• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk

Katarzyna Moritz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych. Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych.

W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.



Czy podoba ci się pomysł przejścia naziemnego do Forum Gdańsk?

Przejścia naziemne zamiast tuneli mają tyle samo zwolenników (piesi) co przeciwników (kierowcy). Do grona tych pierwszych w lipcu dołączyła grupa gdańskich radnych PO. Zaapelowali oni o utworzenie przejścia naziemnego przy Forum Gdańsk, co - ich zdaniem, wraz z planowanym przejściem przy dworcu PKP i kolejnymi na Podwalu Przedmiejskim - wpisze się w europejskie standardy i politykę przestrzenną otwartą na pieszych w dużych miastach.

Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.

W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.

Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową. Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).

Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.

W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji. W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?

- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.

Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.

Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca. Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.

Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.

- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP. Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP.
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.

W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.

Opinie (676) ponad 20 zablokowanych

  • Brawo. Teraz punkt następny:

    samochody do tunelu. Tunele:

    1. od zieleniaka do wiaduktu przy Podwalu (już tam zresztą cześć jest)
    2. od Miszewskiego do Bałtyckiej we Wrzeszczu.

    Tak na początek.

    • 6 1

  • Sper Idioci!

    Żadnej alternatywy dla obwodnicy bądź tunelu pod ścisłym centrum miasta i wprowadzenie ograniczenia ruchu. Gratulacje. I weźcie autorzy tego pomysłu na siebie jeszcze wszystkie trupy poprzez nieprzemyślane decyzje. Przejścia przez jednie dwuetapowe, każde po 4 pasy ruchu wraz z tramwajami jadącymi co chwilę w obu kierunkach.

    • 15 2

  • O nareszcie coś dla pieszch (4)

    Do tej pory w Gdańsku na pierwszym miejscu byli ped**arze później samochodziarze, a piesi na ostatnim miejscu jako obywatele 3 kategorii. Czas to zmienić.

    • 13 24

    • tak, zmieńmy na niekorzyść pieszych (3)

      Niech giną pod kołami innych uczestników ruchu

      • 6 4

      • no tak, bo jak pieszy nie jest w tunelu albo kanale to kierowca ma obowiązek go przejechać (2)

        • 4 4

        • na szczęście nie ma takiego obowiązku w tunelu (1)

          i w związku z tym od urodzenia nie słyszałam o takich wypadkach. Za to żyjąc pół wieku w Gdańsku poznałam (na szczęście nie na własnym przykładzie), co to śmierć na pasach. Takie wypadki miały miejsce nawet wówczas, gdy nie było Cię nawet w planach Twoich rodziców....

          • 2 3

          • Chyba Młody nie jesteś za bardzo kumaty

            • 1 1

  • europa

    "...wzorem europejskich miast.." (?) Hahahahaha..

    • 11 2

  • Auta do tunelu ludzi na ziemie. (1)

    Nie ludzi do tunelu. A samochody na tym odcinku do tunelu. Tak jak to ma miejsce w sopocie. Przy deptaku.

    • 5 7

    • Tak?

      A przystanki autobusowe i tramwajowe tez w tunelu, co?

      • 5 1

  • Przejście bez świateł w TYM miejscu?

    • 8 1

  • przejście naziemne jest ok 80 - 100 metrów dalej....

    • 16 1

  • Dodatkowe przejście z peronu SKM bezpośrednio w kierunku Dyrekcyjnej pod torami i Błędnikiem (2)

    Codziennie chodzę z peronu SKM tunelem i dalej w kierunku Zieleniak. Jakby zrobić tunel pod torami na końcu peronu na wysokości Błędnika to wtedy dojście do pracy skróci się o około 300 - 400 m. Pracownicy z: Zieleniaka, Trytonu, Dyrekcji i innych budynków, które są lub będą wybudowane mieliby większą zachętę na korzystanie z SKM i PKM

    • 8 4

    • Wystarczy zrobić pasy tam gdzie już są światła

      • 1 1

    • POwiedz to decydentom z PO

      W ich mniemaniu, to można co najwyżej wymalować pasy w pobliżu rozjazdu: Błędnik-Wały Piastowskie

      • 2 1

  • Będzie jeździło mniej aut?

    Noo nie wiem...
    A dojście piesze do przystanków tramu to jest narysowane tylko po jednej stronie torów (kierunek Stogi)..

    • 6 1

  • Ludzie w Gdańsku wychodzą z podziemi - nareszcie !

    • 5 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane