• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Problem z przejazdem tramwajów na Hucisku

Maciej Korolczuk
8 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Podczas ubiegłorocznych prac przy przebudowie ul. Hucisko zobacz na mapie Gdańska z torowiska tramwajowego zniknęły "sanki" służące do automatycznego przestawiania zwrotnicy. Obecnie, by skręcić stamtąd w ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska motorniczowie muszą wysiąść i ręcznie przestawić zwrotnicę, co wydłuża czas przejazdu i powoduje zagrożenie. Urzędnicy obiecują, że urządzenie wróci na swoje miejsce, ale może to potrwać kilka miesięcy.



Czy jeszcze więcej linii tramwajowych powinno jeździć przez ul. 3 Maja zamiast przy dworcu?

Zamknięcie starego wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska spowodowało w ostatnich tygodniach sporo problemów w poruszaniu się po mieście. Aby tramwaje mogły pojechać objazdem przez Hucisko i 3 Maja drogowcy musieli przestawić ustawienia sygnalizacji świetlnej na Hucisku, by na jednej zmianie mogły przejechać dwa tramwaje. To wymusiło skrócenie fazy zielonego światła dla kierowców i sprawiło, że korki wróciły na Błędnik i al. Zwycięstwa. zobacz na mapie Gdańska

Początkowo na uciążliwości narzekali głównie kierowcy. Później w komentarzach pod artykułami i w Raporcie z Trójmiasta negatywne opinie pozostawiali też pasażerowie komunikacji skarżąc się na wydłużony czas przejazdu tramwajów jadących na Chełm i Łostowice (pokonanie krótkiego odcinka spod Dworca Głównego do skrzyżowania 3 Maja z Armii Krajowej zajmuje w godzinach szczytu nawet 11-12 min).

"Wajcha" wydłuża korki i powoduje zagrożenie

Teraz na dokładkę głosy niezadowolenia słychać ze strony motorniczych. Jak mówi nam jeden z nich, skierowanie całego ruchu tramwajowego na Hucisko nie tylko generuje korki i wydłuża czas przejazdu dla samych tramwajów, ale też stwarza zagrożenie dla motorniczych i innych uczestników ruchu drogowego.

- W trakcie jesiennych prac przy układzie drogowym na Hucisku z torowiska zostały zdemontowane tzw. sanki, a więc element w systemie automatycznego sterowania zwrotnicami. Poprzez umiejętne najechanie tramwajem przestawiały zwrotnicę w lewo lub prawo, w zależności od tego, w którą stronę jedzie tramwaj. To naturalne i standardowe rozwiązanie, dzięki któremu motorniczy nie musi wysiadać z tramwaju i ręcznie przekładać zwrotnicy. Co zrozumiałe - to też płynniejsza, ale i bezpieczniejsza jazda - opowiada pan Andrzej, motorniczy Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Aby przestawić zwrotnicę motorniczy musi wyjść na zewnątrz i użyć w tym celu specjalnej wajchy. Aby przestawić zwrotnicę motorniczy musi wyjść na zewnątrz i użyć w tym celu specjalnej wajchy.
Jak dodaje, kwestia bezpieczeństwa jest w tym przypadku kluczowa. O tym, jak może skończyć się wysiadanie z tramwaju wprost na ruchliwą ulicę przekonał się niedawno inny motorniczy. Gdy wysiadł, by przestawić zwrotnicę, "przetarło" go jadące auto.

- To mój kolega. Na strachu się skończyło, ale ta sytuacja pokazała, że zmiany są konieczne. Co z tego, że na krawędzi jezdni zamontowano odblaski mające dyscyplinować kierowców, jak do podobnych sytuacji dochodzi tam na co dzień? Zresztą motorniczowie już się do tego przyzwyczaili. Gorzej z pasażerami. Wciąż się zdarzają osoby, które widząc otwarte przednie drzwi myślą, że to przystanek i chcą wysiadać. Przecież jako motorniczy biorę za tych ludzi odpowiedzialność, a łatwo sobie wyobrazić, co by się stało, gdyby przez takie otwarte drzwi wprost na jezdnię wysiadło np. jakieś dziecko. Dlaczego mamy brać na siebie ewentualne konsekwencje? - dopytuje pan Andrzej.
Przy skrajni jezdni pojawiły się odblaski, ale zdaniem motorniczych niewiele to zmienia. Przy skrajni jezdni pojawiły się odblaski, ale zdaniem motorniczych niewiele to zmienia.
Jak ustaliliśmy, "sanki" rzeczywiście zostały zdemontowane podczas prac na Hucisku i nie wróciły na swoje miejsce, ale jak tłumaczą urzędnicy - wcześniej od lat nie były eksploatowane. Według umowy między wykonawcą inwestycji a ZTM i Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, który zajmuje się bieżącym utrzymaniem infrastruktury tramwajowej, urządzenie ma wrócić na swoje miejsce. Ale nieprędko, bo kupno potrzebnego elementu musi odbyć się w ramach zamówień publicznych.

Część tramwajów mogłaby korzystać z linii obok PKS

Aby ograniczyć podobne przypadki i rozproszyć ruch tramwajowy przy Dworcu Głównym i na Hucisku część jeżdżących tamtędy linii (2, 6, 12) mogłaby zostać przełożona na szlak przy dworcu PKS zobacz na mapie Gdańska, gdzie kursują zaledwie trzy linie (4, 7 i 11), w dodatku w ograniczonym wymiarze. ZTM jest temu jednak przeciwny. Dlaczego?

Jednym z pomysłów na rozwiązanie problemu do chwili ponownego montażu zwrotnicy jest skierowanie ruchu na ul. 3 Maja przy dworcu PKS. ZTM jest temu jednak przeciwny. Jednym z pomysłów na rozwiązanie problemu do chwili ponownego montażu zwrotnicy jest skierowanie ruchu na ul. 3 Maja przy dworcu PKS. ZTM jest temu jednak przeciwny.
- Musimy zapewnić mieszkańcom południowych dzielnic Gdańska dostęp do linii tramwajowych na głównych węzłach przy dworcu czy na Hucisku. Nie możemy zmusić osób starszych czy niepełnosprawnych, by spod Bramy Wyżynnej musiały przedostać się na oddalone przystanki przy ul. 3 Maja - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, z-ca dyrektora ds. przewozów ZTM w Gdańsku.
Problemów do rozwiązania jest więcej

Temat usprawnienia ruchu tramwajowego nie tylko na Hucisku, ale w całym Gdańsku był także przedmiotem ubiegłotygodniowego spotkania pracowników ZTM z przedstawicielami Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni oraz spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Jak czytamy w protokole ze spotkania, poruszono na nim wiele kwestii dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gdańsku. Funkcjonowania - dodajmy - mało satysfakcjonującego, zarówno pasażerów, jak i samych przewoźników czy organizatora przewozów, czyli ZTM.

Zwrócono uwagę m.in. na zbyt dużą liczbę linii i tramwajów kursujących do pętli Łostowice-Świętokrzyska (jedną z możliwości jest tam dobudowanie trzeciego toru tramwajowego). Najwięcej uwag dotyczyło jednak korekt w ustawieniach sygnalizacji świetlnych m.in. na odcinku Siedlce-Piecki Migowo, al. Zwycięstwa przy Chodowieckiego i Politechnice, ul. Oliwskiej, skrzyżowaniu Pomorskiej z Subisława. Podnoszono też temat montażu odbojnic przy estakadzie w Brętowie, wygrodzenia między przystankami przy Przemyskiej czy likwidacji "odlicznika" na pętli przy Świętokrzyskiej.

Jednym z tematów, określonych jako "pilny" było zamontowanie wspomnianego sterowania zwrotnicy na skrzyżowaniu 3 Maja z Huciskiem.

- Do 20 marca pracownicy GAiT mają otrzymać informację o terminie zamontowania sterowania, a w chwili obecnej przy skręcie w lewo z Huciska w 3 Maja zamontowane są zapory P-21 - czytamy w dokumencie.
Pracownicy ZTM mają się też zająć przygotowaniem większych naklejek do pojazdów dotyczących sprzedaży biletów za odliczoną kwotę i wyjaśnić rozbieżności wyświetlanych i rzeczywistych czasów rozkładów jazdy na ekranach Systemu Informacji Pasażerskiej.

Opinie (223) 2 zablokowane

  • Budyniowy zarząd miasta do paki!

    To dopiero początek efektu "Poltergeist Radunia".

    • 2 0

  • A moze (3)

    W gdansku jest sentyment do nie lubie poniedzialku jak lazuka zasuwa po miescie z preciorem wzdluz szyn...

    Ostatnio patrze jak motorniczowa wyszla z dortumnda i grzebalaw ziemi, ogolnie wstyd, automat powinien tym sterowac a nie kierowca tramwaju szarpie sie z szynami, niczym ukraina, bialorus, rus syberyjska, wstyd w XXI wieku takie akcje urzadzac.

    Moze niech te brzydalki z,manify zaprostestuja przeciw temu,i panom motorniczym bedzie milej jak nie beda musieli grzebac w szynach pretem

    • 86 19

    • z pobliskiego urzędu postawić gryzipióra niech macha wajho

      najlepiej tego od deserów

      • 5 0

    • racja, mogliby wtedy pogrzebać prętem gdzie indziej...

      ;)

      • 4 1

    • motorniczożka, jeżeli już...

      • 9 2

  • Nie tylko

    na Hucisku. Przy Operze we Wrzeszczu też ręczne przestawianie. Kto z PiS-u wraca do lat komuny?

    • 0 2

  • normalna wies wazne ze adamowicz chce zlocik charcerzykow za 20 mln na dzialeczce radnego z PO ktoremu zrobia uzbrojenie banda!!!

    • 2 0

  • Wszyscy piszą tylko o trasie na Łostowicką, a co z liniami 10 i 12. Jeżdżę nimi codziennie i też mamy ogromny z tym problem. Nie dość, że bardzo często się spóźniają , a niejednokrotnie wypadają i nikt z tym nic nie robi. Aha! Jest ich za mało w godzinach szczytowych.

    • 5 0

  • A światła na przejściach przy przystankach Chodowieckiego i politechnika miały być zlikwidowane do końca lutego mamy marzec i ciągle czekamy :) Fakt nie podali którego roku kurde

    • 8 0

  • a nie lepiej (8)

    zatrudnic jakiegos emeryta...postawic mu budkę na wysokości rozjazdu (będzie miał ciepło , zrobi sobie herbate) , wyposażyc go w kilka wajch i , na widok zblizajacego się tramwaju pada hasło:Tadeusz ,wajche przełóż i...motorowy nie musi opuszczac swojego miekkiego i ciepłego fotelika

    • 88 7

    • a on nawalony i czołówa albo w samochody , bo herbatke z prądem sobie wypił ;(

      • 0 1

    • kolejny gdański problem (1)

      najpierw Ambroży czy inny Tadeusz w drodze ze swojej budki do rozjazdu odstoi 2 minutki na przejściu dla pieszych :-)

      • 7 0

      • on musiałby być uprzywilejowany,

        i mógłby mieć ze sobą niebieskie światło i trąbić w trąbkę, wtedy żadne światło go nie zatrzyma, albo druga ewentualność, na plecach napisane BOR.

        • 1 3

    • A on wtedy powie (3)

      Ja jestem Adam i nie przekładam. Ale kolega Ambroży przełoży.

      • 37 0

      • (1)

        On powie Jestem Adam pierwszy wkładam! Niech przełoży Arek łowca szparek.

        • 13 1

        • A ja jestem Antonii - lubię jak mnie duża dźwignia goni.

          • 12 3

      • A moze Tadeusz, wajche przełóż ?

        Kiedyś w tramwaju był konduktor, w autobusach też, siedział przy tylnych drzwiach, a w tramwaju chodził tam i z powrotem, sprzedawał bilety, ale wajchy nie przekładał. Jak już postawić budkę, to proszę jeszcze przywrócić konduktorów.

        • 4 0

    • :-)

      Zacne😁

      • 7 0

  • Gdańsk to miasto historyczne. Wszystkie nowe samochody sprzedawane w Gdańsku powinny mieć obowiązkowo korbę zamiast rozrusznika.

    • 4 0

  • Matko prababko jakie tm soo wykoleiny ze szokkk !!!! Masakra jakas !

    ąsfalt sie zwija !

    • 4 0

  • (1)

    Szkoda, że na spotkaniu nie rozmawiali o bezużytecznych tablicach przy przystankach autobusowych, na których nic nie widać. Kupa kasy wydana i nikt skorzystać z tego nie może... Nowoczesności się zachciało ;) Nie można tam było zamontować takich samych tablic jak przy przystankach tramwajowych?

    • 13 0

    • Zwłaszcza takich jak na pętli Siedlce.Trzeba wejść na tory,aby odczytać co na nich pisze.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane