• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie śródmiejska strefa parkowania w Gdyni?

Patryk Szczerba
14 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni objęłaby m.in. al. Jana Pawła II. Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni objęłaby m.in. al. Jana Pawła II.

Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Parkowania i rozszerzenie granic obecnej na Działki Leśne i Wzgórze św. Maksymiliana, tańsze abonamenty dla mieszkańców centrum i bezpłatną komunikację w Śródmieściu proponują społecznicy z Miasta Wspólnego od jesieni przyszłego roku, kiedy to samorządy zyskają możliwość szerszego kształtowania polityki parkingowej.



Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, przygotowana przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, dała od jesieni 2019 roku większą samodzielność gminom w zakresie kształtowania polityki parkingowej.

Czytaj też: Do 9 zł za godzinę na parkingach miejskich w centrum

Najważniejsze zmiany, które mogą zacząć obowiązywać 19 września to:

  1. Możliwość wprowadzenia dodatkowych (tzw. śródmiejskich) stref parkowania. Będą mogły być wydzielone w centrach miast i dzielnic. Maksymalna stawka za godzinę parkowania w nowej strefie będzie mogła wynosić 9 zł. W dotychczasowych strefach stawka pozostanie na poziomie 3 zł.
  2. Przyjęto ponadto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami.
  3. Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej, gdy kierowca nie zapłacił za postój - będzie ona wynosić 200 zł - obecnie jest to 50 zł.
  4. Opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i następne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.
  5. Środki uzyskiwane z opłat parkingowych mają zostać przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej oraz zieleń.

Co sądzisz o propozycjach ws. zmian w parkowaniu?

Urzędnicy mają jeszcze rok, więc wstrzymują się na razie z deklaracjami.

Do ofensywy w Gdyni przeszli społecznicy z Miasta Wspólnego, podsuwając konkretne propozycje zmian.

- Byłby to krok ku realizacji wizji miasta przyjaznego wszystkim i pozwoliłby ograniczyć problemy z parkowaniem. Dyskusja powinna rozpocząć się już teraz, by ewentualne zmiany były jak najbardziej przemyślane - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Najważniejsze propozycje społeczników:

  • utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w granicach w większości pokrywających się z obecną Strefą Płatnego Parkowania, która mogłaby zostać rozszerzona na Działki Leśne, Wzgórze i Grabówek i np. części Orłowa,
  • obniżka opłat za abonament dla mieszkańca - uprawniającego do parkowania w najbliższym sąsiedztwie miejsca zamieszkania. Zamiast obecnych 30 zł miesięcznie miałoby to być 10 zł rocznie, ale na jeden pojazd,
  • w obszarze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania stawka w przedziale 4-4,5 zł za godzinę parkowania w okresie letnim, obowiązującą przez siedem dni w tygodniu w godzinach od 7 do 22,
  • strefa bezpłatnego transportu publicznego w Śródmiejskiej Strefie Parkowania.

Ten ostatni postulat mógłby dotyczyć jedynie kierowców mieszkających w ścisłym centrum.

- Dziś wpływy z tego obszaru to ok. 10 mln złotych. Czy ten bezpłatny transport dotyczyć będzie tylko wnoszących opłatę za parkowanie czy też wszystkich w granicach strefy, to zostawiamy analizom finansowym ZKM i miasta - zaznacza Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Społecznicy podkreślają, że propozycja dotyczy jedynie wchodzących w życie przepisów, ale zaznaczają, że zmianom w polityce parkingowej powinny towarzyszyć też inne działania.

- Chodzi o zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego poprzez wyznaczanie kolejnych buspasów, lepsze skomunikowanie autobusami parkingów znajdujących się na obrzeżach przyszłej Strefy Płatnego Parkowania, przekonanie wspólnot i spółdzielni do lepszego zagospodarowania ich terenów, by zwiększyć liczbę dostępnych miejsc postojowych, ale też zwiększenie wydatków na straż miejską, by efektywniej działała w powiększonej SPP - dodaje Kajetan Lewandowski.

Miejsca

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • Chore pomysły niedouczonych ludzi. niepozdrawiam

    • 3 2

  • Nie wiem jak sytuacja wygląda w innych dzielnicach, ale Działki Leśne

    to "od zawsze" jeden wielki bezpłatny parking, a od momentu wprowadzenia w Śródmieściu strefy płatnego parkowania trolejbusy muszą przeciskać się pomiędzy zaparkowanymi samochodami podczas mijania, bo zastawiające oba wąskie chodniki samochody zwężają światło i tak już wąskiej Warszawskiej. Oczywiście miasto wydało swoim służbom zakaz interwencji, aby nie drażnić setek wyborców, których na samochód albo dwa było stać, ale na własny garaż lub miejsce parkingowe szkoda było pieniędzy.

    • 5 0

  • w soboty i niedziele nie ma możliwości pobierac oplat to już NSA stwierdziło jakiś czas temu to po pierwsze. po drugie 9 zł w centrum i kara 200 zł to totalne przegięcie. po trzecie rozwijanie tej strefy na kolejne dzielnice to już pazerność ponad normę.

    • 7 3

  • Przecież to bez sensu!

    Jeżeli miałyby być takie stawki za parkowanie dla osób które nie mieszkają w śródmieściu to bezpłatna komunikacja w strefie płatnego parkowania o podwyższonej stawce powinna dotyczyć wszystkich a nie ludzi którzy i tak mniej płacą za abonament parkingowy i którzy mieszkają w centrum więc mają na tyle blisko że można na piechotkę sie przejść. Sama mieszkałam w ścisłym centrum więc wiem co mówię. Osoby które płacą za parking na godziny najczęściej nie mieszkają w Śródmieściu, a często słabe skomunikowane komunikacją miejską z innymi dzielnicami wymusza na nich podróż samochodem i tym samym parkowanie w płatnej strefie parkowania...

    • 6 1

  • ich pogrzało (1)

    z ttm pomysłem. wybudowac dodatkowe parkingi, a nie karac ludzi, ze maja samochod.

    • 5 6

    • gdzie? wyburzać domy?

      • 2 0

  • To jest jakiś chory układ Piesiewicza i Szczurka (1)

    Jak jeden człowiek mógł wymusić deptak na Starowiejskiej? Wcześniej na Abrahama likwidacja miejsc postojowych i robienie przejść nad tunelami. A teraz to. To nie jest propozycja, oni to wprowadzą jak wszystko pokolei. Sobie układają miasto według jakiejś chorej wizji.

    • 13 3

    • mi się ta wizja podoba. kibicuję zmianom. oby jak najszybciej!

      • 2 4

  • I moja noga w centrum Gdyni nie postanie. (1)

    i już mnie tam nie zobaczą.

    • 13 3

    • Obiecujesz? Cudownie!

      • 3 1

  • Może zamkną Halę Targową, głupki (7)

    Ludzie przyjeżdżają (jak ja) po zakupy i nikt nie stoi dla zabaw. Ciężkie siaty jak dotaszczyć do auta. Władzuchna chce, zebyśmy kupowali w wielkich marketach nafaszedrowaną chemią zywnosć zamiast na Hali, gdzie spzrtedają też producenci. Boli ich, że mozna kupić prawdziwe jajka czy kurę?

    • 129 19

    • olej halę targową (1)

      niech plajtuje. Ceny najmu i tak musisz zapłacić w cenie zakupów.

      • 5 2

      • najlepsze mięso i ryby w trójmieście

        nie widzę, żeby plajtowała

        a ty leć do dyskontu po to co najbardziej lubisz

        • 5 3

    • (3)

      Hala targowa powinna mieć własny parking dla klientów

      • 16 4

      • dookoła hali targowej jest ponad 500miejsc parkingowych (1)

        ja robię zakupy w soboty i zawsze jadę prosto na parking i zawsze jest miejsca pełno

        • 5 7

        • i widać kolesi w szpachlotrupach krążących dookoła żeby się na trawnik wje.ać

          tam straż miejską na stałe postawić

          • 2 6

      • w Gdyni

        wiele spraw "powinno", ale nie jest i nie będzie

        • 12 3

    • Jeżeli hala potrzebuje takich klientów to wybuduje parkingi. W tym miejscu jest doskonała komunikacja miejska (ilość kierunków z przystanku)

      • 15 10

  • Zróbcie darmową komunikację, jeszcze społecznicy chcą nas orżnąć (2)

    Ludzie czy wyście powariowali. Więcej płatnych parkingów i na co te pieniądze przeznaczą!
    społecznicy zróbcie za darmo komunikację dla mieszkańców!!! Ale w niektórych dzielnicach i tak jest taki tłok w autobusach, że jak przesiądą się samochodziaże to wtedy co minutę autobus i tak będzie pełen ludzi.
    Ludzie dojeżdzają z dalekich dzielnic do pracy np do Gdańska.
    Dajcie nazwiska tych społeczników, Z skąd u nich takie pomysły.

    • 4 2

    • wy znać jezyk polski?

      jakiez to typowe, aktyw robotniczy jest wrogi wszystkiemu, co nie rozumie. A Mario, jest duużo rzeczy, których nie rozumiesz.

      • 1 0

    • Wiele widziałam:
      - z kad
      - zkad
      - skond
      - zkond

      Ale takiego tworu, jak: "Z skąd" to jeszcze nie :D

      • 2 0

  • Gdynianin 54 (2)

    Zamiast podwyższać opłaty i przenosić chaos z parkowaniem do innych dzielnic, trzeba wybudować parkingi wielopoziomowe na terenach po Naucie, Dalmorze lub tzw. międzytorzu zamiast pustostanów dla przyjezdnych z Warszawy i bezsensownych biurowców. Kto normalny będzie chciał mieszkać w byłej Naucie, gdzie jest terminal przesypowy towarów masowych i węgla z tumanami czarnego kurzu, zwłaszcza latem. A tak to będzie dobre rozwiązanie dla pracowników firm znajdujących się w centrum, zmuszonych do dojazdów z innych dzielnic i miast samochodami. Zobaczcie jak wygląda Gdynia w centrum po 19,00 jest pusto i miejsc masa, żadne parkometry sprawy nie załatwią gdy pracuje się po 8 czy 10 godzin i parkować gdzieś trzeba, a wtedy i autobusy jeżdżą rzadziej.

    • 14 2

    • o, typowy janusz dobra rada

      biura bez sensu, praca bez sensu, mieszkania nowe bez sensu. Wazne sa sa tylko cztery litery janusza. Nie oszukuj sie, nie chodzilbys ak daleko z tego darmowego parkingu. Jakby postawili tam, bys marudzil, ze po co tak daleko, dla kogo to, powinien stanc na bulwarze

      • 3 3

    • biorą kasę za parkowanie a nie budują nowych parkingów wielopoziomowych!!!!!!!!!!!

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane