• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port przejmuje część terenów nadmorskich w Gdyni

Michał Brancewicz
14 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na zdjęciu zaznaczony teren Nauty kupiony przez Port Gdynia. Na zdjęciu zaznaczony teren Nauty kupiony przez Port Gdynia.

Port Gdynia kupił od Stoczni Nauta spory teren w centrum miasta zobacz na mapie Gdyni. Nowy właściciel zamierza prowadzić tu działalność okołoportową, nieuprzykrzającą życia mieszkańcom nowych osiedli, które są planowane w okolicy. To oznacza, że w tej części nabrzeża nie powstanie nowa, mieszkalna zabudowa. Tymczasem miejski "Waterfront" władze miasta promują właśnie na targach w Cannes.



Nadmorskie tereny w centrum Gdyni:

Port Gdynia jako jedyny złożył ofertę w przetargu na zakup gruntów należących do Stoczni Nauta. Teren o powierzchni 61,9 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 wystawiono z ceną wywoławczą 90 mln zł. Zarząd stoczni postanowił przyjąć ofertę, a szczegóły dotyczące kwoty transakcji nie zostały ujawnione.

- Środki uzyskane ze sprzedaży terenów zostaną przeznaczone na finansowanie działalności operacyjnej, a także optymalizację struktury zadłużenia spółki - mówi Paweł Brzozowski, wiceprezes Stoczni Nauta.
Ta transakcja nie ogranicza w żaden sposób działalności produkcyjnej Stoczni Nauta.

Jakie plany wobec tych terenów ma port?

- Pomysłów jest kilka. Służba ratownicza SAR poszukuje działki, aby postawić nowy obiekt. Gdzieś trzeba też zbudować elektrownię gazową już z myślą o powstaniu portu zewnętrznego. Być może terenem byłby zainteresowany Portowy Zakład Techniczny, który zajmuje się montażem konstrukcji stalowych lub udałoby się stworzyć tam zaplecze dla cruiserów [duże statki wycieczkowe - dop. red.]. Taka działalność nie jest uciążliwa, więc mogłaby być prowadzona w sąsiedztwie apartamentów - mówił niedawno na konferencji podsumowującej rok Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
To oznacza, że idea stworzenia "waterfrontu", czyli nowej części miasta na poprzemysłowych terenach zlokalizowanych nad wodą nie zostanie w pełni zrealizowana.

Tymczasem Gdynia we francuskim Cannes podczas targów nieruchomości "MIPIM - The World's Leading Property Market" nadal promuje ideę Sea City, zwanego przez włodarzy Śródmieściem Morskim. Przedstawiciele magistratu uczestniczyli w dyskusji o nowych możliwościach miast posiadających gotowe do zabudowy tereny nadwodne.

- Chcemy stworzyć nowoczesną dzielnicę, ale przede wszystkim naszym celem jest to, żeby pozostała bardzo przyjaznym miejscem do życia, w którym ludzie będą szczęśliwi - mówiła podczas debaty Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Jak na całą sytuację zapatrują się deweloperzy realizujący lub planujący w tym obszarze inwestycje? Można zakładać, że mają mieszane uczucia. Z jednej strony portowe czy przemysłowe otoczenie trudno nazwać przyjaznym, z drugiej zaś ograniczenie podaży mieszkań w tej części miasta może zwiększyć zainteresowanie ich ofertą.

- W naszym odczuciu fakt ten nie będzie miał większego wpływu na zainteresowanie naszą inwestycją, głównie za sprawą innych projektów deweloperskich, które są planowane na granicy pomiędzy obszarem przemysłowo-portowym i strefą miejską w tej części miasta - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik firmy Vastint, która pod koniec roku zamierza rozpocząć budowę mieszkań i biur. - Kompleks Waterfront zlokalizowany będzie w bezpośrednim sąsiedztwie skweru Kościuszki zobacz na mapie Gdyni, już samo to stanowi wartość dodaną inwestycji, która spotka się z dużym zainteresowaniem ze strony przyszłych użytkowników.
Drugim dużym deweloperem w okolicy jest Polski Holding Nieruchomości. Niedawno rozpoczął on prace przy budowie osiedla Yacht Park, które powstaje na części Nabrzeża Kutrowego zobacz na mapie Gdyni.

Podczas prac ziemnych budowlańcy natknęli się tu na ponad 800 betonowych pali, które przed laty wykorzystano podczas budowy pirsu. Wcześniej z żadnej dokumentacji nie wynikało, że mogą tam się znajdować.

- Podczas prac rozbiórkowych natrafiono na elementy, które nie były naniesione na dokumentacji archiwalnej, co na tę chwilę nie wpłynęło na realizację inwestycji. Biznesplan inwestycji na terenie pirsu przewidywał rezerwy czasowe na tego rodzaju zdarzenia i na chwilę obecną nie ma mowy o opóźnieniach. Na placu budowy prace trwają nieprzerwanie - uspokaja Magdalena Kacprzak, dyrektor biura marketingu, strategii, relacji inwestorskich i PR w Polskim Holdingu Nieruchomości.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to marina oraz pierwszych sześć budynków osiedla Yacht Park powinno być gotowych w drugiej połowie 2019 roku.

Opinie (239) 2 zablokowane

  • W którą stronę

    Dobrze że teren trafił w rękę Portu a nie developerów.
    Albo Gdynia jest miastem z morza i z nim ma związki albo staje się "uzdrowiskiem"
    Gdyby prowadzić dalszą rozbudowę budynków mieszkalnych na terenach poportowych / postoczniowych to za jakiś czas mieszkańcy zaczną wysuwać niebezpieczne żądania że należy się im cisza, miejesce do wypoczynku i należy zakazać dalszej działalności związanej produkcją, remontami, transportem i handlem morskim.
    Tezy może trochę na wyrost ale kto nie słyszał historii jak ludzie kupują dom poza miastem, blisko natury i w ciszy, a następnie składają donosy na policję na psa który szczeka, krowę która muczy, czy rolnika który rozrzuca obornik na polu.

    • 8 1

  • I dobrze

    Chwała Bogu. Gdynia to port i stocznie. Stocznie się skumulowały w jednym miejscu i zaczynają odżywać, port także. Mieszkaniówka tuż nad wodą to jakaś pomyłka.
    Teraz szybciutko : Nowa Węglowa ( może jakaś atrakcyjna, dobrze brzmiąca nazwa ), łączówka Portu z Estakadą i OPAT. Nie wspominam o Trasie Kaszubskiej i MOT bo to inna bajka.

    • 7 0

  • Ciekawe jest określenie CENTRUM

    Jak był artykuł na temat zabudowy na ul. Beniowskiego to też argumentowali "w centrum chcą mieszkać a duża zabudowa im przeszkadza, niech się wynoszą na wieś".

    • 2 0

  • Z deszczu pod rynnę

    No i gdyńscy urbaniści dali d....

    • 0 1

  • Panie Redaktorze, czy może Pan wyjaśnić dlaczego 90 mln? To ciekawa kwota i z czego wynika?

    • 2 0

  • Jak to sami zlozyli oferte??? A ktos oglaszal ze przetarg bedzie??

    Nikt mi nie mowil o przetargu!! a dal bym 100miljonow!

    • 0 1

  • (1)

    Myślę, że krzywdzące są opinie, że przez budynki tj Sea Towers miasto traci. Każda inwestycja to krok do przodu. Nowoczesne budynki sprawiają, że atrakcyjność miasta wzrasta, nie ujmując przy tym, że Gdynia była, jest i zawsze będzie nadmorska.

    • 0 6

    • Droga Tosiu,

      Miast nadmorskich jest bardzo dużo, ale Gdynia jest miastem portowym. Dzięki portowi i przy nim wyrosło na piękne miasto. Z przemysłem "produkcyjnym" bywa różnie, a port z renomą i dobrym zapleczem oraz dobrze skomunikowany zawsze będzie potrzebny. Należy robić wszystko aby port nadal przynosił dochody. Nie można ograniczać terenów portowych po to aby budować tylko mieszkania. Jest wiele głosów, między innymi na tym forum, które przekonują o tym, że potrzebne są miejsca pracy i związanie ludzi z tym miastem. Mieszkania na wynajem tego nie zapewnią.

      • 1 1

  • Co Was pozbawiło rozumu ? (1)

    Popatrzcie na redę portu, jak stoją statki na żelazie to znaczy, że Port nie wyrabia się czyli jest kasa do wzięcia, jak nie stoją to mrzonki. Popatrzcie na Londyn - doki, na Amsterdam, na Hamurg na większość miast portowych tam wszędzie miasto wessało keje portowe. Porty nadal pracują , lecz na peryferiach historycznych lokalizacji. Co Większość miłośników Gdyni z trzydziestych lat zeszłego wieku pozbawia rozumu? Po prostu jego brak ! Sprawdzicie kim był Franciszek Sokół !.

    • 2 1

    • A dodam, że nie jestem zwolennikiem obecnego Prezydenta za biegaczy, cyklistów, pedalistów, maratończyków ect. Którzy blokują Gdynię dla jej ?!? Nie wiem czego. Bo dla mojej pracy, zarabiania na podatki płacone w Gdyni takie akcje to klęska. Mieszkam w Chwarznie więc padam ofiarą tych idiotycznych pomysłów z odcięcięm na weekendy mojej dzielnicy od komunikacji samochodowej bo biegnie kilku posiadaczy opiętych na genitaliach gaci dla chwały napoju, gaci , zegarka lub innych gadgetów. Albo pedałują ! ? Nie napiszę na czym i po co bo nieletni czytają ;-).

      Ale od zeszłego wieku patrząc historycznie obecny Prezydent jest dla mnie kontynuatorem myśli Franciszka Sokoła. Bilans dla mnie ma na wielki plus!.
      I zagłosuję na niego, choć z niechęcią za to
      Co napisałem powyżej. ! Mniejsze zło ?! Nie wiem, ale jest po prostu jest doskonałym administratorem. Nie ma lepszej propozycji. Sic!

      • 0 3

  • Zależy co dla kogo jest przyjazne. Mi zawsze marzył się widok na port lub stocznię. Bywałam w apartamentowcach z takimi przemysłowo-industrialnymi widokami w kilku miejscach na świecie, cudne widoki.

    • 1 0

  • znikające miasto portowe

    Gdynia to miasto portowe polskie i takie niech zostanie,nie rozumiem dlaczego nazwy obiektów są obcojęzyczne.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane