• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście przy Bramie Wyżynnej powstanie w 2019 r.

Maciej Korolczuk
7 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
  • Orientacyjna lokalizacja i organizacja nowego przejścia. Ostateczny jego kształt zależeć będzie od projektu i wykonawcy, który ma zostać wybrany jeszcze w tym roku.
  • Koncepcja przejścia dla pieszych między Bramą Wyżynną i Forum Gdańsk, opracowana w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Najwcześniej wiosną przyszłego roku powstanie przejście dla pieszych między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk na Wałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska. Poznaliśmy szczegóły tej inwestycji.



Co myślisz o nowym przejściu przy Bramie Wyżynnej i Forum Gdańsk?

Pierwotnie zakładano powstanie przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej i Forum Gdańsk z budową chodnika tylko po zachodniej stronie Wałów Jagiellońskich. Rozważano też wydłużenie peronów na przystanku tramwajowym o nawet 15 metrów kosztem skrócenia, a może nawet likwidacji lewoskrętu w Hucisko. Po przeanalizowaniu kilku wariantów budowy nowego przejścia podjęto jednak decyzję o korekcie pierwotnych założeń.

Przede wszystkim chodniki, którymi piesi będą mogli przedostać się z przystanku na nową zebrę zostaną wytyczone po obu stronach zejść do tunelu. Wiąże się to z koniecznością zwężenia wszystkich sześciu pasów w obu kierunkach do 3 metrów każdy. To pozwoli na wygospodarowanie dodatkowego miejsca na bezpieczne ciągi piesze, które od jezdni odgrodzą barierki.

Zobacz projekt przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej (PDF)

Aby przejazd aut na wysokości przystanków był bezpieczny, chodniki zostaną wydłużone na całej długości peronu. Przejście powstanie w oparciu o istniejącą sygnalizację świetlną, dzięki czemu nie powinno ono generować dodatkowych utrudnień dla samochodów.

Aby nie sparaliżować ruchu w newralgicznym miejscu w Śródmieściu, przejście najprawdopodobniej będzie dwuetapowe. Trzeba mieć więc na uwadze, że pokonanie obu zebr zajmie pieszym z pewnością nieco więcej czasu, niż przejście tego dystansu tunelem.

- Przeprowadziliśmy już szereg testów i symulacji, jak prawdopodobnie będzie funkcjonował ruch drogowy, kiedy przejście naziemne powstanie. Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym niepełnosprawnym - mówił Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku. Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz ze swoim zastępcą Piotrem Grzelakiem, miejski inżynier ruchu Tomasz Wawrzonek a także grono gdańskich radnych, którzy doprowadzili do stworzenia przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej w Gdańsku.
Jak udało nam się nieoficjalnie ustalić, przeciwni budowie przejścia byli przede wszystkim zarządcy i najemcy Forum Gdańsk. Twarde stanowisko mieli utrzymywać zwłaszcza najemcy dużych sklepów, które znajdą się na poziomie wyjścia z dotychczasowego tunelu dla pieszych. Tunel miał być dla nich gwarantem, że piesi w pierwszej kolejności trafią do ich sklepów. Gdy pójdą w poziomie jezdni, a więc "górą", takiej gwarancji już nie będzie.

Budowa przejścia będzie możliwa najwcześniej w 2019 roku. Do końca tego roku ma być gotowy projekt i wybrany wykonawca. Prace budowlane - o ile pozwoli na to łagodna zima - mogłyby się rozpocząć wczesną wiosną 2019 r. Pierwsi piesi mogliby więc przejść po nowej "starej" zebrze (przejście w tym miejscu funkcjonowało do lat 70. ubiegłego wieku) najwcześniej w marcu lub kwietniu przyszłego roku.

- Mamy na uwadze zarówno dobro kierowców, jak i pieszych. Przejście powstanie za rok, do tego czasu ogłosimy przetarg, zajmiemy się sprawami administracyjnymi i testami - mówił Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Inwestycja ma kosztować budżet miasta ok. 800 tys. zł.

Opinie (443) 5 zablokowanych

  • Będzie galeria, będzie przejście.....

    ha, ha, ha

    • 10 4

  • (6)

    Przejście ok, alt tylko jeśli bez świateł. jeśli mają być światła ,to wolę tunele.

    • 4 10

    • przejścia bez świateł na trzypasmowej jezdni to są w Kaliningradzie ,jak lubisz sporty ekstremalne to możesz tam poćwiczyć, gwarantuję niezapomniane przeżycia.

      • 9 1

    • Ty tyłka nigdy z auta nieruszyłes wiec nie pitol trolu!! (1)

      a w bloku pewnie to i na pierwsze piętro windą jedziesz!

      • 1 4

      • I po co taki hejt? Nie lubię samochodów i nie jeżdżę nimi. Ale nie cierpię tracić czasu czekając na zielone światło, albo pokonywać przejścia rączym kłusem. Prędzej doczekam się uprzejmego kierowcy, niż zielonego światła. A jeszcze do tego zdarzają się przejścia dwuetapowe. Czy koniczność obejścia całego skrzyżowania, oczyiście wszędzie czekając na zielone, żeby przejść na drugą stronę ulicy (np. przy Manhattanie we Wrzeszczu, Carrefourze przy Rakoczego).

        • 0 2

    • (2)

      Idiot or debilen?

      • 1 2

      • (1)

        Zamiast świateł dużo korzystniejsze są dla pieszych progi zwalniające i ograniczenia prędkości.

        • 2 1

        • oraz zapory minowe - dokąd zmierzacie urzędnicza kasto?

          • 2 2

  • "Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody" (1)

    A jeśli wpłynie (bo wpłynie, i będą długie korki), to mam nadzieję że ten fachowiec(?) wyleci w trybie pilnym dyscyplinarnie?

    • 17 8

    • Oby to był budyń

      • 0 0

  • Moloch

    Po pierwsze kto pozwolił na budowę takiego molocha w samym centrum takie to ochydne nie pasuje do architektury zastanej. Zamiast zostawić trochę zieleni to zabudowuja ścisłe centrum. Chyba ktoś ma górę grosza.

    • 16 4

  • Bardzo podoba mi się ten pomysł (1)

    By miasto żyło wygoda pieszych musi mieć zawsze priorytet

    • 12 11

    • wygoda mieszkańców, bez faworyzowania żadnej grupy

      we Wrzeszczu są szersze ścieżki rowerowe niż chodniki, a rowerzyści i tak jeżdżą po chodnikach. Od kwietnia do października. Kolejne kretyńskie rozwiązanie pod dyktat ujadającej grupy.

      • 0 1

  • Wysadzić te Centrum w powietrze. To moloch

    A Adamowicz i jego przydu*asy niech sobie zamieszkają przy nim.

    • 11 5

  • (1)

    Za rok Pan Paweł nie będzie już Prezydentem...
    I co mi zrobicie...?

    • 6 6

    • ciekawe, kim będzie jego kontrkandydat Andrzej J.

      • 0 0

  • Na całym swiecie gdy takie rozwiazania wprowadzali w swoich miastach własciciele balchosmrodów protestowali! (2)

    Ale oni te rozwiązania wprowadzali 10i więcej lat temu unas dopiero teraz .W Polsce kazdy kto ma 20 letni złom czuje sie dowartosciowany i czuje sie kim s lepszym bo taki trujacy spalinami przybytek sprowadzony od Turka zniemieckiego złomu jestu nas rozumiany jako synonim luksusu kazdy inny kto jezdzi rowerem ,taksówkami,komunikacja miejską czy porusza sie pieszo jest uznawany za biedaka .:)
    Nie by jestesmy w UNI Europejskiej i kazdy moze pojechac sam sie przekonac jak wyglada ruch w zachodnich miastach ,albo nawet sprawdzic to przez internet.Ale nadal to nic nie zmienia bo setkami tych zasciankowych burakach w swoich trujacych złomach bo siana z butów wystaje :)
    dla nich nadal ulica jest tylko dla szpachlowanego złomu zatruwającego miasto spalinami i niszczącym hałasem .
    Polska jest najbardziej zatrutym spalinami państwem w UE !!

    • 12 7

    • To wypier...j...na wioskę (1)

      Blachosmrody? Jak się nie potrafi prawka zrobić to samochód mu przeszkadza

      • 1 2

      • samochód najbardziej przeszkadza innym posiadaczom samochodów

        jeszcze tego nie zauważyłeś?

        Chyba rzadko jeździsz swoją furą po mieście

        • 0 0

  • Cudownie :)

    Proszę teraz o przywrócenie przejścia dla pieszych przy Manhattanie.

    • 10 2

  • Samochody w centrum miasta musimy ograniczac i promujemy rowery super

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane