• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 600 podpisów przeciwko budowie parkingu pod Podwalem Staromiejskim

Maciej Korolczuk
28 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski. Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski.

592 podpisy zebrali mieszkańcy Śródmieścia Gdańska pod petycją do prezydent Aleksandry Dulkiewicz o wstrzymanie budowy parkingu podziemnego przy Podwalu Staromiejskim oraz związanej z nią planowaną wycinką drzew. Pismo zostało złożone w czwartek w Urzędzie Miejskim. Jego kopia trafi też na biurko przewodniczącej Rady Miasta Agnieszki Owczarczak, wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha, marszałka województwa Mieczysława Struka oraz pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków Igora Strzoka.



Który z planowanych parkingów w Śródmieściu jest najbardziej potrzebny?

Przypomnijmy: część mieszkańców Śródmieścia Gdańska sprzeciwia się budowie jednego z czterech kubaturowych parkingów, jakie w ciągu najbliższych kilku lat mają powstać w centrum miasta.

Największe obawy mieszkańców wzbudza planowana budowa podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim (pozostałe parkingi mają powstać na Targu WęglowymPodwalu Przedmiejskim oraz naziemny przy Długich Ogrodach).

Osoby sprzeciwiające się budowie twierdzą, że parking między ul. U Furty a Targiem Rybnym będzie generował większy ruch samochodowy w ścisłym centrum oraz negatywnie wpłynie na stan wód gruntowych, a w konsekwencji będzie stanowił zagrożenie dla okolicznych zabytków.

Mieszkańcy zwracają też uwagę na planowaną wycinkę zdrowych drzew przy Podwalu Staromiejskim.

Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska
- Solidaryzując się z apelem radnych miasta Gdańska w sprawie "ogłoszenia wyjątkowego stanu klimatycznego i pilnego podjęcia działań na rzecz przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu", oczekujemy od władz Gdańska, konserwatora zabytków i wszystkich merytorycznych urzędów i służb skutecznych działań przeciwko degradacji środowiska naturalnego na terenie miasta - czytamy w uzasadnieniu petycji.
Jak podkreśla w piśmie Wojciech Rudnicki, mieszkaniec i radny dzielnicy Śródmieście, planowane do wycinki drzewa stanowią swoiste gdańskie planty dla Starego i Głównego Miasta, ograniczające zanieczyszczenie powietrza w tym rejonie miasta.

- W czasie poważnego kryzysu klimatycznego, z którym mamy już do czynienia, planty te są bezcennym skarbem dla życia i zdrowia człowieka i należy je rozwijać, a nie niszczyć - podkreśla. - Nie zgadzamy się z argumentacją inwestora, że po wybudowaniu parkingu zostanie przywrócony aktualny stan zieleni. Dziś rosnące w tym miejscu drzewa rozwijały się ponad pół wieku. Nowe nasadzenia, dodajmy - posadzone na dachu parkingu, nigdy nie rozwiną się w tak dorodne okazy.
Protestujący mieszkańcy zwracają uwagę, że decyzja miasta o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim jest sprzeczna z działaniami, jakie podejmują obecnie wszystkie europejskie metropolie, radykalnie ograniczając nie tylko możliwość parkowania samochodów w centrach miast, ale także uniemożliwiając swobodny wjazd do nich aut. Podkreślają też, że dziś priorytetem wielkich europejskich metropolii staje się komunikacja oparta o transport miejski i rowery.

- W takim kierunku powinna rozwijać się także nasza gdańska metropolia - dodaje Wojciech Rudnicki.
Zbiórka podpisów rozpoczęła się pod koniec sierpnia. Ostatecznie mieszkańcom udało się zebrać prawie 600 podpisów, które w czwartek wraz z petycją zostały złożone w biurze podawczym UM w Gdańsku.

  • Wizualizacja parkingu przy Podwalu Staromiejskim
  • Tak ma wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach.
  • Mieszkańcy Śródmieścia sprzeciwiają się wycince drzew przy Podwalu Staromiejskim oraz samej lokalizacji parkingu.

FRAG i rada dzielnicy też przeciw



Warto dodać, że decyzja o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim i Targu Węglowym na początku grudnia 2018 r. została negatywnie zaopiniowana przed radę dzielnicy Śródmieście.

- Przy Podwalu Staromiejskim stracimy tereny zieleni. Na terenie budowy zostaną wycięte wszystkie drzewa. Dodatkowo budowa wzmocni zagrożenie dla kościoła św. Mikołaja i okolicznych zabytkowych budowli i budynków mieszkalnych. Od wielu miesięcy rośnie ciągle zanieczyszczenie środowiska. Smog spowodowany jest ruchem samochodowym. Stężenie niebezpiecznych substancji w powietrzu Śródmieścia zagraża mieszkańcom. Wprowadzenie zwiększonego ruchu w jego obrębie wzmocni to zagrożenie. Rada dzielnicy Śródmieście reprezentuje przede wszystkim mieszkańców Śródmieścia, których zdaniem budowa wspomnianych parkingów jest niepotrzebna i niekorzystna - napisał w uzasadnieniu uchwały ówczesny przewodniczący rady dzielnicy Leszek Pochroń-Frankowski.
Kilka miesięcy później negatywną opinię nt. planowanej budowy i umiejscowienia parkingu wyraziło też stowarzyszenie FRAG.

Trzy wnioski o decyzję środowiskową



Tymczasem inwestor złożył w urzędzie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy trzech z czterech planowanych parkingów (dokumentacja dotyczy parkingu przy Podwalu Staromiejskim, przy Podwalu Przedmiejskim oraz na Długich Ogrodach). Uzyskanie decyzji środowiskowej jest niezbędne w procesie uzyskania pozwolenia na budowę.

Teraz właściciele, zarządcy i użytkownicy terenów objętych inwestycją, a także terenów do nich przyległych, mają możliwość składania w Urzędzie Miejskim pisemnych wniosków, uwag bądź zastrzeżeń. Można tego dokonać w sali obsługi mieszkańców w Urzędzie Miejskim.

Opinie (347) ponad 20 zablokowanych

  • Jeżdżę w pracy samochodem. Taka praca. Muszę targać narzędzia czasami do klienta w centrum, ale mogę. Wystarczy na obrzeżach parking. Niekoniecznie płatny, bo nie ma w tym wypadku udogodnień.
    Krew mi się ścina jak widzę ludzi, którzy muszą sobie od tak podjechać do centrum pod sam lokal, miejsce czy obiekt docelowy. I najlepiej żeby było pod same drzwi. Tak jak np. jest to przy centrach handlowych i ogromny parking. "ale ja muszę najbliżej wejścia stanąć !!"
    Nigdy nie wciskam się bo bliżej. Wole 20 m dalej, ale spokojnie bez ścisku.
    Szanujmy nasze miasto, ale to musiałby być bezwzględny zakaz wjazdu do centrum, ale przy zapewnieniu miejsc parkingowych zaraz obok centrum.

    • 6 0

  • Hmm! Aż 600 podpisów

    Ciekawe jakie zdanie w tej sprawie ma pozostałe ponad 500 tys, uprawnionych do opinii, mieszkańcòw Gdańska. Ci ze Śródmieścia bywają na Matarni, i ci z Żabianki na Stogach, i ich zdanie jako Gdańszczanina jest równoznaczne w każdej sprawie dot miasta.

    • 2 4

  • Parkingów jest za mało!

    Nie ma gdzie parkować, zwłaszcza w sezonie. Parkingów powinno być jak najwięcej! W każdym cywilizowanym mieście w centrum jest gdzie zaparkować, a jak nie to ludzie parkują na trawnikach i chodnikach... Powinno być jak najwięcej miejsc parkingowych!

    • 2 7

  • czekamy na parkingi (2)

    bardzo są potrzebne, już teraz nie ma gdzie parkować! Zwłaszcza, jak przy każdym evencie wyłączany jest Targ Węglowy, wtedy widać, że brakuje miejsc.

    • 9 5

    • znowu od połowy listopada jest zamknięty i to na dwa miesiące

      po mieście krążą dziesiątki samochodów w poszukiwaniu wolnego miejsca

      • 0 0

    • Mamy bardzo dobrą komunikację miejską

      Walczmy o jeszcze lepszą, czystsze powietrzne, dużo zieleni. To jest cel a nie kolejne parkingi kosztem starych drzew

      • 1 0

  • Komunikacja miejska i rowery

    Komunikacja miejska i rowery to przyszłość nowoczesnych miast. Najważniejsze aby mieszkańcy śródmieścia mieli przyjazne warunki do życia. A naszych kochanych, leniwych kierowców zachęcamy do przesiadki na rower lub komunikację miejską, zdrowiej to i taniej. A jak lubicie smrodzik z rury wydechowej i beton to zróbcie sobie taką oazę u siebie pod domem.

    • 5 2

  • Już widzę parking naziemny na ul. Długie Ogrody

    Jak zdejmą płyty, to okaże się, że drugie miasto jest pod spodem. Zaglądałam przez szpary w koślawych płytach i dziwiłam się, że jeszcze to się nie zapadło. Odbudowa miasta odbywała się na górze, nikomu nie zależało na historycznych murach więc zasypywano te resztki i zakrywano byle jak.

    • 4 0

  • A jak się starówka zawali

    To kto przyjedzie do hotelowego parkingu

    • 5 1

  • Ale po kiego diabła kolejny parking

    Jeśli ten przy Madisonie ciągle stoi pusty? Bo tych kilka złotych to za drogo dla właścicieli leasingowanych SUVów?

    • 6 3

  • Miast dla mieszkańców czy dla dewelopera?

    Przecież tu nie chodzi o to by likwidować każdy parking, a jedynie ten na podwalu... Ludzie czytajcie całość. Inwestor i tak dostanie swoje pozostałe miejsca a ludzie i tak będą mogli podjechać bardzo blisko w pozostałych lokacjach w jakich mają zostać stworzone parkingi. Jednak moim zdaniem tworzenie parkingu w miejscu ciągu pieszego na plantach Gdańskich zaburzy i estetykę tego miejsca a spacery już nie będą tak mile.
    Pamiętać trzeba o bezpieczeństwie ludzi żyjących i korzystających z tego miejsca na codzień.
    W okolicy jest podstawówka nr 50 i Łączność. Taka budowa a później zwiększenie ruchu aut na pewno będzie bezpieczne...
    No i nieprzychylna jest rada dzielnicy która przemawia za wszystkich mieszkańców śródmieścia

    • 3 2

  • Wjazd do centrum tylko KONNO

    Stajnie zamiast parkingów

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane