• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk

Katarzyna Moritz
21 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych. Rekomendowana koncepcja przejścia naziemnego między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk. Przystanki tramwajowe zostaną wydłużone, a pasy jezdni nieco zwężone. Dzięki temu powstanie chodnik łączący przystanki z naziemnym przejściem dla pieszych.

W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk zobacz na mapie Gdańska. Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.



Czy podoba ci się pomysł przejścia naziemnego do Forum Gdańsk?

Przejścia naziemne zamiast tuneli mają tyle samo zwolenników (piesi) co przeciwników (kierowcy). Do grona tych pierwszych w lipcu dołączyła grupa gdańskich radnych PO. Zaapelowali oni o utworzenie przejścia naziemnego przy Forum Gdańsk, co - ich zdaniem, wraz z planowanym przejściem przy dworcu PKP i kolejnymi na Podwalu Przedmiejskim - wpisze się w europejskie standardy i politykę przestrzenną otwartą na pieszych w dużych miastach.

Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?

Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.

W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.

Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową. Ul. Okopową między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, już za rok będzie jeździło znacznie mniej aut niż dziś. Powód? Do użytku zostanie oddana podziemna ul. Nowe Podwale Grodzkie (na rysunku zaznaczona niebieską, przerywaną linią), która pozwoli kierowcom ominąć centrum miasta - Wały Jagielońskie, Hucisko i właśnie Okopową.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).

Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.

W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji. W pierwotnym projekcie architekci Forum Gdańsk uwzględnili przejście naziemne. Potem ono zniknęło, ale obecnie wraca się do tej koncepcji.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?

- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.

Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.

Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca. Budzący sporo emocji projekt przejścia przy Dworcu w ramach BO. Miasto zastrzegło sobie jednak możliwość wytypowania ostatecznego miejsca.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.

Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.

- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska

Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP. Możliwe lokalizacje przejść przy Dworcu PKP.
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.

W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.

Opinie (676) ponad 20 zablokowanych

  • co by tu jeszcze spartolić na drogach w gdańsku? (1)

    • 7 3

    • zakorkować bardziej miasto samochodami?

      • 0 0

  • Dobrze że w pobliżu szpital (1)

    Bo będzie potrąceń tyle na tych przejściach przy tej masie ludzi, że karetki nie nadąża z przewozem..

    • 6 1

    • skąd ty wiesz co będzie jasnowidzu z człuchowa

      • 0 0

  • Debilizm do kwadratu w tym mieście! (1)

    • 5 2

    • Tak. Najwięskzy kiedy potok buraków z kaszub jedzie do miasta swoimi traktorami.

      • 0 0

  • Wprowadzic (34)

    Gdy powstanie jakiekolwiek przejscie naziemne czy do Forum Raduni czy tez do Dworca Glownego lub w obu tych miejscach powinnk zamontowac duzy licznik z informacjami ilu ludzi zostalo potraconych lub zabitych.

    Ta trasa to swego rodzaju autostrada w centrum miasta i spelnia swoje zadanie w taki sposob jaki jest.

    Zmiana ta prosze mi uwierzyc przyniesiecyaki skutek ze w ciagu pierwszych 2 miesiecy bedzie kilka/nascie potracen a strach myslec ilu zabitych.

    :/ nie tedy droga.

    • 324 187

    • w ciagu tej drogi sa potem duze przejscia: Brama Oliwska, Opera, Mieszewskiego i Galeria Baltycka (5)

      Czy sa jakiekolwiek dane potwierdzajace Panskie obawy z tamtych miejsc?

      • 43 11

      • Miszewskiego (nie "Mieszewskiego") - wypadki niemal każdego miesiąca (3)

        Przy Operze przechodzi niewiele osób, a przy Placu Zebrań piesi to raczej goście honorowi i widać ich głównie w czasie imprez typu "Gdańsk Dźwiga Muzę". A tu jest mowa o stałym natłoku pieszych, z których spora część to rozkojarzeni, zdezorientowani turyści.

        • 8 17

        • przy operze (2)

          przechodzi dziennie tysiace studentow

          • 6 1

          • (1)

            i codziennie wyjeżdżając w stronę centrum z Hallera muszę przepuszczać święte krowy włażące na późnym żółtym mając zielone światło i bynajmniej nie jeżdżę wyścigowym autem

            • 0 0

            • Piesi nie mają żółtego... na którym ty zapewne przelatujesz bo przecież wtedy to poprawia płynność ruchu.

              • 0 0

      • Wy w Urzędzie Miejskim wiecie lepiej

        Wy w Urzędzie Miejskim wiecie lepiej

        nie budujmy nic - niech ludzie sobie chodzą jak chcą !!!!

        Nie ma danych - nic się nie stanie

        • 5 23

    • aha, czyli autostrada w srodku miasta jest rozsadnym rozwiazaniem? (5)

      • 52 22

      • a jest projekt budowy autostrady w Gdańsku? (4)

        podziel się info, Wy w Urzędzie Miejskim wiele wiecie

        • 13 23

        • droga bezkolizyjna w centrum - witajcie we Władywostoku. (2)

          • 23 5

          • byłeś kiedyś na Syberii ? (1)

            nie pisz o czymś , o czym nie masz zielonego pojęcia

            • 5 13

            • Medal od Macierewicza za obronę godności naszych rosyjskich przyjaciół wędruje do pana!

              • 2 0

        • cytat z komentarza powyżej:

          "Ta trasa to swego rodzaju autostrada w centrum miasta i spelnia swoje zadanie w taki sposob jaki jest."

          Dziękuję, pozdrawiam.

          • 1 1

    • Mam pomysł. (1)

      Przed przejsciem powinno się zamonowac progi zwalniające. Jak sobie jeden Janusz z drugim popsuje paserati tdi to znudzi mu się szarżowac.

      • 2 5

      • tak samo od strony pieszych - wyskakujące blokady to im się odechce wbiegać na czerwonym bo tramwaj na horyzoncie

        • 0 0

    • (10)

      Te podziemne przejścia są zrobione dla wygody, można wysiąść z SKM i nie wychodząc tak naprawdę spod dachu iść do centrum, sprawdzi się przy brzydkiej pogodzie. No i jak mówisz bezpieczeństwo...

      • 7 10

      • (9)

        Proszę, szlachetni obrońcy bezpieczeństwa niech sami sobie u lustrze odpowiedzcie - ile razy dziś przekroczyliście prędkość, także w strefie 30. Ile razy zaparkowaliscie auto tak, ze niewidać zza niego wychodzącego dziecka. Czy jeździcie autem codziennie (inne środki komunikacji nie powodują 3000 śmierci rocznie)?

        • 13 4

        • (8)

          tu nie toczy się dyskusja o ruchu drogowym w Wieśniackich Małych, tylko w Gdańsku. Tu ludzie giną również w wyniku wypadków spowodowanych przez tramwaje (= ich motorniczych), autobusy, SKM-ki itd., a średnia prędkość pojazdów w godzinach szczytu jest niższa niż wskazane przez ciebie 30 km/h. Bój dotyczy centrum półmilionowego miasta. W tym obszarze (zasypywanych tuneli) nie obowiązuje strefa 30 i jest zakaz parkowania. Piesi mają wygodne chodniki i przejścia podziemne, w których brakuje wyłącznie udogodnień związanych z ruchem pionowym (np. wind, schodów ruchomych). Czy Budyniowa nie stać na te udogodnienia?

          • 9 9

          • (3)

            To nie średnia prędkość zabija :)))

            • 8 1

            • To raz jeszcze bardzo proszę podać liczbę zabitych w tunelach, które mają zostać zasypane (2)

              • 7 6

              • A które tunele mają być ZASYPANE?

                Tunel, o którym mowa w artykule nadal będzie działał.

                Przy okazji będzie można ocenić, co wolą piesi - stać na śwatłach, czy iść tunelem.

                • 0 0

              • Najlepiej z domu nie wychodzić

                bo statystyki mówią, że tam auto cię nie potrąci.

                • 13 0

          • Tu ludzie giną również w wyniku wypadków spowodowanych przez tramwaje (3)

            HOHO. Giną że hej. W ciagu ostatnich 4 lat jedna dziewucha, co ze słuchawkami na uszach sama wpakowała się pod tramwaj na Legionów.

            • 2 5

            • Powiadasz, że od całych 4 lat?? (1)

              A ja tu o całych 50-ciu, które mam na liczniku.....

              • 0 4

              • Weź 100 na licznik

                i wlicz ofiary obu wojen światowych. Dopiero będzie się czym jarać.

                • 4 0

            • Przecież d

              • 1 0

    • (2)

      Proponuję tez liczniki kierowców przekraczających prędkość w Gdańsku, przejeżdżających na czerwonym i wyprzedzających na pasach postawić. Zobaczymy kogo będzie więcej

      • 10 5

      • (1)

        a jak sądzisz, po co miasto zamontowało kamery na newralgicznych skrzyżowaniach?
        Po co wydało grube miliony na system TRISTAR? Poza tym założę się, że jest więcej pieszych przechodzących na czerwonym lub w miejscach niedozwolonych, niż "wyprzedzających na pasach postawić", co nie :)

        • 3 3

        • Piesi powinni moc przechodzić zawsze i wszędzie na własną odpowiedzialność, tak jak w Uk i Szwajcarii. Przypominam że rodzimy się z nogami, a nie kołami

          • 7 3

    • nie strasz bo sie zes...asz.

      Każdy kierowca, który zabije pieszego trafi do więzienia i już nie będzie ani mógł ani musiał jeździć samochodem przez centrum. Samochody precz z centrum.

      • 4 5

    • debilu takim jak ty powinni zmiejsca zabierac dozywotnio prawojazdy! Na zachodzie bys je szybsko stracił (2)

      To takie debile jak ty zabijają ludzi w Polsce i jeszcze maja pretensje do swoich ofiar !!
      Zebys sobie zapamietał ze zabijajac człowieka tym złomem co masz to jest to wyłacznie twoja wina!!

      • 18 12

      • proponuję obejrzeć aktualną kampanię policyjną w TV piesi-v-kierowcy (1)

        Jestem bardzo uważnym kierowcą (od 1985 r.), zawsze uznaję pierwszeństwo pieszych na przejściach; pośrednio nawet wtedy, gdy mają czerwone. Przez ten czas nie spowodowałam najmniejszej kolizji, nie dostałam mandatu ani punktów karnych. Ale po tylu latach doświadczeń z ręką na sercu oświadczam, że co najmniej 1/3 wypadków z udziałem niezmotoryzowanych spowodowana jest ich ignorancją, Każdy ma gorsze dni, ale nie każdy jest chroniony blachą.

        • 13 5

        • Co najmniej 1/3 powiadasz

          Czyli jednak 2/3 ignorancji to kierowcy. To kto tu jest większym kretynem na drodze? Może jednak ten siedzący w puszce skoro uważa, że uprawnia go to do lekceważenia innych.

          • 9 4

    • Ty stań i licz tych zabitych .

      • 1 0

    • Ciekawsze by było zobaczyć tych, co potrącili lub zabili, na fotach z pierdla.

      • 15 7

  • Bardzo dobrze. (2)

    W UK normalne jest przechodzenie na czerwonym jak nic nie jedzie. Nie dosc, ze nie ma za to mandatow to jeszcze ginie mniej osob niz w Polsce. Zacznijcie jezdzic jak NORMALNI ludzie to nic nikomu sie nie stanie. Jezdzicie jak dzikusy wypuszczone z buszu i to jest przyczyna wypadkow, nie przejscia dla pieszych.

    • 4 4

    • To po co tam światła, skoro pieszy może przejść na czerwonym?

      • 0 0

    • Powodzenia!

      Dla mnie to możesz przechodzić nawet pod zamkniętymi szlabanami na przejeździe kolejowym...

      • 1 0

  • Przyda się w pobliżu szpital...

    Może by nawet nowy pobudować (szpital)?

    • 2 2

  • (3)

    Użycie słowa "europejskie" kończy wszelką dyskusję ;)

    • 5 0

    • (1)

      ta unia dala ci duzo kasy biedaku
      nawet te twoje 500+

      • 1 1

      • Brednie.

        • 0 0

    • masz rację.

      dopiero jakby było: PiS, albo Kaczyński, to wtedy byś się cieszył.

      • 1 0

  • rozwiązanie z błędem (1)

    Koncepcja pokazana na pierwszym slajdzie ma niestety błąd.
    W miejscu torowiska, przejście jest przesunięte. Przesuniecie to powoduje, że pieszy nie będzie przebiegał przez obie jezdnie, ale przesunięcie powinno być tak ukształtowane, żeby pieszy dochodząc do przejście obserwował pojazdy dojeżdżające do przejścia.
    W przedstawionym slajdzie pieszy idący w kierunku Forum Gdańsk, dochodząc do jezdni w kierunku Pruszcza nie widzi pojazdów nadjeżdżających.

    • 1 1

    • W ogóle tego rodzaju przejścia z zakrętasami nie są bezpieczne

      Kierowcy nie widzą dobrze pieszych i vice versa

      • 0 0

  • Tylko przejście nadziemne.brawo radni.kirowcy juz na starcie zakładają śmiertelne wypdki.kto im dal prawo jazdy.k

    • 3 4

  • katastrofa (1)

    urzędnicy na pasku anarchistów-rowerzystów

    • 34 11

    • PO generalnie lubi być lizusem...

      Różnych grup wpływu.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane