• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeciwnicy kładki na Ołowiankę opóźniają jej budowę

Katarzyna Moritz
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.

Członkowie Towarzystwa Opieki nad Zabytkami oraz Stowarzyszenia Nasz Gdańsk odwołali się do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego od decyzji pomorskiego konserwatora zabytków zezwalającej na budowę kładki przez Motławę na Ołowiankę. O ile opóźni to inwestycję?



Czy jesteś za budową kładki na Ołowiankę?

Zgodnie z planem, do końca marca powstał projekt budowlany dla kładki na Ołowiankę i rozpoczęto procedurę wydania pozwolenia na budowę. Gdy jednak pomorski konserwator zabytków wydał decyzję pozwalającą firmie Mosty Gdańsk (autor projektu budowlanego) na prowadzenie robót, Towarzystwo Opieki nad Zabytkami oraz Stowarzyszenie Nasz Gdańsk odwołały się od niej do Małgorzaty Omilanowskiej, minister kultury i dziedzictwa narodowego, która jest zwierzchniczką pomorskiego konserwatora.

Dlaczego?

- Przyczyny są bardzo proste. Kładka zaburzy historyczny krajobraz, który jest pod ochroną. Jej budowa jest sprzeczna z ustawą o ochronie zabytków i konserwator powinien o tym pamiętać, bo stoi na straży tej ustawy. To jest szkodliwe irracjonalne rozwiązanie, a podniesiona kładka będzie sterczeć jak miecz Damoklesa - podkreśla Andrzej Januszajtis, przewodniczący Stowarzyszenia Nasz Gdańsk, które od wielu lat kontestuje budowę kładki przez Motławę.

Jego zdaniem za cenę budowy kładki (ok. 13 mln zł) można kupić kilka nowoczesnych promów, które będą łączyły oba brzegi Motławy. Zdaniem Januszajtisa "takie rozwiązanie byłoby nie tylko tańsze, ale i nie blokowałoby żeglugi na Motławie".

Treść odwołania TOnZ do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (PDF)

Z kolei Tomasz Korzeniowski, prezes Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, w piśmie skierowanym do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego podkreśla m.in., że "Przedmiotowa inwestycja jest karygodną próbą nieodwracalnej ingerencji w zabytek. (...) Jest ona zbędnym elementem, który nie tylko przez nazbyt wyróżniającą się formę, ale również samą obecność, barbaryzuje recepcję zabytku. Kładka ta nie jest elementem imperatywnym dla społeczeństwa i rozwoju miasta".

Oba stanowiska nie są nowe, podobne były wygłaszane już 11 lat temu, kiedy to zrodził się pomysł przerzucenia kładki przez Motławę, między ul. Rycerską zobacz na mapie Gdańskai Ołowianką.

TOnZ twierdzi, że budowa kładki zakończy okres swobodnej żeglugi w najstarszej części historycznego portu Gdańska, która tu odbywała się od wieków. Kartka pocztowa z końca XIX wieku. TOnZ twierdzi, że budowa kładki zakończy okres swobodnej żeglugi w najstarszej części historycznego portu Gdańska, która tu odbywała się od wieków. Kartka pocztowa z końca XIX wieku.
MKiDN jeszcze nie ustosunkowało się do wniosków ToNZ i Naszego Gdańska.

- Ministerstwo może podtrzymać decyzję konserwatora, uznać odwołanie Towarzystwa, albo też odesłać sprawę do ponownego rozpatrzenia - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków.

Urzędnicy ministerialni nie będą jednak wsłuchiwać się w argumenty "za" i "przeciw" kładce, lecz zbadają sprawę od strony formalnej. Będą ustalać, czy przy akceptowaniu pozwolenia na budowę przez konserwatora zachowane zostały procedury.

Problem w tym, że na ministerialne decyzje można czasem czekać wiele miesięcy. Podobnie było w przypadku rozbiórki spichlerza Woli Łeb stojącego na Wyspie Spichrzów. Wtedy też odwołania od zezwalającej na nią decyzji trafiły do ministerstwa, w związku z czym nabrzeże wokoło Wyspy Spichrzów powstało ze sporym opóźnieniem, bo ministerstwo przez kilka miesięcy nie mogło podjąć żadnej decyzji.

Urzędnicy odpowiedzialni za inwestycję zapowiadają, że będą prosić o jak najszybsze rozstrzygnięcie sporu.

- Będziemy dzwonić i prosić o przyspieszenie tej procedury, ale przed jej zakończeniem nie możemy rozpocząć procedury inwestycyjnej i wyłonić wykonawcy budowy kładki. Może nam to pogmatwać terminy. Chcieliśmy zakończyć budowę w maju przyszłego roku, ale w tej sytuacji może się to nie udać - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję.

Kładka, która połączy okolice ul. Rycerskiej zobacz na mapie Gdańska z Ołowianką, ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym Motławy.

Projekt kładki powstał w głowach architektów ze słoweńskiej firmy Ponting, która w 2013 roku wygrała międzynarodowy konkurs architektoniczny zorganizowany przez Gdańsk. Prace projektowe zostały zlecone gdańskiej firmie Mosty Gdańsk.

Koszt budowy kładki oszacowano na 13 mln zł. Złożą się na to po 3 mln zł Urząd Miejski i Urząd Marszałkowski, oraz elektrociepłownia EDF Wybrzeże, która przeznaczy na ten cel 7 mln zł.

Opinie (327) 5 zablokowanych

  • Kładka ble ?

    To już wolę kładkę od koła widokowego, które nijak ma się do panoramy Starego Miasta.

    • 14 19

  • Kładka byłaby ok, gdyby nie jej ultra nowoczesna forma.

    Pasowała by bardziej zachowawcza forma, np ze stalowej, nitowanej kratownicy. Coś w stylu XIX w. konstrukcji.

    • 36 9

  • To jakaś prowokacja z tą kładką :-D A tak serio to strzał w ,,10-tke " z to, to nie jest!

    • 11 0

  • jesli to kladka to nie mozna zrobic wysowana tylko taki

    KIKULEC pod ktorym kazdy bedzie przechodzi z obawa czy aby dyzorny nie zaspal albo czy nie zerwie sie z lancucha.

    • 18 5

  • co za osły

    • 6 13

  • pomozmy profesorowi

    to nie przeciwnicy opozniaja tylko nie pozwalają bielawie i jemu podobnym zaśmiecać gdansk

    • 44 8

  • co za jelenie! (6)

    jestem mieszkancem starówki i uwazam,ze kladka w tym miejscu jest akurat obowiazkowa! a te durnie jak tu nie mieszkaja to g*wno im do tego

    • 20 52

    • Chyba Głównego miasta, Gdańsk nie ma żadnej ,,starówki,,

      • 16 4

    • Jeleń to ty jesteś... (1)

      ...bo nawet nie wiesz gdzie w jakiej dzielnicy mieszkasz. A dlaczego jest niby obowiązkowa? d*pska się nie chce na most albo prom ruszyć? To wypad z tej pięknej dzielnicy. Setki lat jej nie było i nikomu się nic nie działo.

      • 19 5

      • to w ramach solidarności odłącz sobie internet. przecież setki lat go nie było i nikomu nic sie nie działo

        • 2 13

    • wyprowadż się do Słowenii baranie

      • 6 1

    • no wlasnie nie wiesz nawet gdzie mieszkasz - w Gdansku nie ma starowki prawdopodobnie mieszkasz na Głównym Mieście po niemiecku Rechtsstadt, natomiast Stare Miasto to Altstadt ale to zupelnie gdzie indziej jest.

      • 12 1

    • A ja pływałem promem i tak ma pozostać. Żadnej kładki.

      • 8 2

  • (3)

    Popieram powstanie kładki, ale absolutnie nie w formie jaką przedstawiają wizualizacje. nie pasuje do architektury Gdańska.

    • 34 12

    • w sensie ma być z ceglana? (2)

      ale wtedy może być kłopot z podnoszeniem przęsla....

      btw.
      Architektura Gdańska to to, co jużs toi i to co wybudujemy. Nie można zakaz budowy czegokolwiek, bo nie wygląda jak skrzyżowanie ratusza z Mariackim

      • 5 8

      • Słabą masz wyobraźnię...

        Tylko cegła przyszła Ci do głowy, a może spadła na łeb? Buhahaha!!!

        • 5 2

      • buduj sobie nowinki, ale poza starym centrum

        Kładka w pokazanej formie pasuje tam jak....nie napiszę co

        • 7 4

  • za trudno

    Nie da sie kladki zrobic w stylu retro.

    • 13 12

  • Zaskoczony (3)

    A gdzie są Ci konserwatorzy jak jest jest wyburzane kino kameralne na długiej?

    • 45 3

    • stoją na bastionach i sprawdzają, czy im wyburzenie panoramy nie zmieni

      • 7 3

    • (1)

      Elewacja od strony Długiej i Piwnej zostanie nie naruszona, wiec konserwator i tak niewiele miałby do gadania :)

      • 2 3

      • tu nie ma co dawać łapek w dół, jest napisane, że elewacje pozostaną bez zmian : http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Kina-przy-Dlugiej-zostana-wyburzone-przed-wakacjami-n90316.html

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane