• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt tramwaju do dworca będzie kosztowny

Michał Brancewicz
26 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (181)
  • Zwycięska praca konkursowa na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar, która uwzględniała też linię tramwajową wzdłuż ul. Klonowej.
  • Zwycięska praca konkursowa na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar, która uwzględniała też linię tramwajową wzdłuż ul. Klonowej.
  • Zwycięska praca konkursowa na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar, która uwzględniała też linię tramwajową wzdłuż ul. Klonowej.
  • Zwycięska praca konkursowa na zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar, która uwzględniała też linię tramwajową wzdłuż ul. Klonowej.

Od niemal 2 do blisko 2,5 mln zł - taka jest rozpiętość cenowa ofert na zaprojektowanie 250-metrowego odcinka linii tramwajowej od al. GrunwaldzkiejMapka do dworca we WrzeszczuMapka oraz zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar. Budżet inwestycji wynosi 748 tys. zł.



Co sądzisz o pomyśle puszczenia tramwaju przez deptak na Klonowej?

To już właściwie przesądzone, że w przyszłości powstać ma połączenie tramwajowe al. Grunwaldzkiej z dworcem we Wrzeszczu, które przebiegnie przez deptak w ciągu ul. Klonowej.

W dalszej perspektywie pozwoli to wydłużyć linię tramwajową w kierunku al. Legionów przez Hynka lub Kościuszki.

By jednak prace budowlane mogły ruszyć, potrzebne jest opracowanie projektu.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska właśnie otworzyła oferty w przetargu na to zadanie, które dzieli się na dwa etapy.

Dwa główne elementy projektu:

  1. Połączenie tramwajowe al. Grunwaldzkiej z dworcem Gdańsk Wrzeszcz
  2. Zagospodarowanie placu Czerwonych Gitar z wykorzystaniem rozwiązań z konkursu architektoniczno - urbanistycznego

Drzewa nawiążą do Czerwonych Gitar. Tak zmieni się plac przy Cristalu Drzewa nawiążą do Czerwonych Gitar. Tak zmieni się plac przy Cristalu

Oferty złożyły trzy pracownie projektowe.

Oferty na projekt linii i zagospodarowanie placu:

  1. Green Cities Infrastructure z Gdańska - 1 968 000 zł
  2. Highway z Gdańska - 2 420 640 zł
  3. Sweco Polska z Poznania - 2 490 750 zł

Tymczasem budżet DRMG wyniósł niewiele ponad 748,4 tys. zł A to oznacza, że do najtańszej oferty brakuje ponad 1,2 mln zł.

  • Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
  • Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
  • Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
  • Koncepcja zagospodarowania placu Czerwonych Gitar wraz z przebiegającą obok linią tramwajową, która zajęła drugie miejsce w konkursie.
Jeśli uda się wyłonić wykonawcę, będzie on miał 72 tygodnie, czyli ok. rok i 5 miesięcy na prace projektowe wraz z uzyskaniem niezbędnych zezwoleń.

Wybrana firma będzie też pełnić nadzór autorski nad realizacją, o ile prace ruszą w ciągu 4 lat od zakończenia projektowania.

Pojawiły się wątpliwości wśród mieszkańców, czy takie rozwiązanie w tym miejscu ma sens.

Tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Krótka trasa, duże emocje Tramwaj do dworca we Wrzeszczu. Krótka trasa, duże emocje

Cele inwestycji:

  • zapewnienie połączenia tramwajowego pomiędzy al. Grunwaldzką a dworcem Gdańsk Wrzeszcz w ciągu ul. Klonowej,
  • poprawę dostępności węzła integracyjnego przy stacji Wrzeszcz PKP,
  • zachowanie ciągłości drogi rowerowej i ciągu pieszego wzdłuż al. Grunwaldzkiej
  • wykreowanie placu miejskiego zagospodarowanego zielenią, elementami małej architektury, z zachowaniem najważniejszych kierunków ruchu pieszego i rowerowego,
  • budowę stacji prostownikowej,
  • wydłużenie przystanków tramwajowych Klonowa,
  • zagospodarowanie przestrzeni publicznych,
  • przebudowa sieci odwodnienia,
  • należy odpowiednio dobrać elementy infrastruktury technicznej: słupy, wysięgniki itp., aby zachować i podkreślić oś kompozycyjną, a także zminimalizować negatywny wpływ infrastruktury na krajobraz,
  • określenie i uzgodnienie nowej organizacji ruchu dla tego obszaru,
  • likwidację istniejących kolizji.

Opinie (181) 1 zablokowana

  • Pozdrawiam mieszkających w domach wzdłuż trasy. Zamiast tykania zegara, będzie łomot kół

    • 7 3

  • Taki krótki odcinek za dwa i pół miliona? (1)

    Skąd wy te ceny bierzecie?
    Przy takim podejściu, to w cztery litery was kopną i zaczną szukać tańszych wykonawców choćby w Afryce.
    Będziecie narzekali później tak samo jak związki zawodowe górników, którzy ciągle wołają więcej i więcej, a w odpowiedzi na ich wołanie, owszem więcej dostają, jednocześnie zmniejszając liczbę etatów i sprowadzając tańszy węgiel zza granicy.
    To samo czeka branżę budowlaną jeśli dalej będą skupieni wyłącznie na łupieniu klientów.

    • 9 6

    • no to zgłoś rodzinę z Afryki.

      i "wygracie" przetarg, na flecie.

      • 1 1

  • (1)

    Bezsensowny pomysl

    • 13 3

    • bezsensowny wPiS.

      • 1 2

  • Tramwaje na topie?

    W na Klonowej tramwaj ?Jeszcze z Moreny popsuć po drodze ładne tereny do Grunwaldzkiej i poprowadzić tramwaj?Patodeveloperka w akcji.Kto rządzi Gdańskiem?Gdzie są mieszkańcy, którzy mają tutaj decydujący głos.Nie dla patodeveloperow,nich zostawia nasz Gdańsk w spokoju,dość tych klocków, niech idą stąd.

    • 8 1

  • najpierw inne inwestycje

    te, które zostały zapowiedziane i nigdy nie udało się ich skończyć. Pierwszy przykład to tzw. zamknięcie pierścienia wokół Gdańska, czyli przebudowa drogi od Czarnego Dworu do Ergo Arena. Miał być też tramwaj z Wrzeszcza na Morenę, a także od Letnicy przez Brzeźno do Galerii Przymorze. W tym momencie pytam się: gdzie są pieniądze, co miały być zabezpieczone na takie przedsięwzięcia? Czyżby zostały przejedzone albo zabrała je pandemia, inflacja, Fala?

    • 11 1

  • Po co to?

    • 6 2

  • Zrezygnować!!!! (10)

    Zrezygnować z tego pomysłu to nie jest potrzebne. Zainwestować w nowe drogi - po 15 cały Gdańsk stoi w korkach -nerwy, spaliny, stracony czas to tylko niektóre niedogodności.

    • 46 78

    • Park and ride (3)

      Ograniczyć wjazd aut do centrum - rozwinąć dojazd z parkingów w formule Park & Ride.

      • 22 6

      • po co marnować cenną przestrzeń przy stacjach SKM od Śródmieścia po Gdynię na parkingi Park & Ride?

        przestrzeń przy stacjach SKM powinna zostać bardziej produktywnie wykorzystana. W USA nazywa się to Transit Oriented Development.

        • 3 0

      • (1)

        Park&Ride bez gęstej siatki dobrych połączeń komunikacją miejską jest bez sensu. Najpierw super komunikacją zbiorowa a potem Park&Ride. Nie odwrotnie.

        • 7 2

        • konkretnie: pociągi SKM co 5 minut lub częściej

          wymiana taboru, radykalnie poprawiony komfort i bezpieczeństwo dostępu pieszych i rowerzystów do wszystkich stacji SKM i PKP.

          • 4 0

    • nie rezygnować!

      Nowe drogi to więcej korków właśnie. Więcej osób wówczas wsiądzie za kółka, a nie uniknie się "wąskich gardeł". Pojedź sobie do jakiegokolwiek dużego miasta na zachodzie, a zobaczysz jak mało i dróg i mało samochodów jest tam w centrach miast.

      • 8 0

    • Budowanie dróg to droga do nikąd. Zawsze będziesz miał korki ile byś tych dróg nie zbudował.

      • 10 3

    • Chcemy mniej tramwajów! Więcej samochodów i asfaltu!

      Czy lewackie władze projektują nam miasto-więzienie, żeby wszędzie dało się dojść spacerem? Tylko samochód daje wolność!

      • 5 18

    • I nowe drogi to zmienią?

      Gratuluję sposobu myślenia :D

      • 19 0

    • Te kilka metrów można się przejść

      Cena biletu jest za wysoka na takie fanaberie

      • 4 11

    • Nie

      Blachosmrody to przeszlosc ,tramwaje ,rowery i ruch pieszy w to trzeba inwestowac bo to przyszlosc i to bardzo bliska

      • 24 3

  • znając podejście władz Gdańska (2)

    to dołozą

    • 16 2

    • (1)

      Wiadomo, swoi muszą zarobić.

      • 1 2

      • Masz jakieś dowody?

        Czy tylko tak fantazjujesz?

        • 0 1

  • No i gitara, w dodatku czerwona. Nareszcie jakies konkretne zmiany w tym obecnie zapyzialym, podupadlym Wrzeszczu. Zasluzyl na to, kiedys handlowa stolica miasta, dzisiaj szaro, brudno, wszystko stare i zuzyte.

    • 3 10

  • Jak zwykle na wizualizacji piękna zieleń !! A potem wyszło jak zwykle - tory i beton bo inaczej się nie da (tylko w Polsce) (1)

    • 15 2

    • Większą część roku i tak będą łyse gałęzie.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane