• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 100 nowych autobusów w Gdańsku w rok

Michał Brancewicz
27 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Po Gdańsku jeździ obecnie kilkadziesiąt mercedesów citaro, a w ciągu dwóch lat pojawią się kolejne 94 sztuki tej marki.
  • Mercedes citaro na ulicach Gdańska to powszedni widok.
  • Mercedesy citaro kursują po całym Gdańsku.

Do lutego 2020 roku w Gdańsku pojawi się 48 nowych autobusów marki Mercedes Citaro, które GAiT wynajmie na osiem lat od prywatnej firmy. Wartość kontraktu, który obejmuje również serwis pojazdów, wynosi 117,3 mln zł. Z kolei wiosną na ulice wyjadą pierwsze z 46 mercedesów, które przewoźnik kupił za 79,4 mln zł.



Tabor GAiT-u powinny stanowić w większości autobusy:

Po tym jak w marcu zeszłego roku rozstrzygnięty został przetarg na dostawę 46 autobusów, jesienią spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła zmienić strategię pozyskiwania nowego taboru i kolejne pojazdy wynająć, a nie kupować.

- Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT-u i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut idei dzierżawy - zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej - mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. Dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną ma opinię doskonałego rozwiązania.

Rozkład jazdy komunikacji w Trójmieście


Podobnie postępują też inne polskie miasta, jak Łódź, Poznań czy Wrocław.

W środę podpisana została umowa na dzierżawę 48 autobusów, w tym:

  • 29 standardowych
  • 13 przegubowych
  • sześciu typu midi

Pojazdy marki Mercedes dostarczy firma EvoBus Polska. Wartość kontraktu wynosi 117,3 mln zł, z czego sam najem na osiem lat pochłonie 90,6 mln zł, a kolejne 26,7 mln zł kosztować będzie utrzymanie techniczne, które zapewni dostawca.

Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski. Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski.
- Pracownicy firmy EvoBus będą mieli do swojej dyspozycji część hali, magazyny oraz biura na terenie naszej zajezdni, gdzie będą mogli dokonywać wszelkich niezbędnych napraw i przeglądów przez 24 godziny na dobę - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Wszystkie autobusy muszą być fabrycznie nowe, czyli wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy.

Autobusy wyjadą na ulice Gdańska w lutym 2020 roku.

Z kolei od kwietnia zaczną sukcesywnie pojawiać się pierwsze egzemplarze mercedesów citaro zakupionych przez GAiT w marcu 2018 roku. Te pojazdy również dostarczy EvoBus Polska, za co zainkasuje 79,4 mln zł. Zamówienie dotyczy 46 autobusów, w tym:

  • 26 przegubowych,
  • 18 standardowych
  • dwóch midibusów.

Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (257) ponad 10 zablokowanych

  • PKS Gdynia

    Brawo Gdańsk;-) PKS Gdynia dawniej PKS Wejherowo może się umyć. Sam przykład wynagrodzeń po 20 dniu miesiąca. Nie interesuje ich czy ludzie mają za co żyć!

    • 0 0

  • Super.To może jeden autobus na dodatkowy kurs na ujescisko się znajdzie.a nie tylko na Górna orunie. Dodam., że autobus lini154 jeździ co 7min.i bardzo często wozi powietrze.a 118 co 20min.i ludzie jadą poupychani jak śledzie.

    • 0 0

  • Na rynki WNP i wschodniej Europy

    Autobusy tego typu Mercedes produkuje w Niemczech, Francji i Turcji. Zgadnijcie gdzie wyprodukują te dla Gdańska i dlaczego przepaść dzieli autobusy "gdańskie" od budapesztańskich.

    • 2 1

  • (1)

    i znowu wspieranie niemieckiej-wrogiej gospodarki

    • 1 1

    • wystarczy, że ty jesteś wrogiem rozumu

      • 0 0

  • Pan Lisicki gasi światło (1)

    "- Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT-u i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy."
    Przecież za takie zdanie powinien być prokurator, skoro prezes miejskiej spółki wprost mówi, że zamawia usługi na zewnątrz po to, żeby pracownicy jego spółki byli zbędni, żeby pozbyć się głównego przedmiotu działalności. Ale wydaje mi się, że ma to swój cel - sprzedaż zajezdni.

    • 4 1

    • Zdecydowanie

      Kompletną zajezdnię na Hallera się rozwali, a na Ujeścisku wystarczy zaasfaltowany plac z kilkoma kontenerami.

      • 0 0

  • CBŚ dalej przeswietla?

    • 0 1

  • I tak to zaszczacie, zasr*cie i zarzygacie. Później będzie tylko jazgot, że zdezelowane autobusy i drogie bilety.

    • 2 1

  • wiem, ze przetargi itp, ale nie dalo sie polskich Solarisow? (2)

    Na calym swiecie miasta je kupuja, ale Polska nieeee, Polska Mercedesa...

    • 1 0

    • Jaka Polska?

      Żadna Polska autobusów tu nie kupuje i nie leasinguje. Całą Polska może sie co najwyżej do nich dorzucić, ale tego nie zrobi.

      • 0 0

    • Skoro nie stanęli do przetargu widocznie im nie zależy

      • 0 0

  • Kto tym bedzie jezdzil

    Ja sie tylko pytam kto tym bedzie jezdzil,ukaincy,cia p aki,dalibyscie ludziom normalne pieniadze za jazde bo w koncu te autobusy to zobacza ale garaze,

    • 0 0

  • 100 nowych autobusów???

    To dlaczego stare rupiecie jeżdżą na linii 283??? Jadą albo sie psuja i zamiast godziny trzeba czekać dwie na autobus.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane