• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • no cóż (2)

    Trzeba podsunąć pomysł aby przejścia były robione max co 100 metrów od siebie. i na każdym postawić światła, do tego dołożyć 2 tory tramwajowe namalować pas dla rowerzystów, i wprowadzić do śródmieścia jeszcze z 20 developerów. No cóż miasto potrafi zadbać o kierowców, a później się chwalić czego to oni nie osiągnęli

    • 34 7

    • (1)

      Poszedłbym dalej - światła co 50m.

      • 9 0

      • I koniecznie na każdym KAMERY!

        Bo oczywiste jest, że jak światła będą tak gęsto, to połowa kierowców będzie śmigać na czerwonym, a to poważne wykroczenie - więc będzie niewysychające źródełko pieniędzy z mandatów...
        Czwartek, 1 czerwca 2017 - dziś 30 kierowców dostało mandaty za przejazd na czerwonym świetle pod Dworcem PKP
        Sobota 3 czerwca 2017 - dziś 50 kierowców dostało mandaty za przejazd na czerwonym świetle pod Dworcem PKP

        ... itd

        • 0 0

  • (10)

    Najgłupszy pomysł na świecie!!! Po co zmieniać coś, co dobrze funkcjonuje? Chcecie tylko pogorszyć bezpieczeństwo!

    • 49 25

    • (1)

      nie funkcjonuje dobrze, chyba że dla samochodów, których w centrum jest po prostu za dużo

      • 11 4

      • Skoro nie ma innych ulic, a torpeduje się budowę nowych

        • 3 6

    • nie, to nie miał funkcjonuje dobrze (7)

      Tłum w tunelu, śmierdza hm od fajek i zalewamy woda, przed nim i za nim schody, z którymi walczą najmłodsi i najstarsi. Ludzie chodzą po płaskim, tak to już jest. Jak lubisz schody, to sobie je w domu spraw

      • 9 9

      • chłopie to jak na górny taras dojśc jak pieszy tylko po płaskim chodzi?

        • 1 4

      • (2)

        Normalnie tragedia te kilka schodków. Widać jak rośnie pokolenie kalek, których przeraża pokonanie kilku schodków.

        No i jak jeździsz tramwajami, to tam tez śmierdzi od fajek, niedomytych ludzi etc. Więc jak jesteś aż tak wrażliwy na tzw. smród, to jak żyjesz?

        • 4 5

        • (1)

          JUŻ wyrosło nam pokolenie kalek, które 500 metrów musi przejechać samochodem, inaczej nie potrafi

          • 2 2

          • A kto płacze, iż schody do tunelu to dramat nie do pokonania - kierowcy czy pasażerowie komunikacji miejskiej?

            • 0 0

      • (2)

        Więc i przez tory piesi powinni przechodzić górą. To skandal, że pociąg ma pierwszeństwo przed pieszym, a torowisko przecina miasto na dwie części! Wpuścić pieszych na tory kolejowe! Piesi górą!

        • 2 1

        • (1)

          I rowerzystów też tam "zepchać" i dać im wszystkim pierwszeństwo, a potem patrzeć na ten cyrk.

          • 1 0

          • W Amsterdamie rowerzysta ma w praktyce pierwszeństwo absolutnie przed wszystkim i działa o niebo lepiej niż u nas.

            • 0 0

  • Czy tylko ja odnosze wrażenie (3)

    Ze cała elyta PO skończy na wczasach w Sztumie ? Wszystko co przechodzi przez ich ręce jest grubszymi nićmi szyte

    • 29 19

    • (1)

      Ale to jest pomysł pisiora

      • 5 4

      • nowego prezydenta

        • 2 2

    • Popieram

      Sztumskie sanatorium extra.

      • 1 0

  • Kretyński pomysł!!! (5)

    Brak logicznego wytlumaczenia dla tego pomyslu, wiec i moja uwaga krotka i bez wyjasnien: KRETYŃSKI POMYSŁ!!! (nie ZŁY, ale BARDZO ... niemądry)

    • 46 16

    • (3)

      Tu nie ma żadnego wytłumaczenia, to jest chora ideologia walki z samochodami.

      • 6 9

      • dlaczego? (2)

        Ja nie walczę z samochodami, one mi nie przeszkadzają. Ja po prostu walczę o swoje prawa: pieszego, który chce się poruszać sprawnie po swoim mieście. To piesi chodzą do knajp, do sklepu, do teatru, na spacer nad rzekę. to piesi są potrzebni, a nie samochody. musisz jechać autem? Ok, jedz, ale dostosuj się do większości - do pieszych

        • 5 5

        • (1)

          Czyli popierasz prawo do budowy przejścia przez tory kolejowe na wzór tego pomysłu?

          • 2 0

          • Ja popieram - piesi na tory! Piesi górą, za wszelką cenę!

            • 0 0

    • Logiczne wytłumaczenie to hotel co tam powstaje.

      • 1 0

  • Kogoś chyba popier****ło (8)

    Zaraz otworzą wjazd w Nowe Podwale Grodzkie, potem za kolejne 100 metrów kolejne światła postawią, czy im sie sufit na łeb oberwał?! Za takie decyzje powinno się wsadzać urzędasów do wiezienia!

    • 47 16

    • (7)

      Jeśli Ci to przeszkadza - sprzedaj samochód!

      • 2 3

      • Co samochód ma do tego. Będzie wszystko stało. (1)

        Od pieszego, poprzez rower, tramwaj i autobus. Już teraz jest czasami kumulacja tramwajów - od Zieleniaka po Hucisko...

        • 1 0

        • Nie wytłumaczysz, iż tramwaje stojąc na światłach tworzą sobie korki.
          I nie wytłumaczysz, iż w korkach staną tez autobusy.

          • 1 0

      • (3)

        ależ palanciku ci piesi o których tak się troszczysz sami będą srć na to przejście jak zobaczą ile sobie postoją na czerwonym i to tak ze dwa razy bo wątpię by na takiej przelotówce ktoś dał minutę zielonego dla pieszych aż zdążą przedreptać przez tyle pasów

        • 1 2

        • (2)

          no yo, szkoda, że na wysokości Huciska są takie przejścia. jakoś ludzi tam zatrzęsienie, pelotko

          • 1 1

          • (1)

            No fajnie się przechodzi dwa etapy po kilka minut

            • 2 0

            • ja tam przebiegam

              czasem na czerwonym. W d... mam światła i przepisy. Jestem PIESZYM, więc mi WOLNO i KONIEC! Jak raz na mnie kierowca zatrąbił, to mu faka pokazałem.

              • 0 0

      • Bezpieczeństwo

        Jasne lepiej, żeby piesi zasuwali przez naziemne przejście, zamiast bezpiecznie przejść przez tunel, w którym są windy...

        • 1 0

  • Sprawa dla prokuratury ! (1)

    Układ z właścicielem hotelu Central. To ten projekt wygra na 1000000 %

    miasto zrobi przejście prywatnemu właścicielowi za pieniądze podatników hahahahahahha

    • 41 9

    • to oczywiste, ktoś tak się zmęczy chodzeniem po pasach, że aż pójdzie do hotelu się przespać

      • 5 2

  • janusze (4)

    i inne sebixy w tdi się buntują.

    ale rozwój miast idzie w kierunku likwidacji tuneli dla pieszych.
    Kto w miastach zachodniej europy widział taki tunel nie licząc metra, no ale trzeba trochę pojeździć dalej niż do Bartoszyc.

    • 25 38

    • Berli Zachodni (2)

      Problem w tym, że "w miastach zachodniej europy" pieszych jakoś mało.

      • 4 1

      • (1)

        ???!!!! Czlowieku, wyjedź kiedyś za granicę, a nie tylko te fortece z parawanów na Stogach...

        • 0 4

        • Człowieku aby wyjechać za granicę przydaje się samochód, a przecież postulujesz życie bez samochodu.

          • 4 0

    • Jestem za - wszystkie tunele zsypujemy, te pod torami kolejowymi tez. Skoro zachód tak czyni, to czy my mamy być gorsi!

      • 3 1

  • Mam nadzieję, że zrobią też porządny przejazd dla rowerów! (4)

    W końcu, czekałem na to długo.

    • 15 24

    • Najlepiej trzypasmowy. Ze stałym zielonym światłem dla rowerów.

      • 2 1

    • Ale po co?

      • 1 1

    • Gdzie?

      Gdzie dojdziemy (dojedziemy), jeżeli będziemy równać w dół?

      • 0 0

    • Ale my przywracamy miasto pieszym, a nie rowerzystom.

      • 0 0

  • Bardzo zły kierunek

    To ulice i tramwaje powinno się kierować w tunele.

    • 17 8

  • Basingstoke..miasto z ringiem,rondami,tunelami. nie ma korków..myślałem że to będzie przykład dla polskich baranów

    Piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego...hehe.Nikt nie jest nigdzie spychany.Chyba znowu chodzi o kasę jak tu wyciągnąć z unijnych projektów .

    • 13 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane