- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (92 opinie)
- 2 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (128 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (232 opinie)
- 4 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (678 opinii)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (57 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (99 opinii)
Prace nad systemem Fala idą jak po grudzie
Wciąż nie wiadomo kiedy ruszy system Fala, mający ułatwić korzystanie z komunikacji publicznej na Pomorzu. Czy są już powody do obaw, że spółce Innobaltica zabraknie czasu na terminowe uruchomienie systemu i trzeba będzie zwrócić unijną dotację w wysokości ponad 100 mln zł? Przedstawiciele spółki zapewniają, że terminy nie są zagrożone.
Przypomnijmy, że wdrożenie pierwszego etapu systemu Fala, a więc uruchomienie planera podróży i aplikacji na smartofony, pierwotnie było zaplanowane na połowę tego roku. Potem termin przesunięto na początek września. Następnie - na bliżej nieokreślony termin.
A zegar tyka, bo do końca czerwca przyszłego roku projekt, w dużej części sfinansowany z unijnych środków, musi być nie tylko wdrożony, ale i rozliczony. W przeciwnym razie dofinansowanie wynoszące 106 ze 130 mln zł trzeba będzie zwrócić. Przedstawiciele spółki zapewniają jednak, że mimo opóźnień terminy i ryzyko utraty finansowanie - nie są zagrożone.
System Fala: "Nie chcemy konkurować z aplikacjami. Będziemy lepsi"
Zapas czasu wyczerpany
Kilka dni temu spółka Innobaltica ogłosiła ponownie przetarg na organizatora czteromiesięcznej kampanii informacyjnej dotyczącej systemu Fala. Jak czytamy w dokumentacji, kampania ma rozpocząć się wraz z uruchomieniem systemu lub - jeśli system Fala nie zostanie uruchomiony wcześniej - najpóźniej 1 marca 2023 r.
Jako termin zakończenia kampanii wskazano datę 30 czerwca 2023 roku, co oznacza, że wyczerpano już możliwości przyjętego harmonogramu. Inaczej mówiąc - na kolejne opóźnienia nie ma już czasu.
Gdy w sierpniu po raz ostatni informowaliśmy o opóźnieniu wdrożenia pierwszego etapu systemu, urzędnicy tłumaczyli, że powodem opóźnienia są wciąż trwające prace nad mechanizmem, który posiadaczy biletów okresowych nie tyle zmusi, co zachęci do przykładania karty do terminali przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu.
Dziś posiadacze np. biletu miesięcznego tego robić nie muszą, więc uruchomienie systemu z obowiązkiem każdorazowego "odbijania" karty mogłoby zniechęcić wiele osób do korzystania z transportu publicznego i negatywnego przyjęcia systemu Fala już na jego starcie.
Stałoby to też w sprzeczności z głównym założeniem systemu, który miał uprościć, a nie skomplikować podróżowanie po aglomeracji. System ma też zdjąć z pasażerów obowiązek orientowania się we wszystkich taryfach i przysługujących im ulgach. Najniższą opłatę za przejazd ma za podróżnego dobrać sam.
Organizatorzy transportu otrzymają jednak coś w zamian. Dzięki wysiłkowi podróżnego, który wsiadając i wysiadając z pojazdu zbliży kartę do walidatora, przewoźnicy mają otrzymać zanonimizowane informacje o odbywanych podróżach m.in. jakimi pojazdami podróżują pasażerowie, kiedy z nich korzystają, dokąd jeżdżą etc. Zebrane dane mają służyć optymalizacji siatki połączeń, poprawić wydajność rozkładów jazdy czy dopasować pojazdy na trasie do zapotrzebowania na danej linii.
Rozmowy w toku
Po sześciu kolejnych tygodniach prac nad systemem, nadal wiemy niewiele. Nieznana jest data ani wdrożenia jego pierwszego etapu, ani jego zakres, ani przyjęte założenia, które będą nie tyle kijem, co marchewką dla podróżnych.
Jak mówi nam Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki, rozmowy dotyczące tych propozycji... jeszcze trwają, ale o szczegóły należy pytać władze poszczególnych gmin metropolii.
- Nie jestem upoważniona do informowania o przebiegu tych rozmów - mówi nam Wośko.
Nasze pytania przekazaliśmy więc Piotrowi Borawskiemu, wiceprezydentowi Gdańska i jednocześnie wiceprzewodniczącemu Rady Nadzorczej spółki Innobaltica.
- Prace wciąż trwają. Terminy pozostają bez zmian - poinformował.
Montaż terminali trwa
Równolegle do prac przy aplikacji i planerze trwają też roboty montażowe w pojazdach komunikacji miejskiej. W Gdańsku okablowano już wszystkie autobusy, nieco gorzej idzie w nich montaż urządzeń walidujących. W przypadku spółki GAiT elektroniczne terminale wiszą w 17 proc. pojazdów, nieco szybciej postępuje ich montaż w pojazdach BP Tour (55 proc.). Trwają też prace w gdańskich tramwajach, gdzie okablowanie (niezbędne do instalacji walidatorów) wykonano już w 72 proc. pojazdów.
W Gdyni, zarówno okablowanie jak i urządzenia walidujące, są już we wszystkich pojazdach należących do firm BP Tour, Irex i PKA. W przypadku PKM wskaźnik ten wynosi 31 proc. Mozolnie idą prace na kolei. Na stacjach i przystankach kolejowych dotychczas zamontowano ok. 12 proc. instalacji zasilających walidatory. Podobne prace toczą się też w punktach obsługi podróżnych.
Miejsca
Opinie (264) 7 zablokowanych
-
2022-10-19 07:23
Opinia wyróżniona
(40)
Konieczność każdorazowego ,,odbijania,, biletu miesięcznego przy wsiadaniu i wysiadaniu jest absurdem i zaprzeczeniem idei takiego biletu,zwłaszcza w sytuacji,gdy powoduje to zdjęcie środków z konta przypisanego do biletu,bo sprowadza taki bilet do e-portmonetki.Poza tym spowoduje to wydłużenie postojów na węzłowych przystankach np na dworcu gł.70%
Konieczność każdorazowego ,,odbijania,, biletu miesięcznego przy wsiadaniu i wysiadaniu jest absurdem i zaprzeczeniem idei takiego biletu,zwłaszcza w sytuacji,gdy powoduje to zdjęcie środków z konta przypisanego do biletu,bo sprowadza taki bilet do e-portmonetki.Poza tym spowoduje to wydłużenie postojów na węzłowych przystankach np na dworcu gł.70% pasażerów korzysta z biletów okresowych i oni po prostu wsiadają i jadą nie blokując przejścia z powodu ,,kasowania,, biletu miesięcznego.Poza tym jak rozwiązać kwestię kary za nie odbicie biletu miesięcznego przy ,którymś z kolei przejeździe.
- 349 26
-
2022-10-19 11:18
przecież to kolejny przekręt Dulkiewicz i jej grupki trzymającej władzę (2)
- 9 2
-
2022-10-19 16:06
a może to realizacja Testamentu pewnego pana z cukrowanymi łapkami...?
co to sobie i rodzinie konta w usa pozakładał, a to tak żeby polski US się nie dowiedział. W końcu amerykanie, mimo, że muszą nigdy jeszcze nie przekazali Polsce danych kont założonych przez obateli Polski...
- 3 1
-
2022-10-19 15:02
tylko pamiętaj o tym w maju 2024
- 5 0
-
2022-10-19 10:52
Czego chcą mieszkańcy? Prostej i jednolitej taryfy na terenie całej aglomeracji.
Co robią urzędnicy? Bilet miesięczny, który trzeba kasować przy każdym wejściu i wyjściu z pojazdu.- 25 0
-
2022-10-19 10:44
Hiszpania (1)
Tak to działa w kazdym autobusie w hiszpanii
- 0 8
-
2022-10-19 16:05
dlatego nie cieszą się taką popularnością jak samochody...
- 2 0
-
2022-10-19 10:32
komunikacja miejska-lokalna powinna być bezpłatna! (3)
- 8 2
-
2022-10-19 17:37
(1)
Na kartę mieszkańca w Gdańsku,ale nie dla słoików,którzy nie płacą podatków w GD.
- 0 0
-
2022-10-20 01:42
słoiku, płacisz w miejscu zamieszkania od lat
- 0 0
-
2022-10-19 15:13
Tak jest np w Szczecinku. Dla mieszkańców jest darmowa.
- 2 0
-
2022-10-19 10:27
Zeby jeszcze przy wsiadaniu, ale przy wysiadaniu tez? Co za absurd! Tych czytnikow musialoby chyba byc z 5 przy drzwiach, inaczej murowane wydluzenie podrozy. Mozna pomyslec o jakims pilotazu, zeby zbadac ruch, np. blet za pol ceny za sumienne odbijanie, ale w pewnym okresie, np. w konkretnym miesiacu.
- 12 0
-
2022-10-19 09:07
Bo to przecież jest e-portmonetka, a nie żaden wspólny bilet
System z podwójnym przykładaniem biletu jest owszem w innych miastach w Polsce... ale ma to związek z tym, że można zapłacić mniej za przejazd na krótszej trasie.
Jedno odbicie - cena normalna (pełna), dwa - od ceny odejmowana jest zniżka dla krótkiej trasy- 21 1
-
2022-10-19 08:53
U nas będzie działać jak mevo
- 22 2
-
2022-10-19 08:50
(6)
Pojedź do Londynu, gdzie od lat świetnie działa Oyster. Żadnego problemu.
- 8 17
-
2022-10-19 11:56
Przy wysiadaniu z autobusu nie odbijasz oysterki.
- 1 0
-
2022-10-19 09:43
A co wasza niekompetrncja nieroby z innobaltici
Ma wspólnego z Londynem.
- 3 1
-
2022-10-19 09:28
A potem zerknij, że komunikacja miejska w londynie jest cholernie droga
- 7 1
-
2022-10-19 09:25
Juz dawno niepotrzeba oystera. Do czytnikow przyklada sie zwykla karta platnicza i tyle (2)
nic nie trzeba kupowac, nic nie trzeba planowac, doladowywac czy zastanawiac sie nad taryfami. Po prostu wsiadasz i wysiadasz odbijajac swoja karte
- 16 1
-
2022-10-19 11:57
Nic nie odbijasz przy wysiadaniu!!!! (1)
- 2 0
-
2022-10-19 20:47
W metrze odbijasz
Bo taryfa zależy od przejechanych stref. W autobusie faktycznie nie
- 0 0
-
2022-10-19 08:09
(8)
Wsiadamy gęsiego przodem, wysiadamy tyłem. Każdy odbija przy kierowcy. Nie widzę problemu
- 16 65
-
2022-10-19 14:27
To tera zastanów się jak długo będzie trwał postój tramwaju na przystanku Dworzec Główny,albo Brama Wyżynna,gdy wysiada z niego 100 osób i tyle samo wsiada.Prosta matematyka,jeśli tych 100 pasażerów wsiadających ma korzystać tylko z jednych drzwi i licząc czas niezbędny na wejście i odbicie karty jako 2 sekundy(optymistycznie),to mamy 200 sekund ,czyli ponad 3 minuty...Resztę dopisz sobie sam...Korek tramwajów w godzinach szczytu sięgnie Oliwy...
- 13 0
-
2022-10-19 09:56
Do tramwaju chcesz kazac wszystkim wsiadac przez jedne drzwi?
- 19 0
-
2022-10-19 08:46
okulista
Potrzebny...
- 4 2
-
2022-10-19 08:45
(4)
Tak, wsiądź z dzieckiem w wózku przodem i przebijaj się przez załadowany w godzinach szczytu autobus - do tyłu... Genialne...
- 66 6
-
2022-10-19 10:00
w godzinach szczytu to sie z dzieckiem spaceruje albo w domu siedzi, a nie jezdzi autobusami po centrum (3)
- 5 53
-
2022-10-19 10:19
W godzinie szczytu dziecko ze złobka czy przedszkola to sie teleportuje ? (2)
Bardziej nieżyciowego komentarza nie czytałam. Pewnie jakiś kmiot co samochodem nawet do żabki jezdzi.
- 31 2
-
2022-10-19 10:32
Raczej po prostu nastolatek,
Kiedyś zmądrzeje, niestety póki co mamy co mamy
- 11 1
-
2022-10-19 10:30
To jakaś gimbaza, co dziecko widzi tylko w internecie ;)
- 12 2
-
2022-10-19 08:07
A oni dalej w to brną
Pasażer ma patrzeć, gdzie jest jego przystanek, a nie szukać tego urządzenia
- 55 7
-
2022-10-19 08:01
(9)
Nieprawda. Na przykład w Holandii taki wymóg jest w komunikacji publicznej w całym kraju -- i wszystko działa jak w zegarku.
- 20 68
-
2022-12-11 20:15
Przeciskać się przez tłumy
- 0 0
-
2022-10-19 10:59
Wiadomo - radykalna komuna.
Sowieci to jednak nie byli zbyt mądrzy.
- 4 2
-
2022-10-19 10:18
Jedź
do Holandii, pakuj się, pakuj!
- 11 6
-
2022-10-19 09:41
Nierobie z inobaltiki. Nie lzyj. Nigdzie nie ma wymigu
Żeby odbijać bilet miesięczny. Ten pomysl to tylko efekt waszej GL.. poty.
- 24 1
-
2022-10-19 09:33
I do tego jest drogie (1)
Zabawa w to co piszesz ma sens, gdy podróżujesz nie regularnie i na krótszych trasach. Dla osób jeżdżących często i ciągle tą samą trasą i jeżeli jest ona długa, to będzie tylko problem. Ponadto ten system nie sprawdza się w czasie szczytu. Zapominasz, że tam ludzie głównie podróżują metrem, a autobusy używane są tylko na krótkich trasach. U nas mamy tylko jedną linię SKM i do tego PKM, ale pomijają one większość dzielnic.
- 27 3
-
2022-10-19 15:03
Zgadzam się, wydane pieniądze po nic. Można by zainwestować to w transport prywatny. Dopłaty do rowerów, hulajnóg, parkingów, dróg itd jest tego masa, zamiast pogarszać i tak już źle działającą komunikację zbiorową.
- 4 6
-
2022-10-19 09:30
I nie tylko! (1)
Nawet w Tbilisi w Gruzji czy na Malcie nie pojedziesz jeśli nie miniesz kierowcy i nie odbijesz karty... tylko Polacy się sapią, że ktoś śmie im kazać zbliżyć kartę do czytnika. Panie Putinie, proszę, wyślij już rakiety i zakończ tę cywilizację!
- 10 52
-
2022-10-20 01:38
jak masz dość cywilizacji to sam ja dla siebie zakończ, a nie innym rakiet życzysz. durny dzban
- 5 1
-
2022-10-19 08:16
Francja - to samo
- 13 43
Wszystkie opinie
-
2022-10-19 07:02
(3)
To taki kolejny Tristar?
- 94 6
-
2022-10-19 08:00
Dokładnie (1)
System za miliony, znacznie ułatwiający życie, który rozbije się o małpy niepotrafiące się dostosować :)
Tristar "zabili" przekraczający prędkość (zielona fala jak najbardziej działa przy 50, był nawet artykuł o tym tutaj)- 6 18
-
2022-10-19 08:31
Odnośnie Tristara.
Wspaniały system nie potrafił tego uwzględnić? No patrz Pan, a kiedyś w czasach "analogowych" się dało.
Na takich pędzących dobrze też działała czytelna informacja o czasie do "zapalenia się zielonego" na następnym skrzyżowaniu, a jeszcze lepiej maksymalnej prędkości, by nie dojechać za wcześnie. Nie będą pędzić, gdy będą wiedzieć, że mają za dużo czasu. W przeciwnym wypadku jadą własnym tempem i są za wcześnie na następnym skrzyżowaniu.- 7 2
-
2022-10-19 08:07
Tristar, Mevo, Fala... Pasmo sukcesów.
- 31 0
-
2022-10-19 07:03
Nie ma fal ,nie ma fal ,nie ma fal . (3)
- 91 0
-
2022-10-19 07:17
Nie żałuję ...
- 8 0
-
2022-10-19 07:38
Ktoś napisał projekt na kolanie
I chcę przytulić 100 banieczek... Wydawał latami, a tu czas na efekty... Nie ma fal, nie ma fal...
- 15 0
-
2022-10-19 16:44
Jest peowska spoleczka zoo
Z kapitałem 5 tys zł
- 2 0
-
2022-10-19 07:05
Vic
Mevo 3 :P
Nic nie mówię o Mevo 2 bo nie wystartuje :)- 79 0
-
2022-10-19 07:07
Owce na FALI
- 70 2
-
2022-10-19 07:07
(2)
Komu to potrzebne? W Trójmiejskie nic się nie da normalnie, nic nie działa. Widać mieszkańcom to nie przeszkadza, tak samo rodakom w kraju nie przeszkadza ogólny bur..l i drożyzna.
- 73 4
-
2022-10-19 07:10
Ale bażant
- 1 7
-
2022-10-19 07:15
Bo tu jest głucha prowincja.
- 9 1
-
2022-10-19 07:08
Bubel elektroniczny?
Mam rodzinę w Katowicach i tam kilka lat temu też wyprowadzono taką e-portmonetkę bo przecież Fala to nic innego a nie jak większość myśli że to będzie "wspólny bilet" i okazało się że jak to bywa nie jest tak kolorowo. Dlaczego te elektroniczne nowinki czy to na PKP czy też inne ja tu np Fala są w naszym kraju nie doprecyzowane?
- 66 0
-
2022-10-19 07:08
Kto przytulił hajs? (1)
Znów w tym kraju nie można zrobić zgodnie z doświadczeniem zachodu. Ciekawe kto i czyj szwagier przytulił za to hajs.
- 78 2
-
2022-10-19 17:43
No przecież wiadomo - prezes, rada nadzorcza, wszyscy z PO urzędu miasta.
- 2 0
-
2022-10-19 07:08
(1)
Tristar, mevo, fala a nic nie działa..
- 90 1
-
2022-10-19 07:13
Kasa płynie!
- 14 0
-
2022-10-19 07:10
Oj tam.. (2)
Mamy przecież rydwan w Gdańsku... Kogo obchodzi życie mieszkańców. Najważniejsze koryto i blokowanie ulic..
- 93 6
-
2022-10-19 08:14
Rydwan to nic
Mamy fotel w kształcie ptaka Dodo za 150k.
- 14 2
-
2022-10-19 08:49
i prezydetke
W pierwszej dziesiatce rankingu wlodarzy miast...
- 11 0
-
2022-10-19 07:11
"To jest Miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie mówimy to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo."
- 92 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.