• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Maciej Naskręt
31 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Na Podwalu Grodzkim, na wysokości dworca kolejowego,  powstanie przejście dla pieszych. Wciąż nie wiadomo w którym miejscu: przed przystankami, pośrodku, czy na ich końcu.
  • Gdyby przejście wytyczono na wysokości widocznych na zdjęciu betonowych kwietników, obudowy wejścia do tunelu sprawiłyby, że piesi nie mogliby wejść na przystanek.

Przed dworcem głównym PKP w centrum Gdańska powstanie przejście naziemne przez ul. Podwale Grodzkie. zobacz na mapie Gdańska Choć pojawi się dopiero za kilka lat i na razie nie wiadomo dokładnie gdzie, jedno jest pewne: piesi nie będą już spychani do tunelu podziemnego.



Jak oceniasz powstanie przejść dla pieszych na Podwalu Grodzkim?

Kilka dni temu władze Gdańska podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę, przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Planowane inwestycje opisaliśmy w osobnym artykule, ale teraz wracamy do pomysłu na uczynienie ważnego miejsca w centrum Gdańska bardziej przyjaznym dla mieszkańców.

O konieczności budowy w tym miejscu naziemnego przejścia dla pieszych mówi się od dawna. Po raz pierwszy pisaliśmy o tym już przy okazji budowy Forum Gdańsk, która wymusza wykonanie dodatkowego skrzyżowania na Podwalu Grodzkim, tuż obok budynku dawnej przychodni - dzisiaj Hotelu Central. Niezbędna w tym miejscu nowa sygnalizacja świetlna sprawi, że dodatkowe przejście dla pieszych nie spowolni dodatkowo ruchu aut.

Obecnie rozważane są dwa-trzy warianty lokalizacji przejścia.

Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku. Możliwe lokalizacje przejść dla pieszych na przeciwko dworca. Przejście najniżej na mapie umieszczone jest "za" przystankiem, choć powinno ono powstać kilkanaście metrów w stronę środka przystanku.
Pierwsze zakłada jego usytuowanie w rejonie baru KFC. Nie wiadomo jednak, gdzie dokładnie pojawi się przejście: obok przystanku, czy przebiegnie przez jego perony. Zaletą tego rozwiązania byłby jednak szybszy ruch tramwajów, gdyż światła przed planowanym przejściem wystarczyłoby skoordynować z tymi przed Zieleniakiem, czyli stworzyć zieloną falę.

Przejście w tym miejscu byłoby atrakcyjniejsze dla pieszych wychodzących z SKM-ki i kierujących się w stronę Stoczni Gdańskiej i ECS.

Drugi wariant mówi o lokalizacji przejścia dla pieszych na przeciwległym krańcu przystanków tramwajowych. Minusem tego rozwiązanie byłyby opóźnione odjazdy tramwajów. Dlaczego? Motorniczy musiałby pokonać sygnalizację przed pasami, a następnie na skrzyżowaniu Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich.

Z tak zlokalizowanego przejścia najchętniej korzystaliby idący od strony lub w kierunku ul. Rajskiej i centrum handlowego Madison, a także kierujący się w stronę ul. Garncarskiej.

Na decyzję w sprawie lokalizacji przejścia trzeba czekać.

- Inwestycja prowadzona jest na styku terenu miejskiego i kolejowego. Obecnie trwają uzgodnienia magistratu z kolejarzami. W obecnej chwili nie możemy przesądzić co do ostatecznej lokalizacji wspomnianych przejść. Ponadto zarządca dworca chce prowadzić jeszcze własną inwestycję - rozbudowę dworca - mówi Aleksandra Dulkiewicz zastępca prezydenta Gdańska.
Inżynierowie ruchu, przyznają że trudno im ocenić na tę chwile skutki wyznaczenia przejścia.

- Na razie trudno w obecnej sytuacji cokolwiek przesądzić. Analizujemy wykonanie przejść - ucina Tomasz Wawrzonek.
Na tę chwilę pewne jest, że na realizację "zebry" w rejonie dworca miasto będzie miało jeszcze trzy pół roku. Środki udzielone z RPO na ten cel muszą być wykorzystane do końca 2020 r.
Warto jednak zauważyć że duże miasta coraz bardziej rozumieją, że muszą ułatwiać życie pieszym, przez lata traktowanym jako zło konieczne. Warszawa już zdecydowała, że na swoim najważniejszym skrzyżowaniu w Śródmieściu, a więc na rondzie łączącym Aleje Jerozolimskie i ul. Marszałkowską wytyczone zostaną naziemne przejścia dla pieszych. Dziś muszą oni schodzić do przejścia podziemnego i wędrować kilkusetmetrowym korytarzem wokół ronda.

Opinie (680) ponad 10 zablokowanych

  • Fatalna koncepcja. (6)

    Korki się zwiększą, tramwaje postoją na światłach, będą potrącenia (trzeba przejść dwukrotnie cztery pasy i nie każdy zdąży bo będą wchodzić na migającym). Kasa w błoto i zero pożytku, pominę fakt że w dużych europejskich metropoliach eliminuje się obecność przechodniów na ulicach.

    • 80 36

    • Ale wielu chce aby Gdańsk był taką prowincją z niezliczona ilością spalin wydzielanych na każdych światłach.

      Jak chce się zrobić plac w Śródmieściu to najpierw trzeb wybudować drogi dookoła. A nie blokować każdą drogową inwestycje i stawiać kolejne światłą.

      • 9 8

    • Dobry pomysl (2)

      Auta (z jedna osoba w środku) i tak stoją, a przynajmniej piesi beda chodzić jak ludzie.

      • 4 9

      • Ale czemu maja stać w korku tramwaje?

        • 11 0

      • A tunelem chodzą jak małpy?

        • 5 0

    • (1)

      Przy dworcu już teraz kosztem jednego pasa należy zbudować windy.

      • 1 1

      • A co kilka schodków to już problem dla Ciebie?

        • 2 2

  • (5)

    Nalezy zlikwidowac podwale grodzkie. Ludzie zaczna się wtedy uśmiechać do siebie. W Detroit do konca XIX wieku nie odnotowano zadnego wypadku samochodowego. Ludzie uśmiechali sie do rowerzystów, kowboje do Indian, konie też do rowerzystów. Potem tkanke miejską pocieły potworne sznyty ulic. Jeżeli zlikwidujemy ulice ludzie znów zaczną uśmiechać sie do rowerzystów.

    • 39 20

    • Tak - będą się uśmiechać chodząc piechotą do pracy po kilka kilometrów.

      • 7 4

    • ja sie zawsze usmiecham jak ide i nie ma ruchu wieczorem (1)

      • 4 4

      • Do koni?

        • 8 2

    • ty trollu znowu to samo piszesz o tym Detroit??

      Nie karmić trolla!

      • 5 3

    • Zapomniałeś dodać, że Detroit na które się tak

      powołujesz, dynamiczny rozwój przezyło dzięki megazakładom produkującym właśnie te znienawidzone samochody. Podupadła produkcja - zdechło miasto. Nie wymagam od Ciebie znajomości geografii gospodarczej ale 8milę z Eminemem chyba oglądałeś?

      • 9 2

  • Do autora (1)

    Napisane jest w tekście "bar kfc" a w reklamie jest ze to restauracja... :D

    • 26 1

    • to już sam sobie odpowiedź, czy to bar, czy restauracja :)

      No i czy reklamy zwykle mówią prawdę, czy zwykłe jednak kłamią :)

      • 6 1

  • Brawo Plazynski (1)

    idzie nowe!

    • 9 14

    • Szykujcie klęczniki przed Rydzykiem.

      • 2 2

  • Czekam na ten stłoczony tłum pieszych czekających na zielone i pomstujących na głupotę ideologów zasypywania tuneli.

    • 55 16

  • Kanaly

    Przekopac kanały od martwej Wisły. Zróbmy wenecje:) promy linowe w ramach przejść dla pieszych bo mosty za drogie

    • 28 3

  • Dodajcie jeszcze zatoczkę dla rowerów i budkę z burgerami Vege... (1)

    wtedy będziemy cool i może GW opisze nasz czyn szlachetny

    • 36 20

    • Spoko. Wybudujemy kapliczkę. Bedziesz zadowolony.

      • 5 1

  • 1. kwietnia już był...

    • 33 17

  • (1)

    Kolejne światła. To sobie tramwaje jeszcze dłużej postoją. A ilu ludzi będzie przebiegać w ostatniej chwili, na "późnym żółtym". Grabarze juz zacierają ręce.

    • 53 15

    • Ale przecież o to chodzi. O spowolnienie wolnego już tramwaju. O przepychanki przy światłach, o tych co wiecznie im tramwaj ucieka więc biegną nie patrząc na nic.

      • 6 3

  • Super wkoncu dobra decyzja trzeba ograniczac ruch blachosmrodów i likwidowac tunele! (13)

    Tunelami to blachosmrody moga jechać!! Przywrócić pieszym miasto!

    • 35 75

    • (9)

      Każdy, kto chce ograniczenia ilości samochodów niech zacznie od siebie i sprzeda swój samochód.

      Zobaczymy w praktyce jaka jest hipokryzja głoszących takie hasełka.

      • 14 14

      • Szczególnie wśród urzędników UM.

        • 8 2

      • Mam samochód a po mieście jeżdżę rowerem :) (7)

        Nie, nie sprzedam Ci. Kup sobie od kogoś innego. Np. Hansa lub Helmuta. Koniecznie tdi :)

        • 13 2

        • Ale po co Ci samochód?

          Przecież "wszędzie" możesz dotrzeć pieszo, rowerem i komunikacją... Idea słuszna, niech każdy pseudo-eko sprzeda swojego "blachosmroda" i kotłuje się w komunie miejskiej :)

          • 2 4

        • (5)

          Ale po co tobie samochód Zajmuje jedynie tkankę miejską pod domem.

          Sprzedaj, skoro uważasz, iż wszędzie dojedziesz na rowerze.

          • 1 5

          • (1)

            napisał "po mieście"

            darmowa wskazówka: samochodem można też podróżować pomiędzy miastami

            • 5 0

            • Owszem, ale aby wyjechać z miasta najpierw trzeba jednak po mieście samochodem przejechać. A Wojtek twierdzi iż po mieście samochodem nie jeździ.

              Jedyna opcja pozostaje iż nie mieszka w mieście. Ale wtedy czemu narzuca mieszkańcom miasta jak maja się po mieście poruszać.

              • 0 2

          • (2)

            Nie zajmuję "tkanki miejskiej" bo parkuję na własnym miejscu w podziemnej hali garażowej.

            Za radę dziękuję ale nie napisałem, że wszędzie dojeżdżam rowerem :) Czytanie ze zrozumieniem to przydatna umiejętność. Warto ją posiąść.

            • 4 2

            • Dziwne

              Drogi Wojtku.
              Kupiłeś samochód dla przyjemności parkowania go w hali garażowej?
              Aha, nie wszędzie dojeżdżasz rowerem - czyli jednak zajmujesz "tkankę miejską", tylko nie bardzo chcesz się do tego przyznać.
              Spoko, takich "sprytnych" hipokrytów jest na pęczki.

              • 1 2

            • Podziemna hala garażowa, czyli jak te szczury jak to niektórzy tutaj piszą.

              No i czemu marnujesz to miejsce, przecież i tak nigdzie samochodem nie pojedziesz, skoro twierdzisz iż po mieście jeździsz rowerem.

              No chyba iż teleportujesz swój samochód poza miasto i tam dopiero do niego wsiadasz.

              • 0 2

    • komunikacja miejska także ma iść do tunelu? Jak piesi tak krzyczą niech zrobią zbiórkę dla magistratu i bez przetargu wybudują tunel. Gdzie nie bedzie żadnych przejść świateł i wtedy się jakoś szybciutko opuści Gdanisk główny. A w to miejsce wybudować kolejne super mega hiper markety :)

      • 4 7

    • Czytam "blachosmród", widzę pryszczatego gimbusa bez dziewczyny,

      • 4 6

    • Miasto

      Miasto powstało dzięki transportowi.
      Tak więc (durne) hasło "Przywrócić pieszym miasto" nie ma sensu.
      Lepiej byłoby napisać "Przywrócić pieszym wioskę" - ale Gdańsk to nie jest jakaś tam wiocha, więc co tu przywracać?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane