• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 600 podpisów przeciwko budowie parkingu pod Podwalem Staromiejskim

Maciej Korolczuk
28 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski. Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski.

592 podpisy zebrali mieszkańcy Śródmieścia Gdańska pod petycją do prezydent Aleksandry Dulkiewicz o wstrzymanie budowy parkingu podziemnego przy Podwalu Staromiejskim oraz związanej z nią planowaną wycinką drzew. Pismo zostało złożone w czwartek w Urzędzie Miejskim. Jego kopia trafi też na biurko przewodniczącej Rady Miasta Agnieszki Owczarczak, wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha, marszałka województwa Mieczysława Struka oraz pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków Igora Strzoka.



Który z planowanych parkingów w Śródmieściu jest najbardziej potrzebny?

Przypomnijmy: część mieszkańców Śródmieścia Gdańska sprzeciwia się budowie jednego z czterech kubaturowych parkingów, jakie w ciągu najbliższych kilku lat mają powstać w centrum miasta.

Największe obawy mieszkańców wzbudza planowana budowa podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim (pozostałe parkingi mają powstać na Targu WęglowymPodwalu Przedmiejskim oraz naziemny przy Długich Ogrodach).

Osoby sprzeciwiające się budowie twierdzą, że parking między ul. U Furty a Targiem Rybnym będzie generował większy ruch samochodowy w ścisłym centrum oraz negatywnie wpłynie na stan wód gruntowych, a w konsekwencji będzie stanowił zagrożenie dla okolicznych zabytków.

Mieszkańcy zwracają też uwagę na planowaną wycinkę zdrowych drzew przy Podwalu Staromiejskim.

Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska
- Solidaryzując się z apelem radnych miasta Gdańska w sprawie "ogłoszenia wyjątkowego stanu klimatycznego i pilnego podjęcia działań na rzecz przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu", oczekujemy od władz Gdańska, konserwatora zabytków i wszystkich merytorycznych urzędów i służb skutecznych działań przeciwko degradacji środowiska naturalnego na terenie miasta - czytamy w uzasadnieniu petycji.
Jak podkreśla w piśmie Wojciech Rudnicki, mieszkaniec i radny dzielnicy Śródmieście, planowane do wycinki drzewa stanowią swoiste gdańskie planty dla Starego i Głównego Miasta, ograniczające zanieczyszczenie powietrza w tym rejonie miasta.

- W czasie poważnego kryzysu klimatycznego, z którym mamy już do czynienia, planty te są bezcennym skarbem dla życia i zdrowia człowieka i należy je rozwijać, a nie niszczyć - podkreśla. - Nie zgadzamy się z argumentacją inwestora, że po wybudowaniu parkingu zostanie przywrócony aktualny stan zieleni. Dziś rosnące w tym miejscu drzewa rozwijały się ponad pół wieku. Nowe nasadzenia, dodajmy - posadzone na dachu parkingu, nigdy nie rozwiną się w tak dorodne okazy.
Protestujący mieszkańcy zwracają uwagę, że decyzja miasta o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim jest sprzeczna z działaniami, jakie podejmują obecnie wszystkie europejskie metropolie, radykalnie ograniczając nie tylko możliwość parkowania samochodów w centrach miast, ale także uniemożliwiając swobodny wjazd do nich aut. Podkreślają też, że dziś priorytetem wielkich europejskich metropolii staje się komunikacja oparta o transport miejski i rowery.

- W takim kierunku powinna rozwijać się także nasza gdańska metropolia - dodaje Wojciech Rudnicki.
Zbiórka podpisów rozpoczęła się pod koniec sierpnia. Ostatecznie mieszkańcom udało się zebrać prawie 600 podpisów, które w czwartek wraz z petycją zostały złożone w biurze podawczym UM w Gdańsku.

  • Wizualizacja parkingu przy Podwalu Staromiejskim
  • Tak ma wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach.
  • Mieszkańcy Śródmieścia sprzeciwiają się wycince drzew przy Podwalu Staromiejskim oraz samej lokalizacji parkingu.

FRAG i rada dzielnicy też przeciw



Warto dodać, że decyzja o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim i Targu Węglowym na początku grudnia 2018 r. została negatywnie zaopiniowana przed radę dzielnicy Śródmieście.

- Przy Podwalu Staromiejskim stracimy tereny zieleni. Na terenie budowy zostaną wycięte wszystkie drzewa. Dodatkowo budowa wzmocni zagrożenie dla kościoła św. Mikołaja i okolicznych zabytkowych budowli i budynków mieszkalnych. Od wielu miesięcy rośnie ciągle zanieczyszczenie środowiska. Smog spowodowany jest ruchem samochodowym. Stężenie niebezpiecznych substancji w powietrzu Śródmieścia zagraża mieszkańcom. Wprowadzenie zwiększonego ruchu w jego obrębie wzmocni to zagrożenie. Rada dzielnicy Śródmieście reprezentuje przede wszystkim mieszkańców Śródmieścia, których zdaniem budowa wspomnianych parkingów jest niepotrzebna i niekorzystna - napisał w uzasadnieniu uchwały ówczesny przewodniczący rady dzielnicy Leszek Pochroń-Frankowski.
Kilka miesięcy później negatywną opinię nt. planowanej budowy i umiejscowienia parkingu wyraziło też stowarzyszenie FRAG.

Trzy wnioski o decyzję środowiskową



Tymczasem inwestor złożył w urzędzie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy trzech z czterech planowanych parkingów (dokumentacja dotyczy parkingu przy Podwalu Staromiejskim, przy Podwalu Przedmiejskim oraz na Długich Ogrodach). Uzyskanie decyzji środowiskowej jest niezbędne w procesie uzyskania pozwolenia na budowę.

Teraz właściciele, zarządcy i użytkownicy terenów objętych inwestycją, a także terenów do nich przyległych, mają możliwość składania w Urzędzie Miejskim pisemnych wniosków, uwag bądź zastrzeżeń. Można tego dokonać w sali obsługi mieszkańców w Urzędzie Miejskim.

Opinie (347) ponad 20 zablokowanych

  • W przypadku parkingów podziemnych sprawa jest skomplikowana.

    Jeśli zmieniają lub wstrzymują bieg wód gruntowych, to w starych dzielnicach Gdańska ich budowa powinna być zabroniona.
    Ale naziemne parkingi przy ul.3 Maja czy Podwalu Przedmiejskim muszą powstać.

    • 0 0

  • Stop dla betonu (1)

    Niech miasto przestanie budować na każdym wolnym skrawku mieszkania pod developerke, drogi mamy cały czas te same a mieszkań przybywa z każdej strony!

    • 4 0

    • To prawda, ale to zmora polskości, u nas się nie myśli, tylko robi byle byłoby.

      • 0 0

  • parking i co dalej

    od czasu kiedy w obrebie tzw Starego Miasta deweloperzy i ówczesna/obecna władza zaczęli budowac nowe wspaniałe kamienice jak się wydaje nie zważajac na warunki hydrogeologiczne na tym terenie mieszkańcy mają pewne obserwacje.A to pojawiają się pionowe pęknięcia w ścianach nosnych,a to w piwnicach po kilkudziesieciu latach suchości pojawia sie woda albo to czego nie udało się ukryć zaczyna sie walić kościół św.Mikołaja-przepraszam pojawiają się spękania w konstrukcji.W wiekszości miast europejskich w obrębie starówek nie ma ruchu samochodowego -poza mieszkańcami .A u nas ....widać sa inne wazniejsze sprawy a te drzewa ,które maja zostać wyciete zastana zastapione przez plastykowe palmy

    • 1 0

  • Zakazać parkowania na terenie całego Starego Miasta! Jedynie taksówki i dostawcy z pozwoleniem postoju do 30 minut. Niech monitoring automatycznie odczytuje tablice i rejestruje czas i odzyskamy starówkę. Mieszkańcy nie muszą parkować pod domem, mogą na obrzeżnych parkingach, zresztą te miejsce jest świetnie skomunikowane, więc po co samochód? A ogromny parking podziemny pod Długimi Ogrodami, a nad park. Kolejny parking mamy w City Forum, kolejny na Rajskiej, będzie pod Targiem Węglowym, więcej trzeba? Może, ale to będzie świetny początek. W wielu miastach europejskich nawet mieszkańcy nie mają dojazdu pod dom w niektórym zabytkowych dzielnicach.

    • 1 0

  • Czy parking Długie Ogrody miał być gotowy w 2019???

    • 0 0

  • Nie dziwię się ludziom, że jadąc z południowych dzielnic wolą wybrać samochód niż komunikację, bo autobus nie dość, że jedzie wolniej, to w tłoku, w zimie zimno, w lato gorąco, nie przewidywalny czas odjazdu. Tak, więc brakuje tego połączenia torowego, bo jedna linia to to nie jest żadna opcja. Aaaa, jest PKM, w której znów zmniejszyli częstotliwość kursowania. Gdańsk zwyczajnie nie chce, by mieszkańcy jeździli komunikacją. Nawet gdyby godzina parkowania kosztowała 20 zł to nic nie zmieni. Szczególnie, że żółte kamizelki to mało wydajny system kontroli, ale ludzie z PRL jakoś boją się wprowadzać technologiczne rozwiązania, nic już nie wspominając o Tristar, który szumnie zapowiadany parę (więcej?) lat temu, umarł śmiercią naturalną. W dodatku ta rzekoma synchronizacja świateł, kolejny przykład marności urzędników. To nie tylko samochody stoją, a również tramwaje, autobusy, na przejściach na których nikt nie przechodzi, na skrzyżowaniach, na których nikt w tamtym momencie nie przejeżdża. Mamy takie cudowne możliwości, ale wolimy pójść na łatwiznę i nic nie robić. To taka nasza słabość narodowa, zrobić, byleby było, nie ważne z jakimi skutkami.

    • 1 0

  • Parkingi po 7 zł za godzinę kogo na to stać?

    Te parkingi nie są dla mieszkańców, ponieważ jest to inwestycja czysto komercyjna i prywatny inwestor będzie chciał zarobić i wycisnąć klienta jak cytrynę. A nasi kochani kierowcy znów będą szukali miejsca gdzie można komuś na trawnik wjechać, no bo przecież nie przyjdzie im do głowy aby pojechać do centrum komunikacją miejską lub rowerem.

    • 0 1

  • (1)

    600 przeciwko a ile jest za?

    • 1 1

    • Zero, bo do miejsca zbierania podpisów nie dało się dojechać samochodem :-D

      • 2 0

  • i co dalej

    od chwili gdy decyzje o zabudowie leżą w gestii deweloperów i leżały w rękach PA w tzw centrum miasta czytaj tereny Starego Miasta,Przedmieścia,Dolnego Miasta pokrywaja sie budynkami wysokiej zabudowy o ogromnej pojemności lokali.A ja mam pytanie czemu ,żaden deweloper nie inwestuje w taka ilość miejsc postojowych co ilość mieszkań.I bardzo proszę nie mówić ,że nie mam racji ale w zwiazku z cena gruntu lepiej postawić kolejny budynek niż duży parking ,który zabezpieczy potrzeby mieszkańców.A dodatkowo nasuwa sie pytanie czy ew.inwestorzy parkingowi biora pod uwage warunki hydrogeologiczne tego terenu rysy w strukturze budynku kościoła św,Mikołaja nie wzięły sie ze starości prosze sie przejść zobaczyć jak głębokie wykopy są wykonywane w promie niu 600m,a czemu w domach w obrebie Starówki pękają ścieny przepraszam pojawiaja sie rysy,czemu pojawia sie woda w piwnicach w których nie było jej od lat.Poza tym uwaga dla obrońców drzew plastykowe palmy bedą wygodniejsze w użyciu nie trzeba bedzie sprzatac liści i i ptacy niebiescy za przeproszeniem nie obkupkają Januszmów i Grażyn jak na spacer na stare miasto będą jechać autem

    • 1 0

  • Gdańsk to jest stan umysłu. Szkoda że pustego... Skoro parkingi nie są mieszkańcom tych okolic potrzebne to dla kogo mają być budowane? Co niby takiego trzeba załatwiać w centrum żeby aż tyle parkingów tam budować?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane