- 1 Dwa osiedla obok siebie bez wspólnej drogi (99 opinii)
- 2 Najstarsza fontanna idzie do remontu (37 opinii)
- 3 Miasto pełne znaków. Wiele niepotrzebnych (100 opinii)
- 4 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (219 opinii)
- 5 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (220 opinii)
- 6 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (62 opinie)
Pomysły na kontrapasy na al. Havla i Trakcie św. Wojciecha
Skoro udało się w Gdyni, spróbujmy też w Gdańsku - mówią miejscy radni, wskazując na działający od połowy grudnia kontrapas dla autobusów przy ul. Chwarznieńskiej. Samorządowcy proponują, by podobne rozwiązanie wprowadzić na al. Vaclava Havla i odcinku Traktu św. Wojciecha. Urzędnicy nie mówią "nie", choć rozwiązanie może okazać się drogie i mocno ingerować w układ drogowy.
Na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej, w godzinach porannego szczytu, pasażerowie autobusów nie muszą stać w korku, bo pojazdy komunikacji publicznej mogą skorzystać z kontrapasa autobusowego, który wyznaczony jest na lewym pasie jezdni, prowadzącej w kierunku Chwarzna.
Czytaj też: Nie wszyscy respektują kontrapas na Chwarznieńskiej
Autobusy jadą "pod prąd", dzięki czemu podróż do centrum skraca się o około 10 minut. Inwestycja pochłonęła blisko 4,1 mln zł (z czego 2 mln zł z budżetu Gdyni, a pozostała kwota z rządowego Funduszu Dróg Samorządowych).
Kontrapas na al. Havla z korzyścią dla mieszkańców południa Gdańska?
Po uruchomieniu kontrapasa dla autobusów w Gdyni już pojawiają się propozycje, by takie rozwiązanie wprowadzić także w Gdańsku.
Mateusz Skarbek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdańska, kontrapas dla linii autobusowych widziałby na al. Havla.
- Uważam, że to najlepsze miejsce do prototypowania tego rozwiązania, mogłoby się to tam odbywać w sposób dynamiczny. Każdy pomysł na polepszenie komunikacji i przyspieszenie podróży z południowych dzielnic Gdańska zasługuje na uwzględnienie - mówi radny Skarbek.
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni czeka na opinię Zarządu Transportu Miejskiego, ale - jak mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ - kontrapas na al. Havla utworzyć będzie teraz ciężko. M.in. dlatego, że w okolicy zmienia się i zmieniać się będzie układ komunikacyjny (m.in. budowa Nowej Warszawskiej), docelowo zmienią się też zapewne trasy miejskich autobusów.
- Jesteśmy za to w trakcie przygotowywania założeń dla al. Havla od pętli Świętokrzyska do ul. Wilanowskiej. Chcemy, by był tam dodatkowy pas ruchu, łączący się na ostatnim odcinku z prawoskrętem w Wilanowską, który służyłby jako buspas dla wszystkich autobusów, które ruszają z pętli i wjeżdżają w Wilanowską. Mamy także już gotowy pomysł na górny odcinek Wilanowskiej do ul. Łostowickiej. Tam też chcemy wprowadzić przejazd buspasem. W przypadku al. Havla kontrapas nie jest raczej właściwym pomysłem, ale czekamy na stanowisko ZTM-u w tej sprawie - mówi Wawrzonek.
Na Trakcie św. Wojciecha kontrabuspas zamiast kontrapasa
Z kolei Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu Koalicji Obywatelskiej, zauważa, że mieszkańcy dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce niejednokrotnie znajdują się w sytuacji, w której autobusy jadące Traktem stoją w korkach - przez co wydłuża się czas przejazdu komunikacją miejską.
Według niego sytuację poprawić mógłby "dynamiczny buspas", czyli kontrapas, który miałby biec Traktem na odcinku od okolicy skrzyżowania z ul. Sandomierską do wysokości Zaroślaka.
Zdaniem przedstawicieli Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni pomysł - choć sensowny - wymaga szczegółowej analizy, gdyż może wiązać się z dużymi nakładami. Według urzędników korzystniejszym rozwiązaniem jest stworzenie na wskazanym przez radnego odcinku kontrabuspasa.
Nie można rozbudować ulicy w kierunku kanału Raduni
Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ, zauważa, że budowa typowego kontrapasa wiązałaby się z poszerzeniem Traktu św. Wojciecha (na trasie musiałby powstać piąty pas, do czego brakuje obecnie około metra), co pociągnęłoby za sobą ingerencję w chodnik i przebudowę infrastruktury podziemnej. Z uwagi na ograniczenia konserwatorskie nie ma możliwości rozbudowy ulicy w kierunku kanału Raduni.
Kontrabuspas funkcjonowałby natomiast w oparciu o zasadę, że w godzinach porannych do centrum prowadziłyby dwa pasy dla pojazdów indywidualnych oraz buspas. W przeciwnym kierunku do Pruszcza Gdańskiego byłby tylko jeden pas ruchu. W szczycie popołudniowym sytuacja byłaby odwrócona: do Pruszcza funkcjonowałyby dwa pasy ruchu plus buspas, natomiast do centrum byłby jeden pas ruchu.
W obu przypadkach jest jednak kilka istotnych punktów do rozwiązania. Jednym z nich jest kwestia przystanków autobusowych. Traktem św. Wojciecha kursują bowiem autobusy zatrzymujące się m.in. na przystankach w stronę centrum. Ewentualne powstanie kontrapasa lub kontrabuspasa doprowadziłoby do sytuacji, w której pojazdy komunikacji miejskiej mijałyby je, poruszając się po środkowym pasie.
Problematyczna mogłaby okazać się także sytuacja, w której autobus z kontrapasa miałby wjeżdżać w buspas na wiadukcie Biskupia Górka.
- Autobus musiałby w jakiś sposób wjechać na zewnętrzny pas, co wiązałoby się z potrzebą stworzenia śluzy przy jednej z sygnalizacji - zaznacza Tomasz Wawrzonek.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Nie wiadomo także, jakby miała wyglądać obsługa hurtowni i zakładów znajdujących się wzdłuż Traktu św. Wojciecha. Obecne lewoskręty musiałyby być wykorzystane pod infrastrukturę autobusową.
Miejscy urzędnicy z ZTM nie mówią "nie"
Propozycje obu radnych - zarówno ta dotycząca kontrapasa na al. Havla, jak i na Trakcie św. Wojciecha - są już przedmiotem analiz urzędników z Zarządu Transportu Miejskiego. Urzędnicy nie mówią "nie", ale na razie nie wskazują też, kiedy kontrapasy mogłyby powstać.
- Konkretne decyzje w sprawie utworzenia kontrapasów jeszcze nie zapadły, bo wymaga to szerszych konsultacji. Każda inicjatywa, która służy poprawie funkcjonowania komunikacji miejskiej, bardzo nas cieszy, natomiast w tej konkretnej kwestii muszą się wypowiedzieć specjaliści od ruchu drogowego. Należy bowiem uwzględnić szereg czynników, wpływających m.in. na bezpieczeństwo użytkowników drogi - komentuje Zygmunt Gołąb z Zarządu Transportu Miejskiego.
Buspasem "pod prąd" w Gdyni
Coraz więcej buspasów w Gdańsku
W Gdańsku rośnie liczba buspasów. Wydzielone odcinki dróg znaleźć można dziś w 12 lokalizacjach.
- Podwale Przedmiejskie - od zjazdu z estakady Elbląska do ul. Słodowników (o długości 1 150 m) - buspas autobusowy
- Podwale Grodzkie - od Prokuratury do Hotelu Scandic (190 m) - buspas autobusowy
- Jaśkowa Dolina - od ul. Kruczkowskiego do ul. Wileńskiej (420 m) - buspas autobusowy
- Żołnierzy Wyklętych - od. al. Grunwaldzkiej do Galerii Bałtyckej (68 m) - buspas autobusowy
- Siennicka - od ul. Bajki do ul. Lenartowicza (195 m) - pas autobusowo-tramwajowy
- Siennicka - od ul. Stary Dwór do ul. Powalnej (590 m) - pas autobusowo-tramwajowy
- Lenartowicza na długości przystanków wiedeńskich (95 m) - pas autobusowo-tramwajowy
- Lenartowicza na długości przystanków wiedeńskich (112 m) - pas autobusowo-tramwajowy
- Rakoczego - od ul. Jaśkowa Dolina do Bulońskiej (480 m) - pas autobusowo-tramwajowy
- Podwale Grodzkie - od połączenia ulic Wały Piastowskie - Łagiewniki do połączenia ulic Wały Jagiellońskie - Bastion św. Elżbiety (800 m)- buspas autobusowy
- Schuberta - od skrzyżowania z ul. Nowolipie do ul. Trzy Lipy (350 m) - buspas autobusowy
- Trakt św. Wojciecha - od ul. Tomczaka do kładki nad Radunią (900 m) - buspas autobusowy
Miejsca
Opinie (135) 4 zablokowane
-
2019-12-30 14:01
(1)
Na Trakcie nie ma sensu na tym odcinku, za to przydałby się rano kontrapas między Gościnna a Sandomierską. Havla świetny pomysł.
- 0 7
-
2019-12-31 10:14
Havla bez sensu
- 0 0
-
2019-12-30 13:54
Konrapas/buspas na Spacerowej (1)
Dodać jeden nowy pas tylko dla autobusów na Spacerowej na zasadach:
1) w godz. do 12:00 kierunek autobusu byłby Do Oliwy;
2) w godz. po 12:00 kierunek autobusu Do Osowej;
- Rozwiązuje to problem braku miejsca na dwa buspasy, stania autobusu w korkach oraz milionów potrzebnych na budowę tunelu pod Pachołkiem. Czyli świetne rozwiązanie tymczasowe, tanie i nie blokujące w przyszłości pomysłu z tunelem.- 13 0
-
2019-12-31 10:14
Wymaga inwestycji na całej leśnej długości tej ulicy
- 0 0
-
2019-12-30 13:49
Na leśnym odcinku Słowackiego (3)
Tam to będzie miało duży sens
- 3 10
-
2019-12-30 14:06
Na leśnym odcinku Słowackiego to się (2)
amatorzy prędkości pozabijają o autobusy, jeśli będą jechały na kontrpasie.
- 1 1
-
2019-12-31 10:13
Szczególnie jak ktoś się na prawym pasie rozkraczy, co tam permanentnie ma miejsce.
Weź ty się puknij w pusty łeb!
- 0 0
-
2019-12-30 14:36
ale nie będzie to zasługą kontrabuspasa
a "amatorów prędkości", którzy będą jechali nie tak jak należy
- 2 1
-
2019-12-30 13:47
Zamknijcie ten projekt póki nie powstał (2)
Nie iść w złe ślady gdyni. Takie wnioski.
- 61 23
-
2019-12-30 23:37
Jestem z Gdyni (1)
I popieram, bus pasy nic nie dały.
- 2 1
-
2019-12-31 10:10
W tym jednym szczególnym przypadku zwężki przed Witominem.
Gdzie indziej totalny bezsens!
- 0 0
-
2019-12-30 13:37
Jeszcze żeby Policja łapała cwaniaków jeżdżących bus pasem... (8)
Np. na Podwalu jest to nagminne a Policji jak nie było tak nie ma, więc kierowcy szczególnie drogich samochodów mają w 4 literach stanie w korku...
- 66 8
-
2019-12-30 13:43
Stać mnie na mandat to se jadę (2)
A ty stuj w korku
- 1 14
-
2019-12-30 13:53
Super. Z domu to wyniosles? Czy sam stałes się takim chamem? (1)
- 12 1
-
2019-12-31 10:06
Oglądam TVPiS to się nauczyłem radzić sobie w tym parszywym życiu
- 1 0
-
2019-12-30 18:02
elektryk (2)
a odróżniasz elektryczne od spalinowych?
- 0 1
-
2019-12-30 21:20
No co drugi służbowy to na pewno elektryk...
- 0 0
-
2019-12-30 18:24
Tak, spalinowe smrodzą w miejscu znajdowania się pojazdu, a elektryczne w miejscu wytwarzania prądu z węgla. No i utylizacja spalinowych jest skromniejsza pod względem akumulatorów.
- 2 0
-
2019-12-30 13:56
(1)
Jeden facet zrobił taki eksperyment we Wrocławiu, prawie dwa lata przejeździł buspasami zanim dostał pierwszy mandat. I jeździ dalej, 100zł i 1pkt karny za prawie dwa lata oszczędzania czasu to dużo taniej niż spalone paliwo w korku.
- 16 2
-
2019-12-30 18:30
A wyspowiadał się z tego grzechu wobec bliźniego?
- 0 0
-
2019-12-30 13:49
Opinia wyróżniona
Popieram (3)
Kontrapas jest o wiele lepszym rozwiązaniem od buspasa. Buspas funkcjonujący na trakcie Św. Wojciecha za wyjazdem z pruszcza jest absolutnie zbędny. O wiele lepszy byłby tam kontrapas zmieniany rano popołudnie tak jak to ma miejscie na wiadukcie biskupia górka. Kompletnie nie trafiony jest zaś buspas na Schuberta.
- 12 50
-
2019-12-31 10:05
Wszystkie buspasy w GD to bezsens!
- 0 0
-
2019-12-30 13:53
(1)
Na Schuberta jest bardzo trafiony. Tym bardziej że zwiększona została częstotliwość 115 w godzinach szczytu.
- 5 3
-
2019-12-30 13:57
zdarzyło mi się tam jechać około 7 rano. Mimo zielonego światła nie mogłem wjechać na skrzyżowanie z Nowolipia. Odcinek do ronda jechałem 10 minut w tym czasie po buspasie jechali wyłącznie cwianiaczkowie. Żaden autobus. Czemu ? Bo zapewne tez nie mógł wjechać na skrzyżowanie bez blokowania tegoż.
- 3 2
-
2019-12-31 10:03
Jestem zdecydowanie przeciw!
- 1 0
-
2019-12-31 08:17
Tak
to spowoduje jeszcze większe korki na drogach. Tak samo jak te buspasy na tych wąskich drogach. Wiocho Gdańska oderwij się od tych ruskich biurek i jedź zobacz jak się rozwiązuje problemy komunikacji.
- 3 1
-
2019-12-31 07:57
wszelkie
bus pasy miały by sens gdyby leciały przez caly Gdansk tam gzdie jezdzi komunikacja miejska a nie kawaleczk tu kawalek tam i d... to nie podobne
- 1 0
-
2019-12-31 06:04
Wg mnie dodatkowy tor SKM na orunie
Kowale i dalej do Kolbud połączona trasa z dawna linią do Pruszcza. Pociągi mogą jeździć Gdańsk Pruszcz Kolbudy Gdańsk jak i Gdańsk Orunia Kowale Kolbudy. Dochodzą dodatkowe samorządy jako inwestorzy, a nawet firmy z Pruszcza które i tak same wożą z Gdańska
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.