• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 400 kierowców miesięcznie przejeżdża tu na czerwonym

Maciej Korolczuk
2 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przez skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Traugutta przejeżdza na czerwonym świetle ponad 380 kierowców miesięcznie. Przez skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Traugutta przejeżdza na czerwonym świetle ponad 380 kierowców miesięcznie.

Gdańscy drogowcy zastanawiają się nad montażem pierwszego w Gdańsku sekundnika odmierzającego czas do włączenia się żółtego, a następnie czerwonego światła. Testowo miałby się on pojawić na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu lub przy Bramie Oliwskiej na jezdni do centrum. To efekt badań, z których wynika, że przez te skrzyżowania przejeżdża na czerwonym świetle znacznie więcej aut niż w innych miejscach.



Zdarza ci się przejeżdżać skrzyżowanie na czerwonym świetle?

Przypomnijmy: obecnie w Gdańsku funkcjonuje 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle. Wszystkie urządzenia działają w ramach systemu Tristar, ale służą jedynie do celów statystycznych. Z gromadzonych danych sporadycznie korzysta policja, która monitoring częściej wykorzystuje do działań operacyjnych niekoniecznie związanych z sytuacjami na drodze.

Wobec tego to my postanowiliśmy skorzystać z przepastnej bazy danych gdańskich drogowców. Na naszą prośbę sprawdzili, czy i na jaką skalę kierowcy na głównym ciągu komunikacyjnym przejeżdżają przez skrzyżowania na czerwonym świetle.

Najgorzej wypadły dwa skrzyżowania: al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu oraz al. Zwycięstwa z 3 Maja przy pl. Zebrań Ludowych.

- W zestawieniu miesięcznym przejazdów na czerwonym świetle nie jest dużo - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Ale są miejsca, gdzie jest ich więcej, np. skrzyżowanie al. Zwycięstwa z Traugutta w kierunku Sopotu czy al. Zwycięstwa przy Bramie Oliwskiej w kierunku centrum. Kluczową kwestią jest, w której sekundzie czerwonego światła następuje przejazd. Czy to pierwsza sekunda, czy może druga lub kolejna?
Liczba przejazdów na czerwonym świetle (od 4 listopada do 3 grudnia 2019 r.)

  • Grunwaldzka - Pomorska: 117
  • Grunwaldzka - Kołobrzeska: 29
  • Grunwaldzka - Wojska Polskiego: 118
  • Grunwaldzka - Miszewskiego: 81
  • Grunwaldzka - Miszewskiego: 83
  • Zwycięstwa - Hallera: 123
  • Zwycięstwa - Traugutta (kierunek Sopot): 383
  • Brama Oliwska: 71
  • Brama Oliwska (kierunek centrum): 135
  • Węzeł Hucisko: 44
  • 3 Maja - Nowe Ogrody: 45
  • Elbląska - Głęboka: 30
  • Słowackiego - Budowlanych: 46

Skrzyżowania w Gdańsku z rejestratorami przejazdu na czerwonym świetle. Skrzyżowania w Gdańsku z rejestratorami przejazdu na czerwonym świetle.
Niewykluczone, że na zachowania kierowców wpływ ma długość żółtego światła. Obecnie na wszystkich skrzyżowaniach w Gdańsku świeci się ono przez trzy sekundy. Wcześniej było z tym różnie, bo na trasach o podwyższonej dopuszczalnej prędkości żółte światło było wydłużane przez drogowców nawet do pięciu sekund. Teraz mają więc teoretycznie mniej czasu na podjęcie decyzji, czy wjechać na skrzyżowanie, czy może gwałtownie hamować.

- Na razie sprawdziliśmy przejazdy na czerwonym świetle w najbardziej restrykcyjnej formie, a więc system wyłapał kierowców, którzy przejechali przez wyznaczoną linię już w pierwszej sekundzie czerwonego światła. Zdajemy sobie sprawę, że ta statystyka może nie być do końca miarodajna. Dlatego, by zbadać zachowania kierowców na tych skrzyżowaniach, teraz będziemy chcieli sprawdzić, ilu z nich przejeżdża na czerwonym świetle z premedytacją, a więc w drugiej czy trzeciej sekundzie czerwonego światła - dodaje Kotłowski.

Na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z 3 Maja często dochodzi do groźnych wypadków. Część z nich powodują kierowcy przejeżdżający przez skrzyżowanie na czerwonym świetle.


Testy będą odbywać się przez cały styczeń. Na początku lutego drogowcy porównają wyniki do danych z listopada i grudnia. Jeśli statystyki radykalnie nie spadną, na wybranych skrzyżowaniach mogą pojawić się - na razie testowo - sekundniki odmierzające czas do końca zielonego światła, które będą miały pomóc zbliżającym się do skrzyżowania kierowcom w podjęciu właściwej decyzji.

Warto dodać, że przez ostatnie lata drogowcy wzbraniali się przed montażem sekundników, powołując się na badania z innych miast, gdzie sekundniki negatywnie wpływały na zachowania kierowców. Ci, widząc, że kończy się im zielone światło, przyspieszali, zamiast zatrzymać auto.

Obecnie dane o przejazdach na czerwonym świetle, zbierane przez rejestratory, służą tylko do celów statystycznych.
Obecnie dane o przejazdach na czerwonym świetle, zbierane przez rejestratory, służą tylko do celów statystycznych.
- Wszystko zależy od koordynacji świateł na poszczególnych skrzyżowaniach. Teoretycznie dana liczba samochodów przejeżdżająca przez skrzyżowanie A powinna w takiej samej liczbie pokonać skrzyżowanie B. Różna prędkość aut między punktami A i B sprawia jednak, że część samochodów jadąca w ogonie zostaje "odcięta" zmieniającym się światłem. Chcemy sprawdzić, jak odmierzacz czasu na takim skrzyżowaniu wpłynie na ich zachowanie - dodaje Kotłowski.
Dyrektor GZDiZ powołuje się na przykład Austrii, gdzie już w latach 80. wprowadzono na skrzyżowaniach pulsujące zielone światło, załączające się między zielonym a żółtym sygnałem. Dodatkowy sygnał sprawił, że kierowcy zbliżający się do skrzyżowania z większą prędkością, np. 70-80 km/h (tak jak ma to miejsce na al. Zwycięstwa i Traugutta), zyskali dodatkową wiedzę o tym, co za chwilę wydarzy się na skrzyżowaniu.

O tym, kiedy i gdzie pojawią się sekundniki, drogowcy zdecydują po styczniowych testach.

Miejsca

Opinie (292) 7 zablokowanych

  • Kierowca jadący w miarę przepisowo jest za to karany czerwonym światłem. (1)

    I to jest powód przejazdów na czerwonym świetle. Albo jedziesz znacznie ponad limit i masz cały czas zielone, albo jak baran na każdych światłach stoisz na czerwonym. Szczytem wszystkiego są światła przy PKM Bretowo, gdzie co parę metrów trafiasz na czerwone.

    • 18 2

    • w tym roku jechałem przez Pruszków

      miasto długie jak z oruni do wrzeszcza ale prawie całe na fali przejechałem. Na wiochach potrafią bo tristara nie mają.

      • 3 0

  • Czerwone

    Karać Jeszcze raz karać za czerwone powinno być za 3000 to by się niektórzy nauczyli!!!!

    • 8 2

  • Policja nie chce korzystać z takich danych? Przecież to są pieniądze z kar. No ale łatwiej kraść wypłaty.

    • 8 0

  • Migające zielone i wtedy nie na zmiłuj

    • 5 0

  • To niemożliwe żeby tylko 380 miesięcznie

    "Przez skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Traugutta przejeżdża na czerwonym świetle ponad 380 kierowców miesięcznie"
    To musi być najbezpieczniejsze skrzyżowanie w Gdańsku.
    Na prawie każdym skrzyżowaniu na Al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa między 7 a 19:00 przy kazdej zmianie świateł znajdzie się choć jeden kierowca przejeżdżający na czerwonym.
    Miesięcznie będą ich tysiące.

    • 13 0

  • A jak jest gdzie indziej?

    Np. w takiej Moskwie ( gdzie 2 dekady temu chyba nikt nie przestrzegał zasad ruchu drogowego) sekundniki są w zasadzie na wszystkich światłach, zarówno dla samochodów jak i dla pieszych.
    Efekt jest taki, że samochody albo zaczynają hamować wcześniej widząc zbliżające się czerwone albo nieco przyśpieszają, żeby zdążyć zjechać ze skrzyżowania. Podobnie piesi. Efekt to dużo mniej niebezpiecznych sytuacji ze strony kierowców i pieszych. W Moskwie jest około 2,5 tys skrzyżоwań i przejść z sygnalizacja ( razem ok 40.tys. sygnalizatorów) , gdyby sekundniki prowokowały niebezpieczne zachowania to zabrakłoby karetek i karawanów w tym mieście.

    • 12 1

  • Wystarczy jeżdzić przepisowo. (2)

    Jak będziesz jechać przepisowe 50km/h to na każdym świetle wyhamujesz bezproblemowo.

    A montowanie sekundników czy czegokolwiek innego, to koszt z naszych podatków. Podobnie jak progi zwalniające, albo słupki na chodnikach (dla źle parkujących).
    Trzeba wydawać kasę, aby poskromić dzicz. Bo dzicz ma w d...wszelakie przepisy.

    • 12 8

    • Na zwyciestwa jest 70 (1)

      Ale skad mialbys wiedziec jak nie masz prawa jazdy

      • 2 2

      • jak byś uczciwie zdał prawo jazdy to wiedziałbyś że znaki obowiązują do najbliższego skrzyżowania.... więc tam jest już 50kmh

        • 2 1

  • A będą kwiaty i dyplomy dla tych co NIE przejadą na czerwonym?

    • 4 1

  • W końcu . W większości dużych miast są takie rozwiązania .

    • 3 2

  • czerwona fala w gdansku ?

    W Gdansku swiatla na wielu skrzyzowaniach tak sa ustawione aby jedzic w trybie gaz-hamulec. Od kiedy to zauwazylem czesciej zdaza mi sie przejezdzac na czerwonym. czy tez macie takie obserwacje ? co o tym sadzicie ?

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane