• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na kontrapasy na al. Havla i Trakcie św. Wojciecha

Ewelina Oleksy, Szymon Zięba
30 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W Gdańsku wyznaczono 12 buspasów. Radni proponują dwa kontrapasy. W Gdańsku wyznaczono 12 buspasów. Radni proponują dwa kontrapasy.

Skoro udało się w Gdyni, spróbujmy też w Gdańsku - mówią miejscy radni, wskazując na działający od połowy grudnia kontrapas dla autobusów przy ul. Chwarznieńskiej. Samorządowcy proponują, by podobne rozwiązanie wprowadzić na al. Vaclava Havla i odcinku Traktu św. Wojciecha. Urzędnicy nie mówią "nie", choć rozwiązanie może okazać się drogie i mocno ingerować w układ drogowy.



Korzystając z komunikacji miejskiej, często stoisz w korkach?

Gdyński kontrapas autobusowy to pierwszy taki w Polsce projekt, który został uruchomiony 16 grudnia.

Na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej, w godzinach porannego szczytu, pasażerowie autobusów nie muszą stać w korku, bo pojazdy komunikacji publicznej mogą skorzystać z kontrapasa autobusowego, który wyznaczony jest na lewym pasie jezdni, prowadzącej w kierunku Chwarzna.

Czytaj też: Nie wszyscy respektują kontrapas na Chwarznieńskiej

Autobusy jadą "pod prąd", dzięki czemu podróż do centrum skraca się o około 10 minut. Inwestycja pochłonęła blisko 4,1 mln zł (z czego 2 mln zł z budżetu Gdyni, a pozostała kwota z rządowego Funduszu Dróg Samorządowych).


Kontrapas na al. Havla z korzyścią dla mieszkańców południa Gdańska?



Po uruchomieniu kontrapasa dla autobusów w Gdyni już pojawiają się propozycje, by takie rozwiązanie wprowadzić także w Gdańsku.

Mateusz Skarbek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdańska, kontrapas dla linii autobusowych widziałby na al. Havla.

- Uważam, że to najlepsze miejsce do prototypowania tego rozwiązania, mogłoby się to tam odbywać w sposób dynamiczny. Każdy pomysł na polepszenie komunikacji i przyspieszenie podróży z południowych dzielnic Gdańska zasługuje na uwzględnienie - mówi radny Skarbek.
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni czeka na opinię Zarządu Transportu Miejskiego, ale - jak mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ - kontrapas na al. Havla utworzyć będzie teraz ciężko. M.in. dlatego, że w okolicy zmienia się i zmieniać się będzie układ komunikacyjny (m.in. budowa Nowej Warszawskiej), docelowo zmienią się też zapewne trasy miejskich autobusów.

- Jesteśmy za to w trakcie przygotowywania założeń dla al. Havla od pętli Świętokrzyska do ul. Wilanowskiej. Chcemy, by był tam dodatkowy pas ruchu, łączący się na ostatnim odcinku z prawoskrętem w Wilanowską, który służyłby jako buspas dla wszystkich autobusów, które ruszają z pętli i wjeżdżają w Wilanowską. Mamy także już gotowy pomysł na górny odcinek Wilanowskiej do ul. Łostowickiej. Tam też chcemy wprowadzić przejazd buspasem. W przypadku al. Havla kontrapas nie jest raczej właściwym pomysłem, ale czekamy na stanowisko ZTM-u w tej sprawie - mówi Wawrzonek.

Na Trakcie św. Wojciecha kontrabuspas zamiast kontrapasa



Z kolei Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu Koalicji Obywatelskiej, zauważa, że mieszkańcy dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce niejednokrotnie znajdują się w sytuacji, w której autobusy jadące Traktem stoją w korkach - przez co wydłuża się czas przejazdu komunikacją miejską.

Według niego sytuację poprawić mógłby "dynamiczny buspas", czyli kontrapas, który miałby biec Traktem na odcinku od okolicy skrzyżowania z ul. Sandomierską do wysokości Zaroślaka.

Zdaniem przedstawicieli Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni pomysł - choć sensowny - wymaga szczegółowej analizy, gdyż może wiązać się z dużymi nakładami. Według urzędników korzystniejszym rozwiązaniem jest stworzenie na wskazanym przez radnego odcinku kontrabuspasa.

Przypomnijmy: kontrabuspas umożliwia jazdę po nim innym pojazdom uprzywilejowanym, ale w pewnych porach dnia może być wykorzystywany w inny sposób. Po kontrapasie autobusowym (takim jak np. na wspomnianej Chwarznieńskiej w Gdyni) mogą natomiast jeździć wyłącznie autobusy.


Nie można rozbudować ulicy w kierunku kanału Raduni



Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ, zauważa, że budowa typowego kontrapasa wiązałaby się z poszerzeniem Traktu św. Wojciecha (na trasie musiałby powstać piąty pas, do czego brakuje obecnie około metra), co pociągnęłoby za sobą ingerencję w chodnik i przebudowę infrastruktury podziemnej. Z uwagi na ograniczenia konserwatorskie nie ma możliwości rozbudowy ulicy w kierunku kanału Raduni.

Kontrabuspas funkcjonowałby natomiast w oparciu o zasadę, że w godzinach porannych do centrum prowadziłyby dwa pasy dla pojazdów indywidualnych oraz buspas. W przeciwnym kierunku do Pruszcza Gdańskiego byłby tylko jeden pas ruchu. W szczycie popołudniowym sytuacja byłaby odwrócona: do Pruszcza funkcjonowałyby dwa pasy ruchu plus buspas, natomiast do centrum byłby jeden pas ruchu.

W obu przypadkach jest jednak kilka istotnych punktów do rozwiązania. Jednym z nich jest kwestia przystanków autobusowych. Traktem św. Wojciecha kursują bowiem autobusy zatrzymujące się m.in. na przystankach w stronę centrum. Ewentualne powstanie kontrapasa lub kontrabuspasa doprowadziłoby do sytuacji, w której pojazdy komunikacji miejskiej mijałyby je, poruszając się po środkowym pasie.

Problematyczna mogłaby okazać się także sytuacja, w której autobus z kontrapasa miałby wjeżdżać w buspas na wiadukcie Biskupia Górka.

Po zakończeniu budowy całej inwestycji na jednym z pasów wiaduktu Biskupia Górka utworzony zostanie buspas. Po zakończeniu budowy całej inwestycji na jednym z pasów wiaduktu Biskupia Górka utworzony zostanie buspas.
- Autobus musiałby w jakiś sposób wjechać na zewnętrzny pas, co wiązałoby się z potrzebą stworzenia śluzy przy jednej z sygnalizacji - zaznacza Tomasz Wawrzonek.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście



Nie wiadomo także, jakby miała wyglądać obsługa hurtowni i zakładów znajdujących się wzdłuż Traktu św. Wojciecha. Obecne lewoskręty musiałyby być wykorzystane pod infrastrukturę autobusową.

Miejscy urzędnicy z ZTM nie mówią "nie"



Propozycje obu radnych - zarówno ta dotycząca kontrapasa na al. Havla, jak i na Trakcie św. Wojciecha - są już przedmiotem analiz urzędników z Zarządu Transportu Miejskiego. Urzędnicy nie mówią "nie", ale na razie nie wskazują też, kiedy kontrapasy mogłyby powstać.

- Konkretne decyzje w sprawie utworzenia kontrapasów jeszcze nie zapadły, bo wymaga to szerszych konsultacji. Każda inicjatywa, która służy poprawie funkcjonowania komunikacji miejskiej, bardzo nas cieszy, natomiast w tej konkretnej kwestii muszą się wypowiedzieć specjaliści od ruchu drogowego. Należy bowiem uwzględnić szereg czynników, wpływających m.in. na bezpieczeństwo użytkowników drogi - komentuje Zygmunt Gołąb z Zarządu Transportu Miejskiego.

Buspasem "pod prąd" w Gdyni



Coraz więcej buspasów w Gdańsku



W Gdańsku rośnie liczba buspasów. Wydzielone odcinki dróg znaleźć można dziś w 12 lokalizacjach.

Gdzie można znaleźć buspasy w Gdańsku?
  • Podwale Przedmiejskie - od zjazdu z estakady Elbląska do ul. Słodowników (o długości 1 150 m) - buspas autobusowy
  • Podwale Grodzkie - od Prokuratury do Hotelu Scandic (190 m) - buspas autobusowy
  • Jaśkowa Dolina - od ul. Kruczkowskiego do ul. Wileńskiej (420 m) - buspas autobusowy
  • Żołnierzy Wyklętych - od. al. Grunwaldzkiej do Galerii Bałtyckej (68 m) - buspas autobusowy
  • Siennicka - od ul. Bajki do ul. Lenartowicza (195 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Siennicka - od ul. Stary Dwór do ul. Powalnej (590 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Lenartowicza na długości przystanków wiedeńskich (95 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Lenartowicza na długości przystanków wiedeńskich (112 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Rakoczego - od ul. Jaśkowa Dolina do Bulońskiej (480 m) - pas autobusowo-tramwajowy
  • Podwale Grodzkie - od połączenia ulic Wały Piastowskie - Łagiewniki do połączenia ulic Wały Jagiellońskie - Bastion św. Elżbiety (800 m)- buspas autobusowy
  • Schuberta - od skrzyżowania z ul. Nowolipie do ul. Trzy Lipy (350 m) - buspas autobusowy
  • Trakt św. Wojciecha - od ul. Tomczaka do kładki nad Radunią (900 m) - buspas autobusowy


Miejsca

Opinie (135) 4 zablokowane

  • "Zabijcie to zanim złoży jaja"

    Buspatologia zaczyna się rozrastać. Ani się obejrzymy a będą wszędzie, jak ścieżki dla rowerków w najbardziej absurdalnych miejscach.

    • 4 2

  • Kto powoduje korki i blokuje komunikacje miejską? Blachosmrody !!ITrzeba robic ułatwienia dla komunikacji miejskiej a nie dla (3)

    Pojedyncze szroty niech dalej stoją w korkach! Ale powinni jeszcze płacić za stanie w nich.
    Szkoda ze Policja beznadziejna nierobi kontroli ich spalin bo by się posypało 1000 mandatów dziennie !!

    • 7 24

    • Frustruje cię kolejny oblany egzamin na prawo jazdy? (2)

      • 8 2

      • Chyba nie próbuje, z pensji asystenta na uczelni nie stać go by było na paliwo

        Lepszy Gdańsk w pełniej krasie

        • 1 0

      • Może tak, ale ma racje

        • 0 5

  • Nie zgadzamy się na takie rozwiązania (7)

    To kolejne bezsensowne pomysły zamiast budować nowe drogi tak jak się dzieje w Europie to nauczyli się malować bus-pasy na istniejących już drogach które do niczego nie prowadzą bo jeśli autobus stoi w korku o kilometr wcześniej to niczego nie zmienia jak ten sam autobus przejedzie ten kilometr czy osiemset metrów i itak będzie stał dalej w korku a więc budujmy drogi by odkorkować miasta a nie zabierajmy pasów innym kierowcom !

    • 21 12

    • Za mało buspasow (2)

      To prawda buspasow jest za mało
      W cywilizowanych krajach Europy stawia się na komunikację zbiorowa : to ona ma priorytet i to pod nią organizuje się na nowo miasta
      Wyrzuca się samochody z centralnych dzielnic miast utrudniając życie kierowcom i zniechęcając do jazdy samochodem: podwyższa się opłaty za parkowanie, zmniejsza się ilość miejsc parkingowych , zwęża się ulice sadzi zieleń tworzy buspasy itp

      • 6 6

      • (1)

        A kierowców prywatnych aut wiesza się na okolicznych drzewach !!!!! nie rozśmieszaj mnie bo chyba masz coś z głową !!!!!!

        • 4 0

        • Czyżby "doktor" Tomasz L dał głos?

          komuch z lepszego gdańska, zakazał by samochodów

          • 0 0

    • (3)

      Co za dzban z Ciebie. Nie ma innego takiego Państwa w Europie jak Polska gdzie jest w przeliczeniu na mieszkańca tyle blachosmrodów. Trzeba tępić, tępić i jeszcze raz tępić transport indywidualny. Żadne budowanie nowych dróg nic nie zmieni, wystarczy popatrzyć na NY gdzie autostrady sa po 12 pasów w jedną stronę. Czas na strefy z zakazem wjazdu samochodow, na drogie parkingi na porządne mandaty i ich nieuchronność, inwestycje w komunikację zbiorową

      • 6 10

      • Za głoszenie komunizmu powinny być orzekane wyroki wieloletniego bezwzględnego więzienia

        Lepszy Gdańsk powinien być zdelegalizowany

        • 0 0

      • Ba, najlepiej w ogole tepic wlasnosc prywatna bo jest indywidualna co nie?

        Wy i ten wasz neokomunizm

        • 4 0

      • Bredzisz człowieku sprawdź czy ci gorączka nie podskoczyła !!!! Dzbanie

        • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    Kontrapasy i "prototypy" to rozwiązanie ostateczne, gdy nie można zastosować innych środków (4)

    A te inne środki - standardowe - stosowane od lat, to np. zalanie torów tramwajowych betonem i użytkowanie ich wspólnie przez tramwaje i autobusy. Rozwiązanie idealne na Łostowicką i Havla.

    A jak nie ma torów na drodze? To wydziela się buspas kosztem pasów ruchu (lub ich szerokości) dla transportu indywidualnego.

    Stosujmy rozwiązania sprawdzone i względnie tanie, a kontrapasy zostawmy rowerzystom. :)

    • 72 15

    • Nie ma czegoś takiego jak "zalanie torów" (2)

      ty się dowiedz jak się buduje torowisko tramwajowe, ile tam jest warstw podziemnych i ile kosztuje sieć trakcyjna, nie mówiąc już o tym że torowisko po którym jeżdżą samochody nic nie zmienia

      • 0 4

      • czytaj ze zrozumieniem

        jakos kołoopery w Strone Hallere da rade na ulicy to i tu się da..to raz a dwa napisał ze po tym będą jeździły tramwaje i autobusy a nie tramwaje i samochody..

        • 3 0

      • Oczywiście że to skrót myślowy. Teraz to już bez grubego remontu takiej funkcjonalności łatwo się nie doda. Mogli myśleć nad tym podczas budowy torowiska kilka lat temu. Jakoś fragment torowiska na Morenie potrafili zrobić wspólnie z buspasem. Ale brakło konsekwencji - takie strzelanie ślepakami. Tu zrobimy tak, gdzie indziej jeszcze inaczej, a w innym miejscu jeszcze inaaaczej.

        • 4 0

    • Bladego pojecia niemasz o rozwiazaniach,popierwsze to ty powodujesz korki!Ale ci zamało teraz chcesz blokowac tramwaj

      .ta

      • 4 16

  • Stop tej głupocie!
    Albo róbcie, do pierwszej czołówki to będzie istnieć, potem może ktoś zapyta kto na to wpadł.

    • 4 3

  • Buspas / kontrapas

    Buspas czy kontrapas jest potrzebny na Trakcie ale od Gościnnej do Sandomierskiej, tam dzień w dzień stoję w korkach w autobusie. Za Sandomierską nigdy mi się nie zdarzyło.

    • 1 0

  • Buspas na Jaśkowej (2)

    Przydałby się buspas na Jaśkowej Dolinie w stronę Wrzeszcza, istniejący jest tylko na krótkim odcinku, przed rozpoczęciem najazdu na Piecki-Migowo

    • 2 6

    • A które domy proponujesz wyburzyć? (1)

      • 1 0

      • Wszystkie

        • 0 0

  • autobusy na tory

    Po co tory tramwajowe....
    Lepiej byłoby polac asfalt i puścić po nich autobusy. Taniej elastycznej i eko...

    • 6 0

  • Tomasz Niedasię Wawrzonek w pełnej formie

    Ten człowiek sam nic nie wymyślił, no może poza Tristanem który nic nie daje a kosztował miliony

    • 3 1

  • Wystarczy na wszystkich wielopasmówkach przerobić prawy pas na buspas (3)

    Jak się będzie szybciej jeździć autobusami, które nie będą wcale stać w korkach to ludzie się zaczną wreszcie przesiadać. Tym samym spadnie ilość aut stojących w korku i wszystkim się poprawi. Już dawno panowie Downs i Thomson zaobserwowali, że prędkość poruszania się po mieście autem wzrasta tylko wtedy, gdy poprawia się prędkość przemieszczania się komunikacją zbiorową.

    • 4 13

    • wystarczy nie pisać głupot (1)

      Widzę że cię nie stać na własne cztery kółka to bredzisz głupoty !!!!

      • 3 0

      • Swoimi czterema kółkami lubię jeździć, a nie stać nimi w korku.

        • 1 1

    • Najpierw trzeba zwiększyć liczbę autobusów

      Przynajmniej x3

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane