• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeciwnicy kładki na Ołowiankę opóźniają jej budowę

Katarzyna Moritz
7 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Wizualizacja kładki na Ołowiankę.

Członkowie Towarzystwa Opieki nad Zabytkami oraz Stowarzyszenia Nasz Gdańsk odwołali się do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego od decyzji pomorskiego konserwatora zabytków zezwalającej na budowę kładki przez Motławę na Ołowiankę. O ile opóźni to inwestycję?



Czy jesteś za budową kładki na Ołowiankę?

Zgodnie z planem, do końca marca powstał projekt budowlany dla kładki na Ołowiankę i rozpoczęto procedurę wydania pozwolenia na budowę. Gdy jednak pomorski konserwator zabytków wydał decyzję pozwalającą firmie Mosty Gdańsk (autor projektu budowlanego) na prowadzenie robót, Towarzystwo Opieki nad Zabytkami oraz Stowarzyszenie Nasz Gdańsk odwołały się od niej do Małgorzaty Omilanowskiej, minister kultury i dziedzictwa narodowego, która jest zwierzchniczką pomorskiego konserwatora.

Dlaczego?

- Przyczyny są bardzo proste. Kładka zaburzy historyczny krajobraz, który jest pod ochroną. Jej budowa jest sprzeczna z ustawą o ochronie zabytków i konserwator powinien o tym pamiętać, bo stoi na straży tej ustawy. To jest szkodliwe irracjonalne rozwiązanie, a podniesiona kładka będzie sterczeć jak miecz Damoklesa - podkreśla Andrzej Januszajtis, przewodniczący Stowarzyszenia Nasz Gdańsk, które od wielu lat kontestuje budowę kładki przez Motławę.

Jego zdaniem za cenę budowy kładki (ok. 13 mln zł) można kupić kilka nowoczesnych promów, które będą łączyły oba brzegi Motławy. Zdaniem Januszajtisa "takie rozwiązanie byłoby nie tylko tańsze, ale i nie blokowałoby żeglugi na Motławie".

Treść odwołania TOnZ do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (PDF)

Z kolei Tomasz Korzeniowski, prezes Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, w piśmie skierowanym do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego podkreśla m.in., że "Przedmiotowa inwestycja jest karygodną próbą nieodwracalnej ingerencji w zabytek. (...) Jest ona zbędnym elementem, który nie tylko przez nazbyt wyróżniającą się formę, ale również samą obecność, barbaryzuje recepcję zabytku. Kładka ta nie jest elementem imperatywnym dla społeczeństwa i rozwoju miasta".

Oba stanowiska nie są nowe, podobne były wygłaszane już 11 lat temu, kiedy to zrodził się pomysł przerzucenia kładki przez Motławę, między ul. Rycerską zobacz na mapie Gdańskai Ołowianką.

TOnZ twierdzi, że budowa kładki zakończy okres swobodnej żeglugi w najstarszej części historycznego portu Gdańska, która tu odbywała się od wieków. Kartka pocztowa z końca XIX wieku. TOnZ twierdzi, że budowa kładki zakończy okres swobodnej żeglugi w najstarszej części historycznego portu Gdańska, która tu odbywała się od wieków. Kartka pocztowa z końca XIX wieku.
MKiDN jeszcze nie ustosunkowało się do wniosków ToNZ i Naszego Gdańska.

- Ministerstwo może podtrzymać decyzję konserwatora, uznać odwołanie Towarzystwa, albo też odesłać sprawę do ponownego rozpatrzenia - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków.

Urzędnicy ministerialni nie będą jednak wsłuchiwać się w argumenty "za" i "przeciw" kładce, lecz zbadają sprawę od strony formalnej. Będą ustalać, czy przy akceptowaniu pozwolenia na budowę przez konserwatora zachowane zostały procedury.

Problem w tym, że na ministerialne decyzje można czasem czekać wiele miesięcy. Podobnie było w przypadku rozbiórki spichlerza Woli Łeb stojącego na Wyspie Spichrzów. Wtedy też odwołania od zezwalającej na nią decyzji trafiły do ministerstwa, w związku z czym nabrzeże wokoło Wyspy Spichrzów powstało ze sporym opóźnieniem, bo ministerstwo przez kilka miesięcy nie mogło podjąć żadnej decyzji.

Urzędnicy odpowiedzialni za inwestycję zapowiadają, że będą prosić o jak najszybsze rozstrzygnięcie sporu.

- Będziemy dzwonić i prosić o przyspieszenie tej procedury, ale przed jej zakończeniem nie możemy rozpocząć procedury inwestycyjnej i wyłonić wykonawcy budowy kładki. Może nam to pogmatwać terminy. Chcieliśmy zakończyć budowę w maju przyszłego roku, ale w tej sytuacji może się to nie udać - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję.

Kładka, która połączy okolice ul. Rycerskiej zobacz na mapie Gdańska z Ołowianką, ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym Motławy.

Projekt kładki powstał w głowach architektów ze słoweńskiej firmy Ponting, która w 2013 roku wygrała międzynarodowy konkurs architektoniczny zorganizowany przez Gdańsk. Prace projektowe zostały zlecone gdańskiej firmie Mosty Gdańsk.

Koszt budowy kładki oszacowano na 13 mln zł. Złożą się na to po 3 mln zł Urząd Miejski i Urząd Marszałkowski, oraz elektrociepłownia EDF Wybrzeże, która przeznaczy na ten cel 7 mln zł.

Opinie (327) 5 zablokowanych

  • Kładka powinna być zbudowana niezwłocznie, (6)

    jednak wybrany projekt jest okropny i za 5-10 lat będzie straszył jak nowoczesne kamienice na Długich Ogrodach. Takie pomysły szybko się nudzą i starzeją.

    • 198 94

    • (1)

      Ciekawe ilu z obrońców kladki na tym forum zna okolicę, w której ma się ona znaleźć. W tej chwili jedynie został uporządkowany rejon Filharmonii na Ołowiance i tak naprawdę to kładka będzie nas łączyć jedynie z Filharmonią, bo poza nią na drugim brzegu Motławy, w rejonie ul. Sienna Grobla nic do oglądania nie ma. Straszą ruiny byłej Rzeźni Miejskiej, spalonej i rozgrabionej. Za Kanałem na Stępce nie ma czego szukać. A jeśli ktoś chce pójść na Szafarnię, to od kładki będzie miał taką samą drogę jak od Stągiewnej. Większość turystów dochodzi teraz do Szafarni, niektórzy na Ołowiankę, gdzie są nowe nabrzeża. Najpierw uporządkujmy teren Siennej Grobli i sąsiednich uliczek, a potem można myśleć o połączeniu obu brzegów Motławy w tym miejscu. Do tego jednak rzeczywiście wystarczy często odpływający (i darmowy) prom. A do Filharmonii goście i tak przyjeżdżają w większości swoimi samochodami.

      • 6 1

      • no to życzę powodzenia

        podpowiem tylko, że nic samo się nie dzieje. kładka jest jedyną szansą dla tych zrujnowanych terenów po drugiej stronie. nikt normalny nie zainwestuje w dzielnicy, która jest tak fatalnie skomunikowana z resztą świata.

        • 0 1

    • no tak, to lepiej w ogóle nie budować

      i kolejne 20 lat chodzić na około, patrząc jak wszystko po drugiej stronie leży odłogiem i popada w ruinę, bo ludzie nie mają jak tam dojść. doprawdy, podejście godne "miłośników gdańska".

      • 2 3

    • co racja to racja (1)

      • 4 1

      • Nie racja a EREKCJA. Normalnie reklama środków od KONARA

        • 0 0

    • Nie martw się nowa kładka za 100 lat też będzie zabytkiem.

      • 2 2

  • Janusze w akcji! (9)

    Koszt samej kładki lekko "kosmiczny" ale blokowanie dla samego blokowania to troszkę zbyt polskie...

    • 85 98

    • Januszjatis by wolał (6)

      aby w tym miejscu niemyci flisacy na śmierdzących próchnem łajbach przeprawiali mieszkańców, którzy będę mieli chwilę, aby w spokoju kontemplować drewniane rudery spichlerzy.

      Niech ten dziad już w kalendarz kopnie, bo się czytać tego jego fanaberii nie da.

      • 5 28

      • nie ma co ludziom życzyć złego

        niemniej jednak chyba byłoby dla wszystkich lepiej, gdyby zajął się innymi, godnymi jego wieku sprawami. może by tak na jakieś rybki, grzybki, albo działkę dla uspokojenia niespokojnego ducha? do lasu, na pola, poza miasto, na wieś. tam jest idealne miejsce dla przeciwników rozwoju...

        • 0 3

      • to spadaj starówko tam skąd piszesz (3)

        W gdańsku nie ma starówki dyletancie !

        • 14 2

        • (2)

          przyjezdni tego nie wiedzą, bo niby skąd? U nich zawsze była "starówka" i "centrum" a tu zonk

          • 7 0

          • (1)

            Uwielbiam ten kompleks gdańszczan na punkcie "starówki"...

            • 4 9

            • przeciez to paru oszolomow

              • 1 2

      • Zaiste, tyPOwy język miłości a'la Niesiołowski.

        • 6 1

    • Zewsząd oszołomy

      Ci co blokują to mali ludzie

      • 2 3

    • kurcze ludzie przestańcie blokować

      nie palcie komitetów - zakładajcie własne (i chyba wiecie kto to powiedział)

      • 0 6

  • Oszpeci (5)

    Kładka rzeczywiście oszpeci widok na Motławę, wystarczy popatrzeć na zdjęcie powyżej, ten stojący słup nie pasuje do zabytków a na dodatek zasłania widok na Ołowiankę, ponadto kładka ograniczy żeglugę, która jest dużą atrakcją turystyczną Gdańska. Mam nadzieję, że ta kładka nigdy nie powstanie, tym bardziej, że promy mogą sprawnie przetransportować ludzi na drugi brzeg.

    • 213 60

    • te wasze śmieszne promy bardziej oszpecą, niż proponowany projekt lekkiej kładki

      zresztą jeden prom już mamy i nie widać, żeby miał jakieś ogromne wzięcie. po prostu ludzie nie chcą płacić i czekać.

      • 1 2

    • Odpłatnie.

      Taki prom bedzie zapewne odpłatny. Najpierw 1 zl, potem 2, 3 itd

      • 1 3

    • Ta kładka to reklama środka na sztywność KONARU

      • 1 0

    • A ja mam nadzieję że powstanie wbrew tobie.

      • 4 23

    • to se danziger promem do kibla w domu wiosłuj, a nie skazuj ludzi na banicje komunikacyjną

      a kładka wtopi się w tło jak reszta zabudowy i tyle co będzie krzyku

      • 10 30

  • (10)

    Najfajniejszy byłby tunel.

    • 103 51

    • a co fajnego w tunelu?

      schody, ściana, czy sufit? z kładki to chociaż jakieś widoki będą. nie wiem co ona komu ma zakłócić, czy te protestujące barany nie wiedzą, że za tą kładką już kończy się hisoryczne śródmieście a będzie stopniowo wyrastać młode miasto z całą jego nowoczesną zabudową, typu muzeum ii wojny czy apartamentowcami brabank? ta kładka de facto wiele tu nie zmieni. ale oczywiście lepiej być na nie, bo nie.

      • 2 2

    • (8)

      Jak tunel to tylko imienia pana Bronisława :)

      • 9 14

      • rzygać się chce (6)

        Wszędzie z tą polityką musicie się wtrącać

        • 14 6

        • Pan Bronisław i Tobie obrzygańcu zapewni szczęście :) (3)

          • 7 10

          • Jak ten kondon wygra to ja wyjeżdżam z kraju (2)

            Ale to jest wnerwiające, wszędzie tylko piszą pis,po,lsd,komor,tusk,kgb,kaczor,donald,miler itd

            • 7 4

            • kondom

              • 2 1

            • To już się pakuj!

              • 3 5

        • (1)

          Nie róbcie polityki, budujcie tunele

          • 7 2

          • kto pod kim dolki i tunele kopie...

            • 1 4

      • Już jest

        plac ;)

        • 0 1

  • Kladka nie , promy tak.

    Sercem Gdanska jest Motlawa a nie drogi komunikacyjne po starym miscie.
    Popieram Pana Januszajtisa. Przestanmy zabudowywac Motlawe.

    • 5 1

  • Kładka tak, projekt nie ... !!!

    Powiem tak, że zasadniczo to i taka kładka przydała by się to fakt, ale nie w takiej formie. Jeśli juz tak bardzo im na tym zależy to czy nie można jej zrobić w starym stylu, z ażurowymi balustradami jak to jest na mosku łaczacym ul. Grodzka z ul. Stara Stocznia z dwoma przęsłami ? I bedzie pasowala do zabudowy historycznej, a i nie bedzie to taki wielki kikut stojacy po jednej stronie.
    Mysle ze taka wlasnie by byla bardziej atrakcyjna i wizualnie wplywajac sprawiala by przyjemny widok po obu stronach nabrzezy ...
    Naprawde ja sie dziwie ze choc teraz sa takie mozliwosci to tak naprawde checi brak.
    Kiedys jak budowano to spojnie i tak by wszystko do siebie pasowalo, zabudowa, mosty, nawet bruk na ulicy ...
    Wszystko do siebie pasowalo a nie bylo powyrywane z kontekstu.
    Zgadzam sie z opinia owych Panow ale popieram by owszem taka kladka zaistania, ale nie w tej formie ...
    Zmiencie projekt to nikt nie bedzie mial pretensji.
    Żyjemy w XXI wieku i ale nie wszystko musi wygladac jak z bajki ,, Jetsonowie ,,

    • 4 0

  • kładka pieszo rowerowa stworzy znakomity skrót dla niezmotoryzowanych

    z rejonu ulicy Siennickiej o ile powstanie jednocześnie odpowiednio atrakcyjny ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż kanału Raduni do okolic dworca PKP. Skądinąd projekt kładki (niezwodzonej) z Wyspy Spichrzów wydaje mi się mocno chybionym pomysłem: to warto blokować, a nie kładkę na Ołowiankę.

    • 2 1

  • Tunel jest the best (2)

    tunel super sprawa poleca przykład z Antwerpii https://www.youtube.com/watch?v=yuBNSd6cens

    • 7 1

    • tunel kosztuje dużo więcej niż kładka

      • 0 1

    • nie tylko bo w Oslo jest tez tunel

      • 3 1

  • (2)

    Kanał Motławy można bez problemu osuszyć i zasypać. Powstanie dzięki temu spory obszar gdzie da się ulokować galerie handlowe i miejsce dla arteri rowerowych.

    • 4 2

    • Człowieku, błagam Cię, ciszej.. Urzędnicy UM czytają..

      ..wypowiedzi na tym forum. Jeszcze któremuś Gamoniowi przypadnie do gustu Twój pomysł i zobaczysz...
      A kysz!! ; )

      • 2 0

    • Się śmiejesz ale to właśnie p. Perucki "szaleniec kładkowy" wraz z kolesiami deweloperami, mają chore ambicje by m.in. doprowadzić do zasypania większej części kanału Stępkarskiego. Ta kładka jest też m.in. jednym z etapów tego szaleństwa.

      • 5 0

  • trochę kosztowny gadżet -13mln (4)

    można zapewnić przeprawę łódkami/promami na dziesiątki lat. Bez zaklócania ruchu statków.

    • 23 7

    • pewnie, mieszkańcy okolicy Filharmonii Bałtyckiej z chęcią będą nadkładać 20 minut drogi (3)

      codziennej do pracy, bo kilka statków ma problem, żeby wstrzelić się w podniesiony most. Gratuluję pomysłu. Co dalej? Będziemy losowo wyłączać z użytku ulice na cały dzień? Jak przeszkadzać, to przeszkadzać!

      • 5 11

      • wspominałem coś o promie

        nie udało ci się do tego odnieść

        • 1 0

      • Ilu tam jest mieszkańców?

        Gdzie im ta kładka skróci drogę? Tam nie ma ani sklepów ani komunikacji miejskiej. Będziesz codziennie do muzeum 2WW chodził? Może masz już tam obiecaną posadkę konserwatora powierzchni płaskich?

        • 5 2

      • PROMY

        Kiedyś to na Ołowiankę pływało się promem ręcznie ciąganym po linie, sam do szkoły tak się przemieszczałem i nie było problemu - kilka nowoczesnych promów motorowych załatwiło by sprawę.

        • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane