• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie linia tramwajowa z Brętowa na Stogi

Maciej Korolczuk
28 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj ważniejszy niż auta na Adamowicza

Po wybudowaniu Nowej BulońskiejNowej Warszawskiej powstanie nowa linia tramwajowa nr 13, która będzie kursowała z Brętowa do pętli Stogi Pasanil przez Chełm. Pierwsza trasa ma być gotowa wiosną przyszłego roku, a druga w 2021 roku. Wówczas pojawi się więcej zmian w rozkładach jazdy tramwajów.



Tramwaj na Nowej Bulońskiej i Nowej Warszawskiej:

Przypomnijmy, że według najnowszych informacji przekazywanych przez urzędników Nowa Bulońska, w ramach której powstaje trasa tramwajowa, ma zostać oddana do użytku wiosną 2020 roku.

Sprawdziliśmy więc, jakie tramwaje obsłużą nową trasę, która docelowo połączy się z torowiskiem wzdłuż Nowej Warszawskiej. Ta ostatnia - według prognoz magistratu - ma być gotowa w 2021 roku.

Do tego czasu trasę z Brętowa na Jasień i Ujeścisko obsłuży linia nr 12, która obecnie kursuje między Migowem a Oliwą. Na końcu nowej trasy nie będzie możliwości zawracania, dlatego powstanie tam specjalny rozjazd, który pozwoli tramwajom dwukierunkowym powrót w kierunku Oliwy.

Linia skomunikuje nie tylko nowe osiedla, ale też umożliwi dojazd do pobliskiej szkoły i przedszkola. Co istotne, nie jest to rozwiązanie docelowe.

Przebieg planowanej linii nr 13 między Brętowem a Stogami Pasanil. Przebieg planowanej linii nr 13 między Brętowem a Stogami Pasanil.

Nowa linia nr 13



Dopiero po wybudowaniu odcinka Nowej Warszawskiej Zarząd Transportu Miejskiego uruchomi nową linię tramwajową. Prawdopodobnie będzie to linia nr 13, jeszcze kilka lat temu kursująca między Brzeźnem a Stogami.

Tramwaje nowej linii będą kursować z Brętowa przez Nową Warszawską i al. Havla do Śródmieścia, a następnie przez Podwale Przedmiejskie do pętli Stogi Pasanil. Wówczas modernizowana pętla obsługiwać będzie trzy linie: dotychczasowe nr 8 i 9 oraz nową 13.

- M.in. dlatego teraz w trakcie modernizacji pętla Stogi Pasanil zyska trzeci tor. Również po wybudowaniu Nowej Warszawskiej część linii funkcjonujących w ciągu al. Havla zostanie skierowanych z większą częstotliwością do Szkoły Podstawowej nr 6 [na końcu Nowej Bulońskiej - dop. red.]. Z kolei tramwaje linii nr 12 skończą bieg na nowym węźle przesiadkowym - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku.
Jak dodaje, wytyczenie nowej linii między Brętowem a Stogami zostało wypracowane po licznych sygnałach od mieszkańców dopominających się o połączenie południa Gdańska ze Śródmieściem, Przeróbką i Stogami.

Jak przekonuje ZTM, przy pętli brakuje fragmentu torowiska nie bez przyczyny. Docelowo i tak nie obsługiwałoby ono żadnej linii. Jak przekonuje ZTM, przy pętli brakuje fragmentu torowiska nie bez przyczyny. Docelowo i tak nie obsługiwałoby ono żadnej linii.

Toru nie ma, bo byłby niepotrzebny



Choć do otwarcia nowego torowiska pozostało jeszcze pół roku, już teraz widać, że na skrzyżowaniu Warszawskiej i Jabłoniowej brakuje fragmentu torowiska do jazdy na wprost w kierunku Brętowa. To sprawi, że tramwaje za każdym razem będą zmuszone do wjazdu na nową pętlę.

- To nie jest żaden błąd w projekcie, lecz celowy zabieg - tłumaczy Zomkowski. - Tramwaj ma korzystać z pętli, która integrować będzie ruch autobusowy i tramwajowy i umożliwiać pasażerom wygodne przesiadanie z autobusu na tramwaj i odwrotnie. Tor do jazdy na wprost nie był tam przewidziany, bo po pierwsze, ten fragment byłby liniowo nieużywany, a po drugie - tramwaj ma wozić pasażerów, a nie powietrze. Przejazd przez pętlę zajmie maksymalnie 1,5 minuty, bo nie będzie kolidował z żadnym układem jezdnym - poza autobusami - i nie spowolni go żadna sygnalizacja świetlna. Tak jak ma to już obecnie miejsce na pętli Siedlce. Gdybyśmy umiejscowili te przystanki w innym miejscu, cały układ byłby rozrzucony i idea integracji ruchu tramwajowo-autobusowego straciłaby sens.

Miejsca

Opinie (357) ponad 10 zablokowanych

  • Olek (1)

    Puscie tramwaj na pruszcz

    • 2 3

    • bez torów?????

      • 1 1

  • A po drodze 150 świateł, skrzyżowań, przystanków co 50 metrów (1)

    I czas jazdy 2 razy dłuższy niż samochodem

    • 10 1

    • Jeździj samochodem , ja będę korzystał . Poptrz jak wyglądaja drogi wjazdowe do miasta rano i wyjazdowez miasta po południu.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowa pętla na skrzyżowaniu Jabłoniowej i Warszawskiej

    kiedy Czerwony Most zbudujecie na Oruni tzn Dworzec Centralny

    • 2 2

  • Ja nie wiem o co wojna . Przeciez to co nazywacie budową linii jest poza niewielkim odcinkiem torowiska który trzeba wybudować jedynie zorganizowaniem trasy linii 13 po istniejacych torowiskach . Popatrzcie na mapkę i ochłońcie .

    • 0 2

  • Zlomkowski Mistrzu.

    Ciebie to chyba wybrali abys jeszcze bardziej wkur..l ludzi. Za Budynia przynajmniej cos tam budowali Dlaczego globusie nie zlozysz wniosku do t ych swoich kumpli ktorzy cie wybrali z Rady Miasta i nie wybudujecie nowej lini tramwajowej laczacej oba punkty ten z Bretowa ze Stogami na wprost? O ile by to t
    taka podroz przyspieszylo? Nie ma wizji i pieniedzy bo za rzadzenie wzieli sie tacy nieudacznicy .Poludniowe dzielnice za chelmem tez musza miec przynajmniej dwie linie kolejowe w kierunku Wrzeszcza i Gdanska aby wyprowadzic ruch z coraz bardziej zageszczonej przez waszych kumpli deweloperow-tkanki miejskiej wy pacany bez glowy

    • 4 2

  • No i git (2)

    Każde nowe połączenie cieszy.Akurat z takiego będę często korzystać.

    • 4 0

    • A ja nie będę korzystał bo mi nie po drodze ale się cieszę ze innym będzie bliżej do domu

      • 1 0

    • He he zobacz ilu tu takich co to martwi.

      • 0 0

  • Oj jeszcze dlugo nie pojedzie

    Na stogach remont już się wpasował w osiedle. To sie tak szybko nie skończy.

    • 8 0

  • Wiadukt w Bretowie (1)

    Najbardziej absurdalny pomysł. I tak chcąc jechać na lotnisko trzeba udać się na dół potem do góry . Żeby nie chory pomysł z wiaduktem dla tramwaji bez przeszkód można by przedłużyć tramwaj do Słowackiego i nie trzeba by było z Brętowa do Wrzeszcza jechać tramwajem przez Gdańsk

    • 6 1

    • nie trzeba można kolejką

      • 1 0

  • Na Siedlcach jest zupełnie inaczej.

    • 0 1

  • 13 (2)

    Fajnie ze ja uruchomić to dobra wiadomość ułatwi podróżowanie z Chełmu na Osową komunikacja szynową bez samochodu tylko interesuje mnie czy ta 13 będę punktualna, będzie zsynchronizowa na z pociągami oraz czy będzie często kursować.

    • 3 1

    • Na wszystkie twe pytania można - kierując się doświadczeniem - odpowiedzieć: "nie". Z kolei na pytania czy będzie jechać za długo, stawać na każdych światłach, będzie awaryjna i zatłoczona? Można odpowiedzieć soczystym "tak".

      • 3 1

    • nie będzie

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane