• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Prom Wisłoujście definitywnie odpłynie?

Katarzyna Moritz
3 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 44 lata temu uruchomiono prom Wisłoujście
Miasto w poniedziałek unieważniło przetarg na przeprawę promową z powodu zbyt wysokiej ceny jedynej oferty, którą złożył dotychczasowy armator. Czy słusznie? Miasto w poniedziałek unieważniło przetarg na przeprawę promową z powodu zbyt wysokiej ceny jedynej oferty, którą złożył dotychczasowy armator. Czy słusznie?

Jeżeli miasto nie zmieni warunków kolejnego przetargu, może się okazać, że przestanie funkcjonować prom między Nowym Portem a Wisłoujściem zobacz na mapie Gdańska. Przyszły armator miałby wykonywać aż 88 przepraw dziennie. - Za tę stawkę to nierealne - twierdzi obecny przewoźnik.



Od ponad 20 lat, czyli od momentu, kiedy sprywatyzował się gdański port, połączenie promowe na Martwej Wiśle obsługuje prywatny armator. Na co dzień umożliwia ono głównie pracownikom gdańskiego portu podróż do i z pracy. Prom dziennie przewozi do dwóch tysięcy samochodów (jednorazowo ok. 20 osobowych) i, co istotne, umożliwia wielu mieszkańcom Gdańska omijanie korków w mieście.

W styczniu informowaliśmy, że zarząd portu nie ma już takich potrzeb przewozowych i zamiast 500 karnetów chce ich zaledwie 70 miesięcznie, a to skutkowałoby nierentownością przeprawy i jej zamknięciem.

W efekcie miasto zobowiązało się na jej finansowanie, przynajmniej do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą. Pod koniec marca Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ogłosił przetarg na obsługę przeprawy w okresie od maja do końca listopada. W poniedziałek jednak przetarg został unieważniony. Dlaczego?

- Wpłynęła tylko jedna oferta, a jej cena znacznie przewyższa kwotę, jaką możemy przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Złożył ją obecny przewoźnik. Swoje usługi wycenił na ponad 1,1 mln zł - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ.

Lada dzień ZDiZ ma ogłosić nowy przetarg, jednak jego wynik jest łatwy do przewidzenia.

- W przetargu był błąd, określono nierealną ilość przewozów, czyli 88 dziennie (w weekendy - 34). Zgłaszaliśmy to w postępowaniu. Miasto założyło, że w ciągu 15 minut mamy wykonywać dwa kursy, choć możliwy jest tylko jeden. To podwyższyło cenę, którą dostosowaliśmy do tych wymagań, a to i tak jest stawka z tylko 15 proc. marżą - wyjaśnia Rafał Rutkowski, kierownik promu.

Jego zdaniem realna ilość to 64 przewozy dziennie, z czego jeden przejazd kosztowałby przewoźnika 74 zł. W ciągu siedmiu miesięcy koszt wynosiłby więc nieco ponad 800 tys. zł. Dodatkowo, skoro miasto przejmie finansowanie przeprawy, wpływy zarówno z karnetów, jak i biletów będą trafiać do jego kasy, a nie do kasy armatora.

Czy ZDiZ zmieni warunki przetargu? - Rozważamy to - zastrzega rzecznik.

Co ciekawe, nie ma obecnie w Polsce promu, który by pasował do istniejących przyczółków po obu stronach Martwej Wisły.

Prom kursujący do Wisłoujścia ma już 35 lat, a co pięć lat musi być odnawiana jego klasa w Polskim Rejestrze Statków. Kolejny termin kontroli mija 31 sierpnia, przegląd kosztuje ponad 250 tys. zł. Armator odkłada pieniądze na ten cel, ale zapowiada, że gdy skończy się finansowanie z końcem kwietnia, to nie wystarczy mu na wykonanie przeglądu.

Opinie (138) 1 zablokowana

  • (10)

    Przewoźnik wyczuł że nie ma konkurencji i próbuje cwaniaczyć... Witamy w Polsce!

    • 64 225

    • chce zarobic jak kazdy

      to chyba normalne

      • 42 4

    • Utrzymanie tagiego promu to sa koszty niemale

      A jak napisano wyraznie jest to jedyny prom pasujacy wiec o co ciebie biega MARUDO

      • 50 1

    • Takie jest prawo wolnego rynku... (3)

      Tak mówią władze wpuszczając do miast, miasteczek a nawet wsi markety wielkopowierzchniowe. I każdy nie myślący człowieczek z tego się cieszy, a tymczasem spada zatrudnienie i wzrasta import produktów głównie z Chin..

      • 12 9

      • (2)

        w cale nie musisz kupować Chińskiego badziewia w wielkopowierzchniowych marketach, więc nie rozumiem twojego toku rozumowania. Z resztą nie będę się fatygował po chleb 4 piwka i tym podobne rzeczy do wielkopowierzchniowych marketu tylko skoczę do lokalnego sklepu

        • 7 1

        • Ale to właśnie wielkopowierzchniowe markety stają się powoli lokalnymi sklepami. A tam gdzie pojawia się taki sklep, małe sklepiki się zwijają bo raczej trudno im konkurować z korporacją która ma umowy z hurtowniami a często z samymi producentami, produkującymi na ich potrzeby. Kto liczy każdy grosz, raczej pójdzie tam gdzie taniej. A taniej jest w lidlu czy biedronie. A gdy padną już ostatnie sklepy które nie zamieniły się w typowe monopolowe które sprzedają głównie browar i wódę w weekendy. Nastąpi podział rynku, i podnoszenie cen, a bo cena ropy wzrosła, a koszty transportu etc. A alternatywy już nie będzie... Oczywiście to skrajnie czarny scenariusz, ale nie niemożliwy.

          • 5 2

        • "w cale", "z resztą"

          reszta w calach, czy cel to reszta, człowieku, pisz poprawnie

          • 0 1

    • Misza

      Puknij się w pałę i pomyśl zanim napiszesz (albo sam linkę w zęby i wpław samochody targać na drugą stronę).

      • 13 1

    • Misza (1)

      Gdyby nie ten przewoźnik....... Zresztą szkoda czasu.......

      • 10 0

      • Typowe Polskie myślenie na pewno chce ukraść....
        i dlatego wszystko w tym kraju wygląda jak wygląda
        rozpieszczony naród wszystko chce za darmo bez wysiłku własnego...

        • 10 1

    • Jest bardzo proste rozwiazanie .

      Odkup ten prom od jego właściciela i woź za darmo . Ekonomista z Koziej Wólki .

      • 5 1

  • Nie podoba mi się zamknięcie promu! (20)

    Do puki nie ma tunelu prom powinien pływać, bo niby dlaczego mam jechać przez całe miasto ze stogów do nowego portu czy brzeźna.
    A tak w ogóle to się pytam się gdzie wtedy byli rodzice kiedy podjęto decyzjęo zamknięciu promu? No gdzie oni byli!?

    • 109 17

    • Nie rozumiem, (13)

      o jaką pukę ci chodzi, do której nie ma tunelu?

      • 30 2

      • jak sie puka to sie tunel robi

        • 20 0

      • Budyń to ty? (4)

        Nie próbuj odwracać uwagi od problemu moim błędem gramatycznym. Ja chce prom i tunel !

        • 5 13

        • (1)

          To nie Budyń to ja, Kapsel.

          • 13 0

          • SIE MA kAPSEL

            • 8 1

        • To nie błąd gramatyczny, tylko ortograficzny.

          • 13 0

        • To nie gramatyka tylko ortografia

          • 5 0

      • Puka (5)

        Puka (alb. Pukë) miasto w północnej Albanii, w obwodzie Szkodra, stolica okręgu Puka. W 2005 r. miasto liczyło 6,5 tys. mieszkańców.
        Oj długi bedzie ten tunel...

        • 20 1

        • kochana swołoczy (2)

          przestańcie czepiać się mojej łamanej polszczyzny bo poza tym że się zbulwersuję to jeszcze się zmoczę. Chceta tego?

          • 6 6

          • tak

            • 5 0

          • joo

            • 0 0

        • (1)

          No to gościu ma zachcianki... tunel do Albanii! Niektórym to się we łbach przewraca od tego ciągłego trollowania na forum. Do roboty by się wziął, to sam by ten tunel sobie wyrzeźbił.

          • 13 0

          • Łyżeczką do herbaty. Tą samą którą Dżony Kajtsurfa wydłubał oczy tuzinowi rekinów.

            • 10 0

      • tunel

        to niech UFO zrobi ten tunel do puki , narobili pod ziemią na naszej planecie tuneli to i te może klepną

        • 1 0

    • Dopóki, Nowy Port (3)

      Nowy Port to nazwa własna i pisze się z dużej litery.Dopóki to jedne wyraz pisany przez o z kreską !

      • 5 1

      • z wielkiej jak już, z wielkiej a nie dużej...

        • 2 0

      • :)

        nie "jedne" tylko "jeden" :))

        • 0 0

      • brawo!!

        • 0 0

    • (1)

      Jaki most, musiał byś chyba od falowca już na niego podjeżdżać, tam pływają statki dużych gabarytów więc most to była by bzdura tak uważam, poza tym nasze miasto nie ma pieniędzy na takie inwestycje(podobno) most w Sobieszewie robią z 45 lat :D

      • 0 0

      • Haha, nie trafiłem w ten plusik co chciałem %) miało byc tam poniżej sory :D

        • 0 0

  • most (8)

    powinni zbudować most i olać prom!

    • 27 95

    • po co most jak maja tunel zrobic? (1)

      • 13 1

      • Pewnie po to żeby

        utrudnić żeglugę podłużną...

        • 19 0

    • PEWNIE NAJLEPIEJ PONTONOWY (1)

      • 12 0

      • Piękny zwodzony i wiecznie otwarty:D

        • 8 0

    • Albo lepiej... (1)

      Umożliwić teleportację z jednego brzegu na drugi... Nowe ciekawe rozwiązanie i ciekawskich turystów by przyciągnęło:)

      • 16 0

      • W średniowieczu

        Katapultą na drugi brzeg plebs i szlachtę przerzucali.

        • 7 1

    • Nic już nie rozumiem

      Most do Albanii? A na cholerę to komu!

      • 1 0

    • czy wiesza jaka jest wysokość statku

      no właśnie... to plus 10 m wysokości, razem jakieś 60m. Tunel wyjdzie taniej.

      • 0 0

  • miasto chce widać wszystko - niskie ceny i wpływy z biletów (1)

    a ludzie piszący przetargi nie mają żadnego pojęcia o czym piszą.

    Podobnie było z molo w Sopocie, - najlepiej żeby ktoś płacił dzierżawę za użytkowanie i dzielił się wpływami z reklam , i biletów

    • 81 3

    • Tak to jest

      prezydent zupełnie oderwany od rzezcywistości to i jego urzędnicy też

      • 11 4

  • Na piechotę! Jak Dżizas! (2)

    Wiara czyni cuda!

    • 49 19

    • A nie po palach?

      • 3 3

    • Ba! Wiara góry przenosi!
      A co dopiero taki tyci promek.

      • 2 2

  • Ręcznie niech wiosłują, będzie ekologiczniej i taniej (1)

    Zamiast spalać drogie paliwo, kilku mięśniaków zatrudnić do przeciągania liny albo do wioseł i jazda.

    Jakby co, to za pomysł 10% rocznego przychodu, poproszę.

    • 23 14

    • heh

      więźniów do wioseł zapędzić, przydadzą się na coś

      • 5 0

  • Postawić bramki teleportacyjne (2)

    I po kłopocie.

    • 49 1

    • ta technologia

      jest jeszcze w fazie testów. Narazie możemy liczyć jedynie na ten 40 letni złom... przepraszam prom.

      • 3 2

    • Port i miasto powinny dofinansować prom, bo tu chodzi o normalną pracę portu i komfort mieszkańców, którzy mogą sobie ominąć korki w tym zakorkowanym mieście.

      • 1 0

  • Rutkowski... skad ja znam to naziwsko? takie medialne ze szklanego pudełka. (1)

    a poważnie: choć zauważyli, że niemożliwa przeprawa 2x w ciągu 15 minut, to dali ofertę to uwzględniającą:O nasz klient, nasz Pan. to się nadaje do kabaretu. lot w kosmos tym promem? oczywiście, jak najbardziej. będzie kosztowało, ale nie jest niemożliwe. POLSKA:D

    • 25 3

    • Dobrze kombinujesz,

      faktycznie Rutkowski to znany bokser, Wiesław. Mistrz Europy i wicemistrz olimpijski

      • 6 0

  • A swoją drogą za ile pan "armator" kupił ten prom. Pewnie kupił go (3)

    w wyniku akcji "prywatyzacja po Polsku" za cenę umowną :) Czasami ciekawi mnie, skąd znaleźli się nagle armatorzy, właściciele magazynów i innych przedsiębiorstw, tudzież właściciele dźwigów, nabrzeży i innego majątku stałego lub ruchomego o niezłej wartości.

    • 77 21

    • Jeśli tak było jak piszesz to pretensje miej do tego, który tak sprzedał

      • 5 1

    • andersie, (1)

      zamiast zastanawiać się głośno nad sposobem zakupu, to po prostu zapytaj go. Lub sprawdź. Ale wygodniej jest tłumaczyć się jak lepper, że ja tylko zadaję pytania. To ja zadam też pytanie, czy Anders jest debilem tak jak kilku polityków i złodziejem jak kilku przedsiębiorców? Ciekawe, prawda?

      • 11 2

      • Tu nie chodzi o uzyskanie odpowiedzi.

        To takie nasze Polskie. Rzucić zapytanie z podtekstem. Takie mamy 25% społeczeństwa. Typowi nieudacznicy, którzy w zaradnych i przedsiębiorczych widzą złodziei. Było stanąć do przetargu. Wziąć kredyt i orać nosem dla spłaty. Nie liczcie za bardzo na ten tunel. Nie będzie obsługiwał ruchu turystycznego i rowerów. Tunel nie przewiduje takich użytkowników. Tunel podzieli, a nie połączy.

        • 7 0

  • Dofinansować znanego kajtsurfera (4)

    Kupić mu deskę wieloosobową i będzie ganiał w te i nazad.
    A jak wiatr padnie, to sie wciśnie taki jeden guziczek i SAR za darmo będzie ludzi woził.

    • 77 11

    • dobre, sie usmiechnąłem wręcz nieśmiało :-)

      • 4 0

    • Czy nikogo nie zastanowiło, że ... (1)

      ... SAR Arabii Saudyjskiej w początkowej fazie nie był zainteresowany odnalezieniem tego pożal się Boże rekordzisty. To przypominało zablokowanie naszej pływaczce bicia rekordu z Kołobrzegu na wyspę Bornholm. Pokonała Kanał Angielski ( La Manche ). Gdyby wtedy jej się udało to ostatni zgasił by światło i w celu zabezpieczenia wycieczek trzeba by minować plaże. Podobnie z Saudyjczykami. Na przeciw mają kraj biedy. Jego mieszkańcy co chwilę starają się przedostać na drugi brzeg morza Czerwonego. Ot cała tajemnica.

      • 1 0

      • TRUE...

        True...

        • 0 0

    • Doobre

      Mogę mu wiosła zasponsorować - jak wiatr zdechnie. ALBO NIE - jeszcze mnie do sądu poda, że za krótkie, albo niekolorowe....

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane