• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk

Katarzyna Moritz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych. Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych.

W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.



Czy podoba ci się pomysł przejścia naziemnego do Forum Gdańsk?

Przejścia naziemne zamiast tuneli mają tyle samo zwolenników (piesi) co przeciwników (kierowcy). Do grona tych pierwszych w lipcu dołączyła grupa gdańskich radnych PO. Zaapelowali oni o utworzenie przejścia naziemnego przy Forum Gdańsk, co - ich zdaniem, wraz z planowanym przejściem przy dworcu PKP i kolejnymi na Podwalu Przedmiejskim - wpisze się w europejskie standardy i politykę przestrzenną otwartą na pieszych w dużych miastach.

Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.

W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.

Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową. Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).

Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.

W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji. W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?

- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.

Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.

Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca. Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.

Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.

- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP. Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP.
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.

W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.

Opinie (676) ponad 20 zablokowanych

  • Europejskie standardy...

    psia mać

    • 5 0

  • Schody ruchome (1)

    Przejście podziemne plus ruchome schody to jedyne dobre rozwiązanie.

    • 23 4

    • zebra też ruchoma

      Bo lenie chodzić nie będą a i oddział ZUS co by mogli dawać rozgrzeszenia za przechodząceGo na czerwonym a nuż go ubija na pasach i stop emerytura

      • 0 0

  • Absurd Absurd Absurd

    Radni po lobotomi - jedną z głównych arterii miejskich naszpikować przejściami kolizyjnymi - chyba mi sie to śni - nie wierzę w to co czytam. Moznaby takie rzeczy robić gdybyśmy mieli więcej możliwości skierowania całego tego ruchu na inne drogi

    • 2 0

  • FUJ (9)

    Paskuda, kto wydał zgodę na tego kloca ?

    • 358 40

    • i tak zrobią co chcą... (1)

      Jak zapraszał BOSS imigrantów w imieniu Gdańska ( a nawet nie było referendum wśród mieszkańców) to tak samo wydali zezwolenie na "KLOCA" ,interes lobby jest ważniejszy niż odczucia mieszkańców. Dzisiaj mieszkaniec jest przysłowiowym statystą i ma g....do powiedzenia.

      • 8 5

      • niestety jak ktoś próbuje mówić g..no i mu nie dają, wpisuje g..no na portalach internetowych

        • 0 0

    • Już nie mogę się doczekać aż to skończą, ale już niedługo. A wszyskim narzekaczom mówię do zobaczenia, bo na pewno się tam spotkamy.

      • 5 8

    • Rozwalić to centrum!

      • 13 5

    • (1)

      Kilka lat temu strach bylo tam przejść po zmroku że dostanie się butelką od jakiegoś jegomościa. Teraz w końcu coś się dzieje.

      • 14 18

      • to o której tamtędy chadzałeś?

        Bo pracuję w pobliżu od ponad 24 lat, więc dość często zdarza mi się przechodzić tymi tunelami w godz. 7-20 i jakoś (poza szalonymi rowerzystami) nie widziałam tam zagrożeń

        • 12 9

    • Tam brakowało podobnego obiektu, pożyjemy zobaczymy jak to się będzie zachowywało, ile ludzi ztego będzie korzystało, ale spodziewam się, że sporo. I Ty daaa też. ;)

      • 6 8

    • Ja ... (1)

      a bo co ...

      • 2 2

      • rysiek, a myslałem, że jak wszytkie ryśki jesteś porządny.

        wpadłem tu na chwilę, tak z tragarzami, bo to całe forum to wielki betonowy kloc, no, na mnie już czas.

        • 4 1

  • Masakra

    Zamiast zmniejszać ilość punktów kolizyjnych pieszy-samochód to je zwiększają. Potem będą dzielnie walczyć z większa ilością wypadków...
    Nie wiem kto narzuca standardy ale to nie są wlasciwe. Można zwiększać ilość przejść dla pieszych i zwężać drogi ale trzeba wcześniej zrobić alternatywna trasę dla samochodów. Inaczej to będzie masakra.

    • 1 0

  • (3)

    1. śródmieścia miast powinny być projektowane dla pieszych a nie dla wzrastającego ruchu samochodów. Narzekacie na jeszcze większe korki, to nie wjeźdżajcie do centrum. Od siebie proponowałbym zrobić jak w niektórych miastach USA/Kanady czyli jeśli _sam_ jedziesz autem, to nie wjedziesz do śródmieścia, chyba że chcesz dostać mandat (z fotoradaru ;). Jedziesz razem z kilkoma pasażerami - masz prawo wjazdu. Zauważcie, że w 98% w korkach stoją auta tylko z kierowcą w środku. 4 siedzenia puste.
    2. Zdrowi, bezdzietni bardzo sobie chwalą te tunele. Zmienicie zdanie, gdy będziecie musieli przemieszczać sie po mieście z dzieckiem w wózku albo będziecie mieć 70+ w kolanach, które już nie pracują jak w wieku, kiedy pisaliście ten komentarz, że tylko tunele. Żeby pogodzić sprawnych i mniej sprawnych ruchowo należałoby te tunele wyposażyć w windy, bez żadnego "ale tu się nie da" jak na przystanku przy Bramie Wyżynnej. Jeśli ma zostać tunel, to mają być windy i koniec.

    • 2 11

    • pierdzielenie (1)

      Ruch generuje tranzyt. Większość ma to śródmieście w głębokim poważaniu.

      • 1 0

      • ale z Oruni i Pruszcza do Wrzeszcza tranzytu inaczej nie puścisz - bo nie ma jak

        • 0 0

    • dokładnie.

      popieram.

      • 0 2

  • i ja mam z Oruni jechać do pracy we wrzeszczu komunikacją miejską? (3)

    Stanie w korku 30 minut w dusznym i śmierdzącym autobusie ? Dodatkowe zatrzymanie samochodów w kolejnych miejscach bo tristar to ściema ustawiona tak by na każdych światłach stanąć i smrodzić. Czemu ekolodzy nie protestują że żadna fala zielona nie działa?

    • 8 6

    • pretensje to powinieneś mieć o brak buspasów

      na trakcie od Sandomierskiej do wojewódzkiego i w drugą stronę od Zieleniaka do Lotu.

      Z nimi spokojnie byś przejechał autobusem i tramwajem w 30 min.

      • 0 0

    • masz pociąg (1)

      w 12 minut jest we wrzesczu

      • 0 1

      • z Górnej Oruni na przystanek SKM 20 minut z buta?

        i kolejne 20 z przystanku na ulicę do Studzienki ? Plus twoje 12 to zbliżam się do godziny. Tyle to mogę iść bezpośrednio do domu z buta. Wybieram samochód, przez Chełm i Powstańców 15 minut szybciej i kosztowo podobnie co bilet miesięczny.

        • 2 1

  • bez sensu, kompletnie bez sensu (18)

    będą jeszcze większe korki. Nie rozumiem dlaczego ugięto się pod propagandą tzw. działaczy miejskich. Kuźwa niech spróbują wystartować w wyborach mądrale z fragów itp.

    • 326 222

    • Korki i tak zawsze tam będą (8)

      Wiec dlaczego piesi mają biegać kanałami?

      • 35 15

      • (6)

        Jakimi kanałami? To wygodne i szerokie przejścia. Postoisz w samochodzie, tramwaju, na przejściu to pogadamy.

        • 18 30

        • (4)

          Pogadamy też jak kiedyś będziesz miał dziecko. Spróbuj przejść "wygodnym tunelem" z wózkiem. Ruch samochodowy powinien być systematycznie wyprowadzany z centrum miasta. Niech jeżdżą tylko Ci co muszą i nie będzie problemu.

          • 23 12

          • Mądrala (3)

            Jak chcesz wyprowadzić ruch z centrum? Ludzie muszą jakoś się dostać do pracy np. z Oruni do Wrzeszcza. Zaraz powiesz że są inne ulice. Jasne, ale one w godzinach szczytu też są zakorkowane. Nie ma znaczenia to dla ciebie. Wystarczy abyś miał mieszkanie w innej dzielnicy, a prace w innej i musiał korzystać np. z autobusu. W tedy porozmawiamy o tym aby wyprowadzić ruch z centrum.

            • 3 11

            • Prawdą jest, że nie wszystkie relacje są dobrze skomunikowane inaczej niż samochodem (1)

              Prawdą jest też, że miasto ma konkretne rozmiary i fizycznie nie da się go rozciągnąć.

              Prawdą jest też, że nie każdy samochód, który porusza się po drogach jest tam, bo naprawdę nie było innego wyjścia.

              Kolejną prawdą jest fakt, że budowa i utrzymanie dróg jest koszmarnie drogie. I należy działać na rzecz ograniczenia tych kosztów.

              • 3 0

              • I prawdą jest

                że komunikacja miejska żadnych priorytetów w Gdańsku nie ma

                • 0 2

            • Nie pracuję w dzielnicy w której mieszkam i nie jeżdżę do pracy samochodem. Da się!

              Czy prywatny samochód jest jedynym środkiem transportu z Oruni do Wrzeszcza? Jeżeli tak uważasz to życzę miłego stania w korkach i wcale mi Cię nie jest żal. Niestety większość ludzi myśli twoimi wiejskimi kategoriami. Mentalność Polaków jest taka: mam samochód, stać mnie na niego więc będę nim jeździł wszędzie gdzie chcę i parkował gdzie popadnie bo to mi się należy. Spójrz na inne duże europejskie miasta. W centrum transport publiczny powinien być priorytetem a samochodowy powinien być marginalizowany. Wierzę, że i u nas z czasem to się zmieni

              • 10 2

        • Pogadamy jak będziesz miał 70 lat .

          • 28 5

      • tak jak piszesz

        gorzej nie bedzie niz w tej chwili,a nawet wcale bym sie nie zdziwil jesli sytuacja ulegnie poprawie.

        • 2 2

    • (2)

      To nie propaganda, tylko trend w calej europie, ktory sprawdzil sie. W Wiedniu byly 15 lat temu tez sprzeciwy, pozamykali tunele, gdzie byly wiecznie popsute schody ruchome albo windy i zakurzone gabloty, a dzis nikt by juz tam nie chcial schodzic. A wypadkow od lat jest coraz mniej, w ostatnim roku zginelo na ulicach Wiednia 14 osob (1,8 miliona mieszkancow), podczas gdy w latach 70ych, gdzie tunele mialy sie dobrze bywalo ponad 300! Trzeba kierowcow, rowerzystow i pieszych uczyc i wszystko bedzie dobrze.

      • 16 3

      • Wiedeń (1)

        I owszem ma wzorowo rozwiązaną komunikację publiczną, ALE pomyślano tam o kierowcach zamiast z nimi walczyć nie dając alternatywy: pod każdym skwerem itp. są zbudowane parkingi podziemne.
        Np. przy samej Katedrze Św.Wita jest wjazd na parking podziemny pod placem przy katedrze...

        • 1 1

        • Nie znam w Wiedniu katedry Sw. Wita, jest w scislym centrum katedra Sw. Szczepana, parking podziemny jest jeszcze z lat siedemdziesiatych, ale pozatym to juz nigdzie nie zaparkujesz, bo zrobili odrebne naklejki i wydzielone miejsca tylko dla mieszkancow, wiec jak ten parking jest pelny (a zawsze jest), to nie ma nawet po co wjezdzac na starowke. A tak pozatym, to odkad zadzi koalicja socjalistow i zielonych, to kierowcy nie maja latwo: wszedzie strefy 30km /h, zwezanie ulic dla sciezek rowerowych, oplaty za parking juz prawie w calym miescie. No a o kulturze parkowania, to nie ma juz co mowic. Wjedz tylko 5 cm na chodnik, a auto ci odholuja i 380 euro z glowy. Akurat na komunikacje miejska w Gdansku nie mozna nazekac.

          • 0 0

    • Przecież to nie działaczom miejskim robią dobrze tylko inwestorowi Forum Radunia. Żeby mu klientów naganiac.

      • 1 1

    • (3)

      To jest centrum miasta, a nie jakaś obwodnica, żeby samochodom robić dobrze. Piesi są w miastach priorytetem, tylko u nas jakaś patologia rodem z lat 70. poprzedniego wieku. Jeszcze 20-30 lat i zobaczycie że transport w Gdańsku ulegnie znacznej poprawie. Trzeba tylko odkleić się od samochodu - kiedyś się uda.

      • 34 12

      • kolejny lewacki psychol

        • 1 1

      • Przejscie naziemne jest kawałek dalej. Po co (1)

        następne światła? Tramwaj też będzie tam stał.

        • 12 18

        • Następna droga jest kawałek dalej

          Po co tamtędy jeździsz?

          • 16 5

    • dokladnie

      Projekt ma dobre rozwiązanie z tymi przejściami pod ziemią, nie wiem w ogóle o co jeszcze toczy się dyskusja.

      • 22 14

  • Zakaz ruchu

    Nie dotyczy pieszych i rowerzystów

    • 0 0

  • No brak słów

    Jak już będzie przejście dla pieszych to obok trzeba postawić tzw. licznik ofiar. Kto ma takie pomysły żeby robić kolejne przejście. Albo zrobić jeden wielki deptak od bramy do dworca PKP.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane