• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Czemu brak pomysłów na UCK? (5)

    Jak mają dojeżdżać chorzy? Tysiące ludzi klepie kilometrów od tramwaju. A autobus jest rzadko

    • 23 4

    • 115, 283 (3)

      Tym mają dojeżdżać.

      • 0 6

      • dwie linie "turystyczne" (2)

        serio prosze ludzi traktowac.
        "Wahadlo" dla rowerzystow w tunelu powinno byc przykladem rozwiazania.
        Ale podstawa tego jest "wspolna taryfa" , pozwalajaca na szybkie przesiadki, hez konicznosci zaciagania kredytu na podroz z poludnia na polnoc miasta.

        • 3 2

        • 283 (1)

          283 z Moreny do UCK jedzie najkrótszą możliwą drogą!

          • 2 0

          • Jeździ

            rzadko i ma mało miejsc.

            • 1 0

    • Chorzy do szpitala powinni jeździć karetkami, a nie rozesiewac koronawirusa w komunikacji miejskiej.

      • 2 0

  • Tunelem... (1)

    Najlepiej połączyć nową linię tramwajową z linią biegnącą na Zaspie na pl. Ks. Komorowskiego.
    Trzeba by zrobić to tunelem z podziemnym przystankiem przesiadkowym na Grunwaldzkiej.
    To raptem 1,5 kilometra, a tunel dla tramwajów nie jest tak drogi jak dla samochodów.
    To realne. Metro w Londynie powstało 153 lata temu...

    • 21 4

    • Trzeba chcieć,

      że o umiejętnościach nie wspomnę...

      • 0 0

  • (2)

    Dobry pomysł bo już nie długo samochody "zakorkują" miasto.

    • 8 6

    • Już to widzę,

      jak posiadacz auta przesiada się do tramwaju albo autobusu. Można sprawdzić rano albo po południu!

      • 0 0

    • No ale czytasz wyżej, że lepsze byłyby nowe drogi

      A że bałwan nie pomyśli, gdzie miałyby one zaparkować, to już mu lotto. I tak parkuje on na trawnikach.

      • 2 1

  • (2)

    Wszystkie nowe drogi na południu Gdańska byłyby tańsze i szybsze, bo nie trzeba nic przerabiać, ani wykupywać... Tak więc one w pierwszej kolejności powinny być. A tramwaj z Nową Politechniczną b znów by miał okrężną trasę turystyczną jak 115. A mieszkańcom zależy na szybkim , bezpośrednim, połączeniu z Wrzeszczem i Gdańskiem. Dlaczego urzędnicy nie robią nic z głową i nie konsultują tego z mieszkańcami dzielnic południowych... Ponadto już widzę jak zrobią tramwaj Nowa Politechniczna to zabiorą autobusy np 262 czy 115... Bo taka jest polityka nie może się dublować... Chore... Jak mają mi zabierać połączenie autobusowe to wolę by tego tramwaju Nowa Politechniczna nie było. Puki co zamiast ułatwiać mieszkańcom komunikację to się robi linie turystyczne, przesiadki, kasuje linie i ogranicza kursy... A nowa drogi i tramwaje etapami nie wiadomo kiedy.

    • 23 2

    • No konsutują (1)

      Byłem na tych konsultacjach. Najpierw godzina propapgandy, potem realna dyskusja. W trakcie dyskusji 10-minutowe monologi nie na temat wygłaszane przez przedstawicieli miasta. A potem, - ojej czas na dyskusje minął. Tak wyglądają ICH konsultacje. A na koniec mają te konsultacje wiecie gdzie. Kolejka krajoznawczo - objazdowa będzie mieć priorytety na głównych skrzyżowaniach Moreny - czyli oparli się na błędnym założeniu niewykonalnym do zrealizowania (chyba, że sparaliżują ruch aut na Morenie). I opierając się na na tym błędnym założeniu autor studium wykonalności udowadniał nam że najlepsza opcja do kolejka objazdowa zamiast szybka linia omijająca Morenę. Tak wyglądają ich konsulatacje.

      • 4 1

      • Jak zwykle, od lat w naszym mieście -

        jeśli nie wiadomo o co chodzi, to wiadomo, że o kasę.

        • 1 0

  • (2)

    Tramwaj pod oknami mieszkań to śmierć ulicy? No nie sądzę... zawsze jest tak, że nowy pomysł niesie sprzeciw pewnej grupy osób, mieszkańcy się boją nie wiadomo czego a potem - jak tramwaj i tak już powstanie niedaleko ich mieszkań - docenią to że mają blisko do komunikacji miejskiej. Ale oczywiście trochę czasu upłynie zanim ludzie pójdą po rozum do głowy. Dobrze, że Gdańsk cały czas się rozwija.

    • 19 18

    • To są stare

      budynki, często stuletnie i starsze, więc już zabytki. Zaniedbane przez lata, może warto i tym się zainteresować, a nie narażać na zawalenie?

      • 1 0

    • Mialo by to sens gdyby cala linia byla pod ziemia i nie bylo by jej slychac a bedzie jak zwykle...byle jak .

      Byle jak a wiec halas co rano...Serio myslisz,ze wszyscy chca halasu i bylejakosci a co gorsza nowych blokowisk przy nowej lini tramwajowej?Dosc zageszczania centrum.Wypad za obwodnice z bloczyskami!!

      • 2 1

  • A może wkoncu zaczął by robić te łostpwixe bo jest tragedia.ciagle tylko budują mieszkania od 10 lat A droga cały czas jedna i ta sama...

    • 0 0

  • (3)

    W pierwszej kolejności Nowa Warszawska i Nowa Świętokrzyska i Nowa Bulońska Południowa jako łącznik. To powinno być priorytetem bo dzielnice południowe się mocno rozbudowują a nie ma dojazdów. Niedługo wszystko deweloperzy zabudują i nic nie powstanie. A przecież łatwiej na południu zrobić bo nie trzeba wykupywać gruntu od mieszkańców pod budowę bo jest pusto, zielono. Przez to zarówno projekt, decyzja środowiskowa byłaby szybsza. Ponadto taniej wychodzi bo nic nie trzeba przerabiać i wykupywać, bo to grunty miasta.. Ale miasto Gdańsk upiera się w pierwszej kolejności zrobić Nową Politechniczną. Która jest bardzo kosztowna, trzeba wykupywać grunty,, trzeba kłócić i z mieszkańcami tymi co nie chcą tramwaju pod oknami, A czas leci. W dodatku ma być wszystko w etapach... Nowa Politechniczna etapami, Nowa Warszawska też miała być etapami i ostatnio P. Dulkiewicz mówiła że Nowa Świętokrzyska będzie także etapami od Kowal. Parodia. W takim tempie to drogi na południu Gdańska powstaną za 20 lat. Morena jest bliżej i ma dobre połączenia. A dzielnice południowe wolą szybki autobus np 262. Choć i to ostatnio nam zabrano. Dodatkowo powinni puścić nową linię autobusową do Wrzeszcza przez Al Adamowicza. Ale nie turystyczną jak 115,, tylko albo Jaśkową albo Słowackiego..

    • 31 11

    • (1)

      widziales ze kupujesz taniej mieszkanie bez dojazdu a teraz zostaje ci tylko płacz na forum nieudaczniku.

      • 0 5

      • Te mieszkania

        wcale nie są tanie. Nie wiesz - siedź cicho.

        • 1 0

    • Dokładnie 115 jedzie jak ślimak 1 godz do Wrzeszcz

      Szybciej byłoby przez al Adamowicza. Przystanki stoją dla jednego czy dwóch kursów nocnego ..

      • 6 1

  • (1)

    Tramwaj na Do Studzienki? Chyba nie było głupszego pomysłu. I co, wyburzą połowę kamienic czy samochody mają jeździć po torach? A może całkowicie wyłączyć tę ulicę z ruchu, w końcu będzie tramwaj więc po co komu samochody?

    • 15 12

    • Nic nowego

      Na Morenie (przystanek "Warneńska") autobusy jeżdżą po torach., a nawet mają przystanek..

      • 0 2

  • normalnie jak metro warszawskie (1)

    a tak serio odopuscie, lepiej skupic sie na skm na terenach sprzedanych przez miasto

    • 49 27

    • Może po prostu skm

      Do stacji Orunia, Lipce. Koszt praktycznie żaden (tory I tak są położone) a korzyść potencjalnie duza

      • 1 0

  • Trudno się dziwić mieszkańcom. (5)

    Bo zrealizowanie takiego projektu mocno zmienia wszystko do czego się przyzwyczaili. Jednak taka linia jest potrzebna a nawet niezbędna ponieważ Morena i dalsze dzielnice aż do obwodnicy, stają się gęsto zaludnionymi częściami Gdańska, z których ludzie muszą mieć możność dojeżdżać do centrum. Jak więc to się rozwiązuje w Europie i nie tylko? Ano buduje się prościutką linię metra. Abstrakcja? Gdynia, to dopiero była abstrakcja ale wtedy lodzie mieli zapał, pomysły i jaja (kobiety oczywiście jajniki) więc ją zbudowali nie mając wsparcia europejskiego.

    • 13 6

    • Zmiany sa potrzebne, ale mądre (1)

      Wprowadzenie kolejnej nitki tramwajowej na węzeł Rakoczego-Jaśkowa tylko zwiększy korki tej okolicy i problemy rozjazdów tramwajowych też. Dodatkowo rondo Jaśkowej z Wileńską też będzie się bardziej korkować.

      • 1 0

      • Dlatego potrzebny odważny plan.

        Gdańsk jest znany i lubiany w Europie więc jest szansa powalczyć o dofinansowanie. Chcąc rozwijać miasto trzeba się liczyć z tym, że w pewnym momencie metro jest niezbędne.

        • 0 0

    • co morena ma do daleko polozonych dzielnic? (2)

      • 0 3

      • Zgubiłeś się?

        Kowale, Rębowo, Zakoniczyn, Jasień. Ze wszystkich tych miejsc najprościej dojechać do Wrzeszcza przez Morenę właśnie. Poza tym wszystkie te miejsca intensywnie się rozwijają i mieszka tam coraz więcej ludzi.

        • 2 0

      • Południowe dzielnice aby jechać do Wrzeszcza muszą jechać przez Morenę. Ale najwpierw muszą się wydostać ze sowich osiedli, a nie ma połączeń, dróg i są korki... Tu mowa jest że powinno być priorytetem... bo Morena ma wszystko i jest bliżej a dzielnice południowe muszą się z nią połączyć. Tylko problem jest tak że południowe dzielnice nie są połączone ani z Petlą na Lawendowym Wzgórzu ani Pętlą Łostowice ani tramwajem ani bezpośrednią ulicą. Wszędzie przesiadki i korki na około ludzie muszą jeździć...

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane