• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 1,1 tys. drzew przy torach SKM do wycięcia

Krzysztof Koprowski
21 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W Gdańsku do wycinki wytypowano drzewa na odcinku Gdańsk Zaspa - Gdańsk Przymorze-Uniwersytet. W Gdańsku do wycinki wytypowano drzewa na odcinku Gdańsk Zaspa - Gdańsk Przymorze-Uniwersytet.

Prawie 1,1 tys. drzew planuje w najbliższych miesiącach wyciąć wzdłuż swojej linii Szybka Kolej Miejska. Jak tłumaczą przedstawiciele spółki, choć przypadki wstrzymania ruchu z powodu drzew są rzadkością, to ich eliminacja jest niezbędna ze względu na obowiązujące przepisy i bezpieczeństwo ruchu. Część drzew może uratować nowelizacja rozporządzenia dot. usytuowania zieleni wzdłuż torów.



Jaką decyzję powinna podjąć SKM?

Zgodnie z ogłoszonym przez kolejarzy przetargiem do wycięcia przewidziano łącznie 1098 drzew:
  • w Gdańsku (na odcinku Zaspa - Przymorze-Uniwersytet) - 284 drzewa
  • w Sopocie - 294 drzewa
  • w Gdyni (m.in. rejon stacji postojowej w Cisowej, Chylonia, Leszczynki, Grabówek, odcinek w Śródmieściu, Redłowo, Orłowo) - 520 drzew

Zgoda Gdańska na wycinkę



W granicach Gdańska spółka posiada już prawomocną zgodę miasta na wycinkę 176 drzew.

W przypadku pozostałych miast SKM dopiero będzie się o taką zgodę ubiegać (nie wszystkie drzewa wymagają takiego pozwolenia, znaczną część drzew można usunąć bez dodatkowej zgody gminy).

Wśród drzew, które mają pójść pod topór, dominują klony. Topole, które są uznawane za drzewa łamliwe, stanowią tylko niewielką część w zestawieniu przygotowanym dla potencjalnych wykonawców.

Rozkład jazdy pociągów SKM


Drzewa na przystanku Gdańsk Zaspa rosną nie tylko w bliskim sąsiedztwie szyn, ale także ponad siecią trakcyjną. Mimo to nie doszło tutaj do wstrzymania ruchu z tego powodu. Drzewa na przystanku Gdańsk Zaspa rosną nie tylko w bliskim sąsiedztwie szyn, ale także ponad siecią trakcyjną. Mimo to nie doszło tutaj do wstrzymania ruchu z tego powodu.

Wstrzymanie ruchu przez drzewa tylko poza Trójmiastem



Zdaniem Szybkiej Kolei Miejskiej wycinka drzew podyktowana jest przepisami prawa oraz potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa prowadzenia nieprzerwanego ruchu pociągów.

Kolejarze jednocześnie przyznają, że przewrócone drzewa lub ułamane konary, skutkujące potrzebą wstrzymania ruchu, są zdarzeniami incydentalnymi, a w dodatku nie odnotowano ich w ostatnim czasie na trójmiejskim odcinku.

- Dzięki temu, że spółka PKP SKM w Trójmieście na bieżąco monitoruje i pielęgnuje zieleń na zarządzanej przez siebie linii, w tym roku nie mieliśmy takich sytuacji. Zdarzyły się one natomiast na liniach innych zarządców, po których jeżdżą nasze pociągi, np. 25 stycznia z powodu drzewa, które spadło na tory pomiędzy Kartuzami a Żukowem Wschodnim, został wstrzymany ruch pociągów i uruchomiono autobusową komunikację zastępczą. Podobne zdarzenie miało miejsce 21 września między Luzinem a Strzebielinem Morskim - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik trójmiejskiej SKM.
Drzewa stanowią także naturalną barierę przed hałasem. Drzewa stanowią także naturalną barierę przed hałasem.

Drzewa chronią przed hałasem. Co zamiast nich?



Czy jednak tak szeroko zakrojona wycinka drzew nie odbędzie się ze szkodą dla mieszkańców domów w sąsiedztwie torów SKM? Zieleń nie tylko cieszy oko, oczyszcza powietrze, ale również pełni formę naturalnej bariery przed hałasem. Czy niezbędna będzie budowa kolejnych ekranów akustycznych?

- Na przyszły rok mamy zaplanowane pomiary hałasu na naszej linii. Jeżeli okaże się, że w jakimś miejscu będą przekroczone normy, to zastanowimy się, jaką metodą wyciszyć jego otoczenie - zapowiada Złotoś. - Ekrany akustyczne nie są jedyną metodą, którą można wykorzystać w tym celu. Nie jest to też metoda przez nas preferowana.

Nowe rozporządzenie może ograniczyć wycinkę drzew



Ratunkiem przed wycinką prawie 1,1 tys. drzew może okazać się podpisane 10 października br. przez ministra infrastruktury znowelizowane rozporządzenie w zakresie "odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych".

Zgodnie z nową treścią tego dokumentu drzewa oraz krzewy poza obszarami lasów będą mogły być usytuowane w odległości nie bliższej niż sześć metrów od osi toru, a nie - jak dotychczas - 15 metrów.

SKM zmienia terminy w zapisach przetargu



Znowelizowane rozporządzenie wejdzie w życie 14 dni po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw, a więc przypuszczalnie już po otwarciu ofert w przetargu trójmiejskiej SKM.

Kolejarze nie wykluczają jednak wprowadzenia zmian w jego zapisach. W piątek, po tym jak otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania, przesunięto termin otwarcia ofert w przetargu z 22 na 28 października, a także wydłużono termin realizacji prac z 15 grudnia br. na 30 marca 2020 r.

Czytaj też:

Długoletnia umowa przewozowa kluczowa dla nowych SKM-ek

Miejsca

Opinie (244) 8 zablokowanych

  • szaleństwo

    To jest ewidentne działanie na niekorzyść miast i chcec robienia czegoś bezmyślnie bez powodu. Dużo krajów zachodnich już na chwilę obecną ubolewa nad takimi działaniami ze względu na większy hałas, nasłonecznienie, oczyszczanie powietrza i pewnie wiele innych powodów. Powinno się zabronić takich dziań. Ekrany akustyczne nigdy nie zastąpią natury, a przeważnie nawet niczym nie zostanie to zastapione

    • 27 3

  • rosły od początku działania kolei czyli od ponad 100 lat i nikomu nie przeszkadzało (2)

    a teraz mają chyba za dużo kasy na wyrzucenie w błoto, oczywiście trzeba dbać i słabe grożące przewróceniem pielęgnować i podcinać ale nie zaraz wycinać w pień tysiące drzew! Linkia kolejowa z Gdańska do Sopotu powstała w 1870 roku, tak to nie pomyłka a w 1912 osobny tor dla kolejek podmiejskich

    • 28 3

    • Piszesz glupoty (1)

      Idź zajmij się czym innym

      • 1 5

      • Tee bilet ..skasuj sie i spadaj.

        Czym? Zalozyc w kamienicy zolnierza A.K burdel na godziny?

        • 1 0

  • no po co to ?

    A po co ta wycinka ? Czyzby te biedne drzewa przeszkadzaly w zainstalowaniu wzdluz torow technologii 5G ?????? I po co to komu ? ..... Po co ?

    • 24 1

  • XXI wiek, a w Polsce dalej metody jak sprzed 50 lat (1)

    Gdy na całym świecie walczy się o każde drzewo, w Polsce wycina się je na potęgę. Znamiennym jest, że przez 20 lat nikomu z SKM nie chciało się doprowadzić do zgodności z przepisami (kretyńskimi, ale jednak), dopiero teraz gdy mają być zmienione - nagle komuś drzewa zaczęły przeszkadzać.

    • 29 1

    • Mi

      Mi zaczęły

      • 1 1

  • Komu przeszkadzają te drzewa? Na remont zgniłej kładki z drewna na stoczni nie ma złamanego grosza (1)

    a na wycinkę zdrowych drzew jest? I po co w ogóle wycinać ? To jakiś absurd

    • 34 1

    • tak, tak !

      Nie absurd, tylko na pewno biznes jakis sie im szykuje ! Jak nie wiadomo, o co chodzi, wtedy chodzi o ..... £$£$$$$$$$$$$£££££££

      • 3 0

  • anonimowo

    Wyciąć wszystkie drzewa w trójmieście, wszystkie poligony zastąpić osiedlami, więcej syfu przyjmujmy do Bałtyku i śmieci z zagranicy na szadolki, wszystko dla paru groszy, ciekawe jakie potem będą tego skutki, może jak ludzie zaczną umierać w Gdańsku po 30stym roku zycia to chociaz nie będzie nam grozić przeludnienie

    • 27 1

  • Dlaczego na swiecie zmniejszyli predkosc przesylu internetu?

    Czyzby dlatego aby ludzie sami domagali sie wprowadzenia 5G. ? Cos globalnie szykuja....Gdzies te meta dane jeszcze ida.a drzewa sa mega wazne i to z wielu wzgledow.Dziwne ,ze opinie ludzi wogole nie sa brane pod uwage. Zdrowe drzewa moga jeszxze i 200 lat stac.

    • 14 1

  • wara od naszych drzew ! (1)

    Drzewa zdobia miasto i oczyszczaja powietrze. Czego nie mozna powiedziec o upstrzonych jakimis niemozliwymi pseudograffiti murach ciagnacych sie wzdluz torow SKM. I to zarowno w Sopocie, jak i Gdansku. Gdynia jakos tej dzikiej modzie umknela, ale Sopot i Gdansk ... oj, Boze ! Lepiej niech sie wezma za te ohydne bohomazy przy torach, bo az zeby bola, jak sie na nie patrzy ! A nie drzewa beda wycinac .....

    • 25 2

    • Po co

      I tak zaraz zamaluja ponownie

      • 1 0

  • (1)

    Drzewa ochraniaja przed wiatrem sloncem, chronia nasypy, są piekne, chce sie jechac kolejką, napewno nie będę czekac na peronie i wdychac spalin, to wole tramwajem lub autobusem!

    • 24 1

    • Powodzenia

      • 0 2

  • Bo to nie chodzi o drzewa tylko pewnie sprzedali tereny przy torach pod inwestycje, jak nie wiadomo o co chodzi to o pieniądze

    • 21 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane