• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Posłanka pyta ministra o węzeł Kowale

Michał Jelionek
26 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Niebezpieczny węzeł Kowale. Pora coś z nim zrobić.


W lipcu poruszyliśmy temat przebudowy kolizyjnego węzła Kowale. Po naszych artykułach najpierw głos w sprawie zabrali gdańscy urzędnicy, którzy zapewnili, że trwają prace nad pozyskaniem środków na zmodernizowanie skrzyżowania. Teraz tematem zajęła się również pomorska posłanka Małgorzata Chmiel, która napisała w tej sprawie interpelację do ministra.



Czy węzeł Kowale powinien zostać przebudowany?

Małgorzata Chmiel - posłanka PO. Małgorzata Chmiel - posłanka PO.
To najniebezpieczniejszy punkt węzła Kowale. W godzinach szczytu i przy dużym natężeniu ruchu ciężarówka miałaby ogromne problemy, żeby skręcić w lewo, w kierunku Gdańska. To najniebezpieczniejszy punkt węzła Kowale. W godzinach szczytu i przy dużym natężeniu ruchu ciężarówka miałaby ogromne problemy, żeby skręcić w lewo, w kierunku Gdańska.
Węzeł Kowale zobacz na mapie Gdańska to najbardziej niebezpieczne skrzyżowanie trójmiejskiej obwodnicy. Od wielu lat największym problemem kierowców opuszczających drogę ekspresową S6 zobacz na mapie Gdańska jest płynne i bezkolizyjne włączenie się do ruchu na ul. Staropolskiej zobacz na mapie Gdańska.

Przypomnijmy, że w lipcowym artykule zamieściliśmy, w formie wizualizacji, propozycje rozwiązania problemu. Wymieniliśmy m.in. dobudowę dróg zjazdowych, budowę rond oraz jezdni zbiorczo-rozprowadzających. Hamulcem modernizacji węzła jest oczywiście brak pieniędzy.

Kilka dni po publikacji tekstu głos w sprawie zabrali gdańscy urzędnicy, którzy poinformowali nas o prowadzeniu prac nad listem intencyjnym w celu podjęcia działań na rzecz rozbudowy układu drogowego na odcinku pomiędzy węzłem Południe a węzłem Szadółki (w tym również węzła Kowale). Koordynatorem działań jest marszałek województwa pomorskiego - Mieczysław Struk.

To nie koniec. W działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na feralnym węźle Kowale włączyła się Małgorzata Chmiel. Pismo, które złożyła posłanka PO trafiło bezpośrednio na ręce ministra infrastruktury i budownictwa - Andrzeja Adamczyka. Posłanka za pośrednictwem marszałka Sejmu RP zapytała ministra o plany rozbudowy węzła Kowale.

Odpowiedź ministerstwa na interpelację poselską

- Resort infrastruktury i budownictwa mając na uwadze potrzebę zwiększenia poziomu swobody ruchu, bezpieczeństwa i komfortu przejazdu, dostrzega potrzebę rozbudowy Obwodnicy Trójmiasta poprzez dobudowę dodatkowego pasa ruchu w każdym kierunku oraz rozbudowy jej węzłów. Podkreślić należy, iż rozbudowa jedynie trasy zasadniczej obwodnicy oraz jej węzłów nie rozwiąże całościowo problemu. Dla uzyskania pełnego efektu niezbędne jest współdziałanie poszczególnych samorządów w zakresie rozbudowy dróg lokalnych łączących się z obwodnicą poprzez węzły. Dopiero wspólne, kompleksowe działania inwestycyjne zarządcy drogi krajowej i samorządów umożliwią prawidłowe funkcjonowanie układu komunikacyjnego na obszarach zlokalizowanych w jej pobliżu - czytamy w odpowiedzi ministra.
Poniżej minister infrastruktury i budownictwa dodaje:

- Należy przy tym mieć na uwadze, że inwestor - GDDKiA - zobowiązany jest do racjonalnego i oszczędnego wydatkowania środków, jakimi dysponuje. Jego decyzje uwarunkowane są przez ustanowione dla aktualnego Programu Budowy Dróg Krajowych ramy finansowe, bowiem Rada Ministrów przyjmując Program w 2015 r. określiła - jako nieprzekraczalny - limit wydatków związanych z realizacją nowych zadań inwestycyjnych na poziomie 107 mld zł. Resort infrastruktury i budownictwa nie wyklucza możliwości zbudowania węzła Kowale w przyszłości. Ewentualna decyzja o budowie przedmiotowego węzła uzależniona będzie jednak od zapewnienia odpowiednich środków finansowych.
Wydaje się więc, że rozbudowa węzła Kowale to, póki co, melodia przyszłości. Osoby, które codziennie mierzą się z tym niebezpiecznym skrzyżowaniem po prostu muszą uzbroić się w cierpliwość.

Miejsca

Opinie (170)

  • Czym na co dzień zajmuje się ta pani ? Jakoś trudno mi uwierzyć , by sama to wymyśliła .

    • 2 2

  • gdyby posłanką była pani z Pisu na srodku węzła (1)

    byłby Kaczyński i papież. wtedy byłoby bezpiecznie.,a tak g*wno

    • 3 5

    • Gdyby GDDKiA racjonalnie i oszczędnie wydatkował środki, jakimi dysponuje nie byłoby dziś problemu. Czas nauczyć się gospodarować tym co się ma , a nie tylko wołać i wydawać .

      • 0 0

  • pani Chmiel mogła te pytania zadawać Adamowiczowi to chyba on jest gospodarzem Gdańska , a nie gwiazdować

    • 2 1

  • Bez przesady, jaki on niebezpieczny? Raczej uciążliwy. (2)

    O wiele bardziej niebezpieczny jest wjazd na obwodnicę w stronę Łodzi w Szadółkach, z tym krótkim pasem rozbiegowym. Szczerze, to mniej pewnie niż w Kowalach czuję się np. na stosunkowo nowym węźle południe (w stronę Gdyni) gdzie spory ruch ze strony autostrady miesza się ze sporym ruchem ze strony Warszawy+Straszyna/Pruszcza/Starogardu.

    • 8 1

    • (1)

      spróbuj skręcić w stronę Kowal jadąc obwodnicą od Pruszcza tak np około 17 to zobaczysz że nie chodzi tylko o uciążliwość, a właśnie o bezpieczeństwo.

      • 2 0

      • Jeździłem tam wielokrotnie

        Przestałem z uwagi na uciążliwość, nie przez poczucie bezpieczeństwa

        • 0 1

  • tomtom

    sami wybieracie tych ludzi na radnych, do parlamentu a potem na nich narzekacie, w wyborach jest mnóstwo nazwisk ale nie wybieram pierwszą lepszą osobę, macie kogo wybraliście, następnym razem poczytajcie trochę o ludziach których wybieracie a nie teraz jakieś żale, to PO rządziła 8 lat i nic nie zrobiła, to trzeba było ich nie wybierać na następne 4

    • 5 2

  • Dlaczego nie ma jeszcze ogloszonego przetargu na trase kaszubska? (3)

    Czy urzednicy musza robic to tak wolbi?

    • 49 8

    • tomtom

      poszukaj trochę w necie, a znajdziesz, a nie pitolisz dlaczego nie ma

      • 1 0

    • nie ma kasy, wszystko na 500+ idzie

      • 5 5

    • Bo tam pracuja starsi panowie

      Dochodza powoli

      • 15 3

  • Nie ma pieniędzy na naprawę starych fuszerek

    bo musimy budować zapisane w planach nowe fuszerki... (czyli OM). Dzięki temu zjedziecie sobie bezkolizyjnie w Słupsku... a może i gdzieś dalej...

    • 2 1

  • Ok skoro nie ma kasy na przebudowę to można chociaż poprawić tam widoczność, ustawić tablice ostrzegające o bardzo niebezpiecznym miejscu i może ograniczyć prędkość na głównej drodze do 40.
    Poza tym na zjeździe od strony Pruszcza przełożyłbym pas do skrętu w lewo w miejsce gdzie jest zjazd w prawo tak aby samochody zjeżdżające z obwodnicy nie były tak łatwo blokowane blokowane przez zjeżdżających na obwodnicę. Bo przy aktualnym układzie wystarczy że zatrzyma się na lewoskręcie do obwodnicy jedno małe auto i już na Kowale z obwodnicy nie skręcisz.

    • 2 0

  • Kowale?
    Przecież tam na wieś i tak nikt nie jeździ...

    • 1 3

  • czy zjazd na Kościerzynę od strony Gdyni mocno się korkuje popołudniami ? (2)

    • 4 0

    • A po co jeździć do kościerzyny?

      • 2 1

    • mocno

      I trzeba mieć refleks

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane