• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie metropolitalna sieć wypożyczalni rowerów?

Katarzyna Moritz
25 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miliony złotych na tysiące publicznych rowerów
Projekt STeR ma nie tylko połączyć trójmiejskie drogi rowerowe w jeden system, ale także umożliwić powstanie miejskich wypożyczalni rowerowych w Trójmieście i poza nim. Na zdjęciu droga rowerowa pomiędzy Wzgórzem Św. Maksymiliana a Pomorskim Parkiem Naukowo-Technologicznym w Gdyni. 
Projekt STeR ma nie tylko połączyć trójmiejskie drogi rowerowe w jeden system, ale także umożliwić powstanie miejskich wypożyczalni rowerowych w Trójmieście i poza nim. Na zdjęciu droga rowerowa pomiędzy Wzgórzem Św. Maksymiliana a Pomorskim Parkiem Naukowo-Technologicznym w Gdyni.

Czy na bazie sopockiej wypożyczalni rowerów miejskich i w oparciu o program STeR powstaną miejskie wypożyczalnie rowerów także w Gdyni, Gdańsku i sąsiednich gminach?



Czy korzystałbyś z metropolitalnej wypożyczalni rowerów?

Gdańsk starał się o uruchomienie podobnej wypożyczalni już w 2011 r.. Prywatna firma, która zgłosiła się z tym pomysłem do władz miasta, miała jednak problemy finansowe, bo wycofał się inwestor, który miał wykonać prototypy jednośladów.

Kilka dni temu prezydent Gdańska Paweł Adamowicz wrócił do dyskusji na ten temat na swoim blogu.

Z jednej strony wykazuje, że taki system byłby potrzebny, ale z drugiej wylicza liczne jego wady, jak m.in. wysoki koszt utrzymania czy spodziewane akty wandalizmu w pierwszych latach działania systemu. Obawia się też, że nie zmniejszy to ruchu samochodów, bo na rower nie przesiądą się kierowcy, a głównie piesi i pasażerowie komunikacji.

Tymczasem od zeszłego roku miejskie rowery działają w Sopocie. W ciągu trzech jesiennych miesięcy mieszkańcy kurortu odbyli dzięki temu ponad 3 tys. podróży, czyli ok. 30 dziennie. To dużo, czy mało? Na tyle dużo, że Gdański Obszar Metropolitalny postanowił przyjrzeć się sopockim doświadczeniom i na ich bazie (oby z pominięciem związanych z nim kontrowersji - czytaj Czuję się mieszkańcem Trójmiasta, a sopocki rower mnie ogranicza) stworzyć wypożyczalnie w całym Trójmieście.

Czytaj także: Sopot będzie miał swoje rowery miejskie

Tym bardziej, że w Trójmieście stworzono już program STeR, czyli "System Tras Rowerowych w Metropolii". To jeden z projektów, które walczą o pieniądze w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Czytaj także: Które drogi rowerowe są najważniejsze? Urzędnicy tworzą STer

Związek ZIT będzie miał w latach 2014-2020 do wydania ponad 1 mld zł na różnego rodzaju przedsięwzięcia, które w zamierzeniu mają integrować nasz obszar metropolitalny. Sam SteR ma kosztować ok. 170 mln zł, z czego 50 mln zł zostanie przeznaczone na rower metropolitalny.

Czytaj też: Porozumienie samorządów w sprawie ZIT jest warte 1 mld zł.

Gdańsk i Gdynia rozmawiają właśnie o wspólnym sfinansowaniu studium wykonalności tego elementu projektu. Ale program ma objąć w sumie około 19 samorządów, m.in. Tczew, Kartuzy, Wejherowo, Pruszcz Gdański, Redę, Rumię ale też Sopot.

Gdy powstanie studium, będzie można mówić o takich szczegółach, jak rozmieszczenie stacji rowerowych, liczba rowerów oraz zasady i koszty wypożyczeń. Celem jest uczynienie z roweru miejskiego alternatywy dla komunikacji samochodowej.

- Zależy nam, żeby mieszkańcy metropolii korzystali z nich np. w drodze do pracy, z domu do stacji kolejowej lub od stacji kolejowej do swojego biura. Dlatego wszystkie trasy są zintegrowane z węzłami komunikacyjnymi - mówi Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej i koordynator projektu STeR.

Z praktyki Sopotu wynika, że najwięcej wypożyczeń odnotowują stacje usytuowane właśnie przy przystankach SKM, a najpopularniejsze trasy to te, które łączą górny Sopot z dolną częścią miasta. Rekordzistą jeśli chodzi o liczbę wypożyczeń - 112 - jest sopocianin, który dojeżdża rowerem miejskim do pracy. Po zimowej przerwie system rowerów miejskich w Sopocie zostanie uruchomiony 1 kwietnia.

Tak wyglądają sopockie wypożyczalnie rowerów.

Miejsca

Opinie (114) 7 zablokowanych

  • Droga redakcjo, (1)

    na zdjęciu jest: Na zdjęciu droga rowerowa pomiędzy Wzgórzem Św. Maksymiliana a Redłowem w Gdyni.

    • 2 0

    • brawo

      A park nie jest w redłowie? rozumiem że uczęszczasz ścieszką?

      • 0 0

  • Jak cos urzedasy robią to zawsze trwa to latami jak budyń wymyslaja absurdalne problemy jak by mieszkali na prowincji (1)

    i niewiedzieli ze kilkadziesiat lat działaja zagranicą sie pytam poco na koszt podatnika lataja zagranice by potem greka udawac i mówią ze niewiedza coo i jak zrobic!!Jesli niewiedzą jak wykonywac swoją prace za która podatnik płaci to powinny zrezygnowac z pracy i stanowiska!Ale najbardziej śmieszne jest to ze od lat w Krakowie i Warszawie takie wypożyczalnie działają z powodzeniem!! A jeszcze niedawno Budyń jak każdy POlityk wciskał bajeczki ze Gdańsk jest już drugą Holandią I najbardziej rowerowym miastem w POlsce.Tylko ze pod tym względem od lat wyprzedza nas właśnie Warszawa i Kraków a także mniejsze miejscowości.Ale gdy sie zblizają eurowybory i popularnosci spada bo cochwile wychodzi nieudolność rządu i politycznych urzędasów w poszczególnych miastach to wtedy sie przygotowuje dla mieszkańców jakieś atrakcje by sie przed samymi wyborami pochwalić .Tak jak by nam robili prezent za naszą kasę za nasze podatki!!By przykryć to ze całe lata marnowali miliony!!

    • 2 1

    • kup sobie lepsze okulary i wybierz się na przejażdżkę

      jak na razie tylko smucisz. Nie obrażaj ludzi, nawet jak są urzędnikami. (dla pewności: nigdy nim nie byłem).

      • 2 1

  • czy nie lepiej postawić na turystykę ? (1)

    Wolałbym aby gminy sprawnie zarządzały wypożyczalniami rowerów..a to przecież mogą być firmy prywatne tak jak w Mielnie, Świnoujściu i Międzyzdrojach...gdzie każdy pensjonat ma swoje rowery...wtedy wypożyczalnie nie są potrzebne bo turysta ma rower do dyspozycji w miejscu gdzie nocuje...

    • 5 3

    • Rower miejski bierzesz w jednym miejscu a zostawiasz w innym. Istotna jest liczba stacji.

      • 2 0

  • magiczne haslo "studium wykonalności" i wiara w jego nieomylność

    skończy się jak z projektem ożywiania dróg wodnych, do którego trzeba gromadę szmalu żeby nie trzeba było oddawać dotacji unijnych. Oczywiście tamten projekt też miał 'studium wykonalności" gdzie wszystko wyglądało pięknie, a kto dziś pamięta o tramwajach wodnych na Górki Zachodnie? A kto z Gdańszczan z tego korzystał ?

    • 5 0

  • STeR, czyli "System Tras Rowerowych w Metropolii"

    to gdzie jest ta metropolia? myślałem cały czas, że chodzi o jakieś sprawy związane z trójmiastem a tu się okazuje, że zajmują się problemami gdzieś daleko stąd

    • 2 1

  • a tymczasem na Wojska Polskiego Głupi kierowcy samochodów myślą że mają pierwszeństwo (2)

    skręcając w prawo przecinają ścieżkę rowerową nie zważając na rowerzystów

    • 8 3

    • Skoro tam po jednej zimie nie widać tych kosmicznie drogich malunków, to czemu się dziwić?

      • 2 1

    • mnie potrąciłaby tam idiotka, która ruszyła autem na "zielone dla rowerów"

      • 1 0

  • Siodelko (2)

    Dobra, a kto mi bedzie obniżał siodełko?

    • 5 1

    • zdejmował

      • 1 0

    • ja

      • 0 0

  • Rower miejski to fajna sprawa (3)

    Tylko według mnie jest za drogi. W Londynie np istnieje bardzo duża siec rowerów miejskich, a wypożyczenie rowery to koszt 2 funtów za 24h jeśli jeździmy do 30 min., potem 5 min, przerwy i możemy pomykac dalej ciągle za te same 2 funty.
    A u nas ceny z kosmosu to i rowery nie maja wzięcia.

    • 8 2

    • (2)

      W Wiedniu pierwsza godzina wypożyczenia roweru miejskiego jest bezpłatna;) Kolejna też symboliczna- 4 EUR.

      • 2 0

      • Tu te drogie rowery zostaną niedługo tylko dla bogatych emerytów ze Skandynawii i Niemiec, bo wszyscy młodzi wyjadą i będą w Anglii po normalnych drogach jeździć.

        • 3 1

      • No to okazja!

        4 Euro za godzinę wypożyczenia roweru? Za taką kwotę (w przeliczeniu na godzinę ze stawki dobowej) można wynająć samochód. I to całkiem niezły!

        • 0 1

  • jestem za ale muszę mieć rower pionowego startu najlepiej z dopalaczem

    • 4 2

  • (2)

    A ja na pewno korzystałabym z takiego systemu pod warunkiem, że ceny nie będą zbyt wygórowane. I rozumiem, że utrzymywanie tych rowerów itd. kosztuje, ale trzeba pamiętać o tym, że jeśli klient uzna że coś jest za drogie to nie będzie z tego korzystał. Cieszyłam się jak wprowadzono rowery miejskie w Sopocie, które wg mnie w sezonie świetnie funkcjonują. Dobrze by było gdyby teraz taki rower można było zostawić już nie tylko na jednej z sopockich stacji dla rowerów, ale także w Gdańsku czy w Gdyni. Trójmiasto powinno w końcu zrobić coś wspólnie a wtedy wszyscy na tym skorzystają! :)

    • 6 1

    • (1)

      Ceny nie są wysokie tylko 8 zeta na godzinę ,tyle co przeciętny koszt Polaka na jedniodniowe wyżywienie ....po prostu taniocha

      • 1 2

      • ...i właśnie tyle, ile potencjalny, młody, dobrze wykształcony rowerzysta zarabia na godzinę netto. Rewelacja. Życie jest piękne

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane