- 1 Zabójstwo 69-latki we Wrzeszczu (161 opinii)
- 2 Fotowoltaiczny dziwoląg w Sopocie (106 opinii)
- 3 Przystanki tramwaju wodnego w dzierżawie (61 opinii)
- 4 Wypadek galeonu i motorówki. Jest raport (62 opinie)
- 5 Kasa samoobsługowa to okazja do kradzieży (153 opinie)
- 6 Port Service: trwa szukanie nowego miejsca (140 opinii)
Powstanie przejście naziemne między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk
W styczniu ma być wybrany ostateczny projekt przejścia naziemnego prowadzącego od Bramy Wyżynnej do budowanego Forum Gdańsk . Przejście podziemne pozostanie jako alternatywna droga na niższy poziom centrum handlowego i do przystanków.
Od Bramy Wyżynnej na kładkę w Forum Gdańsk?
Przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej zlikwidowano w latach 70. XX wieku. Od tamtej pory jest tam jedynie tunel, który z powodu budowy Forum Gdańsk, jest od wielu miesięcy zaślepiony od strony Targu Siennego i prowadzi jedynie na przystanki tramwajowe.
W czwartek przedstawiono propozycje lokalizacji nowego przejścia naziemnego w tym miejscu. Zostały przygotowane trzy koncepcje z jednym nadrzędnym założeniem, czyli zachowaniem przepustowości przystanku tramwajowego, tak aby nadal mogły na nim zatrzymywać się dwa składy tramwajów.
- Na bazie wielu analiz doszliśmy do wniosku, że tego przejścia nie da się wykonać wyłącznie przy pomocy farby i namalowania pasów - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Wariant rekomendowany zakłada, że przejście powstanie niedaleko skrzyżowania z ul. Bogusławskiego, czyli jest oparte o istniejącą sygnalizację z tej ulicy, jednocześnie nie chcemy zakładać sygnalizacji na przejściu i przejeździe dla tramwajów przez torowisko. Chcemy uniknąć takiej sytuacji, żeby pieszy dodatkowo musiał zatrzymywać się przed torowiskiem. Mamy pozytywne doświadczenia choćby z ul. Kartuskiej, gdzie zamiast klasycznej sygnalizacji jest ostrzegawcza z głosowym ostrzeżeniem "uwaga tramwaj".
Przejście ma mieć też wpływ na geometrię jezdni na Wałach Jagiellońskich w stronę Traktu św. Wojciecha. Analizowane jest zawężenie pasów ruchu do 3 m, co pozwoli poszerzyć peron tramwajowy o 2 m, a z drugiej strony będzie mógł powstać ciąg pieszy od przejścia, połączony z przystankiem (wzdłuż wyjścia z tunelu o szerokości 2 m).
Pojawią się wtedy dodatkowe możliwości na przekraczanie jezdni dla pasażerów idących na peron tramwajowy w przeciwnym kierunku. Istnieje jednak konieczność wydłużenia przystanków w stronę Huciska od 8 do 15 m.
Do stycznia będą trwały szczegółowe analizy rekomendowanej koncepcji oraz tego, jaki będzie ona miała wypływ na ruch pieszy, tramwajowy i samochodowy. W lutym rozpocząć mają się z kolei prace projektowe. Koszt budowy przejścia szacuje się wstępnie na 800-900 tys. zł. Obecnie władze Gdańska nie chcą deklarować kiedy nowe przejście będzie gotowe. Otwarcie centrum Forum Gdańsk planowane jest na wiosnę przyszłego roku.
Czy inwestor z Forum Gdańsk będzie musiał zmienić projekt?
- Przy Forum Gdańsk przewidziana jest zatoka dla autobusów turystycznych i wycieczek do kunsztu wodnego, gdyby się okazało, że rekomendowana wersja będzie realizowana, to tę zatokę trzeba będzie przeprojektować. Przewidzieliśmy jednak pas dający możliwość na przełożenie tej zatoki i na ewentualne rozszerzenie przystanków autobusowych - zapowiada Wawrzonek.
Nie jest wykluczone, że nowe przejście będzie wychodzić wprost albo tuż obok kładki, która jest nad schodami tzw. teatralnymi wychodzącymi z tunelu.
Nowe przejścia i nowa filozofia komunikacji Gdańska.
Gdańsk, wzorem innych miast, chce, by centrum miasta było bardziej przychylne dla pieszych i rowerzystów. W ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych miasto pracuje też nad koncepcją przejścia między Dworcem Głównym PKP a Krewetką. Przygotowywane jest także skrzyżowanie z przejściem dla pieszych u wylotu nowego Podwala Grodzkiego.
Gdy w ramach projektu ogólnomiejskiego budżetu obywatelskiego zademonstrowano wizualizacje przejścia przy Dworcu PKP, to okazało się, że wzbudza on bardzo szeroką dyskusję.
- Mamy świadomość, że jest też projekt przejścia przy Dworcu w ramach budżetu obywatelskiego, ale uzgodniliśmy z wnioskodawcą, że ostateczny kształt tego przejścia będzie zrealizowany w oparciu o tę koncepcję, która DRMG zaleca i niekoniecznie będzie ona wyglądać tak, jak jest prezentowana na wizualizacjach w ramach BO - zapewnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj też: Powstanie naziemne przejście przy dworcu w centrum Gdańska
To nie wszystko, w przyszłym roku powstaną też przejścia dla pieszych na Podwalu Przedmiejskim. Jeszcze w październiku ma być ogłoszony przetarg na przebudowę tej ulicy. Miasto ma już gotową dokumentację na pierwszy etap. Na tej obecnie dość ruchliwej ulicy zostaną otwarte skrzyżowania - w ten sposób, by ruch samochodowy i pieszy mógł odbywać się we wszystkich kierunkach.
W czerwcu przyszłego roku zostanie otwarte skrzyżowanie ul. Chmielnej, w następnej kolejności powstaną też skrzyżowania przy ul. Okopowej, Słodowników, Żabi Kruk, Łąkowej, Elbląskiej i Długie Ogrody.
Opinie (676) ponad 20 zablokowanych
-
2017-09-21 16:50
Brawo
W końcu powiew cywilizacji!
- 8 24
-
2017-09-21 16:51
O nareszcie coś dla pieszch (4)
Do tej pory w Gdańsku na pierwszym miejscu byli ped**arze później samochodziarze, a piesi na ostatnim miejscu jako obywatele 3 kategorii. Czas to zmienić.
- 13 24
-
2017-09-21 16:52
tak, zmieńmy na niekorzyść pieszych (3)
Niech giną pod kołami innych uczestników ruchu
- 6 4
-
2017-09-21 18:19
no tak, bo jak pieszy nie jest w tunelu albo kanale to kierowca ma obowiązek go przejechać (2)
- 4 4
-
2017-09-21 18:47
na szczęście nie ma takiego obowiązku w tunelu (1)
i w związku z tym od urodzenia nie słyszałam o takich wypadkach. Za to żyjąc pół wieku w Gdańsku poznałam (na szczęście nie na własnym przykładzie), co to śmierć na pasach. Takie wypadki miały miejsce nawet wówczas, gdy nie było Cię nawet w planach Twoich rodziców....
- 2 3
-
2017-09-21 18:57
Chyba Młody nie jesteś za bardzo kumaty
- 1 1
-
2017-09-21 16:51
Hurra !!!
- 6 15
-
2017-09-21 16:52
Co za Kretyni.... (1)
Co za debile wpadli na pomysł żeby zamiast tunelu, puścić ludzie przez ulicę w centrum??
Jaki jest tego sens wogule? Rozumiem że jest problem z ludźmi na przystankach tramwajowych przy dworcu... ale ludzie no użyjcie mózgu czasem... Miasto wogule już stanie przecież. No i przede wszystkim, jeżeli będą te przejścia, to CO Z TUNELAMI?? Co, wtedy już nikt nimi nie bedzie chodził i zostaną opuszczone? A może potem radni wpadną na genialny pomysł, żeby wgule zasypać tunele, bo po co, skoro są przejścia naziemne... albo jeszcze lepiej, sprzedać tunele niemcom i niech tam zrobią podziemne hotele, biurowce, albo inne hipermarkety... Banda kretynów... :[- 28 11
-
2017-09-21 16:57
"wogule"
Kup sobie słownik Marcinku
- 3 5
-
2017-09-21 16:53
dojście do forum budynium
Sprawa jest prosta - do forum budynium trzeba jakoś dojść. Widocznie uznali inwestorzy (czyt. miasto), że ludziska jak dochodzą do bramy wyżynnej to na widok wielgachnego kloca centrum handlowego będą robili w tył zwrot i z powrotem na stare miasto. Żeby jednak chociaż część tego w tył zwrot nie robiła to zachęca się tym, że nawet nie trzeba do tunelu zejść i można sobie wprost na zakupy podreptać. Ot - cała filozofia.
- 23 4
-
2017-09-21 16:54
Po komentarzach widać, że jednak żyjemy w średniowieczu (1)
Brawo dla miasta!
- 13 25
-
2017-09-21 17:12
nie "żyjecie", tylko ty "żyjesz", fanie Budynia
W twoich czasach rozpędzone pojazdy raczej nie uszkadzały pieszych, a tunele pod drogami nie istniały (może poza naturalnym ukształtowaniem powierzchni).
- 6 3
-
2017-09-21 16:54
Radni niech Ida sie leczyc...!
- 22 5
-
2017-09-21 16:55
Korek od Sandomierskiej?
- 26 5
-
2017-09-21 16:57
sku...syny totalnie zablokują to miasto
- 26 9
-
2017-09-21 17:04
Na A1 i obwodnicy (1)
tez zrobcie przejscie dla pieszych z wysepka najlepiej...
- 38 5
-
2017-09-21 21:30
nie kracz, bo wykraczesz
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.