• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie śródmiejska strefa parkowania w Gdyni?

Patryk Szczerba
14 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni objęłaby m.in. al. Jana Pawła II. Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni objęłaby m.in. al. Jana Pawła II.

Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Parkowania i rozszerzenie granic obecnej na Działki Leśne i Wzgórze św. Maksymiliana, tańsze abonamenty dla mieszkańców centrum i bezpłatną komunikację w Śródmieściu proponują społecznicy z Miasta Wspólnego od jesieni przyszłego roku, kiedy to samorządy zyskają możliwość szerszego kształtowania polityki parkingowej.



Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, przygotowana przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, dała od jesieni 2019 roku większą samodzielność gminom w zakresie kształtowania polityki parkingowej.

Czytaj też: Do 9 zł za godzinę na parkingach miejskich w centrum

Najważniejsze zmiany, które mogą zacząć obowiązywać 19 września to:

  1. Możliwość wprowadzenia dodatkowych (tzw. śródmiejskich) stref parkowania. Będą mogły być wydzielone w centrach miast i dzielnic. Maksymalna stawka za godzinę parkowania w nowej strefie będzie mogła wynosić 9 zł. W dotychczasowych strefach stawka pozostanie na poziomie 3 zł.
  2. Przyjęto ponadto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami.
  3. Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej, gdy kierowca nie zapłacił za postój - będzie ona wynosić 200 zł - obecnie jest to 50 zł.
  4. Opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i następne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.
  5. Środki uzyskiwane z opłat parkingowych mają zostać przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej oraz zieleń.

Co sądzisz o propozycjach ws. zmian w parkowaniu?

Urzędnicy mają jeszcze rok, więc wstrzymują się na razie z deklaracjami.

Do ofensywy w Gdyni przeszli społecznicy z Miasta Wspólnego, podsuwając konkretne propozycje zmian.

- Byłby to krok ku realizacji wizji miasta przyjaznego wszystkim i pozwoliłby ograniczyć problemy z parkowaniem. Dyskusja powinna rozpocząć się już teraz, by ewentualne zmiany były jak najbardziej przemyślane - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Najważniejsze propozycje społeczników:

  • utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w granicach w większości pokrywających się z obecną Strefą Płatnego Parkowania, która mogłaby zostać rozszerzona na Działki Leśne, Wzgórze i Grabówek i np. części Orłowa,
  • obniżka opłat za abonament dla mieszkańca - uprawniającego do parkowania w najbliższym sąsiedztwie miejsca zamieszkania. Zamiast obecnych 30 zł miesięcznie miałoby to być 10 zł rocznie, ale na jeden pojazd,
  • w obszarze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania stawka w przedziale 4-4,5 zł za godzinę parkowania w okresie letnim, obowiązującą przez siedem dni w tygodniu w godzinach od 7 do 22,
  • strefa bezpłatnego transportu publicznego w Śródmiejskiej Strefie Parkowania.

Ten ostatni postulat mógłby dotyczyć jedynie kierowców mieszkających w ścisłym centrum.

- Dziś wpływy z tego obszaru to ok. 10 mln złotych. Czy ten bezpłatny transport dotyczyć będzie tylko wnoszących opłatę za parkowanie czy też wszystkich w granicach strefy, to zostawiamy analizom finansowym ZKM i miasta - zaznacza Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Społecznicy podkreślają, że propozycja dotyczy jedynie wchodzących w życie przepisów, ale zaznaczają, że zmianom w polityce parkingowej powinny towarzyszyć też inne działania.

- Chodzi o zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego poprzez wyznaczanie kolejnych buspasów, lepsze skomunikowanie autobusami parkingów znajdujących się na obrzeżach przyszłej Strefy Płatnego Parkowania, przekonanie wspólnot i spółdzielni do lepszego zagospodarowania ich terenów, by zwiększyć liczbę dostępnych miejsc postojowych, ale też zwiększenie wydatków na straż miejską, by efektywniej działała w powiększonej SPP - dodaje Kajetan Lewandowski.

Miejsca

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • Przecież to bez sensu!

    Jeżeli miałyby być takie stawki za parkowanie dla osób które nie mieszkają w śródmieściu to bezpłatna komunikacja w strefie płatnego parkowania o podwyższonej stawce powinna dotyczyć wszystkich a nie ludzi którzy i tak mniej płacą za abonament parkingowy i którzy mieszkają w centrum więc mają na tyle blisko że można na piechotkę sie przejść. Sama mieszkałam w ścisłym centrum więc wiem co mówię. Osoby które płacą za parking na godziny najczęściej nie mieszkają w Śródmieściu, a często słabe skomunikowane komunikacją miejską z innymi dzielnicami wymusza na nich podróż samochodem i tym samym parkowanie w płatnej strefie parkowania...

    • 6 1

  • Gdynianin (1)

    Parkowanie dla mieszkańca w Gdyni 30/miesięcznie w Warszawie 30/rocznie, komentarz potrzebny ?

    • 8 1

    • powinni zlikwidowac te preferencje - powinniscie placic pelna stawke

      jak nie masz na parkowanie, sprzedaj auto

      • 1 2

  • w soboty i niedziele nie ma możliwości pobierac oplat to już NSA stwierdziło jakiś czas temu to po pierwsze. po drugie 9 zł w centrum i kara 200 zł to totalne przegięcie. po trzecie rozwijanie tej strefy na kolejne dzielnice to już pazerność ponad normę.

    • 7 3

  • Nie wiem jak sytuacja wygląda w innych dzielnicach, ale Działki Leśne

    to "od zawsze" jeden wielki bezpłatny parking, a od momentu wprowadzenia w Śródmieściu strefy płatnego parkowania trolejbusy muszą przeciskać się pomiędzy zaparkowanymi samochodami podczas mijania, bo zastawiające oba wąskie chodniki samochody zwężają światło i tak już wąskiej Warszawskiej. Oczywiście miasto wydało swoim służbom zakaz interwencji, aby nie drażnić setek wyborców, których na samochód albo dwa było stać, ale na własny garaż lub miejsce parkingowe szkoda było pieniędzy.

    • 5 0

  • Chore pomysły niedouczonych ludzi. niepozdrawiam

    • 3 2

  • Parkowanie w Gdyni

    Nie mam nic przeciwko stosowaniu podwyższonych stawek za parkowanie w tych strefach. Mam jednak wiele przeciwko tzw. abonamentowym opłatom za parkowanie co właściwie ogranicza sie do stosunkowo niskich opłat dla ludzi, którzy w śródmieściu pracują, prowadza biznesy (vide Hala Targowa) i tak dalej . Czy to jest uczciwe w stosunku do reszty mieszkanców? Nie sądzę.

    • 2 1

  • Komunikacja

    Gadanie nic nie załatwi.Od 15 lat o 5,30 rano jadę Hutniczą w stronę Rumi do hurtowni. 5 lat temu mijałem po drodze 40 samochodów osobowych.Teraz 300 .Bez inwestycji kompletna porażka. Cała Rumia rano wjeżdża do Gdyni. A gdzie kolejka .Trasa jest krótka a Miasto bardzo wąskie. od jakiegokolwiek Dworca można się dostać w parę minut wszędzie. Diagnoza .Wygodnictwo.Tłumaczenia to potwierdzają .Siatki z zakupami itd.

    • 4 3

  • ograaniczyc ilosc miejsc parkingowych w Gdyni i zaczac egzekwowac przepisy

    to najprostsze rozwiazanie problemu. Nadal zbyt latwo w Gdyni zaparkowac auto. Kiedy rzadzacy tym miastem zrozumieja, ze ilosc aut, ktore do Gdyni przyjezdzaja mozna ograniczyc ograniczajac ilosc miejsc parkingowych? No i zagonic Straz Miejska do roboty - zamiast wsuwac pod wycieraczke karteczki z ostrzezeniami - wlepiac mandaty i odholowywac nieprawidlowo parkujacych.

    • 3 4

  • rety rety

    Jak podniosą tak stawkę i opłaty w soboty, to już nawet turyści tu nie przyjadą i Śródmieście zdechnie. Ale chyba o to chodzi mieszkańcom Śródmieścia, chcą mieć spokój i wszędzie daleko, bo sklepy wyprowadzą się do innych dzielnic.

    • 4 3

  • hahahihi

    pkt....niezgodny z ustawą oraz rozp.ministra transportu....miejsce parkingowe MUSI byc oznakowane znakiem pionowym i poziomym....dwa....sobota jest dniem wolnym z mocy ustawy i nie ma mozliwości pobierania oplat za parkowanie....a po trzecie gdzie było miasto wspólne przed wyborami?????....świetny program wyborczy tyle ze wybory za 5 lat....miejskie cwaniaki...

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane