• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie linia tramwajowa z Brętowa na Stogi

Maciej Korolczuk
28 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza

Po wybudowaniu Nowej BulońskiejNowej Warszawskiej powstanie nowa linia tramwajowa nr 13, która będzie kursowała z Brętowa do pętli Stogi Pasanil przez Chełm. Pierwsza trasa ma być gotowa wiosną przyszłego roku, a druga w 2021 roku. Wówczas pojawi się więcej zmian w rozkładach jazdy tramwajów.



Tramwaj na Nowej Bulońskiej i Nowej Warszawskiej:

Przypomnijmy, że według najnowszych informacji przekazywanych przez urzędników Nowa Bulońska, w ramach której powstaje trasa tramwajowa, ma zostać oddana do użytku wiosną 2020 roku.

Sprawdziliśmy więc, jakie tramwaje obsłużą nową trasę, która docelowo połączy się z torowiskiem wzdłuż Nowej Warszawskiej. Ta ostatnia - według prognoz magistratu - ma być gotowa w 2021 roku.

Do tego czasu trasę z Brętowa na Jasień i Ujeścisko obsłuży linia nr 12, która obecnie kursuje między Migowem a Oliwą. Na końcu nowej trasy nie będzie możliwości zawracania, dlatego powstanie tam specjalny rozjazd, który pozwoli tramwajom dwukierunkowym powrót w kierunku Oliwy.

Linia skomunikuje nie tylko nowe osiedla, ale też umożliwi dojazd do pobliskiej szkoły i przedszkola. Co istotne, nie jest to rozwiązanie docelowe.

Przebieg planowanej linii nr 13 między Brętowem a Stogami Pasanil. Przebieg planowanej linii nr 13 między Brętowem a Stogami Pasanil.

Nowa linia nr 13



Dopiero po wybudowaniu odcinka Nowej Warszawskiej Zarząd Transportu Miejskiego uruchomi nową linię tramwajową. Prawdopodobnie będzie to linia nr 13, jeszcze kilka lat temu kursująca między Brzeźnem a Stogami.

Tramwaje nowej linii będą kursować z Brętowa przez Nową Warszawską i al. Havla do Śródmieścia, a następnie przez Podwale Przedmiejskie do pętli Stogi Pasanil. Wówczas modernizowana pętla obsługiwać będzie trzy linie: dotychczasowe nr 8 i 9 oraz nową 13.

- M.in. dlatego teraz w trakcie modernizacji pętla Stogi Pasanil zyska trzeci tor. Również po wybudowaniu Nowej Warszawskiej część linii funkcjonujących w ciągu al. Havla zostanie skierowanych z większą częstotliwością do Szkoły Podstawowej nr 6 [na końcu Nowej Bulońskiej - dop. red.]. Z kolei tramwaje linii nr 12 skończą bieg na nowym węźle przesiadkowym - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku.
Jak dodaje, wytyczenie nowej linii między Brętowem a Stogami zostało wypracowane po licznych sygnałach od mieszkańców dopominających się o połączenie południa Gdańska ze Śródmieściem, Przeróbką i Stogami.

Jak przekonuje ZTM, przy pętli brakuje fragmentu torowiska nie bez przyczyny. Docelowo i tak nie obsługiwałoby ono żadnej linii. Jak przekonuje ZTM, przy pętli brakuje fragmentu torowiska nie bez przyczyny. Docelowo i tak nie obsługiwałoby ono żadnej linii.

Toru nie ma, bo byłby niepotrzebny



Choć do otwarcia nowego torowiska pozostało jeszcze pół roku, już teraz widać, że na skrzyżowaniu Warszawskiej i Jabłoniowej brakuje fragmentu torowiska do jazdy na wprost w kierunku Brętowa. To sprawi, że tramwaje za każdym razem będą zmuszone do wjazdu na nową pętlę.

- To nie jest żaden błąd w projekcie, lecz celowy zabieg - tłumaczy Zomkowski. - Tramwaj ma korzystać z pętli, która integrować będzie ruch autobusowy i tramwajowy i umożliwiać pasażerom wygodne przesiadanie z autobusu na tramwaj i odwrotnie. Tor do jazdy na wprost nie był tam przewidziany, bo po pierwsze, ten fragment byłby liniowo nieużywany, a po drugie - tramwaj ma wozić pasażerów, a nie powietrze. Przejazd przez pętlę zajmie maksymalnie 1,5 minuty, bo nie będzie kolidował z żadnym układem jezdnym - poza autobusami - i nie spowolni go żadna sygnalizacja świetlna. Tak jak ma to już obecnie miejsce na pętli Siedlce. Gdybyśmy umiejscowili te przystanki w innym miejscu, cały układ byłby rozrzucony i idea integracji ruchu tramwajowo-autobusowego straciłaby sens.

Miejsca

Opinie (357) ponad 10 zablokowanych

  • Przydałaby sie jeszcze linia po śrdoku AK (2)

    Z centrum aż do Karczemek - prace ziemne są wykonane tylko kłaść tory. Byłaby to dobra alternatywa dla samochodów bo w 15 min byłoby się w Centrum. Nowa linia prze Morenę do centrum będzie jechać ze 40 min.

    • 32 4

    • (1)

      Dokładnie! To byłby strzał w dziesiątkę. Miejsce jest i aż się prosi o tramwaj. Ile szybciej odbywałby się tam ruch. Takie rozwiązanie faktycznie przekonałoby mnie do zostawienia samochodu w domu, bo autobus ciągnący się po Kartuskiej w tempie żółwia, to żadna alternatywa!

      • 13 3

      • Albo same bus pasy w miejscu korka i autobus z kokoszek do Gdańska przez AK. Jeszcze tańsza realizacja a i super możliwość przesiadki na SKM Śródmieście

        • 1 0

  • Tak wyprawa na plażę na cały dzień, posiedzieć na niej 1 godzinę no no. Acha do tramwaju jeszcze dojechać samochodem, hmm

    • 8 4

  • Aż się prosi o tramwaj jadący Armii Krajowej do Kiełpina! (3)

    Miejsce pod tramwaj praktycznie jest przygotowane. Nie trzeba nic burzyć, usuwać, poszerzać. Nawet prowadzenie prac budowlanych nie zakłócałoby funkcjonowania ruchu na Armii Krajowej, bo pas zieleni jest tam bardzo szeroki.
    To byłoby dopiero rozwiązanie problemu komunikacyjnego. Odkorkowałoby to Armii Krajowej, bo tramwaj byłby tam znacznie szybszy od samochodów z uwagi na brak przecinających tory dróg. Alternatywa dla autobusów, które z Kiełpina w liczbie 2 jadą ul. Kartuską w korkach z beznadziejną częstotliwością. Byłaby to szybka linia tramwajowa! Wielu kierowców i nie tylko mogłoby ją uznać za atrakcyjną.

    • 36 7

    • SKM do Kiełpina i Karczemek (1)

      Jako przedłużenie planowanej linii na południe Gdańska. Była rezerwa terenowa. To 1 z wariantów. Konkretnie pierwszy. Łączyłaby się z istniejącą PKM w Karczemkach

      • 0 0

      • pkm karczemki

        nie ma PKM Karczemki jest PKM Kiełpinek i PKM Matarnia

        • 0 0

    • A może do Berlina.

      • 0 0

  • Tory w kierunku Porębskiego

    Fajnie by było, gdyby tory tramwajowe wydłużyć jeszcze o jeden przystanek w kierunku osiedli na ul.Porębskiego (np. wzdłuż tej nowej drogi pieszo-rowerowej). Mieszkańcy zyskaliby możliwość dojazdu do Jasienia i dalej.

    • 12 4

  • Gdzie to jest?

    Gdzieś w okolicach Wejherowa?

    • 3 9

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowa pętla na skrzyżowaniu Jabłoniowej i Warszawskiej

    zanim dojedziesz autem (1)

    i, przede wszystkim, zaparkujesz, to już ludzie w tym tramwaju dawno dojadą i wysiądą rzut kamieniem od promenady, a Ty będziesz drałował, bo zaparkowałeś gdzieś na krzywy ryj w połowie, między pasanilem, a plażą :P

    • 13 9

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Nowa pętla na skrzyżowaniu Jabłoniowej i Warszawskiej

      ale przynajmniej bedziesz jechal wygodnie

      siedzac, bez tloku i smrodu innych ludzi, w klimatyzacji

      • 2 1

  • To nie mozna odrazu tego brakującego odcinka zrobic?

    • 11 2

  • A na ten Chełm to już po remoncie torowiska można puścić tramwaj ze Stogów.Po co czekać jeszcze rok czy dwa.Wiele osób by się ucieszyło.

    • 11 5

  • Po co przez CHEŁM

    puścić brakujące tory przez armii krajowej

    • 18 3

  • Tramwaj na Matarnię

    Linia tramwajowa na Matarnię, byłoby super.

    • 13 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane