• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie linia tramwajowa z Brętowa na Stogi

Maciej Korolczuk
28 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza

Po wybudowaniu Nowej BulońskiejNowej Warszawskiej powstanie nowa linia tramwajowa nr 13, która będzie kursowała z Brętowa do pętli Stogi Pasanil przez Chełm. Pierwsza trasa ma być gotowa wiosną przyszłego roku, a druga w 2021 roku. Wówczas pojawi się więcej zmian w rozkładach jazdy tramwajów.



Tramwaj na Nowej Bulońskiej i Nowej Warszawskiej:

Przypomnijmy, że według najnowszych informacji przekazywanych przez urzędników Nowa Bulońska, w ramach której powstaje trasa tramwajowa, ma zostać oddana do użytku wiosną 2020 roku.

Sprawdziliśmy więc, jakie tramwaje obsłużą nową trasę, która docelowo połączy się z torowiskiem wzdłuż Nowej Warszawskiej. Ta ostatnia - według prognoz magistratu - ma być gotowa w 2021 roku.

Do tego czasu trasę z Brętowa na Jasień i Ujeścisko obsłuży linia nr 12, która obecnie kursuje między Migowem a Oliwą. Na końcu nowej trasy nie będzie możliwości zawracania, dlatego powstanie tam specjalny rozjazd, który pozwoli tramwajom dwukierunkowym powrót w kierunku Oliwy.

Linia skomunikuje nie tylko nowe osiedla, ale też umożliwi dojazd do pobliskiej szkoły i przedszkola. Co istotne, nie jest to rozwiązanie docelowe.

Przebieg planowanej linii nr 13 między Brętowem a Stogami Pasanil. Przebieg planowanej linii nr 13 między Brętowem a Stogami Pasanil.

Nowa linia nr 13



Dopiero po wybudowaniu odcinka Nowej Warszawskiej Zarząd Transportu Miejskiego uruchomi nową linię tramwajową. Prawdopodobnie będzie to linia nr 13, jeszcze kilka lat temu kursująca między Brzeźnem a Stogami.

Tramwaje nowej linii będą kursować z Brętowa przez Nową Warszawską i al. Havla do Śródmieścia, a następnie przez Podwale Przedmiejskie do pętli Stogi Pasanil. Wówczas modernizowana pętla obsługiwać będzie trzy linie: dotychczasowe nr 8 i 9 oraz nową 13.

- M.in. dlatego teraz w trakcie modernizacji pętla Stogi Pasanil zyska trzeci tor. Również po wybudowaniu Nowej Warszawskiej część linii funkcjonujących w ciągu al. Havla zostanie skierowanych z większą częstotliwością do Szkoły Podstawowej nr 6 [na końcu Nowej Bulońskiej - dop. red.]. Z kolei tramwaje linii nr 12 skończą bieg na nowym węźle przesiadkowym - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku.
Jak dodaje, wytyczenie nowej linii między Brętowem a Stogami zostało wypracowane po licznych sygnałach od mieszkańców dopominających się o połączenie południa Gdańska ze Śródmieściem, Przeróbką i Stogami.

Jak przekonuje ZTM, przy pętli brakuje fragmentu torowiska nie bez przyczyny. Docelowo i tak nie obsługiwałoby ono żadnej linii. Jak przekonuje ZTM, przy pętli brakuje fragmentu torowiska nie bez przyczyny. Docelowo i tak nie obsługiwałoby ono żadnej linii.

Toru nie ma, bo byłby niepotrzebny



Choć do otwarcia nowego torowiska pozostało jeszcze pół roku, już teraz widać, że na skrzyżowaniu Warszawskiej i Jabłoniowej brakuje fragmentu torowiska do jazdy na wprost w kierunku Brętowa. To sprawi, że tramwaje za każdym razem będą zmuszone do wjazdu na nową pętlę.

- To nie jest żaden błąd w projekcie, lecz celowy zabieg - tłumaczy Zomkowski. - Tramwaj ma korzystać z pętli, która integrować będzie ruch autobusowy i tramwajowy i umożliwiać pasażerom wygodne przesiadanie z autobusu na tramwaj i odwrotnie. Tor do jazdy na wprost nie był tam przewidziany, bo po pierwsze, ten fragment byłby liniowo nieużywany, a po drugie - tramwaj ma wozić pasażerów, a nie powietrze. Przejazd przez pętlę zajmie maksymalnie 1,5 minuty, bo nie będzie kolidował z żadnym układem jezdnym - poza autobusami - i nie spowolni go żadna sygnalizacja świetlna. Tak jak ma to już obecnie miejsce na pętli Siedlce. Gdybyśmy umiejscowili te przystanki w innym miejscu, cały układ byłby rozrzucony i idea integracji ruchu tramwajowo-autobusowego straciłaby sens.

Miejsca

Opinie (357) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Coś za dużo tych inwestycji skm, tramwaj, drzewa, a śmieci o 100%

    • 11 9

    • to nie są inwestycje tylko PLANY

      • 9 4

    • A opłata za parkowanie aż o 10%.

      • 3 2

  • (3)

    Nie rozumiem polityki komunikacji miejskiej w tym mieście, po jasną ciasną robić trasy tramwajowe o zasięgu kilkunastu km, gdzie trasę przebywasz w godzinę czasu? Tramwaj nie jest wygodnym środkiem transportu na daleki dystans, tramwaj powinien być hop on - hop off. Krótkie trasy, częste kursy, wsiadasz do jednego, wyskakujesz wsiadasz do drugiego i już jesteś a nie tłuc się kilka godzin na stojąco. Powinny powstawać małe szybkie kolejki coś a'la szynobus lub szybki tramwaj, który nie zatrzymuje się na każdym przystanku i ma oddzielne tory, to samo tyczy się autobusów, dlaczego nie ma już pospiesznych? Gdańsk jest miastem rozległym obszarowo i nie ma sensu z dzielnicy na dzielnicę jechać 2 godziny. Nie wiem czy to jakieś bicie rekordów Guinessa czy co. Proszę spojrzeć na inne miasta nawet polskie typu Wrocław lub za granicą np. Berlin.

    • 49 9

    • szybki tramwaj miał iść AK, ale "na co komu to potrzebne" ;) (1)

      p.s. ale Wrocławia jako przykład nie podawaj. Tam tramwaje się sypią jeszcze częściej niż w Gdańsku

      • 13 1

      • sypią się ale mają np. tramwaj okrężny 0 lewe i prawe, przesiadasz się między liniami szybciutko, nie mówię rzecz jasna o infrastrukturze

        • 4 2

    • Tylko SKM na południe i górny taras

      I hej.

      • 0 0

  • Ale zenada

    Nie wybudowali toru bo będzie tramwaj wyjeżdżał na pętle. Wszystko spoko tylko przy tej awaryjności i wykolejeniach pętla będzie często zablokowana więc zostaniecie bez dojazdu do szkoły. Hahahahahahaha. Nawet nie żal mi Was mieszkańców hahahahahahaha

    • 16 8

  • tu wszystko powstaje długo i ciężko - za 50 lat

    • 10 6

  • ul. Bulońską budują już 5 lat i końca nie widać a to jest tylko jeden pas w każdym kierunku (1)

    • 15 9

    • +/- 1,5 roku trwa budowa.
      5 lat temu to projekt robili.

      • 4 3

  • Super. Mialam chlopaka ze Stogow, straszny łobuz ale kocha mnie do dzisiaj. (5)

    Moze pojade go odwiedzic.
    Ale ten nasz Gdansk sie rozwija za rzadow PiS, aż miło popatrzec.

    • 22 27

    • (1)

      Łobuz kocha najbardziej

      • 4 5

      • Dokladnie tak. Ten moj Zbyszek to chlopak z miasta.

        Robi dla Tygrysa.

        • 3 2

    • Janina z Banina (1)

      Rozumiem, że jesteś mocherem Kaczyńskiego ale musisz wiedzieć, że to jest zasługa naszych lokalnyc hsamorządowów, którzy są jak najbardziej pro PO. Szacun dla nich !

      • 5 6

      • a niby oni skąd mają kasę, z pisowskiego rządzenia :)

        • 3 1

    • A kogo to obchodzi, że miałaś chłopaka ze Stogów

      • 2 0

  • "Przejazd przez pętlę zajmie maksymalnie 1,5 minuty" (1)

    Ktoś nie szanuje czasu. To jest dodatkowe, niepotrzebnie stracone 1,5 minuty

    • 17 6

    • I narobi zgrzytu na całą okolicę

      Precz z hałasem tramwajowym

      • 0 1

  • 13 to do Brzeźna kiedyś jeździła.. (2)

    to były czasy .......

    • 15 2

    • (1)

      Racja. Teraz już nie ma czasów.

      • 4 0

      • Czasowie wracajcie

        • 4 0

  • (3)

    Olszynka żąda dostępu do morza!

    • 20 1

    • Już niedługo (2)

      Niech się podniesie poziom morza to będziecie mieli dostęp. Dosłownie.

      • 11 0

      • czyli jak to mówią

        "co się odwlecze, to nie uciecze"

        • 6 0

      • ciesz się ciesz i ciebie też zaleje

        • 0 1

  • autobus z Moreny do Oliwy (1)

    Przydało by się bezpośrednie połączenie przez Morenę do Oliwy. Niby jest 12 ale ona jedzie godzinę. Pozostaje jechać autobusem do Wrzeszcza a później się przesiadać na tramwaj.

    • 23 5

    • 127 jeździ do Oliwy ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane