• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa Podwala Przedmiejskiego dopiero w 2018 r.

Michał Brancewicz
9 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Przebudowa Podwala Przedmiejskiego będzie polegała m.in. na zwężeniu jezdni w kierunku ul. Elbląskiej z trzech do dwóch pasów.
  • Na węźle Unii Europejskiej powstanie naziemne przejście dla pieszych.
  • W ramach przebudowy Podwala Przedmiejskiego powstanie nowe skrzyżowanie z przejściem naziemnym na wysokości ul. Łąkowej.
  • Nowe skrzyżowanie wybudowane zostanie także na skrzyżowaniu Podwala Przedmiejskiego z ul. Chmielną.

Choć projekt przebudowy jezdni, pięciu skrzyżowań oraz stworzenia naziemnych przejść na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska jest już gotowy, to prace budowlane nie rozpoczną się w tym roku. Powód? Inwestycja jest częścią większej całości i musi czekać na swoją kolej, co potrwa przynajmniej do przyszłego roku.



Przebudowa Podwala Przedmiejskiego:

Podwale Przedmiejskie nie jest już tak ważną drogą, stanowiącą główny wjazd do Gdańska od strony wschodniej, jaką była jeszcze kilka lat temu. Wszystko za sprawą otwarcia w zeszłym roku tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska oraz wcześniejszego oddania do użytku Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie GdańskaTrasy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska. To nimi dostają się dziś do Gdańska kierowcy, jadący od strony Elbląga i Warszawy.

To przełożyło się na znaczący spadek ruchu na tej ulicy. Dlatego pojawił się pomysł zwężenia szerokiej drogi (dziś po trzy pasy w każdym kierunku) oraz połączenia obu jej stron przejściami naziemnymi, co ma "zbliżyć" do siebie dziś rozdzielone Śródmieście i Stare Przedmieście oraz Dolne Miasto.

Koncepcja zmian została przygotowana przez Referat Mobilności Aktywnej gdańskiego magistratu oraz Zarząd Dróg i Zieleni. Na jej podstawie firma Highway opracowała szczegółowy projekt. Oddała go w połowie grudnia, wydawało się więc, że nic już nie stoi na przeszkodzie, by Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na przebudowę Podwala Przedmiejskiego. Tu jednak zaskoczenie.

- Nie mamy tego w tegorocznym harmonogramie realizacji - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG.
Dlaczego? Okazuje się bowiem, że przebudowa Podwala Przedmiejskiego jest elementem większego projektu infrastrukturalnego pod nazwą "Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska".

- W lutym Gdańsk będzie aplikował o dofinansowanie ze środków unijnych dla tego projektu - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Po podpisaniu umowy zaplanowany zostanie dokładny harmonogram realizacji poszczególnych zadań. Szacujemy, że przebudowa Podwala Przedmiejskiego powinna rozpocząć się w 2018 roku.
Mimo że na realizację przedsięwzięcia przyjdzie jeszcze poczekać, warto przypomnieć, co dokładnie ono zakłada.

Takie zmiany czekają nas na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku. Takie zmiany czekają nas na Podwalu Przedmiejskim w Gdańsku.
Najważniejszą zmianą będzie zwężenie jezdni w kierunku ul. Elbląskiej z trzech do dwóch pasów oraz korekta pasów w kierunku przeciwnym. "Odzyskane" miejsce będzie przeznaczone na obustronne pasy rowerowe, lewo- i prawoskręty, którymi będziemy mogli wjechać poprzez skrzyżowania z pełnymi relacjami w ulice Chmielną zobacz na mapie GdańskaŁąkową zobacz na mapie Gdańska oraz miejsca parkingowe - na południowej nitce Podwala Przedmiejskiego na wysokości Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska, Wyspy Spichrzów zobacz na mapie GdańskaDolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska.

Na północnej nitce Podwala Przedmiejskiego (bliżej Śródmieścia), zamiast miejsc parkingowych, podtrzymane zostanie funkcjonowanie buspasu.

Po zmianach piesi nie będą musieli już korzystać z tuneli pod Podwalem Przedmiejskim, chociaż te istniejące zostaną zachowane. Chcąc dostać się na drugą stronę ulicy będą mogli wybrać przejście naziemne.

Patrząc od strony Węzła Unii Europejskiej, "zebra" wraz z przejazdem rowerowym powstanie zaraz przy skrzyżowaniu z ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska.

Kolejne przejście wytyczone zostanie na wysokości ul. Żabi Kruk-Słodowników zobacz na mapie Gdańska. Oprócz przejścia, które połączy obie strony ulicy z przystankiem tramwajowym, powstanie także dodatkowa możliwość pokonania ulicy po zachodniej stronie nowego skrzyżowania zobacz na mapie Gdańska.

Podobnie sytuacja będzie wyglądała na skrzyżowaniu z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska, przy czym tutaj przejście po wschodniej stronie zostanie maksymalnie dosunięte do skrzyżowania przy zachowaniu możliwości dotarcia nim na przystanki tramwajowe.

Na tej samej zasadzie co Chmielna, połączona zostanie ul. Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Piesi z Dolnego Miasta nie będą więc musieli cofać się do tunelu, by dotrzeć na Długie Ogrody - "zebry" zostaną dosunięte do ul. Łąkowej.

Na ostatnim skrzyżowaniu w rejonie Bramy Żuławskiejzobacz na mapie Gdańska powstaną brakujące przejścia (wraz z przejazdami rowerowymi) od strony ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańskaprzy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska. Będzie także równoległa do tunelu alternatywna forma przejścia przez ulicę i dotarcia na przystanki tramwajowe.

Opinie (297) 10 zablokowanych

  • (1)

    Zajęli by się prędzej drogą zieloną i czarnym dworem bo fakt jedno miejsce odkorkowali ale zakorkowali drugie. Problem z jednego miejsca zamieciony w inne

    • 6 1

    • cymbale jeden niema i niebedzie autostrady nad morzem niepozwolą nania mieszkancy

      • 0 2

  • Pytanie sie buraków przyspawanych do blachosmrodów czy chce przejsc naziemnych to głupota ,wiadomo co odpowiedzą!

    Budowa przejść naziemnych to konieczność !!Wiedzą to wszyscy bo epoka zacofania od PRLu juz dawno sie skonczyła do tunelów to sie wprowadza komunikacje a nie ludzi !!

    • 2 7

  • Ty

    Tylko nie zapomnijcie tych przejść ufortyfikowac progami i wysepkami. To jest bardzo potrzebne szczególnie zimą. Pługi podnoszą tam lemiesz aby przejechać. Dzięki temu piesi chodzą w błocie posniegowym po kolana. By żyło się lepiej

    • 5 2

  • problem z tunelami? (3)

    jest coś takiego jak schody ruchome i windy, a celem zapewnienia bezpieczeństwa instaluje się po prostu kamery.
    A jeżeli tunele są niepotrzebne, to po co budujemy nowy tunel ok 200 m od Podwala Przedmiejskiego (na Okopowej) i zamykamy przejście naziemne ?

    • 10 1

    • mądrego zawsze warto poczytać. echhh

      • 0 1

    • Czy wiesz ile winda kosztuje i jak czesto jest niszczona?

      Schody ruchome w cetrum handlowym widziałes i ci sie wydaje ze mozna je wszedzie stosowac !!A wiesz ile kosztuja schody ruchome?
      to juz moze lepiej kolejke linową zamontowac:)

      • 0 2

    • Jedźcie do Krakowa i zobaczcie jak działa tunel z pochylniami zamiast schodów. Przejeżdża się rowerem, wózkiem nawet nie zauważając, że to już druga strona ulicy. Tu jest na to miejsce.

      • 2 0

  • Żart jakiś ponury, rojenia ekoidiotów!

    To jest jakiś ponury żart! Każde kolizyjne skrzyżowanie, to potencjalna śmierć, mało tego tam jeżdżą również tramwaje! Likwidować tunele i ograniczać przepustowość na rzecz wyimaginowanej wizji połączenia dzielnic!? Gdyby w rejonach Dolnego Miasta były atrakcje, to tunele w niczym by nie przeszkadzały! Dość ekoterroru w mieście! Horrendalne korki i śmierć na przejściach dla pieszych, a każda śmierć obciąży tych ekoszaleńców!!!

    • 9 2

  • Samo zwężanie Podwala jest idiotyczne

    Bez kompleksowego planu przebudowy i rewitalizacji okolicy to kompletnie bez sensu.
    Efekt będzie wręcz odwrotny od zamierzonego. Będzie nadal pusto, pojawi się tylko korek 24h 7 dni w tygodniu.
    I nadal nikt tam nie będzie chciał przebywać.
    Jakoś w Paryżu na Champs Elysee nikomu nie przyszło do głowy "zwężać" i jest tam cała masa turystów.
    U nas jak zwykle - dorwało się paru idiotów, którzy coś przeczytali w necie i zobaczyli parę obrazków i od razu mają się za "urbanistów".
    Sorry, ale ten cały FRAG to kompletne oszołomy.

    • 4 2

  • Chore (1)

    Przecież właśnie powstają nowe osiedla: już budują bloki za stadionem żużlowym, na Grobli w miejscu fabryki bombek, rusza zabudowa terenu po zakładach mięsnych, w miejscu blaszanki, za Filharmonią, na Barbary - czy mieszkańcy tam dojadą samochodami z centrum kładką dla pieszych, czy dookoła - tunelem przez Nowy Port a może obwodnicą południową przez Pruszcz? Sytuacja komunikacyjna jest dynamiczna - wiele się zmienia. Jak można podejmować decyzję o wydaniu milionów na ograniczenie przepustowości drogi, bo chwilowo nastąpił spadek, wcale nie tak oczywisty? Kompresy na głowę albo do lekarza.

    • 3 2

    • no i? się nie znasz to po co wypowiadasz

      • 0 0

  • Wszystkim wątpiącym...

    • 0 0

  • bardzo dobrze

    robić. Ja bym jeszcze zburzył estakadę na Okopowej oraz przy Bramei Żuławskiej. Droga o takim przekroju przez miasto nie jest potrzebna. Wczoraj ok. 15.30 jechałem tam. Zero ruchu , zero korka. Estakada zaś była całkiem pusta. Cały ruch tranzytowy przeniósł się na obwodnicę południową i do tunelu pod Martwą Wisłą. Estakady przenoszą jedynie ruch od dowrca na Elbląską, jezlei chodzi o estakadę na Okopowej i od rafinerii do centrum - estakada przy Bramie Żuławskiej. Obecnie natężenie ruchu tam nie uzasadnia istnienia estakad. Ponadto na odzyskanym miejscu można dokonać zabudowy. Brak estakad dodatkowo będzie skłaniał kierowców do korzystania z tunelu i obwodnicy południowej. Poza tym przywrócenie przejść i zamianę Podwala Grodzkiego w miejską aleję jak np. Długie Ogrody pozwoli na spięcie się Głównego Miasta z Dolnym Miastem. Dodałbym jeszcze koncepcję zabudowy pierzej Podwala .

    • 2 2

  • (1)

    O ile mozna zrozumiec zwezanie drogi ze wzgladu na zmniejszenie natezenia ruchu to nie potrafie zrozumiec niecheci do oddzielenia ruchu pieszego od tego na JEZDNi. Czy w ramach przebudowy nie mozna byloby "schowac" samochodow do wykopu a przejscia dla pieszych zostawic na obecnym poziomie?

    • 1 0

    • mozna.

      przed samym dworcem tez tak powinni zrobić. za drogo im pewnie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane