- 1 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (436 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (132 opinie)
- 3 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (47 opinii)
- 4 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (499 opinii)
- 5 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (274 opinie)
- 6 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (304 opinie)
Będzie trzeci w historii wiadukt przy Biskupiej Górce
Ruszyła budowa trzeciego w historii Gdańska wiaduktu przy Biskupiej Górce . Przy tej okazji postanowiliśmy pokazać, jaki obiekt istniał, istnieje i powstanie w 2019 r.
Pierwszy wiadukt z lat 1901-1910
Przypomnijmy, że pod koniec XIX wieku w centrum Gdańska zlikwidowano wały miejskie po zachodniej stronie dzisiejszego śródmieścia. Usunięto tym samym, oprócz wałów, okalającą centrum fosę. To otworzyło nowe możliwości rozbudowy miasta, tworzenia nowych połączeń komunikacyjnych.
Tak też było w rejonie Biskupiej Górki. Jej mieszkańcy chcieli się przedostać na Stare Przedmieście. Było to możliwe tylko przez wiadukt w rejonie Węzła Unii Europejskiej Ruch kołowy od strony Oruni odbywał się głównie ul. Zaroślak. Przedostanie się z jednej na drugą część miasta wiązało się z przejściem po torach tramwajowych i kolejowych.
Stąd też zapadła decyzja o budowie wiaduktu drogowego. Obiekt został wzniesiony w latach 1901-1910. Był to kratowy obiekt łączony nitami, co dodawało mu sznytu. Ponadto na elementach konstrukcyjnych mostu zamontowano ozdobne latarnie.
Ówczesny obiekt posiadał także wydzielone chodniki dla pieszych. Przed upadkiem na tory dodatkowo chroniły ozdobne, ręcznie kute, balustrady. Elementy metalowe były wymalowane najprawdopodobniej na kolor zielony.
Ciekawostką jest to, że pod ówczesnym wiaduktem funkcjonował przystanek kolejowy Gdańsk Biskupia Górka.
Obiekt ucierpiał najprawdopodobniej pod koniec II wojny światowej w trakcie walk zbrojnych. Po 1945 r. odbudowano przejście nad koleją w postaci prowizorycznej kładki. Krótko po wojnie ulica prowadząca do dawnego obiektu była ul. Białowieską, a potem zyskała nazwę funkcjonującą do dzisiaj ul. Augustyńskiego.
Ponad 50 lat z obecnym wiaduktem
Pod koniec lat 50. ubiegłego wieku powstał pomysł usprawnienia ruchu kołowego w centrum Gdańska. Niezabudowane tereny po dawnych wałach okazały się najlepszym ówcześnie miejscem do tego celu. Wykorzystano je, by zbudować dwujezdniową arterię - tzw. trasę średnicową. Jej elementem był właśnie nowy wiadukt Biskupia Górka.
Wiadukt został wybudowany w latach 1961-1962, w miejscu wspomnianej prowizorycznej kładki dla pieszych.
- szerokość całkowita wiaduktu - 20,5m,
- rozpiętości - 28,0m+40,0m+28,0m,
- kąt skosu - 20 stopni,
- szerokość jezdni - 14 m,
- szerokość ciągów pieszych - 2x3,0m.
Obecny obiekt mostowy już dawno nie powinien istnieć. Jego poszczególne elementy są mocno zużyte technicznie. Na przykład łożyska wiaduktu, na których pracuje płyta. Nieszczelne dylatacje i cieknąca woda ze środkami do zwalczania gołoledzi spowodowały silną korozję poszczególnych elementów łożysk. W wyniku tego niektóre z nich są zablokowane.
Przez wiele lat balustrady były za niskie, nie spełniały norm bezpieczeństwa - miały 1,1 m. Wysokość balustrad przy chodnikach dla pieszych nad liniami kolejowymi powinna wynosić nie mniej niż 1,3 m. To na szczęście naprawiono.
Zgodnie z ekspertyzą ze stycznia 2009 roku stan techniczny obiektu był już wtedy zły. Eksperci wydali wtedy druzgocącą opinię.
Nieszczelna izolacja, niska klasa betonu oraz błędy wykonawcze, jak również znaczne koszty wzmocnienia wiaduktu (co nigdy nie zapewni jego żywotności, jak nowego) kwalifikują obiekt z ekonomicznego, technicznego i eksploatacyjnego punktu widzenia do wyburzenia i postawienia nowego o parametrach dla klasy obciążenia "A".
Trzeci - nowy wiadukt Biskupia Górka
20 marca miasto Gdańsk przekazało plac budowy nowego wiaduktu Biskupia Górka, który obejmuje także realizację parkingu kubaturowego i mostu w ciągu ul. Zaroślak, firmie Budimex. Całość prac pochłonie 143 mln zł.
W miejscu istniejącego wiaduktu nad torami kolejowymi, w ramach rozbudowy Traktu św. Wojciecha, przewidziano budowę nowego wiaduktu o trzech stalowych dźwigarach łukowych. Zostaną do nich podwieszone pomosty (osobne pod każdą z jezdni).
- rozpiętości - 20,91m + 14,18 m,
- długość całkowita płyty nośnej - 35,69m,
- grubość płyty nośnej - 1,1m ,
- szerokość całkowita zmienna - 18,79-17,44m
- szerokość jezdni - 3x3,25m+0,5m(opaska),
- szerokość ścieżki rowerowej - 2,5m,
- szerokość ciągu pieszego - 2,0m.
Charakterystyczne parametry wiaduktu (kierunek Centrum):
- rozpiętość teoretyczna - 18,04m,
- długość całkowita płyty nośnej - 18,28m,
- grubość płyty nośnej - 1,0m,
- szerokość całkowita zmienna - 15,19-15,53m,
- szerokość jezdni 3x3 - 25m+0,08 do 0,5m (opaska zmienna) + 0,5m (opaska),
- szerokość ciągu pieszo jezdnego - 3,0m.
Konstrukcja planowanego wiaduktu pozwala na etapowanie jego budowy. W pierwszej kolejności zostaną wybudowane dwa dźwigary łukowe od strony wschodniej i konstrukcja pomostu pomiędzy nimi, a ruch odbywał się będzie po istniejącym obiekcie.
Następnie ruch zostanie przeniesiony na nowy obiekt, a w miejscu istniejącego obiektu rozpocznie się budowa nowej jezdni.
Ciekawostką jest to, że pod nowym wiaduktem nie będzie już podpór. Dla kolejarzy oznacza to możliwość dołożenia kolejnych torów, czyli na przykład torów SKM w kierunku Oruni. Ponadto pod nowym wiaduktem będzie przebiegać przedłużenie ul. Nowe Podwale Grodzkie, która prowadzić będzie do ul. Augustyńskiego.
Co skrywa ziemia pod parkingiem przy Okopowej?
To, co może spędzać sen z powiek wykonawcy i urzędnikom miejskim zlecającym prace nad nowym mostem, jest teren parkingu przed Urzędem Wojewódzkim i Urzędem Marszałkowskim.
Dlaczego?
To dawny teren bastionu Wijbego, który istniał do czasu zasypania wałów. Był on dwa razy większy od niedawno odkrytego Bastionu Kot. Niemcy, gdy zasypywali ówczesne bastiony, nie robili tego dokładnie. Możliwe więc, że szykuje się tej wiosny kilka ciekawych odkryć w trakcie prac.
Miejsca
Opinie (164) 7 zablokowanych
-
2018-03-23 10:16
Zasłonić Urząd Wojewódzki i Marszałkowski,
chory pomysł w środku miasta.
- 8 5
-
2018-03-23 10:44
Dziś stawiają od strony Traktu blaszane ogrodzenie. Nie chcę tu krakać ale....
... pierwszy wiatr i płachty blachy będą fruwać po całej okolicy jak Ikar na wietrze,
- 7 0
-
2018-03-23 10:51
linia tramwajowa na Orunie? (2)
Można wybudować linię tramwajową na Orunię . Byłaby znakomitym lekarstwem na korki. Na pętli powstałaby węzeł przesiadkowy.
- 18 1
-
2018-03-23 10:56
(1)
Już była .
- 4 0
-
2018-03-25 10:28
to trzeba ją odbudować
- 4 0
-
2018-03-23 11:17
Całą zieleń wycięta
wszytko wyrżnięte. Beton i parkingowiec dla Wybrańców Narodu
- 9 3
-
2018-03-23 11:26
bandyci którzy rozpiepszają Gdańsk bzdurnymi wiaduktami i paringowcami - rżną zieleń i zabytki
jak was przeżyję, naszczam na groby, regularnie, co roku 1 listopada i w dniu urodzin, i będę lał na wasze grobowce benzyną. By nic nie urosło. Żadna zieleń na waszym ścierwie, na truchle, sam beton i gruz
- 10 4
-
2018-03-23 11:30
budować :)
do dzieła budować
szkoda tylko że jak w latach 60-tych nie pomyśleli o Lini tramwajowej w kierunku Oruni- 10 0
-
2018-03-23 11:38
Najważniejsze Niemcom d*pę polizać - to taka słowiańszczyzna
- 4 8
-
2018-03-23 11:40
A gdzie Tramwaj na ORUNIĘ
- 9 4
-
2018-03-23 11:52
Ekoterroryści drzewa wycinają a wy gdzie?
dlaczego nie protestujecie i UE nie zawiadamiacie o wycince...?
- 9 3
-
2018-03-23 12:00
A dlaczego nie parking podziemny??? (2)
Jeśli nie w tym miejscu to gdzie??? Byłby schowany, nie szpecil dodatkowo otoczenia... ale po co jak można postawić wielkiego kloca vis a vis UW... Ehhh
- 17 3
-
2018-03-23 12:19
Zapłacisz wielokrotnie zwiększone koszty, to dostaniesz.
Zrozum, Pieniądz władcą wszystkich wszechświatów.
- 0 2
-
2018-03-23 13:07
Mokry grunt
Pewnie większość ludzi nie wie, że w Śródmieściu w wykopie już ok. 2 m zbiera sie woda, bo to podmokłe od rzek tereny. Przykład : wykopy pod budynki mieszkalne między ul. Toruńską a ul. Grodzą Kamienną
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.