• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 100 nowych autobusów w Gdańsku w rok

Michał Brancewicz
27 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Po Gdańsku jeździ obecnie kilkadziesiąt mercedesów citaro, a w ciągu dwóch lat pojawią się kolejne 94 sztuki tej marki.
  • Mercedes citaro na ulicach Gdańska to powszedni widok.
  • Mercedesy citaro kursują po całym Gdańsku.

Do lutego 2020 roku w Gdańsku pojawi się 48 nowych autobusów marki Mercedes Citaro, które GAiT wynajmie na osiem lat od prywatnej firmy. Wartość kontraktu, który obejmuje również serwis pojazdów, wynosi 117,3 mln zł. Z kolei wiosną na ulice wyjadą pierwsze z 46 mercedesów, które przewoźnik kupił za 79,4 mln zł.



Tabor GAiT-u powinny stanowić w większości autobusy:

Po tym jak w marcu zeszłego roku rozstrzygnięty został przetarg na dostawę 46 autobusów, jesienią spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła zmienić strategię pozyskiwania nowego taboru i kolejne pojazdy wynająć, a nie kupować.

- Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT-u i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut idei dzierżawy - zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej - mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. Dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną ma opinię doskonałego rozwiązania.

Rozkład jazdy komunikacji w Trójmieście


Podobnie postępują też inne polskie miasta, jak Łódź, Poznań czy Wrocław.

W środę podpisana została umowa na dzierżawę 48 autobusów, w tym:

  • 29 standardowych
  • 13 przegubowych
  • sześciu typu midi

Pojazdy marki Mercedes dostarczy firma EvoBus Polska. Wartość kontraktu wynosi 117,3 mln zł, z czego sam najem na osiem lat pochłonie 90,6 mln zł, a kolejne 26,7 mln zł kosztować będzie utrzymanie techniczne, które zapewni dostawca.

Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski. Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski.
- Pracownicy firmy EvoBus będą mieli do swojej dyspozycji część hali, magazyny oraz biura na terenie naszej zajezdni, gdzie będą mogli dokonywać wszelkich niezbędnych napraw i przeglądów przez 24 godziny na dobę - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Wszystkie autobusy muszą być fabrycznie nowe, czyli wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy.

Autobusy wyjadą na ulice Gdańska w lutym 2020 roku.

Z kolei od kwietnia zaczną sukcesywnie pojawiać się pierwsze egzemplarze mercedesów citaro zakupionych przez GAiT w marcu 2018 roku. Te pojazdy również dostarczy EvoBus Polska, za co zainkasuje 79,4 mln zł. Zamówienie dotyczy 46 autobusów, w tym:

  • 26 przegubowych,
  • 18 standardowych
  • dwóch midibusów.

Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (257) ponad 10 zablokowanych

  • Gdzie relacja z debaty kandydatów na prezydntów miasta Gdańska ? (3)

    Relacji nie ma nigdzie bo nie wzięła w niej udziału Dulkiewicz odmówiła jako jedyna wzięcia udziału w niej. Zobaczcie jak pomija się artykóły na trojmiasto.pl Manipulacja sięgnęła zenitu nie chca pokazać prawdy bo przeszkodzi osobie która będzie trzymała układ- boją się że przegra w wyborqach nie chcą jej przeszkodzić . Gdzie rzeteleność dziennikarska ? Ile rzeczy pomija się tylko dlatego bo mogą komuś zaszkodzić .... otwórzcie oczy

    • 13 8

    • Debata? Z kim? (1)

      Na jaki temat? Problemy psychiczne to raczej psychiatra.

      • 4 2

      • Problem to ma ta pani bo wychodzą ładne kwiatki o tym że pan budyń nie był tylko jej szefem ale i fagasem. Mierna ola ma pilnować żeby było tak jak było od 1990 r czyli quasi mafijnej kliki trzesacej trojmiastem od 30 lat

        • 1 3

    • To nie kandydaci debatowali tylko oszolomy

      • 1 1

  • Ciekawe

    Wczoraj to dwa 168 wypadły i człowiek ledwo do roboty zdążył. Dzień bez awarii...

    • 5 3

  • Trole pisowskie maja coraz ciężej bo trudno znaleźć dziure w calym (1)

    I to cieszy

    • 5 8

    • szcz*ją ci w oczy a ty krzyczysz że rosa?

      • 0 0

  • Budyniowe lody, ciąg dalszy...

    Helmutom kase łdujemy

    • 7 2

  • To fajnie

    Szkoda, że dziś poranny autobus nr 184 się nie pojawił.

    • 3 1

  • ....w autobusie jak w tramwaju...?!?...czyli..... (1)

    ...niemieckie autobusy w ,,wolnym miescie Gdansk'', to nawiazanie do tradycji i zapewne takze jak tramwaje, dostana one nazwiska niemieckich poetow,malarzy, myslicieli...politykow - zlotej epoki nazistowskich niemiec..!?!...
    ...,,wolny Gdansk''...ale z przechylem na niemcy....jaki urzad miasta taki ...,,wolny Gdansk''...!!!!!

    • 3 3

    • Kolejny d**il, któremu przeszkadza Schopenhauer, Gralath czy Conradi

      Słusznie napisał Zychowicz, ze z takimi baranami II RP nie mogła przetrwać. Skoro Ukraińcy, Białorusini nie mogli być prawdziwymi Polakami, to takiej Polsce podziękowali. Na Wołyniu nawet z dużą nawiązką.

      • 0 0

  • Super.To może znajdzie się autobus na dodatkowe kursy na ujescisko.Bo jak narazie to wszystkie poszły na Górna orunie (co 7min) ujescisko (20-30 min)

    • 3 1

  • (2)

    Panie lisicki a na serwis to ile km będą jeździć? A jak któryś przywali w słup to laweta będziecie wozić 300 km gdzie będzie serwis jeśli nie w bazie?

    • 3 1

    • (1)

      Bys przeczytal artykul to bys wiedzial. Najpierw czytaj, potem komentuj

      • 1 0

      • Głupi leszczu a czym się różnią ci z Evo busa od tych z gaitu? Tym że są drożsi i jako pracownicy delegowani będą drożsi od miejscowych? Lisicki to d**il ale nie myślałem że aż taki

        • 0 1

  • Wynajęcie od niemców autobusów - ale sukces

    jeszcze gdyby wynajęli od Kowalskiego to OK, ale widzę "wasze ulice nasze kamienice" i karawana jedzie

    • 0 0

  • Porównajmy opcje: zakup 46 szt za 79mln i wynajem na 8 lat 48 szt za 117 mln

    W zakupie 46 szt za 79mln = 1,71 mln/szt + koszt serwisu busa
    W wynajmie na 8 lat, 48 szt za 117 mln = 2.43 mln/szt. Czyli koszty serwisu skalkulowane na co najmniej 0.72 mln/bus/8lat -> 90 tys./rok.
    Koszty kierowcy i paliwa są takie same w obydwu przypadkach. Tak więc, by wynajem się opłacał koszt samodzielnego serwisu busa musi wynieść więcej niż 90 tys./rok. Ilu mechaników potrzeba do serwisowania 48 nowych fabrycznie autobusów? Niech będzie, że 4ech? Do wymiany oleju i opon. Wszystkie rzadkie w nowych pojazdach "grube naprawy" i tak robi w ramach gwarancji producent, lub później zewnętrzny autoryzowany serwis. Absolutnie się to miastu nie opłaca. Tu jest przeznaczone na "wynajęty" serwis 90tys/bus*48 busów = 4,32 mln./rok, które miasto będzie oddawać zewnętrznej firmie za wymianę opon i oleju zamiast zatrudnić 4ech mechaników i umieścić ich w hali serwisowej, którą w obecnej opcji miasto oddaje tej zewnętrznej firmie w użytkowanie ( i to pewnie za darmo lub za symboliczną "złotówkę", dostarczając tam wodę a może i prąd (sic!)). I to przez kolejnych 8 tłustych dla tej firmy lat. Gwarantowany zysk.
    ktoś tu powinien polecieć a do GAiT powinien wkroczyć biegły rewident a kto wie czy i nie prokurator chwile później.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane