• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prom Wisłoujście: radni prosili o pomoc, miasto ją obiecało

Katarzyna Moritz
11 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Prom może dziennie przewozić do dwóch tysięcy samochodów. Prom może dziennie przewozić do dwóch tysięcy samochodów.

Przewożący do dwóch tysięcy samochodów dziennie prom z Nowego Portu do Wisłoujścia miał zniknąć, bo dotujący go zarząd gdańskiego portu wycofuje się z pomocy. O pomoc poprosili opozycyjni radni, a miasto się na nią zgodziło.



Radni Prawa i Sprawiedliwości apelują, by miasto dofinansowało funkcjonowanie promu, ponieważ odciąża je z korków. Radni Prawa i Sprawiedliwości apelują, by miasto dofinansowało funkcjonowanie promu, ponieważ odciąża je z korków.

Czy korzystasz z promu Wisłoujście?

Połączenie promowe z Nowego Portu z Wisłoujściem od 20 lat, kiedy gdański port się sprywatyzował, obsługuje prywatny armator. Na co dzień umożliwia ono głównie pracownikom portu podróż do i z pracy. Prom dziennie przewozi do dwóch tysięcy samochodów, a także umożliwia wielu mieszkańcom Gdańska omijanie korków w mieście.

Przez ponad dwie dekady zarząd gdańskiego portu dokładał do funkcjonowania promu. Ostatnio kwotą 33 tys. zł miesięcznie.

- Pod koniec zeszłego roku dostałem wypowiedzenie od portu obecnej umowy najmu tego promu, która mija 30 kwietnia. Gdy port przestanie mnie dofinansowywać, to nie będę miał za co pływać - wyjaśnia Andrzej Pieńkowski, armator promu Wisłoujście.

Dzięki dotacji pracownicy portu otrzymywali około 500 karnetów na przejazd. Zarząd gdańskiego portu wypowiedział umowę po przekalkulowaniu kosztów. Prom zapewniał głównie wygodną przeprawę pracownikom Spółce Port Gdański Eksploatacja. Ta jednak od kilku miesięcy jest w nowej siedzibie zabytkowego dworku.

- Prom oczywiście jest potrzebny, ale nasze nakłady są nieadekwatne. Poza dotacją utrzymujemy też oba przyczółki dla promu. Będziemy chcieli zaoferować nowe warunki umowy, ale na innych zasadach - podkreśla Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, zarząd gdańskiego portu w przygotowywanej umowie zamiast 500 karnetów chce ich w przyszłości zaledwie 70 miesięcznie.

Co musiałoby się zmienić, by prom nadal pływał? - 30 tys. zł to miesięczny koszt samego paliwa. Uważam, że miasto powinno się w to zaangażować. Zwłaszcza jeśli stać je na utrzymywanie tramwaju wodnego na Hel przez trzy miesiące za 1,5 mln zł. U nas wystarczy 400 tys. zł rocznie - podkreśla armator.

W podobnym tonie wypowiadali się radni Prawa i Sprawiedliwości, którzy we wtorek zorganizowali konferencję prasową w tej sprawie.

- Gdy 1 maja zniknie to połączenie, to Wisła naprawdę stanie się martwa - podkreśla Kazimierz Koralewski, radny PiS. - Wielokrotnie w tej kadencji zwracałem się o zabezpieczenie środków na funkcjonowanie promu także w sobotę, którego obecnie nie ma, a bardzo by się przydało, szczególnie w sezonie turystycznym, by dotrzeć do Twierdzy Wisłoujście - wtórował mu z Nowego Portu Krzysztof Wiecki .

Pieniądze są o tyle potrzebne, że prom ma już 35 lat, a co pięć lat musi być odnawiana jego klasa w Polskim Rejestrze Statków. Kolejny termin kontroli mija 31 sierpnia, przegląd kosztuje ponad 250 tys. zł. Armator odkłada pieniądze na ten cel, ale zapowiada, że gdy skończy się finansowanie z końcem kwietnia, to nie wystarczy mu na wykonanie przeglądu.

Na szczęście miasto zareagowało bardzo szybko. Kilka godzin po konferencji radnych opozycji obiecało pomoc. - W interesie mieszkańców chcemy utrzymać to połączenie z budżetu miasta do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą - oświadczył Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Alternatywne połączenie, czyli tunel pod Martwą Wisłą, powstanie w 2014 roku. Jednak w projekcie tunelu nie uwzględniono drogi rowerowej ani chodnika dla pieszych, bo trasa w tunelu będzie drogą przyspieszoną. Więc nawet po jego otwarciu prom będzie miał rację bytu.

Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,8 km. Termin oddania: początek grudnia 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (116) 4 zablokowane

  • prom

    prom jest niezbędny nawet wówczas gdy powstanie tunel , tyle , ze powinien byc finansowany z kasy miasta i portu z licznikiem wjazdów i wejść , wystarczy policzyć ilośc samochodów dziennie nawet poza sezonem to jest około 120 tys miesięcznie czyli koszt paliwa to tylko 1/4 dochodu .Częstotliwość kursowania promu powinna być zwiększona a jego obecność rozpowszechniona wówczas naprawdę można zaoszczędzic czas na jazde przez miasto a i twierdza zyskałaby na popularności i cały półwysep na atrakcyjności bo teraz to tam tylko krzaczory i bród i syf choć siarkopol juz nie truje

    • 2 1

  • (1)

    P.Kasprowicz jest chyba lekko nie z orientowany co się dzieje w ZMPG. To nie tylko przycinanie kosztów przeprawy ale i zwalnianie ludzi bez konkretnych przyczyn. A p."prezydent" chyba się pokłócił z zarządem skoro chcieli przerzucić koszty utrzymania promu bo jak by nie było "budyń" jest w radzie nadzorczej.

    • 2 0

    • słowo rada nadzorcza kojarzy mi się z grupką kolesi, którzy nie mają pojęcia o dziale gospodarki jakim zajmuje się firma. Dlatego te nasze firmy, tak łatwo i szybko poupadały na początku lat 90.

      • 0 0

  • Korzystałem z promu co dziennie , ale podwyżce ceny wole jeździć przez miasto! (2)

    Korzystałem z promu codziennie ponad rok , miałem wykupiony karnet .Od stycznia 2012r cena karnetu zmieniła się z 75zł na 90zł !!! To zbyt duża podwyżka, stwierdziłem , że jednak taniej będzie przez miasto , tym bardziej , że droga dojazdowa do promu jest w stanie KATASTROFALNYM i przez rok jazdy mój samochód dostał dobrze po "tyłku" .Gdyby miasto potraktowało prom , jako środek komunikacji i dotowało go ,zapewne ceny karnetów można by obniżyć .Miałoby to pozytywne skutki dla miasta (np odkorkowanie ) .W weekendy prom też na pewno nie przynosiłby strat .
    Obniżyć ceny przejazdów , dodać parę groszy z kasy miasta , zwiększyć częstotliwość kursowania promu i na pewno nikt na promie nie będzie tracił .

    • 1 1

    • (1)

      "Obniżyć ceny przejazdów , dodać parę groszy z kasy miasta"

      a czemu chcesz aby to podatnicy zrzucali sie do promu z którego TY korzystasz?
      nie chce aby z moich podatków cokolwiek szlo na prom którym nigdy w zyciu nawet nie plynalem

      • 0 1

      • Bo jesteś mieszkańcem miasta , w którym są również promy - śrdoki komunikacji , z których korzystają mieszkańcy tego samego miasta .Do tego Ty również korzystasz z niego , z tym , że pośrednio , dzięki promowi miasto nie korkuje się tak bardzo , jakby korkowało się gdyby prom nie kursował!

        Twoje rozumowanie jest dziwne , może też nie będziemy zgadzać się na dotacje na np budowy podjazdów dla inwalidów , bo przecież nie jesteśmy inwalidami . Zapewne są rzeczy z których TY korzystasz , a ja nie, a również dopłacam do nich z moich podatków .

        • 0 0

  • PROM WISŁOUJSCIE... (1)

    Czy Adamowicz i jego Żołnierzyki oraz Zarząd Portu Gdańsk nie wiedzą ,że PROM zaliczany jest do DROGI PUBLICZNEJ ??? Żadnej łaski nie zrobili ,ze wspaniałomyślnie będa dokładać do remontów. Dojeżdzam do pracy TYM PROMEM , widzę co się dzieje i niech przestaną w końcu kłamać i i szukiwać ludzi.

    • 4 1

    • ???

      No może zachodzi tu prawidłowość, że gmina ma płacić za prom a nie przedsiębiorstwo państwowe?

      • 0 0

  • Prom

    22 dni x 2000 aut=44000x5zł wychodzi 220000 złotych,kasa za ludzi i rowery nie liczona i jeszcze dopłaty chcą?Pieńkowski i ska kieszenie sobie nabija nasza kasą.

    • 4 1

  • "Kilka godzin po konferencji radnych opozycji obiecało pomoc. - W interesie mieszkańców chcemy utrzymać to połączenie z budżetu miasta do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą - oświadczył Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska."
    Czy w związku z tym ceny karnetów powrócą do tych z grudnia 2011 tj 75zł ?

    • 1 1

  • PO wybudowaniu tunelu będzie pływać gondola z gondolierami z PO i z pisu?

    o dolce vita!

    • 0 1

  • ????

    właśnie !!! na co pójdzie kasa przeznaczona na "zimę"?

    • 0 1

  • hiena

    t/z armator podnosi ceny o 20% i jeszcze chce dopłat z podatków gdańszczan to jest skandal jeśli miasto dołoży do przeprawy on bedzie smiał się z frajerów korzystających z tego złomu

    • 6 2

  • mało kasy?

    jeżeli prom przewozi 2000 samochodów dziennie przy stawce 6 pln za auto, to zarabia 12000 dziennie, a przy 22 dniach roboczych 264000 miesięcznie to przychód roczny wyniesie 3 168 000 z samych aut.dochodza piesi ,rowerzysci i motocykle. jeżeli za ponad 3 miliony rocznie nie można utrzymać starego promu i kilku osób załogi to coś jest chyba nie halo.pan armator Pieńkowski albo nie umie zarzadzać, albo chce nabić kabze kosztem miasta

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane