• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad systemem Fala idą jak po grudzie

Maciej Korolczuk
19 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Jeśli system Fala nie ruszy i nie zostanie rozliczony do końca czerwca 2023 roku spółka Innobaltica będzie musiała zwrócić unijne dofinansowanie w wysokości 106 mln zł. Jeśli system Fala nie ruszy i nie zostanie rozliczony do końca czerwca 2023 roku spółka Innobaltica będzie musiała zwrócić unijne dofinansowanie w wysokości 106 mln zł.

Wciąż nie wiadomo kiedy ruszy system Fala, mający ułatwić korzystanie z komunikacji publicznej na Pomorzu. Czy są już powody do obaw, że spółce Innobaltica zabraknie czasu na terminowe uruchomienie systemu i trzeba będzie zwrócić unijną dotację w wysokości ponad 100 mln zł? Przedstawiciele spółki zapewniają, że terminy nie są zagrożone.



Czy posiadając bilet okresowy przykładałbyś kartę do czytnika Fali przy każdorazowym wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu?

Ani czy powstanie, ani kiedy, ani w jakiej formule - przy inauguracji systemu Fala nadal stoi więcej znaków zapytania, niż konkretnych odpowiedzi.

Przypomnijmy, że wdrożenie pierwszego etapu systemu Fala, a więc uruchomienie planera podróży i aplikacji na smartofony, pierwotnie było zaplanowane na połowę tego roku. Potem termin przesunięto na początek września. Następnie - na bliżej nieokreślony termin.

A zegar tyka, bo do końca czerwca przyszłego roku projekt, w dużej części sfinansowany z unijnych środków, musi być nie tylko wdrożony, ale i rozliczony. W przeciwnym razie dofinansowanie wynoszące 106 ze 130 mln zł trzeba będzie zwrócić. Przedstawiciele spółki zapewniają jednak, że mimo opóźnień terminy i ryzyko utraty finansowanie - nie są zagrożone.

System Fala: System Fala: "Nie chcemy konkurować z aplikacjami. Będziemy lepsi"

Zapas czasu wyczerpany



Kilka dni temu spółka Innobaltica ogłosiła ponownie przetarg na organizatora czteromiesięcznej kampanii informacyjnej dotyczącej systemu Fala. Jak czytamy w dokumentacji, kampania ma rozpocząć się wraz z uruchomieniem systemu lub - jeśli system Fala nie zostanie uruchomiony wcześniej - najpóźniej 1 marca 2023 r.

Jako termin zakończenia kampanii wskazano datę 30 czerwca 2023 roku, co oznacza, że wyczerpano już możliwości przyjętego harmonogramu. Inaczej mówiąc - na kolejne opóźnienia nie ma już czasu.

Gdy w sierpniu po raz ostatni informowaliśmy o opóźnieniu wdrożenia pierwszego etapu systemu, urzędnicy tłumaczyli, że powodem opóźnienia są wciąż trwające prace nad mechanizmem, który posiadaczy biletów okresowych nie tyle zmusi, co zachęci do przykładania karty do terminali przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu.

Dziś posiadacze np. biletu miesięcznego tego robić nie muszą, więc uruchomienie systemu z obowiązkiem każdorazowego "odbijania" karty mogłoby zniechęcić wiele osób do korzystania z transportu publicznego i negatywnego przyjęcia systemu Fala już na jego starcie.

Stałoby to też w sprzeczności z głównym założeniem systemu, który miał uprościć, a nie skomplikować podróżowanie po aglomeracji. System ma też zdjąć z pasażerów obowiązek orientowania się we wszystkich taryfach i przysługujących im ulgach. Najniższą opłatę za przejazd ma za podróżnego dobrać sam.

Organizatorzy transportu otrzymają jednak coś w zamian. Dzięki wysiłkowi podróżnego, który wsiadając i wysiadając z pojazdu zbliży kartę do walidatora, przewoźnicy mają otrzymać zanonimizowane informacje o odbywanych podróżach m.in. jakimi pojazdami podróżują pasażerowie, kiedy z nich korzystają, dokąd jeżdżą etc. Zebrane dane mają służyć optymalizacji siatki połączeń, poprawić wydajność rozkładów jazdy czy dopasować pojazdy na trasie do zapotrzebowania na danej linii.

Kiedy użytkownicy będą mogli korzystać z planera podróży czy aplikacji? Tego wciąż nie wiadomo. Kiedy użytkownicy będą mogli korzystać z planera podróży czy aplikacji? Tego wciąż nie wiadomo.

Rozmowy w toku



Po sześciu kolejnych tygodniach prac nad systemem, nadal wiemy niewiele. Nieznana jest data ani wdrożenia jego pierwszego etapu, ani jego zakres, ani przyjęte założenia, które będą nie tyle kijem, co marchewką dla podróżnych.

Jak mówi nam Katarzyna Wośko, rzecznik prasowy spółki, rozmowy dotyczące tych propozycji... jeszcze trwają, ale o szczegóły należy pytać władze poszczególnych gmin metropolii.

- Nie jestem upoważniona do informowania o przebiegu tych rozmów - mówi nam Wośko.
Nasze pytania przekazaliśmy więc Piotrowi Borawskiemu, wiceprezydentowi Gdańska i jednocześnie wiceprzewodniczącemu Rady Nadzorczej spółki Innobaltica.

- Prace wciąż trwają. Terminy pozostają bez zmian - poinformował.
Żółto-czarne walidatory pojawiły się m.in. na przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Żółto-czarne walidatory pojawiły się m.in. na przystankach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Montaż terminali trwa



Równolegle do prac przy aplikacji i planerze trwają też roboty montażowe w pojazdach komunikacji miejskiej. W Gdańsku okablowano już wszystkie autobusy, nieco gorzej idzie w nich montaż urządzeń walidujących. W przypadku spółki GAiT elektroniczne terminale wiszą w 17 proc. pojazdów, nieco szybciej postępuje ich montaż w pojazdach BP Tour (55 proc.). Trwają też prace w gdańskich tramwajach, gdzie okablowanie (niezbędne do instalacji walidatorów) wykonano już w 72 proc. pojazdów.

W Gdyni, zarówno okablowanie jak i urządzenia walidujące, są już we wszystkich pojazdach należących do firm BP Tour, Irex i PKA. W przypadku PKM wskaźnik ten wynosi 31 proc. Mozolnie idą prace na kolei. Na stacjach i przystankach kolejowych dotychczas zamontowano ok. 12 proc. instalacji zasilających walidatory. Podobne prace toczą się też w punktach obsługi podróżnych.

Miejsca

Opinie (264) 7 zablokowanych

  • Polska robota

    • 3 12

  • Poroniony pomysł (4)

    Mam nadzieję, że prokuratura sie tym zainteresuje.

    • 53 9

    • Prokuratura (......) (1)

      nie jest od poronionych pomysłów, a od ścigania przestępstw. Tutaj na razie nie popełniono przestępstwa, czego nie mozna powiedzieć o wielu decyzjach i posunięciach pisowskiego rzadu. Tam przestępstw co nie miara, choćby budowa Ostrołęki i wyrzucenie w błoto prawie 2 miliardów złotych! No ale tym obecna prokuratura sie nie zajmie, bo prokurator generalny i minister sprawiedliwości :-) to jedna i ta sama osoba mająca poparcie poniżej 1%. No ale jeśli uważasz, że system Fala to przestępstwo, to biegusiem zgłoś to do kumpli!

      • 1 10

      • Wypas owiec tez bronił taki głupiomądry w komentarzach. Już UM pracę zaczęło?

        • 15 1

    • Już powinna zanim pieniądze wyparują

      • 4 1

    • Pomysł biletu elektronicznego sam w sobie nie jest poroniony

      ale realizacja już słabiutka.

      • 6 0

  • Ani MEVO ,ani FALO.......

    • 40 0

  • Wiceprezydent, Wiceprzewodniczący. (1)

    Aż mi się przypomniało "nic śmiesznego". Zawsze urwa drugi.

    • 47 0

    • Nieważne - najważniejsze że ma dodatkową kasę z rady nadzorczej. Przecież tą spółka po to powstała

      • 1 0

  • Jak wszystko w 3city

    Albo po czasie, albo swój dostał przetarg

    • 29 0

  • Nie ma fal

    Kolejny wałek dulnieczesy

    • 41 1

  • Ojej. No co za nieszczęśliwy zbieg okoliczności. MIało być a nie ma. No jak nigdy

    Podobne wały były przy Tristarze, że nue wspomnę o tablicach informacyjnych PKM. No co za niepowodzenie.... szkoda, miało być pięknie, wyszło jak zawsze :)

    • 49 3

  • Mevo 2.0

    • 17 0

  • (6)

    Spoko pomysł, takie coś funkcjonuje w wielkiej Brytanii i dobrze się sprawdza.

    • 7 49

    • Ci co krytykują (1)

      raczej nie wystawili nosa poza swój parafialny grajdołek, ale zawsze mają najwięcej do powiedzenia.

      • 1 31

      • no tak bo trzeba małpować z zachodu trzeba robić zmiany dla zmiany prawda byle kasa szła do tych co trzeba nie?A taryfy nadal pogmatwane

        • 2 0

    • Działa przy założeniu że społeczeństwo jest cywilizowane

      a nie składające się z potomków parobków, którzy stosują Liberum Veto.

      • 3 24

    • gdzie konkretnie, bo w wielu miastach są różni operatorzy i nie honorują swoich biletów

      • 7 0

    • Jeżeli masz na myśli wspaniałą londyńską Oysterkę

      to nie, ten system nie będzie jej przypominał.

      • 14 0

    • Tylko w UK wsiadasz pierwszymi drzwiami, a wysiadasz tylnymi. Głównym środkiem trasportu w LDN jest metro. Reszta uzupełnia tę infrastrukturę. W Gdańsku to się nie sprawdzi ze wzgledu na hurtowe wsiadanie do transportu. A nie wyobrazam sobie bramek do tramwajau czy metra

      • 4 0

  • (11)

    Przyłożenie karty do czytnika to za duży wysiłek dla 3/4 głosujących w ankiecie. Nie mam słów.

    • 11 89

    • Ten kraj to mem (1)

      • 7 5

      • nie, to oświecone trojmiasto to mem

        Szczurek z Karnowskim mogą iśc w zawody z Łukaszenką jesli idzie o długość zasiadania na stołku
        ta fala a wczesniej mevo pokazuje, ze transportem w trojmiescie zajmuja sie najdelikatniej to ujmując ludzie niekompetentni
        a najlepsze jest to, ze glosujący i rzadzacy są przekonani o swojej wyjatkowosci i doskonałosci....
        trojmiasto - metropolia memiczna

        • 9 0

    • Czy ty jeździsz komunikacją miejską?

      Teraz prawie nikt nie podchodzi do kasowników, z wejściem fali musiałby to robić każdy kto nie ma aplikacji.
      Wiesz jakie to powodowałoby zamieszanie?
      Przy systemie przesiadkowym to jeszcze bardziej upierdliwe. bo nie tylko na początku / końcu podróży ale i przy każdej przesiadce. Teraz tego nie musze robić mając miesięczny.
      No i pytanie po co miałbym się odbijać? jaki jest tego cel?
      Wiesz jaki jest cel? Samorzady i kolej kłócą się o to jak podzielić wpływy i bez tego odbijania za każdym razem są zagubione jak to zrobić.

      • 40 2

    • A po co mam tam podchodzić, skoro mam miesięczny,?

      • 21 0

    • (1)

      Ale wytłumacz mi to, obecnie mam miesięczny wsiadam i wysiadam, martwiąc się jedynie o to aby nie przegapić przystanku. Po co miałbym przykładać kartę, jaką miałbym mieć z tego korzyść, aby godzić się na rozwiązanie mniej wygodne od obecnego? Po to aby władzom odpowiedzialnym za projekt było miło?

      • 41 0

      • Inwigilacji ciąg dalszy.

        Będzie totalna inwigilacja.

        • 6 0

    • Za to 1/4 zrobi wszystko co im kaza, nie wazne czy to ma sens czy nie. Pan kazal, sluga musi. Beeee....

      • 17 0

    • autobus to jest jakiś obóz przepraszam?Mieszkam w więzieniu tylko z niewidzialnymi kratami?Niech ktoś podejdzie i sprawdzi mi bilet ja nie muszę tego robić

      • 8 0

    • Bo to jest

      Niepotrzebna i upierdliwy czynność. A w skali całego województwa to będzie setki tysięcy odbić każdego dnia. I np. całe mnóstwo zagubionych kart roztargnionych pasażerów.

      • 10 0

    • Za chwilę będziesz musiał odbijać się przy wchodzeniu do własnego domu. Totalna inwigilacja. Po to kupuję imienny miesięczny, żeby ktoś mnie kontrował kiedy i dokąd jeżdżę?

      • 6 0

    • wyglada na to, ze fale projektowal ktos rownie inteligentny jak ty

      nigdy w zyciu nie powinien byc dopuszczony do projektowania czegokolwiek

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane