- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (395 opinii)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (48 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (273 opinie)
- 4 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 5 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
Potężna pogłębiarka pracuje w Gdyni
Ma ponad 60 metrów długości, wyposażona jest w głowicę tnącą, a jej pompa ma moc ponad 1800 kilowatów. W kanale portowym nieopodal Estakady Kwiatkowskiego pracuje najpotężniejsza na polskim wybrzeżu pogłębiarka ssąco-refulująca. Jednostka wykonuje zadania w ramach zagospodarowywania rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w Morskim Porcie Gdynia.
- W zależności od materiału używamy różnych zębów. W przypadku prac w Gdyni tych ostrych, ponieważ tutaj materiał jest mocno zbity - przyznaje Gabriel Kupka, kierownik robót czerpalnych w Strabag Wasserbau.
Poruszona przez głowicę ziemia trafia do rurociągu ssącego. Możliwe jest to dzięki pompie o mocy ponad 1800 kilowatów. Na pokładzie pogłębiarki M30 panuje więc spory hałas. W sterówce, gdzie pracuje operator, jest jednak cicho. Frank Dowidat pewnie siedzi w swoim fotelu. Przed sobą ma panele sterownicze, w dłoniach joysticki, a na wysokości oczu dwa monitory.
- Na tym po lewej stronie widać, na jakiej rzędnej znajduje się głowica. Na tym po prawej jest plan robót czerpalnych - wyjaśnia operator jednostki.
Pogłębiarka, którą steruje to obecnie najpotężniejsza tego typu jednostka na polskim wybrzeżu. Wyprodukowana w holenderskiej stoczni ma 62 metry długości i ponad 12 szerokości. Jednak nie wymiary są tu najważniejsze, tylko możliwości jednostki.
- Wyobraźmy sobie kilka tysięcy odkurzaczy, które załadowują urobek na kilka tysięcy ciężarówek. Tak można określić pracę naszej pogłębiarki - porównuje Adam Głuszkiewicz, kierownik robót hydrotechnicznych w Strabag Hydrotech.
Z gdyńskiego kanału pogłębiarka zassać ma docelowo 150 tys. metrów sześciennych urobku. Po czym za pomocą rurociągu - częściowo pływającego na powierzchni wody, częściowo znajdującego się na lądzie - przetransportować ziemię na przygotowane wcześniej pola refulacyjne. Znajdują się one po drugiej stronie Estakady Kwiatkowskiego .
- To obszar obwałowany nasypem ziemnym. Materiał jest tam składowany, odsączany, po czym woda oczyszczona poprzez odstojniki trafia z powrotem do basenu - wyjaśnia Adam Głuszkiewicz.
Pogłębiarka M30, która w Gdyni pracuje od września, ma zakończyć realizację swojego zadania w przyszłym tygodniu. Głębokość techniczna kanału ma wynosić odtąd 10,5 metra. Dalej prowadzone będą natomiast pozostałe prace związane z zagospodarowywaniem rejonu Nabrzeża Bułgarskiego.
- W ramach tej inwestycji powstanie 320 metrów nowego nabrzeża, w tym 127 metrów nabrzeża zamykającego i ponad 190 metrów Nabrzeża Bułgarskiego. Co więcej budujemy place manipulacyjne i składowe, które mają powierzchnię 33 tysięcy metrów kwadratowych - wylicza Stefan Rudnik, kierownik robót hydrotechnicznych w Strabag.
- Budowa nowego Nabrzeża Bułgarskiego ma na celu przygotowanie do obsługi statków i ładunków niezagospodarowanego dotąd rejonu portu. Zwiększy to jego zdolności przeładunkowe. Ponadto ta inwestycja otwiera drogę do kolejnej: za Estakadą Kwiatkowskiego mogą powstać nowe place i powierzchnie magazynowe - dodaje Mariusz Karbowski, kierownik Działu Zarządzania Projektami Unijnymi w Morskim Porcie Gdynia.
Wprawdzie zakończenie prac planowano na wiosnę 2015 roku, ale jak zapewnia wykonawca stanie się to... szybciej. - Dzięki optymalizacji, wszystkie prace zakończymy do końca bieżącego roku - deklaruje Rudnik.
Ważą po tysiąc ton każda, mają po 70 metrów wysokości i obsługują ogromne statki kontenerowe. Zobacz, jak pracują potężne suwnice STS w DCT Gdańsk.
Ma moc 720 czajników elektrycznych i jest w stanie zwałować cztery tysiące ton węgla na godzinę. Zobacz ładowarko-zwałowarkę w Porcie Północnym.
Miejsca
Opinie (52) 6 zablokowanych
-
2014-10-10 07:59
Czytałem, że przed wojną myślano o tym, aby port sięgał dalej (11)
aż za estakadę. Może kiedyś tak będzie.
- 21 4
-
2014-11-09 11:20
mi
...po co? Z portami się wychodzi w morze, a nie w łąki
- 0 0
-
2014-10-10 08:16
trzebaby albo zburzyć estakadę albo zrobić a niej most zwodzony (5)
- 5 2
-
2014-10-10 10:06
(3)
Według projektów powojennych pod estakadą miał być przekop (stąd też przęsła w tym miejscu są dłuższe) a dalej port barkowy. Za to w miejscu obecnej budowy nabrzeża miał stanąć pirs zdolny przyjąć dwa promy jednocześnie. ówczesne plany można znaleźć w Roczniku Gdyńskim dotyczącym Obłuża.
- 10 0
-
2014-10-10 11:44
postęp (1)
Też istniał projekt, aby port rozwijać w kierunku morza. Następne falochrony i nabrzeża.
Chyba lądowe zaplecze komunikacyjne najpierw ulepszyć.- 2 0
-
2014-10-11 14:40
Obecnej władzy zależy, aby gdyński port w najbliższym okresie zbankrutował
- wcześniej należy wyciagnąć z niego środki z Uni i zadłużyć go na maksa dlatego ściagnieto pogłebiarke lecz głebokość pogłębienia to tylko 10,5 m.
- nie zmobilizowano EC do wybudowania kanału barkowego celem potanienia kosztów wytworzenia energii,
- nie zapominajmy, że dowództwo MW też już nie znajduje się u nas jest w Warszawie... to wszystko z rozbudową portu dla dzierżawców,....
Wszystko po to by żyło się lepiej- 5 0
-
2014-10-10 18:19
mały sens obecnie
zamiast budować baseny portowe wgłąb lądu, teraz wychodzi się z portami w morze. Koszty porównywalne, a nie niszczy się cennego terenu.
- 1 1
-
2014-10-10 08:55
początkowo miał być zwodzony (zielona część).
- 5 1
-
2014-10-10 09:01
chyba tak myślano nawet po wojnie ... (1)
czy nie dlatego Estakada w miejscu koło portu ma "górkę" - wznosi się do góry i opada? był chyba pomysł, by część portu przenieść za Estakadę ....
- 4 1
-
2014-10-10 10:09
Nie tyle przenieść część co miały być tam obsługiwane barki.
- 0 0
-
2014-10-10 08:45
gdzies czytalem, ze chcieli przekopac az do rumi. z tego powodu obecna zwirki i wigury miala sluzyc jako ciag kolejowy.
- 2 3
-
2014-10-10 08:37
tak , myślano nawet nad molem w Wejherowie
- 5 12
-
2014-10-11 10:58
,żeby wpłynąć na to pogłębione to w przódy trzeba przepłynąć przed watrefrontem ! . (1)
Gdynia likwidując port pod wodzą Wojciecha! idzie w dobrym kierunku !- z przodu woterfront z tyłu możliwość rozbudowy zamknięta estakadą !!! a Pan Kwiatkowski miał w zamyśle rozbudowę gdyńskiego portu gdzieś pod Rumię !!!- proponuję decydentom wycieczke do Hamburga ,jedżcie panowie i zobaczcie na czym polega rozwój i rozbudowa Portu! - myślę ,że to idzie w parze ! - tu się likwiduje i schodzi się na psy tam się rozbudowuje i robi się niezły biznes !!! no tak ! ale tam są mądre Niemcy a tu niestety polska będąca we władaniu bandy oszołomów !!!
- 1 4
-
2014-10-11 12:46
"stary czowiek i może" tylko pisać głupoty
bo gdy był młody nic nie zrobił, aby Gdynia właściwie się rozwijała nie tylko w myśl Kwiatkowskiego, ale jeszcze w wizji go wyprzedzała. A obecnie wypisuje tu starcze sklerotyczne dywagacje.
1. w latach 70-tych zamknięto poprzez postawienie EC i Trasę Kwiatkowskiego możliwość bagrowania kanałów w kierunku Rumi.
2. podyktowane to było możliwością wydłużenia w kierunku morza "francuskiego" bo tam właśnie są optymalne warunki.
3. po tym jak politycznie ułożono się z Gdańskiem, kosztem Gdyni gdzie też na nią spadły wszelkie gromy (za prawidłowe przeprowadzenie i przygotowanie strajku) postanowiono się zemścić po raz drugi i wybudowano Port Północny ale w Gdańsku. Bo czy nie lepiej kierować motłochem bez przygotowania, tylko pyskującym? - W Gdyni obecnie zburzono nawet budynek Domu Kultury Portowej, gdzie podpisywane były dokumenty strajkowe '70 i ani śladu cicho sza.
4. a waterfront to jedyny ratunek dla Gdyni, ponieważ od początku była zamysł jego likwidacji - bo stary człowiek powinien wiedzieć, bo nie sądzę, aby był aż tak głupi - chyba że prowokator? Robienie przez Gdańsk hucpy z oskarżeniami, pomówieniami rusków w ten czy inny sposób, spowoduje zamknięcia nam łowisk dalekomorskich i tym samym zamknięcie Dalmoru, a w zamyśle otwarcie po jakimś czasie Dalekomorskiego Portu Rybackiego w Gdańsku, który właśnie rozpoczął działalność.
Stary człowieku modlitewnik i do kościoła leżeć krzyżem za swoje i swoich kolegów grzechy a nie pisz tu totalnych głupot, ponieważ byli i są tu ludzie też może i starsi, ale nie byli partyjni (PZPR)cwaniaczkowie - hochsztaplerzy, którzy doprowadzili Gdynię do zniszczenia i dalej próbują mącić przed wyborami samorządowymi.- 3 2
-
2014-10-11 12:44
Nie jest taka duża
Pracowałem w hloenderskiej stoczni gdzie one sa robione i sa dużo większe www.ihc merwede.nl
- 4 0
-
2014-10-11 11:58
"Głębokość techniczna kanału ma wynosić odtąd 10,5 metra"
a dlaczego nie od razu właściwą głębokość ? Czyżby chodziło o następny przetarg na pogłębianie ??
- 3 0
-
2014-10-10 22:04
ot news... (1)
I cieszymy się, że obce firmy zjadają nasze pieniądze.
- 4 2
-
2014-10-11 05:30
Ekonomista
Pieniądze nie nasze, zysk nasz.
- 0 0
-
2014-10-10 21:26
ta poezja : Dno gdyńskiego kanału jest podobno wymagające...
- 2 4
-
2014-10-10 19:57
kocham
Kocham poglebiarki
- 4 0
-
2014-10-10 15:52
w ankiecie brakuje pytania: (1)
czy marzysz by zobaczyć pogłębiarkę?
- tak
- nie
- nie wiem- 3 0
-
2014-10-10 19:23
- tak trochę
- 0 0
-
2014-10-10 18:08
Frank!
Najładniejszy jest Frank, potem Gabriel...., na końcu pogłębiarka.
- 7 0
-
2014-10-10 16:32
oj mało wiesz o PRC olo
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.