• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryfikacja PKM: pojawiły się słupy trakcyjne na Matarni

Arnold Szymczewski
28 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Materiał partnera PKM

Mija właśnie pięć miesięcy od rozpoczęcia prac przy elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dotychczas udało się wykonać już większość fundamentów palowych oraz słupów trakcyjnych na odcinkach Brętowo-KiełpinekMapka oraz KiełpinekMapka-RębiechowoMapka. Z ziemi wyrasta także nowy przystanek Gdańsk "Firoga"Mapka usytuowany między Matarnią a Portem Lotniczym w rejonie siedziby firmy Intel. - W styczniu 2022 r. nasz wykonawca planuje przenieść się z pracami na najtrudniejszy odcinek Brętowo - Strzyża, gdzie roboty potrwają około pół roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.



Jak często korzystasz z PKM?

Prace związane m.in. z elektryfikacją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej rozpoczęły się w czerwcu br. Dzięki inwestycji na linii PKM będą mogły pojawić się bardziej pojemne i szybsze pociągi elektryczne, co ma poprawić komfort podróży mieszkańców korzystających z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Elektryfikacja PKM obejmuje linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk-Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km.


- Do tej pory wykonana została już większość fundamentów palowych oraz słupów trakcyjnych na odcinkach Brętowo - Kiełpinek (tor nr 1 i 2) oraz Kiełpinek - Rębiechowo (tor nr 1), a obecnie trwają prace na odcinku Kiełpinek - Rębiechowo przy torze nr 2 - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
W nasypy i skarpy wzdłuż linii PKM wbitych zostało około 524 sztuk fundamentów palowych oraz zamontowanych zostało 495 słupów trakcyjnych (na ok. 1150 planowanych).

- Prace związane z elektryfikacją linii PKM obecnie prowadzone są na odcinku od rozjazdu za przystankiem Gdańsk-Kiełpinek w kierunku lotniska (km 9,450 linii PKM) do rozjazdu przy stacji Gdańsk-Rębiechowo (km 16,180) - dodaje Tomasz Konopacki.

Przystanek Gdańsk "Firoga" wyrasta z ziemi



Jednocześnie - w trakcie prac związanych z elektryfikacją PKM - trwa budową nowego przystanku Gdańsk "Firoga". Przystanek będzie zlokalizowany między Matarnią a Portem Lotniczym. Skorzystają z niego głównie pracownicy licznych firm branży IT, których siedziby są zlokalizowane w tym rejonie.

- Wykonano już adaptację przejścia podziemnego od strony północnej na potrzeby przyszłego peronu w postaci projektowanego szybu windowego oraz pomieszczeń socjalnych. Widać też już zarys przyszłego peronu nr 1 (dla pociągów jadących w kierunku Portu Lotniczego) oraz fundamenty, na których stać będzie konstrukcja charakterystycznej czerwonej wiaty. Prowadzone są też prace przy budowie ścianki peronowej, wzdłuż zamkniętego w związku z tymi pracami toru nr 2 dla pociągów jadących w kierunku Gdańska-Wrzeszcza - wylicza Tomasz Konopacki.
Na budowie nowego przystanku powstają nasypy na przyszłe perony. Na budowie nowego przystanku powstają nasypy na przyszłe perony.

W styczniu 2022 r. wykonawca przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek Brętowo - Strzyża.



Jak mówi Tomasz Konopacki, w styczniu 2022 r. wykonawca robót przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek, którym jest Brętowo - Strzyża, gdzie roboty związane z palowaniem fundamentów i stawianiem słupów trakcyjnych potrwają około pół roku.

- Ze względu na występujące tam strome i trudno dostępne nasypy oraz bliskość budynków mieszkalnych w niektórych lokalizacjach prace przy palowaniu mogą być nie tylko cięższe w wykonaniu, ale także bardziej uciążliwe dla okolicznych mieszkańców. Dlatego będziemy z odpowiednim wyprzedzeniem o nich informować i za wszystkie utrudnienia związane z naszą inwestycją już teraz przepraszamy - kończy Tomasz Konopacki.
Za wszystkie prace związane z elektryfikacją linii PKM odpowiada firma Torpol, która wygrała ogłoszony przez PKM przetarg na realizację tej inwestycji, a wcześniej zrealizowała między innymi projekt i budowę dworca Łódź Fabryczna, a także trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska, Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii. Koszt elektryfikacji linii PKM wraz z budową dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga to 48,85 mln zł.

Miejsca

Opinie (198) 3 zablokowane

  • A jak choćby jedno drzewko na tą linię spadnie? (2)

    to kto będzie wtedy pasażerów z lasu do roboty woził po zakorkowanych drogach przez morenę i słowackiego?

    • 4 11

    • (1)

      A gdyby tam wasza matka była?

      • 2 2

      • a gdybyś rozum spotkał po drodze?

        • 1 0

  • Elektryczne pociągi będą jeździć "od słupka do słupka"

    A dalej - spalinki i cała ta elektryfikacja potrzebna jak przekop na Mierzei.
    Elektryfikacja Kartuz oraz Kościerzyny - a więc tam gdzie jeździ PKM - to lata świetlne...
    Co będzie jeździć pod zawieszonym drutem? EN57 Turbo czy z popychem?
    A krajobraz oszpecony zostanie, efekty ekonomiczne - żadne!

    • 7 6

  • Karczemki

    po raz kolejny apeluję o przystanek PKM na osiedlu Karczemki , bo tam komunikacja publiczna to prawdziwa udręka, już tyle wykonane , co to za koszt zrobić tam peron

    • 10 1

  • Już widzą jak korposzczurki dymają 1,5 km przez pole do IT-pracy (1)

    z nowego przystanku w lesie, czytaj - Firoga, zwłaszcza jesienną i zimową porą przy wietrze i minus osiem...

    • 7 5

    • Nieeee, jadą dizlem o 6 rano na budowę do miasta

      • 0 0

  • szkoda że prze elyktryfikacje w Gdyni Głównej można być o 7.15 albo 8.11... pozdrawiam wszystkuch co zaczynają pracę/szkołę o 8....

    • 6 1

  • Samorządy myślą strategicznie

    PKM jest tego przykładem - nie dało się przewidzieć konieczności elektryfikacji? Czy dało się przewidzieć, że tak będzie drożej więc korzystniej?

    • 3 6

  • Czytam te wypociny młodocianych malkontentów i dziwię się. (2)

    Co z wami młodymi się dzieje,czy wy nie umiecie myśleć pozytywnie?Czy całe wasze roczniki są do niczego?

    • 10 3

    • A skąd ty wiesz że to młodociani piszą?

      Ta grupa raczej naparza się w fejs-zbokach i innych tik-tokach
      a brak pozytywnego myślenia wykazują jedynie wyprane bezmózgowe korposzczurki targetujące w niewiadomym kierunku

      • 2 0

    • Mylisz się. To trolle opłacane z partii. Chodzi o zochydzenie dobrych wiadomości.

      I nakierowanie na inne źródło informacji. Tak już od kilku ładnych lat.

      • 0 0

  • PKM a Gdańsk Gł.

    Czy ta PKM jeździ wreszcie do Gdańska GŁ.,czy tylko do Wrzeszcza

    • 5 5

  • Dlaczego Gdańsk przywłaszczył sobie PKM jako swoją wewnętrzną linię kolejową? Teraz PKM to wewnętrzna linia Gdańska?? A gdzie połączenie z Gdynią i Karwinami nie wspomnę o Kościerzynie i Kartuzach. A może Szczurek odpuścił PKM bo tak zadłużył Gdynię ?? Gdzie połączenie z Gdynią Północ???

    • 4 7

  • Wybrano opinie płatnych trolli..

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane