• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przekop Mierzei Wiślanej: otwarcie 17 września

Michał Brancewicz
16 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 

Przekop przez Mierzeję Wiślaną zostanie oficjalnie otwarty w sobotę, 17 września 2022 r.

W sobotę, 17 września, nastąpi oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Żeglarze zaczną korzystać z przeprawy wodnej dzień później. Większe jednostki będą mogły tam wpłynąć dopiero po pogłębieniu toru wodnego, co stanie się w przyszłym roku.



Zamierzasz korzystać z przekopu przez mierzeję?

Po blisko trzech latach prac oddana zostanie do użytku przeprawa, która umożliwi żeglugę między Mierzeją Wiślaną a Zatoką Gdańską z pominięciem Cieśniny Pilawskiej na terenie Rosji.

Przekop to główna i zarazem najbardziej kosztowna część całej inwestycji. Zrealizowało ją konsorcjum firm NDI oraz Besix. Wartość kontraktu to 992 mln zł.

W ramach przekopu wybudowano:

  • kanał żeglugowy o łącznej długości ok. 1526 m,
  • śluzę o konstrukcji dokowej o długości 270 m i szerokości 25 m,
  • falochron wschodni o długości 1014 m,
  • falochron zachodni o długości 568 m,
  • mosty północny i południowy o długości 61 m każdy,
  • wyspę na Zalewie Wiślanym o powierzchni ok. 181 ha,
  • budynek kapitanatu,
  • infrastrukturę drogową.

Do czego służyć będzie śluza?



Co ciekawe, mimo że poziomy wód w zatoce i zalewie są wyrównane, to jednak w przekopie zainstalowana została śluza. Po co? Chodzi o względy środowiskowe, by słodka woda z zalewu nie mieszała się ze słoną wodą morską.

Natomiast w przypadku powodzi, której prawdopodobieństwo wystąpienia wynosi raz na 100 lat, poziom zwierciadła wody na Zatoce Gdańskiej będzie wyższy niż na Zalewie Wiślanym. Różnica wyniesie ok. 0,5 m. Szacuje się, że na zatoce będzie to 2,13 m, a na zalewie 1,65 m.

- Śluza posiada cztery bramy służące do jej zamykania. Każda z nich złożona jest z sześciu segmentów, a każdy segment z 730 elementów. Jedna brama waży około 160 ton, a najcięższy z jej elementów około 33 ton - wyjaśnia Mariusz Janczewski, kierownik budowy konsorcjum NDI/Besix.
Nietypowym elementem w konstrukcji śluzy jest sposób poruszania się jej bram. Dzięki wciągarkom linowym bramy stalowe poruszają się na specjalnie wykonanych w dnie szynach. A zdublowanie bram pozwala na zachowanie bezpieczeństwa nawet podczas awarii jednej z nich.

Wyspa usypywana przez dekady



Powierzchnia samych stalowych ścianek szczelnych służących do nadania kształtu Wyspie Estyjskiej i utrzymania wypełnienia piaskiem z pogłębiania dna toru wodnego wynosi niemal 112,5 tys. m kw., a ich długość to 11 km.

Z kolei do zasypu grobli użyte zostało milion ton piasku, co wypełniłoby ok. 37 tys. samochodów ciężarowych. Poza tym do jej budowy użyto ok. 140 tys. ton kamienia hydrotechnicznego, co wypełniłoby 3,5 tys. wagonów kolejowych.

Sztuczna wyspa w kształcie elipsy o średnicy 1,9 i 1,1 km ma obwód 4,9 km i pojemność 9,2 mln m sześc.

Zasypanie całej wyspy zajmie kilkadziesiąt lat. Zwożony tam będzie urobek z dna toru wodnego, który wymagał będzie regularnego pogłębiania.

Obrotowe mosty zamontowane co do milimetra



Dwa obrotowe mosty (północny i południowy) mają po ok. 61 m długości. Masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550-560 ton.

Każdy z tych mostów składa się z 44 elementów, które wytworzone zostały w zakładzie prefabrykacji
konstrukcji stalowych, dowiezione na budowę i jak klocki złożone w całość.

Najcięższy z pojedynczych elementów ważył ponad 48 ton. Mimo tak specyficznej konstrukcji i masy, mosty zostały zmontowane co do milimetra i wyważone co do kilograma.

Beton i stal użyte do budowy:

  • 64 tys. m sześc. mieszanki betonowej, co daje objętość 17 basenów olimpijskich,
  • 23 tys. ton ścianek szczelnych, co daje ciężar równy dwóm wieżom Eiffla,
  • 3,7 tys. ton stali zbrojeniowej, co daje ciężar równy 617 słoni,
  • 1,08 tys. ton konstrukcji stalowej ustrojów nośnych mostów oraz 780 ton konstrukcji stalowej ustroju bram śluzy, co daje ciężar równy 11 samolotom Jumbo Jet (Boeing 747),
  • ponad 519 tys. ton kamienia łamanego do wykonania konstrukcji narzutowych, co daje ciężar równy 10 statkom Titanic
  • 56 tys. ton bloków betonowych (xblocki), co daje ciężar równy 367 płetwalom błękitnym,
  • ponad 100 tys. m sześc. geowłókniny, co daje powierzchnię 14 boisk piłkarskich,
  • 442 tys. m sześc. gruntu do zasypu sztucznej wyspy, co daje objętość 118 basenów olimpijskich,
  • ponad 2595 ton betonu asfaltowego, co daje ciężar równy 216 samochodów ciężarowych.

Rejs dla oficjeli, koncerty dla ludzi



W sobotę oficjalne otwarcie przekopu zaplanowane jest na godz. 12

Jako pierwsi kanałem przepłyną politycy i rządowi oficjele na pokładzie 60-metrowego statku Urzędu Morskiego "Zodiak II" oraz kilka jednostek Marynarki Wojennej, straży granicznej, policji i ratownictwa wodnego.

O godz. 18 rozpocznie się festyn. Do strefy koncertowej będzie można wejść dwie godziny wcześniej.

Podczas otarcia przekopu wystąpią:

  • zespół szantowy Cztery Refy,
  • chór Sound'n'Grace wykonujący muzykę gospel, pop, soul i R&B,
  • Dj Brave,
  • Cleo.

Na godz. 22 zaplanowany jest pokaz dronów

Żeglarzom przeprawa ma być udostępniona od niedzieli, 18 września.

Żeby całą inwestycję pod nazwą budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską uznać za zakończoną, konieczne jest zrealizowanie kolejnych etapów prac.

Trzy etapy prac warte 1,7 mld zł:

  1. Budowa kanału żeglugowego wraz ze śluzą przez Mierzeję Wiślaną, sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym - wartość umowy 992 mln zł - wykonawca: konsorcjum firm NDI i Besix, zakończony.
  2. Przebudowa istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku ok. 10,4 km, budowa mostu w Nowakowie - wartość umowy 574 mln zł - wykonawca: Budimex, realizacja do kwietnia 2023.
  3. Roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg - wartość umowy 129,5 mln zł - wykonawca: konsorcjum firm NDI i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych, realizacja do maja 2023.

Z 880 mln na 1,9 mld zł



Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni we współpracy i pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury.

W sumie na całą inwestycję zarezerwowano w budżecie państwa 1,98 mld zł. Według szacunków z 2016 r. miało to być 880 mln zł.

Wpływ na to miał wzrost kosztów materiałów budowlanych oraz znaczące rozszerzenie projektu m.in. o stworzenie wyspy i budowę mostu w Nowakowie oraz budowę mostów obrotowych zamiast zwodzonych na terenie przekopu.

Jeszcze 70 mln zł na prace w samym porcie. Kto wyłoży?



Kanał ma umożliwić regularne kursowanie do portu w Elblągu morskich statków towarowych o długości 100 m, szerokości do 20 m i zanurzeniu 4,5 m.

Warto jednak podkreślić, że po zakończeniu wymienionych wcześniej robót wciąż potrzebne będzie pogłębienie ok. 900-metrowego odcinka toru wodnego i samego portu w Elblągu, co oznacza, że nie dopłyną do niego żadne większe jednostki.

Pierwotnie strona rządowa chciała, by tę część prac, szacowanych na ok 70 mln zł, sfinansował samorząd, bo na jego terenie znajduje się port. Władze Elbląga twierdziły, że są chętne, ale taka kwota to cały roczny budżet miasta na inwestycje.

Pojawiła się zatem opcja, by to rząd przejął port w Elblągu za 100 mln zł i z tych pieniędzy sfinansował jego przebudowę i pogłębienie.

Kalendarium powstania przekopu Mierzei Wiślanej

  • 2006 - Rosja blokuje dostęp do Cieśniny Pilawskiej
  • listopad 2007 - rząd PiS akceptuje budowę przekopu
  • wrzesień 2009 - podpisanie umowy między Polską a Rosją o żegludze po Zalewie Wiślanym, ale po dwóch tygodniach znów zostaje wstrzymana
  • 2013 - pojawiają się kontrowersje wokół wpływu przekopu na środowisko
  • 2017 - Sejm przyjmuje specustawę o przekopie
  • luty 2017 - podpisanie umowy na projekt przekopu
  • październik 2019 - podpisanie umowy na realizację pierwszego etapu prac
  • kwiecień 2020 - rozpoczęcie budowy przekopu
  • kwiecień 2021 - podpisanie umowy z wykonawcą drugiego etapu prac
  • maj 2022 - umowa na realizację trzeciego etapu
  • 17 września 2022 - otwarcie kanału przez mierzeję

Miejsca

Opinie (721) ponad 20 zablokowanych

  • Przekop..

    .. byłby potrzebny gdyby podjęto decyzję o rozbudowie portu elbląskiego ale tak nie stalo się.
    Do Elbląga niestety nie dopłyną
    statki które wykonują różne transporty. Głębokość przekopu
    4,5m i wymiar szerokości tego przekopu ogranicza korzystne wykorzystanie tej drogi do Elbląga
    zapewnia dostawę o wadze ok. 900 kg. Nawet duże jachty i statki pasażerskie nie będą mogly korzystać z tego przekopu.. Jedynie
    niewielkie łódki, kajaki , małe stateczki pasażerskie będą mogly
    płynąć do Elbląga czy niektórych
    przystań w miejscowosciach woj. warmińsko-mazurskiego.

    • 3 3

  • Wreszcie zrobilismy cos o czym za komuny nawet nie wolno bylo pomyslec. (1)

    • 7 4

    • No!!! Odzyskaliśmy dostęp do morza, którego wcześniej nie było...

      • 3 3

  • Elegancko (5)

    Żeby Polska była Polską

    • 5 2

    • Bo wcześniej nie była (4)

      • 2 1

      • Była przed 2015, potem Kaczystan!

        Zachodnia republika Rosji

        • 2 0

      • To jest pytanie, (2)

        zrobiono przekop, a ile krytyki, ile głupich uwag! To nie cieszy że zbudowaliśmy...ze uniezależnienismy się od sąsiadów, że jesteśmy gospodarzami u siebie?....

        • 0 0

        • To teraz fabryka aut (1)

          Co tz Polski rząd nie będzie uzależniony od jazdy niemieckimi.

          He he he

          A gospodarzami takimi że ho ho!
          Sukces goni sukces w TVP

          • 1 1

          • Nie chwal się swoją " inteligencja"!

            • 1 0

  • Duuuużyyyyy ten Zodiak! No No

    • 4 1

  • Bareja he he (4)

    Statek Zodiak II przepłynie podczas uroczystości, ale w stronę Bałtyku. Już teraz jednostka ustawiona jest w ten sposób, żeby wypłynąć prawdopodobnie wraz z najważniejszymi gośćmi wydarzenia właśnie w stronę Zatoki Gdańskiej, a więc wód bałtyckich.

    Dzięki temu "sprytnemu" zabiegowi, statek Zodiak II nie będzie musiał od razu wykręcać po pokonaniu kanału ani nie utknie na mieliźnie.

    • 5 2

    • ha,ha,ha

      • 2 0

    • Pinokio

      - Otwierany dziś kanał żeglugowy, to droga wolności i nowych możliwości.

      • 1 0

    • No i....masz z tym problem! (1)

      • 0 0

      • Bareja jest ok.

        Śmiech to zdrowie

        • 0 0

  • (1)

    pierwsze otwarcie,pierwsze nagrody, teraz beda kolejne ,,wbicia pierwszej lopaty"pod port,pod poglebienie wejscia do Elblaga, pod obrotnice i kolejne otwarcia.

    • 4 2

    • Rączka, buźka, goździk.

      Przemowa 1 sekretarza KC.
      Oklaski kochającego narodu.
      Obstawa Milicji.
      Polska *potengom*

      • 2 0

  • Ten kanał to będzie drogi i absurdalny miś. (2)

    Zaraz prezes puści gaza że w Radiomiu ma być kanał bo im też się należy. Powstrzymać tą bandę paranoików będzie można za rok przy urnach

    • 2 4

    • Kanał Elbląg-Radom (1)

      • 1 0

      • zasilany wodami kopalnianymi.

        • 0 0

  • Co za clowny

    Jak podkreśla rząd, kanał żeglugowy gwarantuje Polsce bezpieczeństwo i suwerenność.

    Podczas, gdy Zodiak opuszcza śluzę słychać okrzyki "Jarosław! Jarosław!" oraz "Dziękujemy".

    • 2 2

  • Ja czekam, az opozycja tj. PO zacznie mówić i ogłaszać ze to jest ich inwestycja, ze dzieki nim powstal przekop na mierzei! (2)

    Kwestia kilku miesięcy!

    • 6 1

    • Tak jak pis gazoport budował? (1)

      • 1 1

      • Właśnie! Gazoport to pomysl PISu!

        • 1 0

  • A trawę pomalowali ? Gierek tak o lubił... (1)

    • 4 4

    • Nie chyba, ale reszta w dobrym komuszym stylu

      PZPRPiS

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane