- 1 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (64 opinie)
- 2 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (53 opinie)
- 3 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (170 opinii)
- 4 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (446 opinii)
- 5 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (146 opinii)
- 6 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (68 opinii)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-21 19:08
Brawo. Teraz punkt następny:
samochody do tunelu. Tunele:
1. od zieleniaka do wiaduktu przy Podwalu (już tam zresztą cześć jest)
2. od Miszewskiego do Bałtyckiej we Wrzeszczu.
Tak na początek.- 6 1
-
2017-09-21 19:03
Sper Idioci!
Żadnej alternatywy dla obwodnicy bądź tunelu pod ścisłym centrum miasta i wprowadzenie ograniczenia ruchu. Gratulacje. I weźcie autorzy tego pomysłu na siebie jeszcze wszystkie trupy poprzez nieprzemyślane decyzje. Przejścia przez jednie dwuetapowe, każde po 4 pasy ruchu wraz z tramwajami jadącymi co chwilę w obu kierunkach.
- 15 2
-
2017-09-21 16:51
O nareszcie coś dla pieszch (4)
Do tej pory w Gdańsku na pierwszym miejscu byli ped**arze później samochodziarze, a piesi na ostatnim miejscu jako obywatele 3 kategorii. Czas to zmienić.
- 13 24
-
2017-09-21 16:52
tak, zmieńmy na niekorzyść pieszych (3)
Niech giną pod kołami innych uczestników ruchu
- 6 4
-
2017-09-21 18:19
no tak, bo jak pieszy nie jest w tunelu albo kanale to kierowca ma obowiązek go przejechać (2)
- 4 4
-
2017-09-21 18:47
na szczęście nie ma takiego obowiązku w tunelu (1)
i w związku z tym od urodzenia nie słyszałam o takich wypadkach. Za to żyjąc pół wieku w Gdańsku poznałam (na szczęście nie na własnym przykładzie), co to śmierć na pasach. Takie wypadki miały miejsce nawet wówczas, gdy nie było Cię nawet w planach Twoich rodziców....
- 2 3
-
2017-09-21 18:57
Chyba Młody nie jesteś za bardzo kumaty
- 1 1
-
2017-09-21 18:54
europa
"...wzorem europejskich miast.." (?) Hahahahaha..
- 11 2
-
2017-09-21 18:19
Auta do tunelu ludzi na ziemie. (1)
Nie ludzi do tunelu. A samochody na tym odcinku do tunelu. Tak jak to ma miejsce w sopocie. Przy deptaku.
- 5 7
-
2017-09-21 18:49
Tak?
A przystanki autobusowe i tramwajowe tez w tunelu, co?
- 5 1
-
2017-09-21 18:47
Przejście bez świateł w TYM miejscu?
- 8 1
-
2017-09-21 18:41
przejście naziemne jest ok 80 - 100 metrów dalej....
- 16 1
-
2017-09-21 18:13
Dodatkowe przejście z peronu SKM bezpośrednio w kierunku Dyrekcyjnej pod torami i Błędnikiem (2)
Codziennie chodzę z peronu SKM tunelem i dalej w kierunku Zieleniak. Jakby zrobić tunel pod torami na końcu peronu na wysokości Błędnika to wtedy dojście do pracy skróci się o około 300 - 400 m. Pracownicy z: Zieleniaka, Trytonu, Dyrekcji i innych budynków, które są lub będą wybudowane mieliby większą zachętę na korzystanie z SKM i PKM
- 8 4
-
2017-09-21 18:39
Wystarczy zrobić pasy tam gdzie już są światła
- 1 1
-
2017-09-21 18:30
POwiedz to decydentom z PO
W ich mniemaniu, to można co najwyżej wymalować pasy w pobliżu rozjazdu: Błędnik-Wały Piastowskie
- 2 1
-
2017-09-21 18:24
Będzie jeździło mniej aut?
Noo nie wiem...
A dojście piesze do przystanków tramu to jest narysowane tylko po jednej stronie torów (kierunek Stogi)..- 6 1
-
2017-09-21 18:17
Ludzie w Gdańsku wychodzą z podziemi - nareszcie !
- 5 13
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.