Fakty i opinie

Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom

Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek.
Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".



Jaką preferujesz formę dróg rowerowych?

wydzieloną z jezdni, obok chodnika 21%
wydzieloną pasem zieleni lub barierkami od jezdni i chodnika 69%
w jezdni, oddzieloną od ruchu aut tylko wymalowanym oznaczeniem 10%
zakończona Łącznie głosów: 1411
Projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR) nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "strategii realizacji STeR".

Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?

- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).

Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.

Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.

- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.

Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.

Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.

- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.

Urzędnicy czekają na uwagi
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.

Opinie (469) 6 zablokowanych

  • Raczej, które są niepotrzebne... (23)

    • 79 156

    • (2)

      trasa Gdańsk - Sztokholm

      • 40 7

      • :P (1)

        jak przez Bornholm i Karlskronę to jestem za :P

        • 27 3

        • i przez sklep

          wolnocłowy w Baltijsku :)

          • 13 3

    • poco w o rowerzystach wypowiadaja sie piraci drogowi! (6)

      • 20 15

      • po to abyś zakupił sobie słownik rowerzysto (5)

        • 4 11

        • (1)

          kup mu nowy lepszy ajfon :-|

          • 3 5

          • twój tryb rozkazujący świadczy o tym, że ojciec molestował cie a na pewno mentalnie

            • 6 3

        • ty sobie kup mózg piracie drogowy a potem kodfeks drogowy!! (2)

          a pisać każdy może jak mu wygodnie !!

          • 2 6

          • wszystkich wyzywasz od piratów drogowych?

            mam nadzieję, że potrafisz jakoś uzasadnić swoje oszczerstwa, czy tylko frustracja się z ciebie wylewa?

            • 6 3

          • do "zacznij przestrzegac przepisów bo to jest karalne!"

            nie dość, że jesteś analfabetą to jeszcze szczekasz na każde wezwanie :-)
            aport burek

            • 5 1

    • W Gdańsku niepotrafią dobrze drogi rowerowej zbudowac wiec juz niech lepiej ciagna pasy po ulicy (1)

      Na drodze rowerowej studzienki albo są zapadniete albo wystają a przejazdy rowerowe na zero wykonane to juz technicha kosmiczna w Gdańsku niedo wykonania zawsze musza krawezniki wystawac tak by walic kołem .Juz widze te protesty buraków za kierownica co sie piekla ze im droge zwężono:)

      • 7 21

      • Masakra to czytać.

        • 4 0

    • pasy w jezdni na Kołobrzeskiej to zły pomysł (5)

      w krajach skandynawskich wytycza się trasy dla rowerów ulicami o mniejszym natężeniu ruchu równoległymi do głównej trasy. Zwężanie "na siłę" jezdni na Kołobrzeskiej, żeby upakować tam pas dla rowerów to nie jest dobre ani dla rowerzystów, ani kierowców, ani pieszych.
      Przerost formy nad treścią na Wita Stwosza jest na to przykładem - puste (zbyt szerokie moim skromnym zdaniem) pasy dla rowerów i kierowcy upakowanni na jednym pasie pokonujący co pewien czas spowalniacze i "główkujący" jak zachować się na śluzach dla rowerzystów.

      • 30 15

      • co to znaczy zbyt szerokie? (2)

        przy przystankach tramwajowych, gdzie zwężono jezdnię, pasy dla rowerów na Wita Stwosza są zbyt wąskie.
        Poszerzenie pasów dla jazdy samochodem byłoby tylko sprzyjaniem rozwijania niepotrzebnej nadmiernej prędkości - niewiele zysku dla kierujących, zmniejszenie komfortu i bezpieczeństwa dla pieszych i rowerzystów.

        • 6 4

        • (1)

          myślisz, że wariata za kierownicą powstrzyma jakaś kreska na jezdni przed jazdą z nadmierną prędkością ? - Uważam ,że trudniej jechać teraz po Wita Stwosza samochodem niż rowerem - jeżdżę i jednym i drugim

          • 4 3

          • no to wybieraj rower częściej niż dotychczas

            kreska na jezdni powstrzyma wielu kierowców. Wariatów będzie coraz mniej - sami się powykańczają, albo pójdą po rozum do głowy. Część z nich nawet po rozum do głowy pojedzie rowerem - sprawdzone w wielu krajach. Dzieci jeżdżące do szkoły rowerem są dużo bardziej kumate niż wożone samochodami rodziców lub wujków.

            • 2 0

      • Gdy ktoś używa słów "moim skromnym zdaniem" (1)

        zazwyczaj oznacza to że skromnością nie grzeszy.

        • 5 1

        • być może, ale to nie zmienia istoty rzeczy, natomiast jeżeli ktoś zaczyna doszukiwać się "haczyków" w słowach to znaczy,ze brakuje mu argumentów w dyskusji

          • 4 2

    • Tylko asfalt!!! (4)

      Ja chciałbym zaapelować przy tej okazji, moe to do kogoś trafi. Róbcie ścieżki z nawierzchni asfaltowej!!! Te wsystkie kostki mnie drażnią
      po asfalcie się jedźie ciszej szybciej lżej i najprzyjemniej.Najnardziej dopracowana trasa to ta w zdłóż alei zwycięstwa i grunwaldzkiej.

      • 24 3

      • (3)

        Nic nie przebije ścieżki rowerowej przy wzdłuż plaży na wysokości południowego Sopotu - nie dość, że kostka, to jeszcze fazowana. Nie ma to jak masaż rąk i pośladków.

        Natomiast najbardziej dopracowana trasa to fragment ścieżki przy grunwaldzkiej na wysokości uniwerku. Przejazdy przez jezdnię idealnie gładkie.

        • 20 0

        • (2)

          sopocka fazowana kostka ma zalety:
          przegania wrotkarzy

          i wadę: niszczy kręgosłupy jak nadwaga

          • 11 4

          • A co tak ci przeszkadzają wrotkarze ? Bo mi nie. Drogi dla nich (1)

            gdzieś w świecie powstały ?

            • 0 1

            • w parku północnym w Sopocie

              • 1 0

  • Z Centrum Gdanska do Zukowa (12)

    • 151 14

    • Z centrum Gdańska do

      centrum Ottawy.

      • 12 15

    • (2)

      Z Obłuża, na Morską... Pol Gdyni trzeba objechac, zeby rowerem przejechac.

      • 15 0

      • Zreszta tam nawet ludzie z buta muszą przez wagony skakać

        • 11 0

      • Masz rację. Gdańsk już dawno powinien wybudować drogę rowerową z Obłuża na Morską ;)

        • 27 1

    • to prawda (2)

      Akurat się składa, że drogi wyjazdowe z 3miasta to koszmar większości rowerzystów, a w kierunku na Kartuzy to już trąci samobójstwem. Można by stworzyć piękny szlak rowerowy na Kaszuby, wykorzystać potencjał turystyczny regionu, no ale to zadanie dla wizjonerów. Nie każdy lubi górskie rowery i przebijanie się przez lasy po grząskich dróżkach.

      • 56 0

      • (1)

        Super opinia. Kto jechał Kościerską po deszczu ten rozumie. Przydałyby się jakieś wyjazdówki za obwodnicę, mam nadzieję doczekać także trasy 30-31.

        • 2 0

        • nie trzeba przerabiać Kościerskiej. jest IDEALNA taka jaka jest

          macie problem, bo współczesny polski rowerzysta był by chory, jak by miał w rowerze błotniki. mokra i brązowa d*pa po deszczu jest taka sexy... rower za parę tysiów, wdzianko jak z burdelu dla homosiów, kask jak u kosmity, a na blotniki nie stać, a potem chcecie asfalt w lesie, bo majcie zmoczoną na brązowo d*pę, lamerzy

          separacja ruchu i DDRy są potrzebne w mieście i na drogach krajowych, a nie w krzakach, gdzie nas samochodziarze nie zabijają

          • 0 3

    • Z Żukago do

      Letniewa

      • 9 0

    • brakuje mostka na Strzelence

      trasa prawie jest:
      brakuje mostka na Strzelence kolo Żukowa (wystarczyłaby drewniana kładka kolo lesniczowki Leźno) tu:
      www.openstreetmap.org/#map=16/54.3551/18.3988

      brakuje ścieżki obok krajowej 7 i torów kolejowych od ulicy Bysewskiej do Leśnej tu:
      www.openstreetmap.org/#map=16/54.3517/18.4616

      (tam nawet już jest polna droga tylko zarośnięta krzakami)
      trasa wyglądałaby mniej więcej tak (nie wiem czy taki link zadziala): https://maps.google.com/maps?saddr=Szcz%C4%99%C5%9Bliwa&daddr=54.3591283,18.4727555+to:54.3473758,18.4186364+to:54.354956,18.400369&hl=pl&ie=UTF8&sll=54.356556,18.463039&sspn=0.076526,0.145226&geocode=FWFqPQMdNrMaAQ%3BFVh0PQMdM98ZASlb65oqIp79RjHS1DEpZUCBOg%3BFW9GPQMdzAsZASkhJpYXd579RjEKjssJlVm5QQ%3BFQxkPQMdccQYAQ&dirflg=b&mra=dvme&mrsp=2&sz=13&via=1,2&t=m&z=13&lci=bike

      • 6 0

    • Z Żukowa do Kartuz (2)

      Z Żukowa do Kartuz już istnieje trasa ale jest raczej wycieczkowa a nie na codzienne dojeżdżanie do pracy:
      Szlak św Jakuba - www.re-create.pl/map.php5?iframe=true&width=900&height=560

      • 4 0

      • raczej? (1)

        narysować na mapie potrafię ciekawsze trasy, tak się składa, że b. często jeżdżę tamtędy, jest fajnie, ale niech trochę popada... dramat, poza tym droga Gdańsk - Kartuzy już od dawna ma charakter miejski co pokazuje duży ruch w ciągu dnia i nocy, potrzebna jest solidna ciągła droga pieszo-rowerowa zarówno dla mieszkańców jak i wycieczkowiczów, od tej drogi można zrobić różne odnogi np do Jaru Raduni.

        • 7 0

        • Gdańsk - Gł - Matarnia - Żukowo

          Masz rację. Jestem zdania, że zarówno pieszo jak i rowerem powinna być możliwość przejazdu od Gdańska Gł. aż do Żukowa. Fragmenty tej trasy już są, na przykład w okolicy Karczemek, natomiast Kartuska w okolicach Kokoszek to koszmar - ludzie idą tam do pracy, powstają nowe firmy zatrudniające masę osób, a dojazd możliwy jest tylko samochodem między tirami co zresztą widać codziennie między 15 a 17. Niestety w wielu miejscach gdzie można byłoby trasę pokonać pieszo lub rowerem nie ma nawet chodnika ani bezpiecznego pobocza :(

          • 3 0

  • (9)

    Rowerowa obwodnica Trójmiasta by się przydała...

    • 158 17

    • (3)

      Lasem masz taka obwodnice:)

      • 24 8

      • (2)

        Ale ja nie chce lasem jechac. To ma być droga płaska jak stół, z bezkolizyjnymi węzłami. Najlepiej jak by jeszcze była połączona z rowerową autostradą A1.

        • 54 9

        • jak chcesz mieć płasko, to raczej nie w Trójmieście: ja bym na twoim miejscu próbował, ja wiem: Elblągu, albo Nowym Dworze?

          • 13 2

        • Tylko niech bramki platnicze dobrze ogarną

          Żeby nie było takich korków, jak w wersji samochodowej, gdy cała rowerowa Polska zwali się nad morze:) I pewnie zaczną się protesty rowerzystów, że za dużo płacą. Będą specjalnie wolno wyciągać hajs z sakw i sprawdzać, czy się zgadza.

          • 32 1

    • o tak... jako tunel pod obwodnicą (3)

      • 5 0

      • (1)

        Podgrzewany zimą!

        • 4 0

        • I klimatyzowany latem!

          • 3 0

      • Minimum po trzy pasy dla kazdego kierunku plus kontrapasy dla rolkarzy

        • 7 0

    • lepiej drogę rowerową wzdłuż torów SKM

      • 2 0

  • na zimę to te odśnieżone dla bicykl ortodoksów.... (7)

    • 62 6

    • Chodniki dla pieszych proszę naprawić w pierwszej kolejności, a dopiero (6)

      potem przeznaczać kolejne pieniądze na ścieżki rowerowe.

      Poza tym z kilkudniowych ostatnich testów trójmiejskiej GW wyraźnie wynika, że samochodem na wyznaczonej trasie dojazd jest nadal najszybszy nawet pomimo korków (czyt. ludzie z niego nie zrezygnują), więc kiedy powstanie jakiś konkretny plan stworzenia parkingów w centrum Gdańska żeby auta nie parkowały na bocznych uliczkach i podwórkach.

      Trzecia sprawa komunikacja autobusowa, która w powyższych testach w porównaniu z alternatywnymi sposobami dojazdu wypada bardzo kiepsko. Również w tym przypadku trzeba pomyśleć nad usprawnieniem tego środka komunikacji i poprawić infrastrukturę (co z tym placem postojowym itp.)

      To powinny być trzy priorytety, bo na ścieżki rowerowe pana Kitlińskiego już dosyć publicznych pieniędzy zostało wydanych i pora na trochę więcej równowagi w traktowaniu komunikacji w Gdańsku.

      • 11 17

      • rower (4)

        Wiecej sciezek - wiecej rowerow - mniej samochodow - mniejsze korki - by zylo sie lepiej.
        Moj powrot z pracy rowerem jest szybszy niz autem, czy komunikacja miejska. Moge rowniez po drodze zalatwiac rozne sprawy (brak problemow z parkowaniem, latwiejsze dotarcie do celu itp.)

        • 21 10

        • pedał SPD4, XXI-wieczny ;-)

          • 5 2

        • zwłaszcza w zimie... (2)

          • 7 4

          • nie rozumiem, co masz do zimy?
            bardzo dobrze się jeździ...

            • 8 5

          • zima

            W tym roku pedaluje od 7 miesiecy i bede do czsu, gdy sciezki beda odsniezone. Efekty sa nadto widocze: swietne samopoczucie, -5kg, +800zl, chce sie zyc!

            • 5 0

      • rower

        Z olszynki na przymorze rano jadę szybciej rowerem niż samochodem. Powrót szybszy samochodem o około 5 minut. Jak dla mnie jeśli nie leje i nie ma wichury to nie ma sensu się wkurzać na debili wciskających się na ostatnich metrach podwala przedmiejskiego w skręt na okopową. Przez pół roku jak tu mieszkam zauważyłem na tym skręcie więcej chamów i cwaniaczków niż przez pozostałe 4 lata za kółkiem :)

        • 0 0

  • JA (2)

    Z Gdańska na lotnisko :-)))

    • 51 10

    • przecież już jest ta ddr na lotnisko

      • 0 0

    • dokładnie

      Z Gdańska Głównego na lotnisko - obecnie rowerem można dojechać przez kładkę nad obwodnicą do dzielnicy karczemki i dalej koniec! Wystarczy tak niewiele aby te trasy połączyć, szczególnie że będzie to dobra forma dostania się do przystanku nowej pkm-ki.

      • 3 0

  • Gdańsk-Sopot-Gdynia (1)

    Bez przeskakiwania co skrzyżowanie z jednej na drugą stronę, bez krawężników, bez durnych oznakowań (ograniczenia do 10km/h),PRosta i bezpieczna droga, nic więcej nam nie trzeba!

    • 266 17

    • srał pies przeskakiwanie

      ja i tak jadę jezdnią. to jest miasto, a nie autostrada. chociaż rozumiem, że niektórzy mają obawy, bo polscy kierowcy jeżdżą jak pi z dy i nie wiedzą, że na drogach są 2ślady wszelkiego rodzaju.

      • 4 0

  • Wzdłuż ul. Świętokrzyskiej, (8)

    ponieważ ani pieszo, ani bezpiecznie rowerem, nie można dostać się od strony Ujeściska np do Centrum Kowale, Fashion House i innych dużych obiektów handlowych w tej okolicy.

    • 164 5

    • I Świętokrzyska od góry nad Łostowicami i Świętokrzyska na dole na styku z Małomiejską (6)

      Tą drogą jeżdżą ludziska a później ul. Brzegi w kierunku centrum.
      Odcinek w okolicach Madalińskiego to czysta WIEŚ TAŃCZY WIEŚ ŚPIEWA. Jeszcze brakuje tu zapalowanych krów w rowach.

      • 22 0

      • Koeczna (5)

        brakuje z centrum na pg Gdańska, wzdłuż ul. Brzegi i Małomiejskiej w górę aż do Świętokrzyskiej. Nie ma nawet pobocza dla pieszych! brakuje wzdłuż Platynowej na Orunię Grn! Osiedle ok ma 20 lat i nie ma nawet drogi połatanej!

        • 18 0

        • za to będziesz miał ECS, więc zamilcz (4)

          nie samą drogą człowiek żyje!

          • 17 5

          • (3)

            krowy doić!

            Droga na oru gr. potrzebna od zaraz. Skandal, ze nie ma tam nawet chodnika

            • 11 1

            • Zamiast postów wysyłajcie maile do BRG

              • 6 1

            • Orunia to zadupie patologi. Nie potrzeba tam żadnych dróg.

              • 3 14

            • Jak nie ma chodnika ?

              Granitową można dojść przecież.

              • 0 0

    • Popieram w 100%

      Odcinek od pętli tramwajowej do skrzyżowania z Traktem św Wojciecha to WSTYD dla Gdańska!!! Najprężniej rozwijająca się część miasta, główne skupisko płatników podatków a nie ma drogi, chodnika, ścieżki rowerowej! Jest już fajna ścieżka na wale Raduni, ale nie ma do niej jak dojechać!

      • 3 0

  • (9)

    W ogóle nie są potrzebne

    • 53 165

    • Ty też jesteś nie potrzebny (1)

      • 36 14

      • dobrze T.

        trzeba cisnac burakow!

        • 10 10

    • Zgadzam się wtedy rowerzyści w końcu zaczną jeździć masowo po ulicach (2)

      i rajdowcy za kółkiem będą musieli zdjąć nogę z gazu.

      • 27 9

      • to prawda (1)

        drogi rowerowe nie są bezpieczne, bo kierowcy nie patrzą, czy coś jedzie drogą rowerową, tylko od razu do końca ulicy i wyglądają na jezdnie, czy tam coś nie jedzie...

        • 4 1

        • rowerzyści powinni jeździć chodnikiem, tak jak kiedyś

          przynajmniej tak nie będą mogli szaleć i będą musieli przeprowadzać rower przez pasy

          • 0 1

    • cepie (2)

      to siedz zryj i tyj i zamknij ryj

      • 3 14

      • (1)

        ale frustrat

        • 11 3

        • klasyczny nazi cykler

          Mózg mu metale ciężkie, które wchłonął z rur wydechowych przewentylowały.

          • 5 5

    • Kretyn

      !!!

      • 1 1

  • te po których chodzimy CHODNIKI (7)

    przecież masakra po czym my chodzimy chodniki sa stare krzywe i to w pierwszym rzędzie trzeba zrobic.Na rowerze jeżdże 2 miesiące w roku a po chodniku chodzę cały rok !!!!!!!!!!!!!!

    • 101 59

    • Ile razy przeszłeś / aś w tym roku po trasie Gdańsk - Gdynia ? (1)

      • 22 14

      • dokładnie o to chodzi

        pieszo mało ludzi pokonuje 2 km na raz
        a każdy rowerzysta
        zwłaszcza taki całoroczny
        jeździ dalej, ponoć w Berlinie to średnio 10km
        ja mam do pracy 12, a po drodze wykorzystuję każdy skrót, unikam stania na światłach jak tylko mogę

        (p.Karnowski, jeszcze raz dzięki za równy chodnik
        koło Kunia i za przegnanie stamtąd Krawężników)

        • 6 5

    • (1)

      z reguły jak robią drogi dla rowerów, to przy okazji prostują chodniki.

      • 21 9

      • Jasne pewnie...

        Tak, szczególnie jak planują robić pas dla rowerów na jezdni...

        • 9 3

    • czyli kolejny lanser co orowewrach niema zielonego pojecia wiec poco sie wypowiadasz

      • 3 3

    • ciiiiii

      Cichutko z tymi chodnikami bo zaraz dowiesz się od zmotoryzowanego kwiatu tego społeczeństwa że jesteś p...ą i nieudacznikiem którego nie stać na używanego golfa w tedeiku. A poza tym won z chodnikami bo miejsce na parkingi zajmują.

      • 12 4

    • Chodniki do remontu, ulice też

      Jest tylko jeden problem: Od Unii Budyń nie wydębi kasy na remont dróg i chodników. Dlatego wszyscy się muszą przesiąść na rowery, bo Gdańsk taką jedyną słuszną politykę stosuje. W pierwszym rzędzie ścieżki, pasy dla rowerów, na drugi rząd poczekamy, chyba już niedługo.

      • 2 3

  • Spacerowa ! (23)

    Jazda rowerem Spacerowa do Oliwy jest bardzo niebezpieczna. Tam bardzo przydalaby sie sciezka. Praktycznie z pd. Dzielnic nie da sie dojechac do miasta nie narażając zycia.

    • 174 11

    • ul.Koscierską przystosować do drogi rowerowej .... (4)

      • 22 1

      • Taki jest właśnie plan... Jestem najpierw Koscierska, potem Spacerowa. Zrobione mają być obie.

        • 13 2

      • Kościerska to droga leśna z rezerwatem nieopodal. (2)

        Szkoda by było, gdyby ją zalali nawierzchnią bitumiczną. Ja jednak popieram dokończenie budowy tego, co na początku spacerowej już jest. Czy to zaraz przy ulicy, czy w pewnym oddaleniu.

        • 11 2

        • (1)

          Oczywiście masz rację. Będzie zrobiona jako utwardzona gruntowa. Wszystko jest opisane w planach STeR :-)
          Ja juz nie mogę się doczekać, kiedy się za nią wezmą :-)

          • 10 1

          • jestem rowerowym talibem
            ale nie chcę tłucznia ani asfaltu na Kościerskiej...

            • 5 1

    • spacerowa! (9)

      jest budowana nowa ubita droga obok spacerowej,jest super a zaczyna sie koło leśniczówki

      • 12 1

      • (7)

        Konczy sie przy lesniczowce, nie idzie w górę do Osowej.

        • 8 2

        • Przedpiszcy chodziło o nową, utwardzoną drogę gruntową (4)

          Zaczyna się przy leśniczówce i leci do góry nieopodal spacerowej. Szeroka, jak trakty na Syberii:) Ta z nawierzchnią bitumiczną płynnie w nią przechodzi.

          • 2 0

          • A gdzie sie kończy? (3)

            Zaczyna się przy leśniczówce, ale gdzie sie kończy?
            Osowa? Owczarnia?
            Pozdr

            • 2 0

            • Przyznam, że nie wiem dokładnie:) (1)

              Jeszcze nią nie jechałem. Z tego, co widać jadąc Spacerową, idzie z grubsza równolegle do S. przez mniej więcej 3/4. Trzeba będzie sprawdzić.

              • 3 0

              • Koniecznie:)

                Dzięki za info.

                Pozdr

                • 2 0

            • Owczarnia. I sporo kręci po drodze. Nadkłada się kilka km.
              To jest droga robiona przez leśników dla leśników.
              Fakt, przydaje się, może dzięki niej będzie łatwiej doczekać wybudowania porządnej drogi wzdłuż Spacerowej

              • 4 0

        • kończy się ta wzdłuż drogi a zaczyna taka nowa w lesie za Renuszewem (1)

          bardzo dobrze jest zrobiona i prowadzi do samej Osowej

          • 4 0

          • niestety nie do Osowej

            Kończy się przed ostatnik zakrętem przed skrętem na Gołębiewo. Można dojechać jeszcze gruntówką do samego skrętu tylko że jest to bardzo niebiezpieczne miejsce na przechodzenie / przejazd ze względu na jadące szybko samochody od strony Reala.

            • 2 0

      • Jak się jedzie rowerem trekingowym, albo górskim

        to niepotrzebna żadna wyznaczona ścieżka. Kościerska jest OK, gdy nie śmierdzi. Ale na cienkich oponkach to tylko Reja, albo Spacerowa. Przydałaby się dróżka asfaltowa po lesie do Owczarni.

        • 5 0

    • przez las mozna dojechac 2 drogami ale jak deszcz popada to takie bagno ze nieda rady (2)

      jesli zrobią to ok

      • 7 0

      • jak pada też jest OK
        O ILE nie dróg rozjadą samochody
        to one brużdżą, a nie nawierzchnia

        • 1 0

      • Bytowska jest zawsze OK

        Ja wtedy jadę Bytowską i Drogą Węglową, bardzo dobra nawierzchnia.

        • 1 0

    • Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze?

      Proponuję dokończyć ścieżkę rowerową na Spacerowej.Ludzie jeżdżą rowerami między samochodami.Często zdarzają się tam wypadki samochodowe. Chociaż po jednej stronie drogi.Oczywiście ruch rowerów w obu kierunkach.

      • 8 0

    • (1)

      masz sciezke w lesie, a fakt ze
      po tamtej drodze rowerem jezdza ludzie co o wlasne zycie sie nie boja

      • 3 6

      • Niech samochody jeżdżą ścieżkami leśnymi...

        • 1 3

    • Kościerska

      Tylko po co pchać się na Spacerową skoro piękna droga już jest z Oliwy Kościerską do Owczarni.
      Wyrzucanie pieniędzy.

      • 1 8

    • Kościerska i inne alternatywy

      Witam,
      Wg mnie ścieżka jest potrzebna, bo inaczej nie zachęci się większej liczby osób do korzystania z rowerów na tej trasie, a szkoda. Przede wszystkim droga do Osowej jest pod górkę, więc nawierzchnia powinna być dobra, aby zminimalizowac wysiłek dla niezaawansowanych rowerzystów. Poza tym, leśne drogi są nieoświetlone! Mówimy o szerokodostepnej turystyce rowerowej, a nie o zapalneńcach.
      Kościerska jest ładnie położona, zgoda, ale też trudna i wymagająca kondycji. Często z niej korzystam jak mi się spieszy, jednak jak mam chwilkę, to wolę Bytowską/Drogę Węglową, bo jest jeszcze ładniej, z dobrą nawierzchnią i mniej stromo. Niby 3 km dłuższa droga, ale tracę tylko pięc minut i nie jestem tak zmęczony.
      Pozdrawiam

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.