• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przewozy Regionalne na trasie PKM. Będzie konkurencja dla SKM

Maciej Naskręt
11 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po linii PKM porusza się 10 szynobusów Pesy, a także trzy szynobusy  z firmy Newag. Po linii PKM porusza się 10 szynobusów Pesy, a także trzy szynobusy  z firmy Newag.

Od 9 grudnia, na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, część połączeń będzie obsługiwana przez Przewozy Regionalne. To nowość, bo dotąd za każde połączenie odpowiadała SKM Trójmiasto. Dla pasażerów nie będzie wiązało się to z żadnymi zmianami.



Kilka dni temu, jeden z pracowników trójmiejskiej SKM-ki, podzielił się swoimi obawami o przyszłość pracy w spółce. Od jakiegoś czasu krążyła bowiem w firmie informacja, że samorząd województwa chce zmniejszyć kontrakt trójmiejskiemu przewoźnikowi.

- Marszałek przekazał część połączeń na trasie PKM do obsługi Przewozom Regionalnym na cztery lata. W spółce jest wielkie poruszenie, bo w tej sytuacji 30 osób z kadry drużyn pociągowych będzie za dużo i już straszą nas zwolnieniami - napisał nasz czytelnik, podpisujący się jako Gregor.
Wypowiedź pracownika SKM w naszym Raporcie. Wypowiedź pracownika SKM w naszym Raporcie.
Postanowiliśmy przyjrzeć się sprawie.

Samorząd województwa: poprawiamy usługi przewozowe



Informacje naszego czytelnika potwierdziły się. Pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przyznają, że samorząd prowadzi negocjacje nad przekazaniem od 9 grudnia części kursów wykonywanych dotychczas przez PKP SKM w Trójmieście innej firmie kolejowej - Przewozom Regionalnym.

- Dla pasażerów korzystających z linii PKM wprowadzenie drugiego przewoźnika nie będzie wiązało się z żadnymi zmianami. We wszystkich pociągach na linii PKM obowiązywać będą te same bilety co do tej pory, niezależne od tego czy dany kurs będzie obsługiwany przez SKM czy też przez PR - mówi Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Plan wprowadzenia na linię PKM dodatkowego przewoźnika jest efektem pisma, jakie marszałek województwa pomorskiego otrzymał w październiku od zarządu PKP SKM w Trójmieście. Przewoźnik informował w nim Urząd Marszałkowski, że nie będzie w stanie obsłużyć wszystkich połączeń założonych przez władze województwa na linii PKM w rozkładzie jazdy 2018/2019. Jednocześnie sugerował ich obcięcie.

Nie chcąc dopuścić do pogorszenia dla mieszkańców oferty przewozowej na linii PKM, samorząd województwa rozpoczął negocjacje z drugim przewoźnikiem wożącym mieszańców Pomorza - a więc właśnie z Przewozami Regionalnymi.

Będzie to o tyle proste, że na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, spółka PKP SKM w Trójmieście używa taboru spalinowego należącego do samorządu województwa.

Żółto-niebieskie pociągi z Newagu trafią od 9 grudnia z SKM do Przewozów Regionalnych. Żółto-niebieskie pociągi z Newagu trafią od 9 grudnia z SKM do Przewozów Regionalnych.

SKM: Chcieliśmy odjęcia jednego połączenia



- Niestety, tych pojazdów jest tylko 13, a w sytuacji, gdy konieczne są przeglądy lub naprawy, ta liczba staje się zbyt mała. Dziś korzystamy z ośmiu szynobusów 3-członowych i pięciu szynobusów 2-członowych - wyjaśnia Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Według SKM Trójmiasto, do prawidłowej realizacji rozkładu jazdy na linii PKM, potrzeba 11 sprawnych pojazdów, a kolejne dwa sprawne powinny być w rezerwie. Tymczasem w 2019 roku 10 spalinowych pojazdów musi przejść przeglądy okresowe wraz z niezbędnymi naprawami, co spowoduje wyłączenie każdego z nich z eksploatacji na kilka tygodni.

- Nie posiadając własnego taboru spalinowego, a kierując się troską o zabezpieczenie rozkładowej jazdy pociągów, zaproponowaliśmy Urzędowi Marszałkowskiemu ograniczenie rozkładu jazdy pociągów 2018/2019 o zaledwie jeden pociąg. Podkreślmy: jeden na 102 uruchamiane codziennie na liniach PKM. Takie posunięcie sprawiłoby, że rezerwa taborowa powiększyłaby się o jeden pojazd, co zminimalizowałoby ryzyko zakłóceń w kursowaniu pociągów. Gdyby spółka posiadała więcej pojazdów niż ma obecnie, nie byłoby potrzeby składania takiej propozycji - mówi Złotoś.
Negocjacje nowej umowy przewozowej pomiędzy Spółką PKP SKM w Trójmieście i Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wciąż trwają.

Przewozy Regionalne przejmą 30 proc. połączeń SKM



Zgodnie z planami UMWP Przewozy Regionalne prawdopodobnie przejmą około 30 procent dotychczasowej pracy eksploatacyjnej wykonywanej przez SKM, zarówno na trasach z Kościerzyny i Kartuz, jak i na odcinku aglomeracyjnym PKM.

Dla pasażerów korzystających z linii PKM w nowym rozkładzie jazdy 2018/2019 nic się nie zmieni, po prostu część połączeń będzie obsługiwana przez innego przewoźnika, przy zachowaniu tej samej taryfy.

- W przypadku połączeń regionalnych z Kartuz i Kościerzyny nowy przewoźnik na linii PKM ma także obsługiwać je wyłącznie dużymi, 3-członowymi szynobusami, aby zapewnić pasażerom jak największy komfort podróży. Pojawienie się Przewozów Regionalnych na linii PKM powinno również zaowocować większą elastycznością w dysponowaniu taborem, w przypadku wystąpienia awarii pojazdów i utrudnień z tym związanych - podkreśla Piotrowski.

PR: jesteśmy gotowi zająć się obsługą połączeń



Z propozycji cieszą się władze PolRegio.

- Zaproponowano nam obsługę trzech par połączeń. Jeśli uda się dopiąć umowę, trafią do nas trzy pociągi województwa pomorskiego wyprodukowane przez firmę Newag. W ramach umowy przeprowadzimy też serwis p4 dla przejętych składów - mówi Zbigniew Labuda, szef pomorskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
Wspomnianemu przeglądowi poddane zostają pociągi, które osiągnęły przebieg 1,2 miliona kilometrów

Nieoficjalnie władze SKM nie kryją rozżalenia w związku z planami władz województwa. Powód? SKM będzie cały czas korzystać z 10 składów wyprodukowanych przez PESĘ. Przez kolejarzy są one uznawane za bardziej awaryjne i wymagające częstszych napraw, niż Newagi, które trafią do Przewozów Regionalnych.

Miejsca

Opinie (246) 7 zablokowanych

  • Nareszcie! SKM ma gdzieś pasażerów PKM. Przyda się konkurencja! (1)

    • 34 11

    • Obudź sie Wszustko dla Gdańska

      Interregio to polaczenie na trasie Słupsk Bydgoszcz. Teraz po wyborach marszałek i budyń zgraja z PO pokazują że to co robią to wszystko dla Gdańska.

      Pociag nie przyjechał nic sie nie stało właśnie następny rusza ze Słupska i będzie za 2 h. Głosujcie na PO. Wszystko dla Gdańska.

      • 2 0

  • I co, dwa bilety mam kupic?! (2)

    Turecki kurier dogadal się z Eugeniuszem?

    • 14 7

    • (1)

      A może najpierw przeczytaj zanim się wysilisz na komentarz.

      • 6 1

      • Nadal nie widzę odpowiedzi...

        Bilet sprzedaje SKM na swoje kursy

        • 1 2

  • Gdynia- koscierzyna

    Koniecznie więcej polaczen- bardzo bardzo potrzebne juz teraz- nie mozna czekać na elektryfikację. MoE połączenie Gdynia- Chojnice?

    • 5 0

  • SKM Trójmiasto święte krowy (2)

    Powinni zwolnić połowę w tych biurach. Tam zupełnie nic nie robią. W knota walą i się obijają. Trochę konkurencji tylko dobrze zrobi, jeszcze powinni całkowicie rozbić te złote synekury z zakładami naprawczymi, wymienić całkowicie zaistniałe od betonu kadry, tam bokami wyciekają miliony, a kto za to płaci? Pan, pani - społeczeństwo. Pozdrawiam kumatych ;)

    • 16 4

    • czy sądzisz, że ta instytucja pod "skrzydłami" samorządu i lokalnych pazerot

      będzie inaczej funkcjonować?
      Jeśli niczego nie zrobiłeś samodzielnie, wiesz że darowany majątek i możliwości cię przerastają. Korzystasz więc, póki karnawał trwa a potem niech inni się martwią.

      • 1 0

    • A Gdańsk zbankrutował swoje ZNTK

      stojące obok potężnych torowisk portu.
      Obecnie modernizowanych, bo się moda zmieniła.

      • 0 1

  • No i git (8)

    Skoro SKM nie daje rady samodzielnie, to będą mieli wsparcie! A jak łącznie jest więcej pojazdów, to powinno być jeszcze więcej kursów!

    • 95 11

    • Marszałek musiałby zabrać Helowi, Słupskowi albo Chojnicom (4)

      A to byłoby samobójstwo.
      Król jest nagi i na tę nagość mocno zasłuzył swoją polityką i uległością wobec kolegów.

      • 13 2

      • Krol jest nagi, bo PKP woli pchac kase w Mazowieckie i PKP IC majac gdzies SKM. I tak mamy jak mamy. (3)

        • 7 4

        • dziwi cię to? (2)

          To pokazuje jak matecznik liberałów liczy się w "centraly". 10 lat i się nie dało sprawy wyprostować. Mając premiera i ministra transportu.
          Słaby zegarek?

          • 7 4

          • monopol pisiorskiego PKP w czystej postaci oraz podejście pisiorów do Wybrzeża (1)

            ...i efekt widać jak na dłoni.

            • 2 8

            • a co złego

              to nie my...
              toniemy...

              • 1 1

    • Tylko że trasa interregio ma być z Bydgoszczy do Słupska przez Tricity

      Po wyborach PO robi swoje. Teraz 30 min spóźnienia na takiej trasie to będzie dobry wynik. Ech ludzie głosujcie na Budynia i marszałków z PO.

      • 3 2

    • (1)

      Nie będzie ani jednego więcej pojazdu Marszałek zabiera 3 pojazdy od SKM i przekażę PR

      • 16 3

      • Jak możesz, to przekaż!

        • 2 0

  • W skm napewno ktos Buczy z tego powodu.

    • 3 1

  • No i beton z Skm

    strzelił sobie w kolano. marszałek ma dosyć roszczeń świty z skm i ciągłych narzekań na brak pieniędzy na utrzymanie taboru.

    • 3 4

  • CYRK

    Ten cały cyrk służy tylko jednej sprawie!
    Tworzymy nowe posadki ! Ciemny lud to kupi !

    • 2 5

  • (3)

    Może jaj z rowerami w PR nie będzie.

    • 10 4

    • będą (2)

      Ale może bonanże ze stonka puszczą. W Leszczynkach całe stado ich stoi, nie wiedzieć czemu nie uzywanych. Bo przecież problem polega na braku taboru...

      • 6 0

      • (1)

        Może w końcu zrobis zakaz wchodzenia z rowerami do pociągu. Albo dowala opłatę taka, ze się nie będzie wam oplacalo wozić zlomu..

        • 1 2

        • wożę rower w pociągu sypialnym

          nie wspominając o samolocie.
          Dla chcącego nic trudnego... Bezpłatnie.
          Może jednak lepiej zdecydować się, czy jesteśmy regionem turystycznym czy przemysłowym? Albo dopuścić do świadomości, że twoje zdanie nie jest jedynym. Dysonans poznawczy to niekomfortowe uczucie i może warto się go pozbyć, dopuszczając, że są ludzie, którzy taką aktywność uprawiają? Oraz, że jest ich niemało.

          • 1 2

  • (1)

    Praca SKM polega na wyjeżdżaniu wozokilometrów a nie na włożeniu pasażerów. Za to im płacą a pasażer jest złem koniecznym. Nieważne jest czy pociąg się spóźnić ważne jest że przejechał swoje kilometry.

    • 8 3

    • zasady funkcjonowania transportu oraz rozliczeń określa Urząd Marszałkowski

      Jak określi inne, to przewoźnicy będą je musieli honorować. Więc wiesz, dokąd kierować pretensje?
      Masz rację, tak właśnie rozliczany jest transport. Spóźnienia równiez mają na to wpływ ale bardziej liczy wykonanie kursu niż jego należyte wykonanie. Stąd różne "ciekawostki", które obserwujemy, jak notoryczne opóźnienia 5-10min które rozpływają się w rozkładzie (bo nie wiesz, czy wszytkie się spóźniły, czy to następny przyjechał punktualnie) czy też piątkowe wieczory gdzie 3/4 Trójmiasta przemieszcza się do Sopot na wódkę w trzywozowym składzie.
      Pokazuje to brak umiejętności planowania i znajomości realiów w Urzędzie Marszałkowskim, bo tam powstaja założenia realizacji tego przedsięwzięcia. No ale czego można się spodziewać po instytucji, która wierzy w "niewidzialną rękę rynku" i obraża się, gdy faktycznie jej dotknęła?

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane