• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prowizoryczny parking autobusowy w centrum Gdańska

Krzysztof Koprowski
14 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Dotychczas plac przy ul. Giełguda pełnił funkcję ogólnodostępnego parkingu. Teraz wjeżdżać mogą tutaj wyłącznie pojazdy ZKM Gdańsk.


Po wielu miesiącach męki kierowcy ZKM Gdańsk wreszcie doczekali się w centrum Gdańska wygodnego parkingu, a od najbliższego poniedziałku także zaplecza sanitarnego. Od kilku dni działa bowiem plac do postoju autobusów przy ul. Giełguda zobacz na mapie Gdańska.



Czy w obrębie placu technicznego przy ul. Giełguda powinny powstać przystanki dla pasażerów?

O planach urządzenia placu technicznego, na który kierowcy mogliby podjechać autobusami, odpocząć oraz skorzystać z toalety pisaliśmy w listopadzie. Wówczas mówiło się o perspektywie miesięcy niezbędnych do przekształcenia parkingu przy ul. Giełguda na potrzeby komunikacji miejskiej.

Ostatecznie jednak zdecydowano się na mikołajkowy prezent dla kierowców i uruchomienie placu technicznego kilka dni temu.

- Po kilkudniowych obserwacjach możemy stwierdzić, że pomysł placu przy ul. Giełguda się sprawdził. Kierowcy, którzy mają rezerwę czasową między przyjazdem na przystanek końcowy a ponownym wyjazdem w trasę, mogą tutaj podjechać i wypocząć - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Na razie to wypoczynek w fotelu lub krótki spacer po parkingu, ale od poniedziałku będzie można wypić kawę lub herbatę czy też wygodnie zjeść posiłek przy stole. Te niewielkie luksusy, o których kierowcy musieli zapomnieć od czasu likwidacji pętli autobusowych Jana z Kolna zobacz na mapie GdańskaWałowa zobacz na mapie Gdańska, będą zapewnione w kontenerze socjalnym, zamówionym przez Zakład Komunikacji Miejskiej.

- Kontener będzie stawiany na placu przy ul. Giełguda w poniedziałek. Do tego czasu kierowcy mogą korzystać z toalety przenośnej. Zarówno kontener, jak i sama przestrzeń placu będzie zarządzana przez ZKM Gdańsk. Nie zgłosił się do nas żaden inny przewoźnik, który chciałby, by jego pracownicy mogli korzystać z tego miejsca - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Głównym zainteresowanym ewentualną współpracą z miejską spółką mógłby być PKS Gdańsk, realizujący przewozy na liniach miejskich ZTM do Pruszcza Gdańskiego. Ten jednak swoją bazę ma w pobliżu dworca głównego - przy gmachu dworca PKS zobacz na mapie Gdańska.

- Warto pamiętać, że plac techniczny przy ul. Giełguda jest wyłącznie do dyspozycji kierowców autobusów. Nie można tutaj wsiadać ani wysiadać. Z punktu widzenia pasażera bez zmian pozostają końcowe i początkowe przystanki w centrum miasta - zaznacza Zomkowski.

Plac przy ul. Giełguda pozwolił zlikwidować postoje techniczne wzdłuż Traktu Konnego zobacz na mapie Gdańska, gdzie kierowcom za zaplecze sanitarne służyła toaleta typu toi-toi.

- Kierowcy ZKM Gdańsk, na mocy naszych porozumień z zarządcami nieruchomości, nadal mogą też korzystać z dotychczasowych toalet w pobliżu przystanków końcowych w centrum miasta [ZKM ma podpisaną taką umowę m.in. z zarządcą tzw. budynku Solidarności zobacz na mapie Gdańska - dop. red.] - zapewnia rzecznik ZKM Gdańsk.

Urzędnicy nadal podtrzymują również pomysł reaktywacji pętli (przypuszczalnie w formie placu technicznego) przy ul. Jana z Kolna, na trawniku przed parkingiem wielopoziomowym, który powstał w miejscu zlikwidowanej wcześniej pętli zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Miasto przejmie parking na pętli Jana z Kolna po 18 latach

Na razie nie wiadomo jednak, jak wielka będzie to inwestycja, ponieważ ZTM nie podjął jeszcze decyzji, ile linii (a tym samym i autobusów) zostanie skróconych do planowanego węzła przesiadkowego autobus-tramwaj na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska.

Docelowo w Śródmieściu powstanie jeszcze pętla na płycie wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska, nad przystankiem SKM Gdańsk Śródmieście. Inwestycja ta ma być zrealizowana wraz z zabudową Targu Siennego i Rakowego. Jednocześnie zniknie obecna pętla Targ Sienny zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (90) 2 zablokowane

  • ten kraj jest prowizoryczny

    • 10 1

  • a podwyżki kiedy

    od 5 lat nic nie bylo

    • 15 0

  • "Miałby on powstać na trawniku przed parkingiem wielopoziomowym, który powstał na zlikwidowanej wcześniej pętli autobusowej. "

    To nie mógł ten parking skoro już musiał powstać na tym trawniku, a pętla dalej sobie funkcjonować tak jak funkcjonowała?

    • 15 0

  • Kierowcy na Mikołaja dostali klepisko przy Giełguda. Dobre.

    • 13 0

  • Kto pozwolił na postawienie blaszanego parkingu przy ECS...

    masakra.

    • 11 1

  • Nędza , syf , obłuda (2)

    Po co kierowcom toalety i plac postojowy ? Przecież "znawcy " komunikacji z ZTM tak ustawiają rozkłady aby nie można było korzystać z taki rzeczy . Przykład ? Linia 175 . Postoje na Maćkach po 15 min a w centrum 5 min. Jeśli korki tego czasu nie zabiorą . Jak kierowca z linii innych niż dozwolone przy dworcu stanie aby iść do WC to pracownicy ZTM straszą zabraniem premii . Przoduje w tym p. Gąsiorowski . który po odejściu z ZKM wyżywa się na kierowcach przy okazji nie przebierając w słowach .
    P.S. Czemu rozkłady są do d....? Bo w ZTM pracują ignoranci , różne pociotki i znajomi znajomych . Nie ma fachowców . 99% pracowników ZTM zna autobusy i tramwaje z ...fotek .

    • 38 1

    • 100% prawdy!!! (1)

      W ZTM nie ma kompetentnych osób! 60% przystanków powinna być na żądanie. W trybie natychmiastowym trzeba wprowadzić na żądanie obsługę przystanków: Cebertowicza, Odrzańska, Pohulanka, Chodowieckiego, Zamenhoffa, Tetmajera, Reja, Żwirki i Wigury, Startowa, Helska, Grudziądzka. Na tych przystankach jest ruch sporadyczny, wręcz opóźniają one wszystkie tramwaje na szlaku! Po drugie trzeba modernizować po kolei wszystkie przystanki do długości min. 60 metrów, po modernizacji peronów puścić składy 2xN8C (Dortmundy łączyć) na linie 6 i 8, po wydłużeniu składów zmienić częstotliwość (zmiejszyć) tych linii aby Hucisko było bardziej przepustowe, wyłączyć na torowiskach wszystkie sygnalizacje na przejściach dla pieszych! przeprogramować sygnalizację na Wilanowskiej i Chałubińskiego

      • 11 1

      • Na Wilanowskiej jadąc w kierunku petli Lostowice Swietokrzyska tramwaj traci co najmniej 1,5 minuty. Jesli trafi się, ze czeka jeszcze na tramwaj ktory jechal wcześniej, to ze cztery minuty schodzą.

        • 8 0

  • A nie lepiej

    powiększyć cmentarz? byłoby zgodnie i z przestrzenią i planem zagospodarowania

    • 5 2

  • kto w tym miescie bierze łapówli?

    bo to trzeba z imienia napisac. Szasta sie dowolnie przestrzenia publiczna bo jakis deweloper chce to gdzie indziej cfaniak z Kielc chce postawic garaz to sie zmienia plany. Kto na tym zarabia>?
    kto zarabia na smiecuiach i innych odpadach

    • 10 1

  • Prowizorka = budyń

    • 16 0

  • Główne zadanie pracowników ZTM ? Zarządzanie komunikacją ? Nieeee , bieganie z aparatem fotograficznym przy Krewetce i dokumentowanie wykroczeń kierowców ZKM i innych przewoźników . Potrafią np. . opieprzyć kierowcę tczewskiej linii 50 za ...zbyt długie stanie na przystanku początkowym. Jak autobus linii np. z pl.. Gełguda stanie przy Krewetce na trochę dłużej to jest okropne wykroczenie !!!! Ale debilny rozkład jazdy to jest wyczyn !!!!
    Skoro rozkłady przekraczają możliwości intelektualne pracowników ZTM , to nie oczekujmy , że rozwiążą problem WC dla pracowników komunikacji .

    • 20 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane