• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 600 podpisów przeciwko budowie parkingu pod Podwalem Staromiejskim

Maciej Korolczuk
28 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski. Petycję z podpisami złożyli w czwartek mieszkańcy Śródmieścia: Wojciech Rudnicki (po lewej), Hanna Kosycarz i Ryszard Bongowski.

592 podpisy zebrali mieszkańcy Śródmieścia Gdańska pod petycją do prezydent Aleksandry Dulkiewicz o wstrzymanie budowy parkingu podziemnego przy Podwalu Staromiejskim oraz związanej z nią planowaną wycinką drzew. Pismo zostało złożone w czwartek w Urzędzie Miejskim. Jego kopia trafi też na biurko przewodniczącej Rady Miasta Agnieszki Owczarczak, wojewody pomorskiego Dariusza Drelicha, marszałka województwa Mieczysława Struka oraz pomorskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków Igora Strzoka.



Który z planowanych parkingów w Śródmieściu jest najbardziej potrzebny?

Przypomnijmy: część mieszkańców Śródmieścia Gdańska sprzeciwia się budowie jednego z czterech kubaturowych parkingów, jakie w ciągu najbliższych kilku lat mają powstać w centrum miasta.

Największe obawy mieszkańców wzbudza planowana budowa podziemnego parkingu przy Podwalu Staromiejskim (pozostałe parkingi mają powstać na Targu WęglowymPodwalu Przedmiejskim oraz naziemny przy Długich Ogrodach).

Osoby sprzeciwiające się budowie twierdzą, że parking między ul. U Furty a Targiem Rybnym będzie generował większy ruch samochodowy w ścisłym centrum oraz negatywnie wpłynie na stan wód gruntowych, a w konsekwencji będzie stanowił zagrożenie dla okolicznych zabytków.

Mieszkańcy zwracają też uwagę na planowaną wycinkę zdrowych drzew przy Podwalu Staromiejskim.

Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska Istniejące i planowane parkingi w centrum Gdańska
- Solidaryzując się z apelem radnych miasta Gdańska w sprawie "ogłoszenia wyjątkowego stanu klimatycznego i pilnego podjęcia działań na rzecz przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu", oczekujemy od władz Gdańska, konserwatora zabytków i wszystkich merytorycznych urzędów i służb skutecznych działań przeciwko degradacji środowiska naturalnego na terenie miasta - czytamy w uzasadnieniu petycji.
Jak podkreśla w piśmie Wojciech Rudnicki, mieszkaniec i radny dzielnicy Śródmieście, planowane do wycinki drzewa stanowią swoiste gdańskie planty dla Starego i Głównego Miasta, ograniczające zanieczyszczenie powietrza w tym rejonie miasta.

- W czasie poważnego kryzysu klimatycznego, z którym mamy już do czynienia, planty te są bezcennym skarbem dla życia i zdrowia człowieka i należy je rozwijać, a nie niszczyć - podkreśla. - Nie zgadzamy się z argumentacją inwestora, że po wybudowaniu parkingu zostanie przywrócony aktualny stan zieleni. Dziś rosnące w tym miejscu drzewa rozwijały się ponad pół wieku. Nowe nasadzenia, dodajmy - posadzone na dachu parkingu, nigdy nie rozwiną się w tak dorodne okazy.
Protestujący mieszkańcy zwracają uwagę, że decyzja miasta o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim jest sprzeczna z działaniami, jakie podejmują obecnie wszystkie europejskie metropolie, radykalnie ograniczając nie tylko możliwość parkowania samochodów w centrach miast, ale także uniemożliwiając swobodny wjazd do nich aut. Podkreślają też, że dziś priorytetem wielkich europejskich metropolii staje się komunikacja oparta o transport miejski i rowery.

- W takim kierunku powinna rozwijać się także nasza gdańska metropolia - dodaje Wojciech Rudnicki.
Zbiórka podpisów rozpoczęła się pod koniec sierpnia. Ostatecznie mieszkańcom udało się zebrać prawie 600 podpisów, które w czwartek wraz z petycją zostały złożone w biurze podawczym UM w Gdańsku.

  • Wizualizacja parkingu przy Podwalu Staromiejskim
  • Tak ma wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach.
  • Mieszkańcy Śródmieścia sprzeciwiają się wycince drzew przy Podwalu Staromiejskim oraz samej lokalizacji parkingu.

FRAG i rada dzielnicy też przeciw



Warto dodać, że decyzja o budowie parkingu przy Podwalu Staromiejskim i Targu Węglowym na początku grudnia 2018 r. została negatywnie zaopiniowana przed radę dzielnicy Śródmieście.

- Przy Podwalu Staromiejskim stracimy tereny zieleni. Na terenie budowy zostaną wycięte wszystkie drzewa. Dodatkowo budowa wzmocni zagrożenie dla kościoła św. Mikołaja i okolicznych zabytkowych budowli i budynków mieszkalnych. Od wielu miesięcy rośnie ciągle zanieczyszczenie środowiska. Smog spowodowany jest ruchem samochodowym. Stężenie niebezpiecznych substancji w powietrzu Śródmieścia zagraża mieszkańcom. Wprowadzenie zwiększonego ruchu w jego obrębie wzmocni to zagrożenie. Rada dzielnicy Śródmieście reprezentuje przede wszystkim mieszkańców Śródmieścia, których zdaniem budowa wspomnianych parkingów jest niepotrzebna i niekorzystna - napisał w uzasadnieniu uchwały ówczesny przewodniczący rady dzielnicy Leszek Pochroń-Frankowski.
Kilka miesięcy później negatywną opinię nt. planowanej budowy i umiejscowienia parkingu wyraziło też stowarzyszenie FRAG.

Trzy wnioski o decyzję środowiskową



Tymczasem inwestor złożył w urzędzie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy trzech z czterech planowanych parkingów (dokumentacja dotyczy parkingu przy Podwalu Staromiejskim, przy Podwalu Przedmiejskim oraz na Długich Ogrodach). Uzyskanie decyzji środowiskowej jest niezbędne w procesie uzyskania pozwolenia na budowę.

Teraz właściciele, zarządcy i użytkownicy terenów objętych inwestycją, a także terenów do nich przyległych, mają możliwość składania w Urzędzie Miejskim pisemnych wniosków, uwag bądź zastrzeżeń. Można tego dokonać w sali obsługi mieszkańców w Urzędzie Miejskim.

Opinie (347) ponad 20 zablokowanych

  • Przecież ta dziewczynka nawet tego nie przeczyta

    • 2 2

  • I dobrze

    Powinniśmy walczyć przeciwko tym parkingom. Ktoś niżej napisał, że w cywilizowanych miastach takie parkingi już istnieją, chyba zapomniał, że teraz standardem jest odcinanie dostępu samochodom do centrów miast. Parking przy Podwalu to tym bardziej zły pomysł, tereny te mogą być zagrożone zawaleniem jeśli się tam zacznie kopać. Podobna sytuacja już jest z kościołem św. Mikołaja. Zaczęli kopać w pobliżu i ten ocalały zabytek może przez to zniknąć.

    • 13 3

  • Bardzo dobra inicjatywa

    Czy my żyjemy w zamierzchłych czasach XX wieku?
    Czy nie wystarczająco skompromitowanych do cna pomysłów urbanistycznych z minionego tysiąclecia już próbowano?
    Czy to zbyt skomplikowane dla urzędników, że rozwiązaniami korków i zanieczyszczeń NIE jest budowa nowych dróg, ani NIE jest budowa nowych parkingów, a działania wprost przeciwne?

    Wszystkie cywilizowane miasta parkingi likwidują, a u nas oczywiście trzeba robić odwrotnie niż cały świat i będzie się budować jakieś wielopoziomowe koszmary, po to żeby jaśnie państwo mający życzenie jeździć w jedną osobę dwutonowym blachosmrodem mogły parkować tam gdzie sobie życzą.
    To jest Polska czy już Bangladesz?

    • 8 4

  • Jaki pan taki kram dno

    • 1 2

  • Mimo że sam jeżdżę

    To uważam że aktualna ilość parkingów w mieście jest całkowicie wystarczająca, co więcej, opłata za parkowanie powinna być podniesiona dwukrotnie, żeby słoje z Brodnicy czy innego Olecka dwa razy przemyślały decyzje o migracji wraz ze swoimi złomami na trytytkach.

    • 8 4

  • a gdzie mozna sie podpisac? (2)

    bo nie wiedzialem, a chetnie bym sie dopisal

    • 4 2

    • Na czole się podpisz (1)

      • 0 3

      • ty nawet czoła niemasz bo mózg dawno spalinami wytrułes.

        • 0 0

  • Proponuje wszystkim zebysmy załozyli stowarzyszenie na rzecz ochrony zdrowa i klimatu w Trójmiescie.

    Musimy walczyć o prawa pieszych i rowerzystów .Bo właśnie te grupy sa najcenniejsze dla miasta a są obecnie dyskryminowane przez władze miasta. Pieszy i rowerzysta nie tworzy korków na ulicach przeciwnie je zmniejsza! Każda osoba która tak się w mieście porusza dba o czyste powietrze !! Ich przeciwieństwem sa blachosmrody trujące na potęgę spalinami!!
    Spaliny dosłownie zabiją ludzi trując spalinami,a najbardziej cierpią dzieci bo one są najmniej odporne na trujące gazy które sa emitowane cała dobę w każdym skrawku miasta.!!Każdy taki blachoszrot to jak trujący spalinami komin.A w trójmieście mamy najwięcej najstarszych szrotów w Europie masowo sprowadzanych lawetami.
    Są największymi szkodnikami w mieście to one niszczą wszystko wokoło ,trawniki ,chodniki. Jednocześnie powodują najwięcej wypadków i zajmują najwięcej miejsca.We wszystkich krajach zachodnich pieszy rowerzysta jest wyjątkowo uprzywilejowany .W Polsce odwrotnie uprzywilejowany jest największy szkodnik czyli stary blachoszrot i na dodatek jest najbardziej roszczeniowy.

    • 6 2

  • Majorka

    Wyspa Majorka, jej stolica piekne stare miasto a pod starym miastem ogromny parking. Mozna? mozna!

    • 0 4

  • A ile osób jest za budową? (2)

    Oto jest pytanie!

    • 2 4

    • Ja i mój kot (1)

      • 0 0

      • wypchany kot, oczywiście

        • 0 0

  • musimy ścinać urzędasów zamiast drzew, inaczej będziemy grzebać własne dzieci.

    W tym mieście nie ma czym oddychać a w perspektywie mamy... zmiany na gorsze.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane