • Kolejny wał Świętego

    Miasto Gdańsk odkopało projekt z BPBK z lat 70 -tych żeby było taniej i zmodernizowało ul. Słowackiego. Dla niobytych i słoików BPBK to Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego na ul Miszewskiego.

    • 0 0

  • Będą tak śrutować, aż do warstw podkładowych

    • 1 0

  • Chore jest to polskie totalniackie podejście -zakazać, karać i regulować - patologia tego narodu

    Boli Cię, że ktoś ma sprzęt i umiejętności, żeby jechać tam szybciej? Jak przesadzi to rozwali auto i poniesie konsekwencje. Proces śrutowania powinien być wykonywany cyklicznie na wszystkich jezdniach - nie robią tego bo nie ma na to kasy. Jak nie chcesz/nie umiesz/nie możesz jechać delikatnie szybciej to na prawy pas i wszyscy będą zadowoleni :)
    P.S. Jak twierdzisz, że te 70 km/h to astronomiczna prędkość to zobacz sobie z jaką prędkością poruszał się tam kierowca podczas testu pomiaru prędkości na tym odcinku i wtedy się wypowiadaj :)))

    • 3 3

  • please no !!!

    symetrical awd

    • 0 0

  • Zarzad drog i zieleni na drzewo

    A kiedy to dziadostwo z dróg i zieleni wpadnie na pomysł dokończenia inwestycji Havla i A.K. i wybuduje wiaduk bezkolizyjnego skrzyżowania???

    • 0 0

  • w czasie budowy pisałem "profil jest zły'

    każdy to widzi i tylko dla odbierających budowę nie było sprawy profil !!!!

    • 3 1

  • slowackiego odcinek lesny (1)

    pod gore jade 100 w dol na 5tym biegu bez gazu 80. nigdy nie mialem problemu z przyczepnoscia. auto: insignia szerokie opony i rozstaw kol. raz zjezdzalem 60 w obawie przed lodem. w dol lepiej sie nie rozpedzac bo w godz rannych nagminnie zdarza sie ze nagle za zakretem stoja auta (korek). a noca mozna natrafic na spacerujace dziki a te odblaskowych kamizelek nie nosza. podsumowujac: slowackiego nie jest niebezpieczne ale trzeba jezdzic z glowa czyli byc przygotowanym na zagrozenia. to nie jest odcinek na trzymanie nosa w smartfonie albo w
    nawigacji liczy sie kazda sekunda na reakcje.

    • 6 1

    • Dokladnie

      Popieram:inne auto ale podobne podejście.Normalny samochod z niezależnym zawieszeniem na każdym kole a nie budżetową belką z tylu i mcphersonem na sprężynie z rzadkim zwojem z przodu plus prześwit jak w terenówce.Opona w normalnym rozmiarze a nie ciut szersza od rowerowej.I można normalnie tam jeździć.Tylko gdy paniusia w suvie,który ma wysoko srodek ciężkości i gumowate zawieszenie myśląc o zakupach nagle zarzuci kierą na serpentynie lub kierowczyk w skodowce albo seacie na rowerowych oponkach z beleczką z tylu pędzi do szefa to się potem bulwersują jaki to Słowak złe wyprofilowany.

      • 1 0

  • Wystarczy na Słowackiego nie wpuszczać kierowców BMW E46, kobiet i głąbów. Kierowca sobie poradzi.

    • 1 1

  • Kierowca

    A może problemem jest stan opon ?
    Jeżdżę tą drogą co drugi dzień i nie mam żadnych problemów, nie miałem ich nigdy, ani nie widzę żeby ktoś w ciągu dnia jechał z jakąś ogromną prędkością, myślę że tu leży problem, w świadomości kierowców czym jadą

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane