• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryfikacja PKM: pojawiły się słupy trakcyjne na Matarni

Arnold Szymczewski
28 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Materiał partnera PKM

Mija właśnie pięć miesięcy od rozpoczęcia prac przy elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dotychczas udało się wykonać już większość fundamentów palowych oraz słupów trakcyjnych na odcinkach Brętowo-KiełpinekMapka oraz KiełpinekMapka-RębiechowoMapka. Z ziemi wyrasta także nowy przystanek Gdańsk "Firoga"Mapka usytuowany między Matarnią a Portem Lotniczym w rejonie siedziby firmy Intel. - W styczniu 2022 r. nasz wykonawca planuje przenieść się z pracami na najtrudniejszy odcinek Brętowo - Strzyża, gdzie roboty potrwają około pół roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.



Jak często korzystasz z PKM?

Prace związane m.in. z elektryfikacją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej rozpoczęły się w czerwcu br. Dzięki inwestycji na linii PKM będą mogły pojawić się bardziej pojemne i szybsze pociągi elektryczne, co ma poprawić komfort podróży mieszkańców korzystających z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Elektryfikacja PKM obejmuje linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk-Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km.


- Do tej pory wykonana została już większość fundamentów palowych oraz słupów trakcyjnych na odcinkach Brętowo - Kiełpinek (tor nr 1 i 2) oraz Kiełpinek - Rębiechowo (tor nr 1), a obecnie trwają prace na odcinku Kiełpinek - Rębiechowo przy torze nr 2 - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
W nasypy i skarpy wzdłuż linii PKM wbitych zostało około 524 sztuk fundamentów palowych oraz zamontowanych zostało 495 słupów trakcyjnych (na ok. 1150 planowanych).

- Prace związane z elektryfikacją linii PKM obecnie prowadzone są na odcinku od rozjazdu za przystankiem Gdańsk-Kiełpinek w kierunku lotniska (km 9,450 linii PKM) do rozjazdu przy stacji Gdańsk-Rębiechowo (km 16,180) - dodaje Tomasz Konopacki.

Przystanek Gdańsk "Firoga" wyrasta z ziemi



Jednocześnie - w trakcie prac związanych z elektryfikacją PKM - trwa budową nowego przystanku Gdańsk "Firoga". Przystanek będzie zlokalizowany między Matarnią a Portem Lotniczym. Skorzystają z niego głównie pracownicy licznych firm branży IT, których siedziby są zlokalizowane w tym rejonie.

- Wykonano już adaptację przejścia podziemnego od strony północnej na potrzeby przyszłego peronu w postaci projektowanego szybu windowego oraz pomieszczeń socjalnych. Widać też już zarys przyszłego peronu nr 1 (dla pociągów jadących w kierunku Portu Lotniczego) oraz fundamenty, na których stać będzie konstrukcja charakterystycznej czerwonej wiaty. Prowadzone są też prace przy budowie ścianki peronowej, wzdłuż zamkniętego w związku z tymi pracami toru nr 2 dla pociągów jadących w kierunku Gdańska-Wrzeszcza - wylicza Tomasz Konopacki.
Na budowie nowego przystanku powstają nasypy na przyszłe perony. Na budowie nowego przystanku powstają nasypy na przyszłe perony.

W styczniu 2022 r. wykonawca przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek Brętowo - Strzyża.



Jak mówi Tomasz Konopacki, w styczniu 2022 r. wykonawca robót przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek, którym jest Brętowo - Strzyża, gdzie roboty związane z palowaniem fundamentów i stawianiem słupów trakcyjnych potrwają około pół roku.

- Ze względu na występujące tam strome i trudno dostępne nasypy oraz bliskość budynków mieszkalnych w niektórych lokalizacjach prace przy palowaniu mogą być nie tylko cięższe w wykonaniu, ale także bardziej uciążliwe dla okolicznych mieszkańców. Dlatego będziemy z odpowiednim wyprzedzeniem o nich informować i za wszystkie utrudnienia związane z naszą inwestycją już teraz przepraszamy - kończy Tomasz Konopacki.
Za wszystkie prace związane z elektryfikacją linii PKM odpowiada firma Torpol, która wygrała ogłoszony przez PKM przetarg na realizację tej inwestycji, a wcześniej zrealizowała między innymi projekt i budowę dworca Łódź Fabryczna, a także trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska, Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii. Koszt elektryfikacji linii PKM wraz z budową dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga to 48,85 mln zł.

Miejsca

Opinie (198) 3 zablokowane

  • (3)

    W Londynie Overground i Thameslink jezdza na prad z trzeciej szyny, nie trzeba było nic palować i nie zrywa sie trakcja - a wiekszosc sieci jest nadziemna. W Gdansku nie tyle nawet że niedasie, to chyba po prostu kolejarze i władze nie wiedza jeszcze ze taka technologia istnieje?

    • 10 23

    • Zbudować coś kompletnie niekompatybilnego z istniejącymi liniami i używanymi pojazdami? Brawo, świetny pomysł!

      • 15 0

    • i nie chcą wiedzieć, że można puścić zaespoły trakcyjne z akumulatorami, jak w:

      Austrii (300 sztuk, Niemczech i Holandii, które mogą jechać bez trakcji ponad 60 km.

      • 1 4

    • Co trzeba mieć zamiast mózgu, żeby nie wiedzieć jak są zelektryfikowane sąsiednie tory?

      • 2 0

  • Dlaczego, dlaczego, dlaczego...

    Odrazu nie zelelektryfikowano PKM było wyjaśniane tysiąc razy !!! Ano dlatego że linia kolejowa z Gdyni do Osowej a dalej do Kościerzyny należąca do PKP nie była zelektryfikowana. Dopiero obecnie PKP ma przystąpić do elektryfikacji tej linii kolejowej.
    Od razu dodam że samorząd nie jest realizacji czegokolwiek na terenach spółek skarbu państwa.
    Podobnie problem nie dojeżdżania PKM do stacji Gdańsk Główny był też już wyjaśniany wielokrotnie ale widać malkontenci znowu nic nie wiedzą!!! Poszukajcie odpowiedzi w mediach.

    • 8 8

  • (1)

    Przydała by się hybryda tak jak na Dolnym Śląsku i wtedy z Wrzeszcza trakcją elektryczną, na stacji Gdańsk Rębiechowo pantograf by był opuszczany i dalej na trakcji spalinowej. Sieć siecią ale czy podstacja zasilająca będzie gotowa?

    • 5 5

    • i dalej na akumulatorach jak tratki w Gdynii

      • 3 0

  • Czym zasilić?

    Trakcja będzie, ale bez napięcia. Podstacja Trakcyjna Wrzeszcz PKP Energetyka dopiero na wiosnę rozpocznie się przebudowa. Podstacji w Osowej nie ma. PT Redłowo od pół roku jest przebudowywana. Lepiej jest na linii 202 Gdynia - Słupsk. Tam PT Boże Pole i Strzyżyno już są gotowe na dwa tory. Obecnie trwa przebudowa PT Reda, Lębork i Słupsk.

    • 8 1

  • A południe Gdańska dalej odcięte od świata..

    • 10 6

  • Miś po raz kolejny

    • 4 9

  • A ja myślałam, że PKM to też linia do Kościerzyny i tEz dalej będzie elektryfikowana !A tu patrząc na sondę, ile osób jeździ, to marnie to widzę....

    • 3 5

  • A o elektryfikacji LK201 nikt nawet jeszcze nie słyszał.

    Rząd PiS znowu wystawił samorząd pomorski do wiatru!

    • 7 5

  • Kiedy zaczną być wyjaśniane zbrodnie?

    Zbrodnie dokonywane na targetach?ostatnio coraz więcej morderstw technologiami mikrofalowymi czyli tzw mind control... mnóstwo zbrodni na młodych ludziach tak jak ostatnio okaleczani są młodzi ludzie z gdańskiej Oruni,patrioci...

    • 0 20

  • xxx

    Nowe słupy, nowy tabor, wszystko nowe, ten Gdańsk lubi dwa razy płacić za to samo;) Brawo

    • 12 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane