• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na kontrapasy na al. Havla i Trakcie św. Wojciecha

Ewelina Oleksy, Szymon Zięba
30 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
W Gdańsku wyznaczono 12 buspasów. Radni proponują dwa kontrapasy. W Gdańsku wyznaczono 12 buspasów. Radni proponują dwa kontrapasy.

Skoro udało się w Gdyni, spróbujmy też w Gdańsku - mówią miejscy radni, wskazując na działający od połowy grudnia kontrapas dla autobusów przy ul. Chwarznieńskiej. Samorządowcy proponują, by podobne rozwiązanie wprowadzić na al. Vaclava Havla i odcinku Traktu św. Wojciecha. Urzędnicy nie mówią "nie", choć rozwiązanie może okazać się drogie i mocno ingerować w układ drogowy.



Korzystając z komunikacji miejskiej, często stoisz w korkach?

Gdyński kontrapas autobusowy to pierwszy taki w Polsce projekt, który został uruchomiony 16 grudnia.

Na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej, w godzinach porannego szczytu, pasażerowie autobusów nie muszą stać w korku, bo pojazdy komunikacji publicznej mogą skorzystać z kontrapasa autobusowego, który wyznaczony jest na lewym pasie jezdni, prowadzącej w kierunku Chwarzna.

Czytaj też: Nie wszyscy respektują kontrapas na Chwarznieńskiej

Autobusy jadą "pod prąd", dzięki czemu podróż do centrum skraca się o około 10 minut. Inwestycja pochłonęła blisko 4,1 mln zł (z czego 2 mln zł z budżetu Gdyni, a pozostała kwota z rządowego Funduszu Dróg Samorządowych).


Kontrapas na al. Havla z korzyścią dla mieszkańców południa Gdańska?



Po uruchomieniu kontrapasa dla autobusów w Gdyni już pojawiają się propozycje, by takie rozwiązanie wprowadzić także w Gdańsku.

Mateusz Skarbek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdańska, kontrapas dla linii autobusowych widziałby na al. Havla.

- Uważam, że to najlepsze miejsce do prototypowania tego rozwiązania, mogłoby się to tam odbywać w sposób dynamiczny. Każdy pomysł na polepszenie komunikacji i przyspieszenie podróży z południowych dzielnic Gdańska zasługuje na uwzględnienie - mówi radny Skarbek.
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni czeka na opinię Zarządu Transportu Miejskiego, ale - jak mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ - kontrapas na al. Havla utworzyć będzie teraz ciężko. M.in. dlatego, że w okolicy zmienia się i zmieniać się będzie układ komunikacyjny (m.in. budowa Nowej Warszawskiej), docelowo zmienią się też zapewne trasy miejskich autobusów.

- Jesteśmy za to w trakcie przygotowywania założeń dla al. Havla od pętli Świętokrzyska do ul. Wilanowskiej. Chcemy, by był tam dodatkowy pas ruchu, łączący się na ostatnim odcinku z prawoskrętem w Wilanowską, który służyłby jako buspas dla wszystkich autobusów, które ruszają z pętli i wjeżdżają w Wilanowską. Mamy także już gotowy pomysł na górny odcinek Wilanowskiej do ul. Łostowickiej. Tam też chcemy wprowadzić przejazd buspasem. W przypadku al. Havla kontrapas nie jest raczej właściwym pomysłem, ale czekamy na stanowisko ZTM-u w tej sprawie - mówi Wawrzonek.

Na Trakcie św. Wojciecha kontrabuspas zamiast kontrapasa



Z kolei Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu Koalicji Obywatelskiej, zauważa, że mieszkańcy dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce niejednokrotnie znajdują się w sytuacji, w której autobusy jadące Traktem stoją w korkach - przez co wydłuża się czas przejazdu komunikacją miejską.

Według niego sytuację poprawić mógłby "dynamiczny buspas", czyli kontrapas, który miałby biec Traktem na odcinku od okolicy skrzyżowania z ul. Sandomierską do wysokości Zaroślaka.

Zdaniem przedstawicieli Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni pomysł - choć sensowny - wymaga szczegółowej analizy, gdyż może wiązać się z dużymi nakładami. Według urzędników korzystniejszym rozwiązaniem jest stworzenie na wskazanym przez radnego odcinku kontrabuspasa.

Przypomnijmy: kontrabuspas umożliwia jazdę po nim innym pojazdom uprzywilejowanym, ale w pewnych porach dnia może być wykorzystywany w inny sposób. Po kontrapasie autobusowym (takim jak np. na wspomnianej Chwarznieńskiej w Gdyni) mogą natomiast jeździć wyłącznie autobusy.


Nie można rozbudować ulicy w kierunku kanału Raduni



Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ, zauważa, że budowa typowego kontrapasa wiązałaby się z poszerzeniem Traktu św. Wojciecha (na trasie musiałby powstać piąty pas, do czego brakuje obecnie około metra), co pociągnęłoby za sobą ingerencję w chodnik i przebudowę infrastruktury podziemnej. Z uwagi na ograniczenia konserwatorskie nie ma możliwości rozbudowy ulicy w kierunku kanału Raduni.

Kontrabuspas funkcjonowałby natomiast w oparciu o zasadę, że w godzinach porannych do centrum prowadziłyby dwa pasy dla pojazdów indywidualnych oraz buspas. W przeciwnym kierunku do Pruszcza Gdańskiego byłby tylko jeden pas ruchu. W szczycie popołudniowym sytuacja byłaby odwrócona: do Pruszcza funkcjonowałyby dwa pasy ruchu plus buspas, natomiast do centrum byłby jeden pas ruchu.

W obu przypadkach jest jednak kilka istotnych punktów do rozwiązania. Jednym z nich jest kwestia przystanków autobusowych. Traktem św. Wojciecha kursują bowiem autobusy zatrzymujące się m.in. na przystankach w stronę centrum. Ewentualne powstanie kontrapasa lub kontrabuspasa doprowadziłoby do sytuacji, w której pojazdy komunikacji miejskiej mijałyby je, poruszając się po środkowym pasie.

Problematyczna mogłaby okazać się także sytuacja, w której autobus z kontrapasa miałby wjeżdżać w buspas na wiadukcie Biskupia Górka.

Po zakończeniu budowy całej inwestycji na jednym z pasów wiaduktu Biskupia Górka utworzony zostanie buspas. Po zakończeniu budowy całej inwestycji na jednym z pasów wiaduktu Biskupia Górka utworzony zostanie buspas.
- Autobus musiałby w jakiś sposób wjechać na zewnętrzny pas, co wiązałoby się z potrzebą stworzenia śluzy przy jednej z sygnalizacji - zaznacza Tomasz Wawrzonek.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Nie wiadomo także, jakby miała wyglądać obsługa hurtowni i zakładów znajdujących się wzdłuż Traktu św. Wojciecha. Obecne lewoskręty musiałyby być wykorzystane pod infrastrukturę autobusową.

Miejscy urzędnicy z ZTM nie mówią "nie"



Propozycje obu radnych - zarówno ta dotycząca kontrapasa na al. Havla, jak i na Trakcie św. Wojciecha - są już przedmiotem analiz urzędników z Zarządu Transportu Miejskiego. Urzędnicy nie mówią "nie", ale na razie nie wskazują też, kiedy kontrapasy mogłyby powstać.

- Konkretne decyzje w sprawie utworzenia kontrapasów jeszcze nie zapadły, bo wymaga to szerszych konsultacji. Każda inicjatywa, która służy poprawie funkcjonowania komunikacji miejskiej, bardzo nas cieszy, natomiast w tej konkretnej kwestii muszą się wypowiedzieć specjaliści od ruchu drogowego. Należy bowiem uwzględnić szereg czynników, wpływających m.in. na bezpieczeństwo użytkowników drogi - komentuje Zygmunt Gołąb z Zarządu Transportu Miejskiego.

Buspasem "pod prąd" w Gdyni



Coraz więcej buspasów w Gdańsku



W Gdańsku rośnie liczba buspasów. Wydzielone odcinki dróg znaleźć można dziś w 12 lokalizacjach.

Gdzie można znaleźć buspasy w Gdańsku?
  • Podwale Przedmiejskie - od zjazdu z estakady Elbląska do ul. Słodowników (o długości 1 150 m) - buspas autobusowy
  • Podwale Grodzkie - od Prokuratury do Hotelu Scandic (190 m) - buspas autobusowy
  • Jaśkowa Dolina - od ul. Kruczkowskiego do ul. Wileńskiej (420 m) - buspas autobusowy
  • Żołnierzy Wyklętych - od. al. Grunwaldzkiej do Galerii Bałtyckej (68 m) - buspas autobusowy
  • Siennicka - od ul. Bajki do ul. Lenartowicza (195 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Siennicka - od ul. Stary Dwór do ul. Powalnej (590 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Lenartowicza na długości przystanków wiedeńskich (95 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Lenartowicza na długości przystanków wiedeńskich (112 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Rakoczego - od ul. Jaśkowa Dolina do Bulońskiej (480 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Podwale Grodzkie - od połączenia ulic Wały Piastowskie - Łagiewniki do połączenia ulic Wały Jagiellońskie - Bastion św. Elżbiety (800 m)- buspas autobusowy
  • Schuberta - od skrzyżowania z ul. Nowolipie do ul. Trzy Lipy (350 m) - buspas autobusowy
  • Trakt św. Wojciecha - od ul. Tomczaka do kładki nad Radunią (900 m) - buspas autobusowy


Miejsca

Opinie (135) 4 zablokowane

  • (1)

    Na Trakcie nie ma sensu na tym odcinku, za to przydałby się rano kontrapas między Gościnna a Sandomierską. Havla świetny pomysł.

    • 0 7

    • Havla bez sensu

      • 0 0

  • Konrapas/buspas na Spacerowej (1)

    Dodać jeden nowy pas tylko dla autobusów na Spacerowej na zasadach:
    1) w godz. do 12:00 kierunek autobusu byłby Do Oliwy;
    2) w godz. po 12:00 kierunek autobusu Do Osowej;

    - Rozwiązuje to problem braku miejsca na dwa buspasy, stania autobusu w korkach oraz milionów potrzebnych na budowę tunelu pod Pachołkiem. Czyli świetne rozwiązanie tymczasowe, tanie i nie blokujące w przyszłości pomysłu z tunelem.

    • 13 0

    • Wymaga inwestycji na całej leśnej długości tej ulicy

      • 0 0

  • Na leśnym odcinku Słowackiego (3)

    Tam to będzie miało duży sens

    • 3 10

    • Na leśnym odcinku Słowackiego to się (2)

      amatorzy prędkości pozabijają o autobusy, jeśli będą jechały na kontrpasie.

      • 1 1

      • Szczególnie jak ktoś się na prawym pasie rozkraczy, co tam permanentnie ma miejsce.

        Weź ty się puknij w pusty łeb!

        • 0 0

      • ale nie będzie to zasługą kontrabuspasa

        a "amatorów prędkości", którzy będą jechali nie tak jak należy

        • 2 1

  • Zamknijcie ten projekt póki nie powstał (2)

    Nie iść w złe ślady gdyni. Takie wnioski.

    • 61 23

    • Jestem z Gdyni (1)

      I popieram, bus pasy nic nie dały.

      • 2 1

      • W tym jednym szczególnym przypadku zwężki przed Witominem.

        Gdzie indziej totalny bezsens!

        • 0 0

  • Jeszcze żeby Policja łapała cwaniaków jeżdżących bus pasem... (8)

    Np. na Podwalu jest to nagminne a Policji jak nie było tak nie ma, więc kierowcy szczególnie drogich samochodów mają w 4 literach stanie w korku...

    • 66 8

    • Stać mnie na mandat to se jadę (2)

      A ty stuj w korku

      • 1 14

      • Super. Z domu to wyniosles? Czy sam stałes się takim chamem? (1)

        • 12 1

        • Oglądam TVPiS to się nauczyłem radzić sobie w tym parszywym życiu

          • 1 0

    • elektryk (2)

      a odróżniasz elektryczne od spalinowych?

      • 0 1

      • No co drugi służbowy to na pewno elektryk...

        • 0 0

      • Tak, spalinowe smrodzą w miejscu znajdowania się pojazdu, a elektryczne w miejscu wytwarzania prądu z węgla. No i utylizacja spalinowych jest skromniejsza pod względem akumulatorów.

        • 2 0

    • (1)

      Jeden facet zrobił taki eksperyment we Wrocławiu, prawie dwa lata przejeździł buspasami zanim dostał pierwszy mandat. I jeździ dalej, 100zł i 1pkt karny za prawie dwa lata oszczędzania czasu to dużo taniej niż spalone paliwo w korku.

      • 16 2

      • A wyspowiadał się z tego grzechu wobec bliźniego?

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Popieram (3)

    Kontrapas jest o wiele lepszym rozwiązaniem od buspasa. Buspas funkcjonujący na trakcie Św. Wojciecha za wyjazdem z pruszcza jest absolutnie zbędny. O wiele lepszy byłby tam kontrapas zmieniany rano popołudnie tak jak to ma miejscie na wiadukcie biskupia górka. Kompletnie nie trafiony jest zaś buspas na Schuberta.

    • 12 50

    • Wszystkie buspasy w GD to bezsens!

      • 0 0

    • (1)

      Na Schuberta jest bardzo trafiony. Tym bardziej że zwiększona została częstotliwość 115 w godzinach szczytu.

      • 5 3

      • zdarzyło mi się tam jechać około 7 rano. Mimo zielonego światła nie mogłem wjechać na skrzyżowanie z Nowolipia. Odcinek do ronda jechałem 10 minut w tym czasie po buspasie jechali wyłącznie cwianiaczkowie. Żaden autobus. Czemu ? Bo zapewne tez nie mógł wjechać na skrzyżowanie bez blokowania tegoż.

        • 3 2

  • Jestem zdecydowanie przeciw!

    • 1 0

  • Tak

    to spowoduje jeszcze większe korki na drogach. Tak samo jak te buspasy na tych wąskich drogach. Wiocho Gdańska oderwij się od tych ruskich biurek i jedź zobacz jak się rozwiązuje problemy komunikacji.

    • 3 1

  • wszelkie

    bus pasy miały by sens gdyby leciały przez caly Gdansk tam gzdie jezdzi komunikacja miejska a nie kawaleczk tu kawalek tam i d... to nie podobne

    • 1 0

  • Wg mnie dodatkowy tor SKM na orunie

    Kowale i dalej do Kolbud połączona trasa z dawna linią do Pruszcza. Pociągi mogą jeździć Gdańsk Pruszcz Kolbudy Gdańsk jak i Gdańsk Orunia Kowale Kolbudy. Dochodzą dodatkowe samorządy jako inwestorzy, a nawet firmy z Pruszcza które i tak same wożą z Gdańska

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane