• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie trzeci peron stacji Gdańsk - Wrzeszcz. To początek budowy PKM

Maciej Naskręt
9 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Na stacji Gdańsk - Wrzeszcz powstanie nowy - trzeci - peron. Na stacji Gdańsk - Wrzeszcz powstanie nowy - trzeci - peron.

Wojewoda pomorski wydał właśnie zgodę na budowę trzeciego peronu stacji Gdańsk-Wrzeszcz. To będzie początek budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Roboty ruszą jesienią.



Który węzeł przy PKM obsłuży największą liczbę pasażerów?

Na stacji Gdańsk - Wrzeszcz powstanie nowy - trzeci - peron, przy którym zatrzymają się pociągi dalekobieżne oraz składy poruszające się po przyszłej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wojewoda pomorski wydał decyzję, zezwalającą na jego budowę. Dodatkowy peron ma umożliwiać sprawną przesiadkę z pociągów PKM do m.in. pociągów InterCity oraz Przewozów Regionalnych.

- Projekt nowego peronu opracowała spółka PKM. Natomiast my zajmiemy się jego wykonaniem. Przedsięwzięcie zostało włączone do trwającej od ponad roku przebudowy linii dalekobieżnej E-65 między Gdynią a Gdańskiem. Roboty budowlane rozpoczną się jesienią - mówi Eugeniusz Pietrzak, dyrektor gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Prace na odcinku Wrzeszcz - Zaspa będą pierwszymi robotami wykonanymi w ramach budowy PKM, gdyż projekt PLK-i już jest realizowany, a dokumentacja dla kolei z Wrzeszcza do Osowy jedynie uzupełnia go o prace niezbędne do połączenia magistrali E65 z linią PKM.

- Podczas prac nad dokumentacją projektową dla stacji Wrzeszcz, za którą odpowiadaliśmy, ściśle współpracowaliśmy z PKP PLK, by znaleźć optymalne rozwiązania - zarówno dla wygody pasażerów, jak i możliwości rozwoju ruchu pociągów w przyszłości - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między dworcem a istniejącym peronem, przy którym zatrzymują się składy zmierzające poza nasz region. Obiekt ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. Ma być w połowie osłonięty wiatą przystankową. Na peron będzie można dostać się po schodach z dwóch tuneli - przy dworcu i od strony ul. Kilińskiego. Natomiast niepełnosprawni na poziom peronu będą mogli dostać się windami.

Co ze starym peronem dalekobieżnym? Zostanie również przebudowany, a jego projekt jest wzorem dla tego, który uzyskał właśnie pozwolenie na budowę.

Oprócz peronów zmianie ulegnie też linia kolejowa. Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Jak zatem będą poruszać się we Wrzeszczu pociągi w ruchu dalekobieżnym i regionalnym? - Składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą wjeżdżać na tory po zewnętrznej stronie obu peronów. Natomiast pociągi poruszające się w relacji Gdańsk - Gdynia będą zajmowały dwa tory między nowymi peronami - tłumaczy Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych.

Po śladzie Kolei Metropolitalnej pojadą pociągi towarowe. W planach budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Matarni planowana jest budowa bocznicy kolejowej. Odchodzić ona będzie od przyszłej magistrali na południe (w stronę lotniska) na odcinku ok. 500 metrów. Będzie ona usytuowana dokładnie w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się przejazd kolejowy w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska

Dodatkowy - półkilometrowy - szlak w Rębiechowie i tym samym cała nowa linia ma zapewnić dojazd pociągom towarowym do lotniskowej bazy paliwowej. - Przewóz paliw będzie odbywał się nocą, raz na kilka dni i nie będzie on kolidował z ruchem pasażerskim - podkreśla Tomasz Konopacki.

A co w przypadku zablokowania głównej magistrali kolejowej między Wrzeszczem a Gdynią? Czy pociągi z i do Gdyni będą jechały torem PKM, który będzie idealnym objazdem utrudnień? - Nie będzie z tym żadnego problemu. Każdy przewoźnik będzie mógł wjechać na naszą linię, ale pod warunkiem, że nie będzie on kolidował z naszym ruchem pasażerskim - zapewnia Konopacki.

Na koniec przypomnijmy, że trwa nadal rozpatrywanie pozostałych siedmiu wniosków o pozwolenia na budowę PKM, złożonych 30 kwietnia br. w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim. Finału władze PKM spodziewają się w najbliższych tygodniach. Da on ostatecznie zielone światło do budowy nowej linii.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Natomiast przebudowa linii kolejowej E-65 między Gdańskiem a Gdynią ma być gotowa wiosną 2014 r. Jej koszt to wydatek ok. 1 mld zł.

Miejsca

Opinie (149) 4 zablokowane

  • Czyli PKM potrafił się dogadać z PLK co do inwestycji - brawa dla kolei

    Drogowcy to pewnie najpierw by zbudowali drogę, a potem inni by ją rozwalali realizując własną inwestycję!

    • 7 0

  • Obsługa lotniska (1)

    Ci co lubią wszystko krytykować , a przede wszystkim pana Prezydenta Miasta niech wiedzą, że obsługa lotniska pociągami towarowymi będzie się odbywała od strony Gdyni w porze nocnej. I w czym jest problem?

    • 9 1

    • Dobrze wiedzieć ;P

      • 1 0

  • "dodatkowy peron ma umożliwiać sprawną przesiadkę z pociągów PKM do m.in. pociągów InterCity oraz Przewozów Regionalnych".


    sprawna przesiadka to powinna być między PKM a SKM

    • 19 0

  • Każdy peron będzie inny konstrukcyjnie (1)

    SKM swoje zrobi zadaszenie, PKP swoje zadaszenie i PKM swoje - będzie kolorowo

    • 14 2

    • i potrójne zadaszenie

      • 1 0

  • czytelniczka!!!!!!!!!

    Może tak najpierw remont a nie jak tylko popada to przez tunel nie można przejść bo wszystko zalane !!!!!!!!!

    • 5 4

  • "najbardziej optymalne" - nie ma takiego wyrażenia (1)

    Albo coś jest optymalne, albo nie jest - nie może być bardziej lub mniej optymalne. To tak, jakby powiedzieć, że coś jest "najlepsze" i "najbardziej najlepsze".

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.

    • 19 1

    • Dziękuję;)

      • 6 1

  • a termin zakończenia budowy i oddania do ruchu? (1)

    jakoś cicho

    • 29 27

    • ...

      Pierwsza połowa 2015 r.
      Jakbyś poświęcił chwilę to byś znalazł.

      • 13 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane