• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Milion zł na budowę lewoskrętu na Havla

Rafał Borowski
17 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi na początku przyszłego roku przetarg na opracowanie dokumentacji budowy lewoskrętu na al. Havla na Chełmie. Gdański magistrat przeznaczy na jego budowę 1 mln zł, a realizacja ma nastąpić do końca 2021 r. Inwestycja powstanie dzięki głosom okolicznych mieszkańców, gdyż została przegłosowana w tegorocznym Budżecie Obywatelskim.



Czy należy poszerzyć lewoskręt na Havla?

Mieszkańcom południowych dzielnic Gdańska nie trzeba tłumaczyć, jak newralgicznym punktem jest w godzinach porannego szczytu skrzyżowanie al. Havla i Armii Krajowej. To właśnie tędy jeżdżą tysiące kierowców zmierzających nie tylko do centrum, ale również - przez ul. Łostowicką - do dzielnic tzw. dolnego tarasu miasta.

Mieszkaniec dzielnicy Ujeścisko-Łostowice opracował pomysł, w jaki sposób udrożnić to zakorkowane skrzyżowanie. Chodzi o dobudowanie lewoskrętu na al. Havla, który umożliwiałby zjazd na al. Armii Krajowej w stronę obwodnicy Trójmiasta.

Wiecznie zakorkowana al. Havla



- To jest niezbędny element. Każdy z kierowców korzystających z al. Havla zdaje sobie sprawę, że ten przesmyk na wysokości przystanku autobusowo-tramwajowego jest za wąski. Zwracam uwagę, że część aut jedzie w lewo w stronę obwodnicy, inne na wprost w stronę Łostowickiej, jeszcze inne w prawo w stronę centrum. Jakby tego było mało, poruszanie się utrudnia wspomniany przystanek autobusowy. Wyjeżdżające z zatoczki autobusy muszą najpierw przeciąć prawoskręt - choć żaden nie jedzie w stronę centrum - i dopiero wtedy zjechać na środkowy pas - tłumaczy Paweł Wiśniewski, radny dzielnicy Ujeścisko-Łostowice, autor bloga gdanskpoludnie.pl.
Wymyślony przez niego lewoskręt ma rozpoczynać się na wysokości wspomnianej zatoczki autobusowej, dzięki czemu będzie można na niego płynnie wjechać, opuszczając ul. Wilanowską. Jak informowaliśmy we wrześniowym artykule, projekt Pawła Wiśniewskiego znalazł się wśród pięciu ogólnomiejskich projektów, które wygrały w Budżecie Obywatelskim. Innymi słowy, sami gdańszczanie zadecydowali o tym, że omawianą koncepcję należy wcielić w życie.

Czytaj więcej: Wyniki gdańskiego Budżetu Obywatelskiego

Milion złotych na realizację projektu



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosi na początku przyszłego roku przetarg na opracowanie dokumentacji budowy lewoskrętu na al. Havla. W drugiej połowie 2020 roku należy natomiast spodziewać się ogłoszenia przetargu na samą budowę. Jaki jest szacowany koszt inwestycji i kiedy można spodziewać się zakończenia prac budowlanych?

- DRMG prawdopodobnie będzie koordynowało zadanie z ramienia Gminy Miasta Gdańska. W pierwszej kolejności zostanie opracowana dokumentacja projektowa, na podstawie której zrealizowane zostanie zadanie. Realizacja wszystkich zadań z Budżetu Obywatelskiego 2020 ma nastąpić do końca 2021 r. Na realizację zadania Gmina Miasta Gdańska zamierza przeznaczyć 1 mln zł. Na obecnym etapie, przed opracowaniem dokumentacji projektowej, nie można określić, jak długo może potrwać realizacja zadania i z jakimi utrudnieniami będzie się wiązała - wyjaśnia Aneta Niezgoda, rzecznik prasowy Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na koniec warto wspomnieć, że lewoskręt w stronę obwodnicy to niejedyny element, który ułatwi kierowcom i pasażerom komunikacji autobusowej pokonywanie krzyżówki al. Havla i Armii Krajowej. W ubiegłorocznym Budżecie Obywatelskim zwyciężył inny projekt Pawła Wiśniewskiego - budowa drugiego prawoskrętu na Havla w kierunku centrum Gdańska.

Czytaj więcej: Powstanie drugi prawoskręt, żeby odkorkować al. Havla

Miejsca

Opinie (236) 1 zablokowana

  • Wiadukt rydwan jest bardziej potrzebny i plaza na ulicach dolnego miasta !!!

    • 9 0

  • Brawo On! (2)

    Nareszcie południe Gdańska się odkorkuje Świetna inicjatywa i genialny pomysl.

    • 3 4

    • Tak będzie!

      Po pokonaniu prawoskrętu samochody wyparują i korków nie będzie :)

      • 3 0

    • to się zdziwisz

      • 3 0

  • (3)

    Powiem wam coś. Redaktora od cenzury proszę o nieusuwanie tego komentarza, bo w żadnym moim poście nie ma hejtu tylko prawda. Opowiem wam coś o Havla jadąc od skrzyżowania że świętokrzyskiej. Dojeżdżamy do ulicy Wilanowskiej przy przystanku "Płocka" - to właśnie skrzyżowanie powinno być z priorytetem wyjeżdżających i wyjeżdżających z Wilanowskiej z Havla kierunek Armii Krajowej. Rondo przy przystanku będzie przebudowane w związku z budową Nowej Warszawskiej, ale na te chwile światła powinny być włączone w szczycie kierunek Armii Krajowej. Wyjazd z ulicy Wilanowskiej na Havla przy przystanku "Wilanowska", który powinien być zrownany z przystankiem bliżej bloku powinien być zamknięty, a światła zlikwidowane. Takie rozwiązanie pomogło by rozciagnac płynny ruch, zapobieganie stawianiu autobusów w poprzek drogi wyjeżdżających z Wilanowskiej, oraz przystanku, przyspieszył, by znacznie kursowania tramwajów przez Wilanowską, które stoją tam kilka minut. Odcinek między Wilanowską, a armii krajowej, tu potrzebny jest prawo i lewo skręt. Nad Armii Krajowej oczywiście budowa wiaduktów. Od pętli Łostowice do przystanku Wilanowską wszystkie autobusy jadące w kierunku Emaus w ramach buspasa jeździć po torach tramwajowych tak jak na Migowie. Dziękuję za uwagę.

    • 10 9

    • (1)

      Dobrze. To teraz słucham tych 5 negatywnych opinii. Co w mojej opinii się nie podobało i jaki mają pomysł na rozwiązanie sytuacji. Kliknąć nie ok to każdy potrafi, a napisać swój pomysł nikt. Dziękuję redaktorów, że się na de mną ulitpowal.

      • 0 2

      • Już Ci Rysiu mówimy:

        Co byś tam nie pozamykał to i tak ch.. da. Ten węzeł gordyjski, jak słusznie nazwał przeredaktor, rozsupłać może tylko wiadukt, tunel, kładka (wybrać jedno) AK nad Łostowicką.

        Fajnie , że chcesz sobie z kowal jechac havla i zrobić getto z Wilanowskiej... sprytnie to sobie wymyśliłeś.

        • 4 0

    • To Ci coś opowiem na wniosek mieszkańców Wilanowskiej powstał lewoskręt z Havla na AK kierunek obwodowa i jak powstał ano tak ze go teraz poprawiaja kto winny ano specjalny mózg w Zdziz co raduje Nas codzień

      • 2 0

  • Wybudować w końcu wiadukt (2)

    I 90 % problemów zniknie.
    O chyba 20 lat nasypy od strony Gdańska są gotowe, ehh

    • 30 9

    • to są skocznie.

      • 4 0

    • przesunie się. nic nie zniknie.

      • 2 1

  • Havla (2)

    Tam nie jest potrzebny lewoskręt, tam potrzebny jest wiadukt!! Taki kiedyś był plan, dlaczego nikt go nie zrealizuje?

    • 17 3

    • bo d**ile głosują cały czas na tych samych

      • 5 0

    • a nawet trzy

      • 0 0

  • no nareszcie jakis kumaty redaktor oprocz Pani Budnik

    • 0 0

  • lewoskręt?! (2)

    Lewoskręt z Armii Krajowej w Havla to zadanie pierwszoplanowe!!! I jak najszybciej budowa estakady, która rozwiążę problem. A miała być realizowana już dawno.
    Natomiast przedstawiany projekt, to wyrzucanie pieniędzy w błoto. Wystarczy zmiana systemu świateł . Auta wjeżdżające na Havla od strony osiedla Wilanowska blokują Havla.
    Może by tak ktoś obejrzał i się zastanowił?
    Poza tym Havla ma wiele przejść naziemnych ( i tak zaraz będzie na Podwalu Przedmiejskim, Okopowej czy Podwalu Grodzkim), więc ruch na tak newralgicznej ulicy Jaka jest Havla jest spowolniony. Stad tez korki

    • 28 10

    • sorry, al Havla to droga południowców i kowali,.. niby czemu mają mieć pierwszeństwo prze chełmem na chełmie?

      zakaz wjazdu w Wilanowską z Havla od strony havlowego i się wyjasni raz dwa problem, skończą się skróty Wilanowską.

      • 5 4

    • przejścia naziemne na Havla Ci coś korkują?

      tam żeby przejść trzeba spędzić sześć minut na skrzyżowaniu. Wszystkie są "w cieniu" innych strumieni ruchu.

      • 3 0

  • Na tym skrzyżowaniu mogłoby byc mniej samochodów... (2)

    ... gdyby skrzyżowanie z Wilanowską miało wszystkie relacje i organizacja świateł nie powodowała by konieczności stawania co 100 m. Tak samo z resztą sytuacja przedstawia się na skrzyżowaniu al. Havla z Płocką i Wilanowską, brak poprzecznych relacji jest tak samo zadziwiający jak pozostawienie starej Łódzkiej jako serwisówki i umiejscowieniem linii tramwajowej asymetrycznie względem Havla podczas gdy w pasie rozdzielającym mamy hektary nieużytków. Brawo brg, drmg, miasto Gdańsk - #100LatPlanowania

    • 81 7

    • fakt, te hektary codziennie mnie zdumiewają :)

      Ale może chociaż zieleni dużo tam nasadzą.

      • 10 0

    • tramwaj akurat jest tam, gdzie są zabudowania

      pas rozdziału na Havla oczywiście jest przykładem, jak nie powinno się budować dróg w mieście - pas drogowy mający miejscami 180 metrów to jest standard ale autostradowy. I to nie krajowy.

      • 15 0

  • Wiadukty

    Trzeba dokończyć inwestycję: zbudować wiadukty.

    • 19 4

  • Kiedy estakada?

    I co to za pytania w teście... Brak pytania o estakade w tym miejscu dyskwalifikuje tą ankiete

    • 19 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane